mai 09, 2024, 07:19:47 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 171 172 [173] 174 175 ... 178
5161  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: 50 split T1 på thesamba på: februar 20, 2008, 11:43:37 am
Denne bilen gir meg INGENTING! Finner den rett og slett drit kjedelig. Pen? tja.. men skal en stå å glo på bilen? 25hk? Javel... går jo knapt fremover. Og dette har vel kanskje nåværende eier og samler også funnet ut?

Denne er i samme klasse men 100 ganger mer morsom og $10 000 rimeligere; http://www.oldbug.com/diablogris.htm

Mine two cents...

BB
5162  Forum / Snikk-snakk / Sv: er bilen din. jente eller gutt ? og hva heter bilen ;) på: februar 20, 2008, 09:23:42 am
Forrige bil/motor - Rabiat
Evnt ny bil/motor - Rabagast

Sånn, da jeg er ihvertfall sikker på at ingen tar det navnet  Kult
5163  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine på: februar 19, 2008, 18:09:05 pm
Så det MEGET bra ut så må du jo fortelle noe mer men det er jo hyggelig å høre at gamlefar Tims tydeligvis vet hva han gjør. Litt pussig egentlig siden den mannen aldri har flowet en topp  Glad

Fikk dere flowet?

Mvh
BB
5164  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Hylla med alle samledelene er tilsalgs, nå med bilder på: februar 19, 2008, 10:50:15 am
PM
5165  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Forsterkede drivaksler ønskes kjøpt. på: februar 19, 2008, 10:01:59 am
Bestiller ikke drivaksler i statene, men i Finland. Nærmere, billigere og sterkere  Sjokkert

En liten korreksjon...

Nærmere - ja
Sterkere - ja
Billigere - nei, tre ganger så dyre som SAW

En viktig ting til - Karpiola har livstidsgaranti!

Mvh
BB
5166  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Berg vs CSP shifters på: februar 19, 2008, 07:49:24 am
Jeg mener det er kvalitetsforskjell på CSP og BERG. Se på basen, CSP er av plast skrudd sammen med 4 umbrakoskruer og etter litt bruk så merket jeg at disse løsnet litt, noe som igjen førte til en løsere/slarkete skifter. På BERG er det stål hele veien igjennom. CSP`en føles mer smooth og har ikke den samme distinktive følelsen som en BERG har når du skifter.

I det store og det hele er det et spørsmål om smak og behag - i tillegg til økonomi.

Jeg har tatt mitt valg og det ble en 60% Berg skifter med de nye kulehodene - om nå bare rotehodet Clyde Berg kan ta seg sammen og maskinere hodet mitt  Sint

Mvh
BB
5167  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: februar 18, 2008, 19:15:20 pm
Et lite kuståm triks...lakk kassa svart deretter pusser du vekk lakken og evnt polerer rillene i kasse.. smukkt.
5168  Forum / Snikk-snakk / Noen her som bor i nærheten av 6212 Liabygda? på: februar 18, 2008, 19:06:09 pm
Send meg en pm davel...

Mvh
BB
5169  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine på: februar 18, 2008, 17:42:05 pm
Gamlemåten med rolig kjøring i x antall km er ihvertfall..............................................drit kjedelig.  Blunker
5170  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Hankook Z212 Gateslicks på: februar 18, 2008, 17:16:09 pm
Eller 235/40-18? Og pris på 225/40-18
5171  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine på: februar 18, 2008, 14:08:36 pm
Her er linken; http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Men OBS OBS - dette gjelder for innkjøring av ringene og ikke løfterne/kammen.
5172  Forum / Snikk-snakk / Sv: vurd. ny bruksbil passat på: februar 18, 2008, 12:37:09 pm
Hei

Jeg kjører en 2001 Passat 130 hk TDI stv., nå gått 115 tkm. Motoren er råsterk med 310 Nm, drar helt fra bånn, og bilen trekker stor tilhengervekt. Den går som en kule, og har masse plass, vanvittig god å kjøre og ingen problemer utover byttet radiator og luftmassemåler ved ca 100tkm. Husk at Passat stv. har vesentlig større plass enn Audi A4 stv. (har hatt begge deler). Jeg kjører også på 100% biodiesel, denne er jo 1-3 kroner billigere på literen enn vanlig diesel. Forbruket ligger på under 0,6 ltr/mil med blanda råkjøring.

Ville anbefale deg å kjøpe 2001-modell eller nyere Passat TDI. 1.6-literen (bensin) hadde jeg på Audi A4-stv min, den er ganske mye mindre sprek enn 130 TDI'en for å si det sånn Glad Ta deg en prøvetur så finner du fort ut av det.

Løp og kjøp, og lykke til!

