mai 02, 2024, 19:33:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1303s on the road again  (Lest 6430 ganger)
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: juli 09, 2008, 19:22:44 pm »

Da var studiene i utlandet ferdig, og det var på tide å vende snuten tilbake til gamlelandet. I garasjen hjemme hos mor og far står min første bil og venter på litt omsorg: en -74 1303s. Denne har stort sett stått og ventet på å bli brukt igjen de siste to årene, og nå er det på tide å få fiksa litt med den.

Bilen er en 1303s i mørk grønn metallic lakk, med beige interiør og original 1600 motor. Senket framme med senkefjærer.

Planen er først å fremst å få den ut på veien igjen. Bilen har knapt blitt startet på et par år, så det er nok litt å gjøre. Skal ta en kikk på den i uka og se hva som må gjøres. Har tenkt å starte med et oljeskift, lade batteri, fylle dekk med luft og såklart se om bremsene funker. Er det noe annet som må gjøres før man starter en bil som har stått lenge?

Etterhvert er planen også å jobbe litt mer med bilen og bytte ut litt av hvert, som felger, dekk, etc. etc... Tiden får vise, og tid kommer det nok til å ta. Både tid og økonomi er det så som så med: jeg skal inn i ny jobb, ny leilighet og begynne å fylle opp den slunkne kassa før jeg bestiller inn nye, blanke deler.

Skal se om jeg kan fikse noen bilder av den nedstøvede bilen også, så stay tuned!
« Siste redigering: juli 09, 2008, 19:24:48 pm av magnusberger » Loggført
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #1 på: juli 09, 2008, 21:23:10 pm »

Du får slenge innom meg på Sem endag da. Når bilen går.
Loggført
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: juli 10, 2008, 10:13:40 am »

Fett Lid, du kan jo kanskje hjelpe meg med å sette på øyelokk? haha... Jeg får komme en tur innom når bilen ruller igjen, ja!

Ingen som har no mer tips om hva som bør gjøres av service før jeg vrir om nøkkelen etter langtidslagring?

Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #3 på: juli 10, 2008, 10:35:54 am »

Tappe ut gammel bensin, bytte filter er vel ikke dumt.
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: juli 13, 2008, 21:15:57 pm »

Ok. Hvor kan man gjøre av 40 liter gammel bensin? Noen tips?
Loggført
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: juli 13, 2008, 21:27:01 pm »

Bilder. Som dere ser: ganske støvete, men den har stått tørt.  Glad Stigtrinnene er toil salgs eller byttes mot fine originale!


* DSC00304.JPG (195.4 KB, 1024x768 - vist 211 ganger.)

* DSC00305.JPG (122.02 KB, 576x768 - vist 162 ganger.)

* DSC00310.JPG (155.97 KB, 768x1024 - vist 159 ganger.)

* DSC00311.JPG (193.01 KB, 768x1024 - vist 204 ganger.)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: juli 13, 2008, 22:00:41 pm »

Ok. Hvor kan man gjøre av 40 liter gammel bensin? Noen tips?

Er du miljøbevisst? ta med til ein bensinstasjon eller verkstad og få dei til å tømma det ilag med spillolje osv.
Eller slå det ut ein plass

Men bilen var flott!! Treng berre ein liten vask og byte av stigtrinn Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: juli 13, 2008, 22:13:22 pm »

 Øyerulling
Drømme, drømme....


* boblami.jpg (48.75 KB, 595x236 - vist 174 ganger.)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: juli 14, 2008, 00:22:15 am »

Go for it!!! Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: juli 14, 2008, 00:25:21 am »

Må pante litt flasker først...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: juli 14, 2008, 00:28:49 am »

Vel det er jo 5-6000 flasker berre for felgane Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: juli 15, 2008, 17:16:54 pm »

Etter bytte av olje og batteri var det på tide å starte opp bilen. Startet med en gang og gikk jevnt og fint. Hurra! Det er en del å gjøre med det elektriske, forhåpentligvis bare sikringer og pærer som må byttes. Bremsene er det værre med. Her var det null trykk. Nå er det bare å sette seg ned med Haynes-boka, og så kommer det sikkert noen dumme spørsmål her etterhvert.

Bobla var i allefall glad for å se sola igjen...


