mai 02, 2024, 21:30:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1500 overhaling  (Lest 8686 ganger)
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« på: juni 15, 2011, 16:15:46 pm »

hei. er 19 år og skal prøve å overhale min 1500 H motor. det meste av erfaring jeg har når det gjelder motorer er fra moped og båt, Motoren fikk rådebank og er nå demontert. planene for motoren er en full overhaling.

- blokka skal planbores.
-nye rådelagere
-veie alle spempler og råder
-nye stempelringer
-hone sylindere
-slipe ventilene
-bytte alt elektrisk


legger ut bilder i kveld. og kom gjerne med tips Rekker tunge
Loggført
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #1 på: juni 15, 2011, 17:09:15 pm »

bilder av div.


* CIMG0682.JPG (124.81 KB, 640x480 - vist 246 ganger.)

* CIMG0683.JPG (101.12 KB, 640x480 - vist 211 ganger.)

* CIMG0684.JPG (129.68 KB, 640x480 - vist 220 ganger.)

* CIMG0685.JPG (131.03 KB, 640x480 - vist 241 ganger.)

* CIMG0686.JPG (111.3 KB, 640x480 - vist 230 ganger.)

* CIMG0687.JPG (121.83 KB, 640x480 - vist 216 ganger.)

* CIMG0689.JPG (132.65 KB, 640x480 - vist 235 ganger.)

* CIMG0690.JPG (137.97 KB, 640x480 - vist 194 ganger.)
Loggført
billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« Svar #2 på: juni 15, 2011, 18:14:19 pm »

Tøft at du går på dette, er jo tross alt ikke verre enn 4 mopedmotorer på samme blokka. Føler je er i samme bås erfaringsmessig, litt moped og litt bil. Bra du viser vei. Stå på..  Blunker

Kim
Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #3 på: juni 15, 2011, 22:11:44 pm »

fant noen ande ventiler som ikke var brent spor i og bruker de istedenfor.
begynt å slipe ventilene, slipte ca vær ventil 5 min med vær pasta. mener usikker på om det holder, skal sette på fjeren bak og sjekke i morgen.

skrudde av rådene og veide men ene veide 602 og de andre veide 601 må det justeres ?

snakket også med jee på forumet om å planbore blokka så sylinderne ligger bra an.
i to av hullene der sylinderne var kunne jeg skjenne at det hadde gravd seg litt ned, kunne skjenne det med neilen såvidt, men må vel borres. hva tror dere ?


* CIMG0693.JPG (88.63 KB, 400x300 - vist 227 ganger.)

* CIMG0694.JPG (94.17 KB, 400x300 - vist 235 ganger.)

* CIMG0695.JPG (96.61 KB, 400x300 - vist 214 ganger.)

* CIMG0696.JPG (84.64 KB, 400x300 - vist 189 ganger.)

* CIMG0697.JPG (84.48 KB, 400x300 - vist 188 ganger.)

* CIMG0698.JPG (100.07 KB, 400x300 - vist 198 ganger.)

* CIMG0699.JPG (99.15 KB, 400x300 - vist 223 ganger.)

* CIMG0700.JPG (88.62 KB, 400x300 - vist 207 ganger.)
Loggført
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #4 på: juni 15, 2011, 22:16:39 pm »

Blunker


* CIMG0701.JPG (83.02 KB, 400x300 - vist 213 ganger.)

* CIMG0703.JPG (79.87 KB, 400x300 - vist 215 ganger.)

* CIMG0702.JPG (85.2 KB, 400x300 - vist 221 ganger.)

* CIMG0704.JPG (91.22 KB, 400x300 - vist 216 ganger.)

* CIMG0705.JPG (81.36 KB, 400x300 - vist 216 ganger.)

* CIMG0706.JPG (79.49 KB, 400x300 - vist 200 ganger.)

* CIMG0707.JPG (82.88 KB, 400x300 - vist 197 ganger.)
« Siste redigering: august 27, 2011, 19:31:01 pm av røed » Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: juni 15, 2011, 22:44:39 pm »

601 og 602 gram på rådene er ikkeno prob på en original motor. Ta med blokka og toppene dine til jee og han ser kjapt hva som må gjøres. Hvis du må planbore blokka ville jeg like gjerne ha tatt opp til større sylindre når du først er igang. Et sett brukte 1776 1835 eller 1915 sett koster ikke rare greiene.
Loggført
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #6 på: juni 15, 2011, 22:57:39 pm »

begge bilene mine er ødelakte, og overhalingen var ikke planlakt men måtte gjennomføres på grunn av rådebank så nå vil jeg bare han noe som virker. skal trimme lett med 1641 sylindre og noen andre gassere men det får bli en annen gang.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: juni 16, 2011, 09:31:35 am »

du skal ikkje kosta på den linjeboring til blokka + nye berelager ?? vist du vil ha noko haldbart meinar eg. slenger du med ein balansering so bør den vara ganske lenge
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
maxi
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #8 på: juni 16, 2011, 09:55:41 am »

