mai 03, 2024, 03:18:11 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hvor mye hester?
80 - 90 hk - 8 (9%)
90 - 100 hk - 13 (14.6%)
100 - 110 hk - 31 (34.8%)
110 + hk - 26 (29.2%)
60 + hk - 11 (12.4%)
Stemmer totalt: 86

Sider: 1 ... 8 9 [10] 11
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1915cc.. nybegynner lager motor med fres i :)  (Lest 74255 ganger)
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #270 på: mars 12, 2011, 16:33:04 pm »

ble tipset om denne siden.. http://www.carburetorclinic.com/setup.htm
 så jeg justerte mine til 10mm og 32mm
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #271 på: mars 17, 2011, 22:51:30 pm »

mens vi venter på bremsing står jeg og funderer litt..

har en AS21 blokk som skal bli noe spennende etter jeg er ferdig å studere.. dro ut alle pluggene til oljegalleriene idag, men leste selvfølgelig senere at den ene pluggen, som er lenger og litt tynnere i enden som minsker oljestrømmen til lagerbane 4, ikke burde trekkes ut?

ka gjør man da?

+ en ting til:

trykk stemplene som står i blokken vil ikke ut Trist har prøvd varme,, flere tips? kanskje blokken  ikke vil bli fullflow rakett? Blunker



Håper det er noen som leser tråden som kan gi  svar



AS21 blokka blir etter planene forøvrig en
94x82
044 CNC topper
WEB cam 86b
48 dellorto drlas
10-1 i komp
 Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #272 på: mars 18, 2011, 01:10:08 am »

Du kan laga deg ein ny plugg til den spesielle. ved å bruka feks ei passleg unbrako skrua som du dreier til på gjengedelen sånn att den vert lik. og etterpå gjengar du utvendige hovudet på skruo med npt gjenger sånn att du kan skru den inn som ein plugg, nett som dei andre. Trur eg såg dette gjort i ein tråd på samba

når da gjeld dei stempela i oljegalleriet so pleier da å funka med litt kakking på blokka med ein plasthammar,men om dei ikkje vil ut på den måten so går da kanskje an å setta press på dei frå andre sido ved hjelp av trykkluft? litt usikker på korleis boringane er rundt dei stempela men det skal vel gå an å få det tett sånn att du kan bruka trykkluft for å pressa da ut?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #273 på: mars 29, 2011, 00:33:30 am »

Skikkelig arbeidskar du, Erlend! Dette var snyggt!
Når jeg sammenlikner ditt og mitt verksted, så hersker det OVERHODET INGEN tvil om hvem av oss som har den riktig store motivasjonen Gliser

Stå på!

Vi sees på bremsedag!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #274 på: mars 29, 2011, 20:08:31 pm »

dro ut alle pluggene til oljegalleriene idag, men leste selvfølgelig senere at den ene pluggen, som er lenger og litt tynnere i enden som minsker oljestrømmen til lagerbane 4, ikke burde trekkes ut?

ka gjør man da?

For en annen som hadde gjort det samme, satt jeg inn en 1/16"NPT plugg lenger inn i hullet og borret et lite hull i senter på denne. Husker ikke dimensjon på hullet, men regnet ut arealforskjellen på stor og liten diameter på originalpluggen, for så å omgjøre det til bordim.
Etterpå var det bare å gjenge opp til 1/8" som normalt ytterst.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #275 på: mars 29, 2011, 20:09:56 pm »

Var det jeg tenkte å gjøre svein Glad leste litt på thesamba og, og det virker som om det er en god ide
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #276 på: mars 29, 2011, 22:05:20 pm »

De fleste tar ikke hensyn til denne reduksjonene i det hele tatt. Alle ferdigmaskinerte blokker kommer uten.

Ser egentlig ingen grunn til hvorfor vw gjorde dette. Med mindre de slet med at dette lageret ble utslitt.. og derfor trengte en reduksjon ved veldig høyt oljeforbruk ved dette lageret. Om motoren er frisk og klaringene er etter spec vil selve klaringen mellom lager og veiv være en større begrensning i mine øyne.
En fast reduksjon som denne vil jo uansett ikke gi noen fast karakteristikk. Alt spiller jo inne på temperatur og viskositet på oljen...
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #277 på: mars 30, 2011, 02:04:20 am »

Er flere som ikke har noen form for reduksjon der, som klager på oljelekkasje ut fra reimhjulet? Kan det være en sammenheng der? Samt at det lageret trenger mindre olje pga mindre påkjenninger.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #278 på: april 03, 2011, 17:58:07 pm »