* DSC00332.JPG (105.26 KB, 450x600 - vist 209 ganger.)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: juli 15, 2008, 18:10:30 pm »

One step closer the road Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #13 på: juli 15, 2008, 22:37:30 pm »

Detta var da en fin 1303 Glad godt det er fleire som liker 1303 da hehe. Pen farge på bilen å. Minner meg om min fars gamle denna gitt Glad savner savner Gråter Gråter Gråter Gråter
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #14 på: juli 16, 2008, 07:11:41 am »

De bremsene dine er nok bare at du må fylle på bremsevæske også lufte trommelbremsene dine...Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: juli 16, 2008, 21:57:17 pm »

Detta var da en fin 1303 Glad godt det er fleire som liker 1303 da hehe. Pen farge på bilen å. Minner meg om min fars gamle denna gitt Glad savner savner Gråter Gråter Gråter Gråter
Ja, de kan være fine de også. Er ikke bare pre -64 som gjelder... Når jeg kjøpte den hadde jeg ikke peiling, og jeg hadde kanskje valgt en tidligere modell om jeg hadde kjøpt en nå. Men bilen er et veldig stabilt utgangspunkt helt uten rust osv. Og så er det jo min første bil. Litt gøy å beholde den og fikse den opp. Satser på å kjøre litt mild "late-looker" stil etterhvert som pengene ruller inn.  Gliser Får se hvor langt jeg drar den, men noen nye felger og litt mer gummi bak og mindre foran skal den nok få.
Loggført
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #16 på: juli 16, 2008, 22:00:38 pm »

De bremsene dine er nok bare at du må fylle på bremsevæske også lufte trommelbremsene dine...Blunker
Starter med det. Pluss å lufte skivebremsene, den har jo det også. Blunker Kjøpte et sånt "enmanns" luftesett i dag. Etter det blir det vel litt forsiktig testing på gårdsplassen og å gå over hele systemet og lete lekkasjer. Fikk fiksa alt det elektriske i dag, og det var mye rare symptomer der. Gikk lettere enn jeg trodde. Dessuten har den fått seg en enkel kattevask og en shinings inni. Er litt hyggeligere å jobbe med den da.
Loggført
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: juli 17, 2008, 17:40:26 pm »

I dag har bremsene blitt lufta. Nå stopper den! Tok en liten prøvetur, og det virka bra. Har gått over systmet og sett etter lekkasjer, men fant ingenting. Litt justering må til, da den ene trommelen hang i litt. Ble veldig varm og det gikk litt treigt. Så den får nok ta seg en tur opp på bukker igjen for litt småjusteringer. Iallefall deilig å få gjort det som ser ut som den største jobben for å få bilen godkjent og på veien igjen!
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #18 på: juli 18, 2008, 11:58:49 am »

flott at det funka da.....ett av mine henger også..må få gjort no med det;)
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #19 på: juli 18, 2008, 12:27:38 pm »

Så ut som en MEGET pen og ryddig bil! Godt å få børsta av støvet på den vel? Glad
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #20 på: juli 18, 2008, 12:41:44 pm »

Ja det er deilig... Blir gøy å kjøre med den igjen!
Loggført
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #21 på: juli 21, 2008, 17:39:46 pm »

Har sinnsykt problem med å få av en av hjulboltene. Hjulkryss var ikke til hjelp, men med latmannsarm og CRC fikk jeg av alle bortsett fra en. Den siste bolten vil ikke av, og har kostet meg to 19mm hylser så langt... Noen som har tips?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #22 på: juli 21, 2008, 22:28:44 pm »

Sett på ei stor jernrøyr utanpå latmansarmen, då får du vesentlig meir kraft Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #23 på: juli 21, 2008, 22:52:53 pm »

For det tar sikkert ikke pipa Tistlo Øyerulling

Prøv med varme. Virker mange ganger det. Vist det er stålfelg kan du varme den.
Loggført

Mvh

Marius
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #24 på: juli 21, 2008, 22:54:56 pm »

Du bruker vel sekskant pipe?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #25 på: juli 21, 2008, 23:36:23 pm »

For det tar sikkert ikke pipa Tistlo Øyerulling

Prøv med varme. Virker mange ganger det. Vist det er stålfelg kan du varme den.
Ja, har tenkt på det. Mer konkret: hvordan? Med gassbrenner? Hva med lakken på felgene da?
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #26 på: juli 22, 2008, 00:04:28 am »

Noen harde rapp med hammeren på selve bolten, varme selve bolten med brenner/sveis  og prøve å få strammet/løsnet  (rugge) den løs.

Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #27 på: juli 22, 2008, 00:13:19 am »

Eller varme den gloheit og ha på kaldt vann, så stålet kanskje krypmer litt så den kan skrus ut ?
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #28 på: juli 22, 2008, 19:51:20 pm »

Oppdatering: Har nå flyttet inn i finere og romsligere mekkelokale. Osteaktig Nye, høykvalitets stigtrinn er også montert. Med litt dunking, CRC og tålmodighet gikk siste hjulbolten av. Etter justering av bremser var jeg ute på prøvetur, og alt funka som det skulle.


* DSC00342.jpg (212.5 KB, 1024x768 - vist 224 ganger.)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #29 på: juli 22, 2008, 23:00:22 pm »

Du er (allerede) snart på vegen igjen, jo !!  Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!