De hakkene på ventilene er også et tegn på at motoren er kjørt uten blytilsetning i bensinen over lenger tid.
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #9 på: juni 16, 2011, 10:08:29 am »

du skal ikkje kosta på den linjeboring til blokka + nye berelager ?? vist du vil ha noko haldbart meinar eg. slenger du med ein balansering so bør den vara ganske lenge

Han skal vell det utifra det jeg kan lese Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 16, 2011, 10:33:03 am »

Oi oi.. Her var det mye "skrot"  Osteaktig

Ut ifra bildene kan jeg se at midtre bærelager har hatt bevegelse. Og om du ikke er regelmessig lottovinner må nok blokka linjeborres. Ser jo også en tydelig ring der sylinderen har ligget mot blokka. Så om dette ikke er møkk, må den planes for å få god tetting mot topp.
Ventilene kan slipes. Men om du har noen andre kan du jo prøve å håndslipe de. Jeg kan godt vakumteste de for deg som kontroll.
Råden som har hatt bank, er det bare å hive først som sist. Om du ikke har en å bytte med.. har jeg en hel haug.
Veiva må garantert slipes. Og i disse dager har det blitt så dyrt at ny veiv fra mexico blir billigere på kort sikt.

Om dette dreier seg om å få bilen på veiven igjen billigst mulig... ville jeg kjøpt en annen motor som går.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: juni 16, 2011, 10:37:36 am »

du skal ikkje kosta på den linjeboring til blokka + nye berelager ?? vist du vil ha noko haldbart meinar eg. slenger du med ein balansering so bør den vara ganske lenge

Han skal vell det utifra det jeg kan lese Blunker

Då ser du bedre enn meg, eg kan ikkje sjå at da e nevnt:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #12 på: juni 16, 2011, 10:39:29 am »

han skriver "planborre" men jeg antar at det er linjeborring Blunker Snakket ihvertfall med han igår og anbefalte linjeborring, anbefalte også Jee Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: juni 16, 2011, 10:51:15 am »

Sitat
planbore blokka så sylinderne ligger bra an.
ta på deg brillene rikard Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 16, 2011, 10:53:09 am »

huff  Rekker tunge Jaja, jeg vet ihvertfall han har tanker om det  Blunker 

Har du sjekka den blokka du kjøpte hos meg Røed?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #15 på: juni 16, 2011, 15:59:10 pm »

bloka jeg kjøpte hos deg var dårlig rikard Trist men veiva og rådene ser bra ut.
sorry for dume spørsmål men ...

1. linjeboring er for å få veiva til å ligge rett og uten slark ?
2. planborre er for at sylinderne skal stå rett

  riktig ??
og nei har planer om å bygge en motor som varer lenge for er dritt lei av motorproblemer!
kjøpte denne motoren i sommer 2010 for 4000 kr og han sa den da var overhalt for 7 år siden og lagret på en love etter det. det kan ikke stemme helt ? lakk olje som f... gjorde den også.

endrer litt planer og skal sette inn en annen kam og 1600 sylindre også.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #16 på: juni 16, 2011, 16:24:18 pm »

Man linjeborrer fordi veiven slår ut lagerbukkene. Magnesiumen er myk og lagerbukkene blir for store.

Planfreser/sliper/borrer for at sylindrene skal ha bedre anleggsflate mot blokken.

Hvilken kam da?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #17 på: juni 16, 2011, 17:05:22 pm »

ok takk for å klargjøre det. den er grei. trenger begge deler er jeg ganske sikker på.
speed demon tok kontakt og sa han hadde en brukt men grei cb kam, har spurt etter spesifikasjoner på pm for 10 min siden så får vel svar i løpet av kvelden


slipte ventilene mye mer i dag. fant ut at de var langt i fra tette så brukte en drill for å slipe dem og er veldig fornøyd med resultatet, men har ikke testet dem enda. satt drillen på andre enden av ventilen smørte inn pasta under den bre delen og drillet.
men er en ting jeg stusset litt over, det sitter et messing rør som ventilen glir inni. hva er lolerangsegrensa når det gjelder slark der, var ikke mye i det heletatt men var litt Hæ


skrudde også ut boltene til sylinderne osv så blokka er klar for sliping.
« Siste redigering: juni 16, 2011, 22:58:42 pm av røed » Loggført
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #18 på: juni 18, 2011, 18:15:31 pm »

nå er blokka hos jee for linjeborring og planes.