Mens forumet hadde ferie fikk jeg satt opp resten av resten av motoren. alt er festet og målt opp, coilen er festet på viftehuset og alt er klart Glad

fikk bestilt en siste pakke fra vwparts med:

- nytt utløserlager (gamle skraper når det spinnes), skal sveise noen fuger på utløser armen så den er litt tøffere
- 1 1/2" eksospakninger
- oljetappeplugg med magnet
- brakett til fullflowfilter til å feste i fangerfeste

- CB sin High Performance vippearmsaksling som er boltet



skulle gjerne tatt å slengt i motoren, men er keen på å få den justert og kjørt inn først så må smøre meg med litt tolmodighet Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #279 på: april 25, 2011, 19:58:02 pm »

dæven.. 3. side!

men motoren er ferdig den, og venter spent på oppstart! Glad

regner med at jeg ikke går på trynet og skjærer motoren på første forsøk Rekker tunge


håper på å få motoren i bobla og bilen på veien innen ett par uker!  Tvilende
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #280 på: april 25, 2011, 20:35:14 pm »

Ikke vent på meg.. Bremserommet blir nedprioritert fremfor kundemotor en stund til. Tiden strekker ikke til dessverre  Flau
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #281 på: april 25, 2011, 20:36:23 pm »

Ikke vent på meg.. Bremserommet blir nedprioritert fremfor kundemotor en stund til. Tiden strekker ikke til dessverre  Flau

hmm.. ok ok Glad da slenger jeg motoren i bilen! Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #282 på: april 25, 2011, 21:51:07 pm »

Okey...

Da blir det oppstart i bil og ikke i benk.. har egentlig bra oversikt om hva som må gjøres, men:

la oss si at jeg er uvitende, og trenger hjelp:

hva pleier til sjekkliste å inneholde ved oppstart av ny motor


Regner med å få motoren i bilen imorgen, og kanskje oppstart til helgen.. noen som har peiling og vil ha en kasse pils av eget ønske?
hadde vært digg med en til tilstedet Glad si ifra isåfall, og bilen står på stabekk i bærum.

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

surfer56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand


+4792817564


Vis profil
« Svar #283 på: april 25, 2011, 21:52:52 pm »

Ei kasse med Chimey? Blunker
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #284 på: april 25, 2011, 21:54:08 pm »

chimey?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

surfer56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand


+4792817564


Vis profil
« Svar #285 på: april 25, 2011, 22:00:13 pm »

Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #286 på: april 25, 2011, 22:02:37 pm »

hehe

1 kasse øl av noe du kan kjøpe på RIMI da Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

surfer56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand


+4792817564


Vis profil
« Svar #287 på: april 25, 2011, 22:10:58 pm »

Rimi har : Blunker

Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #288 på: april 25, 2011, 22:38:08 pm »

Stegene jeg har tenkt til å ta:

- Få inn motor
- Fylle olje
- Prime oljen
- Tenningssjekk
- Kjøre inn kam
- Bytte olje

hva vil du lagt til?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #289 på: april 25, 2011, 23:16:55 pm »

Sjekke/justere ventilklaringer

Lykke til:-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #290 på: april 26, 2011, 06:19:05 am »

Etterstramme pinneboltene til toppene. Derfor er det lettere å kjøre inn kammen uten noen kjøledeksler og heller dele opp innkjøringen i 3-4 kortere perioder og bruke en ekstern vifte. Og du, hvorfor skal alle holde 2500-3000 omdr når dem kjører inn kammen? For å sørge for at løftergalleriet får plenty med olje? Jeg vil heller anbefale å fylle på litt for mye olje og redusere turtallet... Men det er nå meg.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #291 på: april 26, 2011, 08:13:26 am »

Kjør opp oljetrykket uten plugger.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #292 på: april 26, 2011, 11:59:25 am »

Etterstramme pinneboltene til toppene. Derfor er det lettere å kjøre inn kammen uten noen kjøledeksler og heller dele opp innkjøringen i 3-4 kortere perioder og bruke en ekstern vifte. Og du, hvorfor skal alle holde 2500-3000 omdr når dem kjører inn kammen? For å sørge for at løftergalleriet får plenty med olje? Jeg vil heller anbefale å fylle på litt for mye olje og redusere turtallet... Men det er nå meg.

