mai 02, 2024, 16:18:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1303S prosjekt  (Lest 18134 ganger)
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #30 på: februar 12, 2014, 21:27:22 pm »

Fikk skrudd løs bunnpanna på søndag og bygget to bukker jeg tenkte å sette karosseriet på:

* bilde (4).JPG (19.3 KB. 640x480 - vist 251 ganger.)

Har ikke satt på beslag på bukkene ennå, men det skal på før jeg setter karosseriet oppå. Kommer til å bli spennende å heise opp karosseriet og sette bukkene under Glad

Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #31 på: februar 15, 2014, 20:57:00 pm »

Fikk hjelp fra en kompis til å dele bilen ferdig i dag Glad

* bilde 1.JPG (40.57 KB. 640x480 - vist 272 ganger.)

Satte bunnpanna ved siden av bilen så det blir bedre arbeidshøyde på den, også kan jeg vippe den ned når jeg skal jobbe på oversiden av den. Veldig lite rust på bunnpanna, men en del å gjøre med karosseriet dessverre.

* bilde 2.JPG (26.85 KB. 634x476 - vist 264 ganger.)

Et lite spørsmål, hvordan tar man av det innerste feste til A-armen på bakhjulsopphenget? Ser ut som man trenger en sykt stor umbrakonøkkel der.

* bilde 4.JPG (51.47 KB. 450x600 - vist 324 ganger.)

Loggført
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #32 på: februar 15, 2014, 22:30:06 pm »

tror det er 17 mm umbraco pipe som passer. bank den godt inn før du setter latmannsarmen på. pleier å sitte godt.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #33 på: februar 16, 2014, 01:30:41 am »

Takk skal du ha, skal teste det ut Glad
Loggført
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #34 på: februar 20, 2014, 23:44:16 pm »

Kult prosjekt! Ta gjerne MANGE bilder av prosessen og monteringen! Trenger noen bilder å gå etter når jeg skal sette sammen min egen bil iløpet av året  Osteaktig
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #35 på: februar 21, 2014, 10:16:19 am »

Hehe, skal gjøre det Glad
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #36 på: februar 22, 2014, 11:12:21 am »

17 mm umbrako har du kanskje ikke så mange av, men du kan lett lage en av en 17mm bolt som du sveiser et håndtak på. Funker til å tappe olje av girkasse med også.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #37 på: februar 22, 2014, 12:22:21 pm »

skjøtemutter gjengestang funker fint å sammen med skrallefastnøkkel
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
el mecco
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Kolbu, Østre Toten.


Vis profil

« Svar #38 på: februar 23, 2014, 22:09:52 pm »

Jeg demonterer bære armer nå, og bruker en umbrako pipe jeg kjøpte på Biltema for en del år siden. Gjør som beskrevet lenger opp. Banker den inn i skruen og bruker latmanns arm. Fungere som bare det.
Loggført

Part of team ProTurbo Vw.
Shit happens, but why does shit happen to me.
#fuckc4ncer #dre4mscometrue
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #39 på: februar 24, 2014, 08:45:55 am »

Takk for tips Glad Jeg fant pipen på Biltema, fungerte fint, selv om den var litt lang, så det ble litt trangt Rekker tunge.
Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #40 på: februar 24, 2014, 22:12:43 pm »

Tenkte jeg skulle bestille inn uretan foringer til understellet nå og dempere. Tenkte å gå for gule koni dempere, coilovers fremme, vanlige bak. Høres det greit ut? Vil den bli for myk bak hvis jeg senker den et par tommer? Tenkte å senke den 2-3 tommer framme og ca det samme bak. Eller bør jeg absolutt gå for coilovers bak også for å kunne beholde kjøreegenskapene? Har stabstag bak og fremme.
Loggført
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #41 på: februar 25, 2014, 11:27:14 am »

Jeg har røde koni bak og det er stivt nok.Kjøp kerscher sine coilovers de har ikke noen effektbegrensing Blunker
Loggført

Seaside VW klubb
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #42 på: februar 25, 2014, 20:46:35 pm »

Jeg har urethan foringer og kerscher coilovers forran samt koni dempere bak. senket sånn passe. 22mm stabstag forran. Med breiere dekk og original motor så føles det som gokart. Mer riktig camber forran så sitter du fast på veien Blunker Lykke til.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #43 på: februar 26, 2014, 07:26:47 am »

Takk for tips, får se hva jeg går for, må tenke litt... Litt usikker. Er jo ganske dyrt for coilovers i forhold til vanlige dempere, men har mye å si for kjøreegenskapene.
Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #44 på: mars 04, 2014, 21:54:12 pm »

Lurer på å bestille disse coiloversene fra Kercher som senker 30-80 cm fremme: http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/detail.php?id=50
sammen med disse coiloversene bak: http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/detail.php?id=187
Men jeg lurer litt. Bør man velge de som er ment å bruke sammen med original torsjonstav eller de som er ment uten? Jeg ser at man kan kjøpe noen saker som heter "UNIBALL REAR TORSION CONVERSION ADAPTORS", men er dette egentlig nødvendig, eller kan man bare dra ut torsjonsstavene og kjøre med resten som originalt? Jeg ser at noen her på formuet har skiftet ut til disse sakene.
Har forøvrig testet ut å bruke sitronpulver oppløst i varmt vann for å fjerne rust fra kontrollarmene fremme og det var ingen stor suksess. Brukte 3 poser i en balje vann og det var ikke antydning til resultat, så skal teste noe annet neste gang.
Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #45 på: mars 15, 2014, 22:11:57 pm »

Har jobbet litt videre med å renske opp understellet i dag. Fjernet alle ledninger og vaiere og noe av asfaltplatene på tunellen.