har sett litt på forgassere til bilen og tenker på å bruke noen ok t-3 forgassere,
har ikke sett noen innsug som passer til en singelport motor for t-3 gassere men dette kan vell enkelt lages hvis jeg kapper opp det innsuget som sitter på nå og sveiser det sammen så gasserne passer. mange trim gassere har aluminiums innsug er det noe spesijelt poeng eller fungere stål ?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #19 på: juni 18, 2011, 19:46:28 pm »

Tror jeg har innsug i Bærum. Skal se på mandag!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #20 på: juni 18, 2011, 19:58:33 pm »

til singelport for t-3?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #21 på: juni 18, 2011, 21:49:00 pm »

Mener det ja :-)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #22 på: juni 19, 2011, 21:30:40 pm »

det høres veldig bra ut. har du forgasserne også.

blitt lite jobbing i helgen men har funnet ut at jeg må bytte styrehylsene for ventilene. tistlo gjorde det på sin motor
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8632.780.html

hvor får man bestilt mye sone messing hylser ??
blokka kommer på tirsdag
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #23 på: juni 19, 2011, 22:55:15 pm »

det høres veldig bra ut. har du forgasserne også.

blitt lite jobbing i helgen men har funnet ut at jeg må bytte styrehylsene for ventilene. tistlo gjorde det på sin motor
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8632.780.html

hvor får man bestilt mye sone messing hylser ??
blokka kommer på tirsdag
Gjør deg selv den tjenesten å borre med et sånt fancy borr i de gamle styringene da, slik at du slipper å spise opp viktige hundredelers press på å bare banke ut de som sitter der. Ja da det går an,men det går enda bedre ved å borre.
« Siste redigering: juni 19, 2011, 22:58:18 pm av Gullik » Loggført

Seaside VW Klubb
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #24 på: juni 19, 2011, 23:09:11 pm »

hadde planer om å følge oppskriften til tistlo med å bore først ja, men hvor får jeg tak i nye?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #25 på: juni 19, 2011, 23:38:36 pm »

bor med 10mm bor til da er ca 10cm igjen i eine enden. og bank ut frå andre sida(du ser i tråden)
når du borar ut i styringane so slepper presset mot toppane og lettare å få ut Glad

hugs at du må ha ei sånn plata så du får toppane i rett vinkel (styringane må jo stå i lodd i søyleboremaskino

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #26 på: juni 20, 2011, 21:28:35 pm »

Hvis du bytter ventil styringer, så bør setene/ ventilene settes opp på nytt, med egnet verktøy ( Mira ,Serdi eller lignende)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #27 på: juni 20, 2011, 21:34:38 pm »

unneberg pleier å ha styringer på lager
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #28 på: juni 20, 2011, 21:44:26 pm »

kammen er en 2242 cb

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1244
Loggført
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #29 på: juni 20, 2011, 22:13:14 pm »


* CIMG0718.JPG (80.89 KB. 400x300 - vist 191 ganger.)
hva tror dere om kamen ? litt stor ??

blokka var hjem, fra Jee og der veldig bra ut. skal vaske å prøvemontere i morgen. lagrene til veiven som jeg fikk med ser ut som liksom må presses ned i de sporene, er det vanelig ? trenger sikkert ikke presse mye men turte ikke bruke makt før jeg vet om det er vanlig.

skal skru på råden på i morgen, også, hvilket moment skal de trekkes med ?

når det gjelder toppene så har jeg snakket og lest meg fram til at dette ikke er noe for en hobby mekaniker selv en med litt peil når det gjelder styringen til ventilene. hamret ut de gamle styrerørene som spalten til tistlo foreslo, men fikk besked om at det gjorde mere skade en bra. leverte alt til jee så får håpe han greier å få alt på stell igjen.


* CIMG0719.JPG (81.05 KB, 400x300 - vist 180 ganger.)

* CIMG0720.JPG (87.04 KB, 400x300 - vist 199 ganger.)

* CIMG0721.JPG (82.61 KB, 400x300 - vist 159 ganger.)

* CIMG0722.JPG (85.5 KB, 400x300 - vist 169 ganger.)
« Siste redigering: juni 20, 2011, 22:15:10 pm av røed » Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!