Hvorfor alle holder 2500-3000 rpm... Kan kanskje komme av at det er det kam produsentene anbefaler og sier du SKAL gjøre for at noen form for garanti skal gjelde.
Måten du praktiserer fungerer sikkert i de fleste tilfeller. Men du kjører jo inn kammen din uten å få arbeidstemperatur hverken på olje eller kam/kamfølger. Og det er neppe det produsenten av både olje og deler anbefaler. Og jeg ville ikke forsøkt å lære dette videre..

Det finnes mange eksempler på innkjøring, eller mangel på innkjøring. Både med å uten tilsatser... Som har gått bra. Men det legger ikke grunn til å tvile på kamprodusentenes anbefalinger av den grunn..

Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #293 på: april 26, 2011, 12:28:02 pm »

Etterstramme pinneboltene til toppene. Derfor er det lettere å kjøre inn kammen uten noen kjøledeksler og heller dele opp innkjøringen i 3-4 kortere perioder og bruke en ekstern vifte. Og du, hvorfor skal alle holde 2500-3000 omdr når dem kjører inn kammen? For å sørge for at løftergalleriet får plenty med olje? Jeg vil heller anbefale å fylle på litt for mye olje og redusere turtallet... Men det er nå meg.

Hvorfor alle holder 2500-3000 rpm... Kan kanskje komme av at det er det kam produsentene anbefaler og sier du SKAL gjøre for at noen form for garanti skal gjelde.
Måten du praktiserer fungerer sikkert i de fleste tilfeller. Men du kjører jo inn kammen din uten å få arbeidstemperatur hverken på olje eller kam/kamfølger. Og det er neppe det produsenten av både olje og deler anbefaler. Og jeg ville ikke forsøkt å lære dette videre..

Det finnes mange eksempler på innkjøring, eller mangel på innkjøring. Både med å uten tilsatser... Som har gått bra. Men det legger ikke grunn til å tvile på kamprodusentenes anbefalinger av den grunn..



Garanti? Fra deg eller fra produsentene? Jeg mener man skal stille spørsmål med ALT som kommer fra, og som har blitt gjort, over there. Jeg har, bank i bordet, aldri hatt problem med løfterne eller kammene mine men så har jeg heller aldri fulgt innstruksene.

Gi meg en logisk forklaring på hvorfor man skal holde 2500 - 3000 omdr så skal jeg gjøre et ærlig forsøk på å forstå den.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #294 på: april 26, 2011, 15:04:12 pm »

Stegene jeg har tenkt til å ta:

- Få inn motor
- Fylle olje
- Prime oljen
- Tenningssjekk
- Kjøre inn kam
- Bytte olje

hva vil du lagt til?

Kva går priming av oljo ut på??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #295 på: april 26, 2011, 15:17:16 pm »

Stegene jeg har tenkt til å ta:

- Få inn motor
- Fylle olje
- Prime oljen
- Tenningssjekk
- Kjøre inn kam
- Bytte olje

hva vil du lagt til?

Kva går priming av oljo ut på??
Jeg vil anta han egentlig mener å prime motoren med olje i forkant av oppstart.
En løsning er som JHU beskriver, ut med pluggene for minst mulig motstand. Kinn til man får oljetrykk. Deretter i med pluggene og start opp.
Selv har jeg et oljepumpelokk fra JPM hvor man snur ene oljepumpedrevet og snurrer pumpa rundt med en drill. Dermed kan man prime motoren med olje uten å rotere noen som helst deler.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #296 på: april 26, 2011, 16:57:57 pm »

dette er planen for torsdagen:

motor inn i bil Rekker tunge
montere gassere + stag
montere eksos
grovjustere tenning
"synke gasserne" dvs på turtallet, samt å stille alle blandingsskruene 1,5 turn ut
prime motoren med olje
sjekke at gassere får bensin
starte
kjøre inn kam, 2500-3000rpm i 20-25min
samtidig stille inn tenning med lampe
justere og synke gasserene
bytte olje, sjekke farge, metall i oljen etc
ny olje

tut og kjør

noe jeg har glemt?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #297 på: april 26, 2011, 17:08:11 pm »

ett lite forgasser tips,bruk en bladsøker og juster spjella på begge to til 0.05 mm!
da du kjenner ett jevnt lett drag på bladsøkeren så er det greit justert!
da vet du att begge spjella er like mye åpne på begge forgassera,sparer deg for litt jobb
da du skal synkronisere dem!
Loggført

Vw 1302
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #298 på: april 26, 2011, 17:09:57 pm »

0,05mm fra bolt til "kropp"?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #299 på: april 26, 2011, 17:19:01 pm »

nei mellom spjellet og halsen på forgasseren!
Loggført

Vw 1302
Sider: 1 ... 8 9 [10] 11
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!