* bilde 1 (8).JPG (72.05 KB. 608x456 - vist 261 ganger.)

Fikk også vekk bærearmene bak.
Ettersom jeg hadde tatt karosseriet av bunnplata måtte jeg ordne meg noe for å få fjærplaten av trygt. Lagde derfor en sak av litt gjengestål og to deler av en fjærklemme:

* bilde 5 (5).JPG (55.49 KB. 634x476 - vist 236 ganger.)

Men ettersom det så ut til å gå veldig greit for seg så tok jeg bare å skrudde løs alt på den andre siden og brukte brekkjernet til å vippe av fjærplaten der. Gikk helt fint det også:

* bilde 3 (7).JPG (8.49 KB. 634x476 - vist 224 ganger.)

Her er et bilde av rammehodet på bilen. Dette er vel standard for 74 mod som ikke har tannstagstyring?

* bilde 2 (8).JPG (12.27 KB. 634x476 - vist 260 ganger.)

Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #46 på: mars 17, 2014, 12:26:27 pm »

Ja det er det.
Loggført

Speed is no substitute for direction
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #47 på: mars 17, 2014, 12:55:55 pm »

Takk  Osteaktig
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #48 på: mars 17, 2014, 13:02:55 pm »

Så du skulle bare dobbelsjekke at rust på en 1303 er vanlig?  Osteaktig
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #49 på: mars 17, 2014, 13:27:36 pm »

Har forøvrig testet ut å bruke sitronpulver oppløst i varmt vann for å fjerne rust fra kontrollarmene fremme og det var ingen stor suksess. Brukte 3 poser i en balje vann og det var ikke antydning til resultat, så skal teste noe annet neste gang.

3 poser i hvor mye vann? Jeg har 15 poser i 1 liter vann som jeg bruker for å rense skruer og diverse smådeler. Blir rent over natta.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #50 på: mars 18, 2014, 13:20:44 pm »

Det er i alle fall rust på mange av de samme plassene som jeg har sett bilder av på andre bobler ja Rekker tunge Men bunnplata var faktisk veldig bra, bare overflaterust ser det ut til, utenom et par steder, spesielt ved batteriet, som vanlig...

Jeg hadde nok mer vann en 1 liter ja, så sikkert derfor det ikke ble noen effekt. Men 15 poser til 1 liter vann blir jo litt dyrt da, koster ca 14 kr pr pose blir vel litt over 200 kr for 1 liter veske da. Skal se hva annet som funker også, evt bare pusse, funker jo det også Glad
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #51 på: mars 19, 2014, 10:12:02 am »

Saltsyre kan og brukes til å vaske deler i men må skylles godt etterpå.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #52 på: mars 19, 2014, 12:27:53 pm »

Når det gjelder rustbehandling med syre (saltsyre, sitronsyre, forforsyre o.l.) så er stikkordet konsentrasjon.
Mye man får kjøpt (i pulver, eller ferdig løst) har veldig lav konsentrasjon og fungerer dårlig.
Saltsyre 30 % får man tak i hos en god malingsbutikk.
Da snakker vi noen minutter i bad, så er rust borte. Skylles godt i varmt vann, ellers tærer det videre på metallet...
Kan også sprayes på deler (ramme for eksempel) og skylles av etterpå (men da får man en del syre på gulvet, ikke bra for støp for eksempel, men ved å pøse på ved vann blir den så tynn at effekten forsvinner). Metallet blir veldig porete, så ikke vent lenge med å hive på noe grunning.

Syre av slik konsentrasjon krever visse forholdsregler. (beskytt øyne!)
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #53 på: mars 19, 2014, 13:08:10 pm »

Har mulighet til å skaffe 25kg sekker med sitronsyre for ca. 1300,- ferdig levert her i Gjøvik - kanskje du vil være med å spleise på en...
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #54 på: mars 21, 2014, 08:13:24 am »

Takk for tips Glad

Hulken: Jeg må se an først hva jeg ønsker å gå for. Mulig det blir enklere å bare levere delene til noen som har utstyr allerede.
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #55 på: mars 21, 2014, 11:16:28 am »

Takk for tips Glad

Hulken: Jeg må se an først hva jeg ønsker å gå for. Mulig det blir enklere å bare levere delene til noen som har utstyr allerede.

Det jeg vurderer også! Moro og kunne gjøre ting selv, men om det blir nesten like dyrt som å sende det bort så er det jo ingen vits.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #56 på: mars 27, 2014, 00:11:49 am »

til litt større ting enn skruer og muttrar so er elektrolyse ein ganske effektiv og billig metode.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!