Biodiesel - interessant! Møller fraråder dette og sier du mister all garanti ved bruk av bio. Nå er jo garantien ute allikevel så det bekymrer meg ingenting. Noen "bivirkninger"?
5173  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Hylla med alle samledelene er tilsalgs, nå med bilder på: februar 18, 2008, 10:27:55 am
...
- Alt på bildene er tilsalgs så ser du noe du liker er det bare å hive seg på..
...

Alt på bildene er til salgs sier du, så hvor mye for teppet? Blunker

Jeg tror han skal ha det samme for teppet som for hylla; 1 525 000,-    Blunker
5174  Forum / Problemløseren / Sv: Hvordan bytte foring i giroverføringa? på: februar 17, 2008, 17:58:06 pm
Denne jobben er ikke så vanskelig;

Løsne staget fra girkassen. Deretter skrur du bort dekselet til tunnelen som ligger mellom og bak forstillingsrørene for du må ta hele overføringen frem og ut for å bytte foringen. Du ser fort at du også må fjerne dekselet i reservehjulsbrønnen. Deretter fjerner du den gamle foringen og bytter den mot den nye. Smør overføringen litt slik at den glir igjennom den nye foringen litt lettere.

Lykke til.

Mvh
BB
5175  Forum / Snikk-snakk / Sv: California på: februar 17, 2008, 15:18:51 pm
Jeg og en kamerat vurderer import av 3stk. Porche 914 fra US, er det noen som gir " grupperabatt " ved frakt av flere biler?, jeg har søkt litt på nett men finner ikke så mye om dette, noen som vet?

Det er bare å skrive dem eller ringe dem.. skader ikke å spørre om rabatt.

Mvh
BB
5176  Forum / Snikk-snakk / Sv: California på: februar 17, 2008, 11:51:54 am
Med det budsjettet så får bør du klare å få den en kjempebil! Selv syntes jeg denne ser bra ut og prisen er det ingenting å si på;

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=549702

Hold oss andre her på forumet informert om hva du bestemmer deg.. alltid spennende å lese om biler som blir tatt inn til Norge.

Mvh
BB
5177  Forum / Snikk-snakk / Sv: vurd. ny bruksbil passat på: februar 17, 2008, 11:39:59 am
Jeg har hatt en Audi A4 Avant, 97 mod. med 110hk Tdi AFN motor. Ingen Passat riktignok men siden multilinken nevnes så kan jeg nevne at samtlige av mine Audier fra 97 til 04 modeller har hatt irritirende lyder i forstillingen og på samtlige har jeg byttet to eller flere stag.

Jeg vil gjerne anbefale 110hk dieselen da jeg liker den myke gangen denne har i motsetning til 105, 115 og 130 pumpedysemotorene. Jeg lekte meg litt med min 110 motor. Byttet katalysatoren til en race utgave. I tillegg byttet jeg turbo til en fra 115hk motor og dieseldysene byttet jeg til dem som kommer fra 150hk tdi transporter. Alle delene og ny programvare fikk jeg fra en kar som kaller seg Master i Polen til priser som den gang var 1/3 del av det bare dysene kostet i Norge. http://www.tdi-tuning.pl/

Kan jo nevne at clutchen holdt 1500km før den var slutt og ble byttet til en Sachs Comp clutch. Om bilen gikk bra... spør Tyskeren som var på tyvfiske tokt i Nord Sverige om det. Han kjørte Golf TDI med 150hk originalt og med chip fra SKN. Han suste forbi meg og jeg la meg på hjul. Sikkert overbevist om at jeg police så trykte han gassen i bånn men jeg hadde ingen problem med passere han.. hastigheter snakker vi ikke om men til slutt sa min samboer at nok var nok. Vi traff han igjen på hotellet i Storuman og vi hadde en hyggelig bilprat over en pils.
5178  Forum / Snikk-snakk / Sv: California på: februar 17, 2008, 11:07:01 am
Hei og velkommen til vwnorge. Kult å lese at du vurderer import av en looker. Det er flere her inne som har erfaringer med import fra USA og som sikkert kan bidra mer en meg men her er nå mine tips;

1) Når du har funnet bilen og avtalt pris så prøv deg med å kun betale et depositum for deretter betale resten når bilen er levert til fraktfirma.
2) Fraktfirmaet trenger pink slip - eller vognkort, samt kvittering fra salget for tollprosessen.
3) Fraktfirmaer tar seg som regel av alt papirarbeid
4) Overfarten tar 28 - 32 dager med båt
5) Fraktfirma kan være; www.calship.com. Her snakker de til og med svensk.
6) Pga den sterke kronen så importeres det mye biler til Norden. Beregn opptil en måned på lager hos fraktfirma før dem kjører bilen inn i containeren
7) Når båten går fra USA sender fraktfirmaet en regning til din mailadresse. Typisk pris for frakt av boble er $1295
8) Du blir kontaktet av fraktfirmaet i Norge når containeren er pakket ut og bilen din står på norsk jord. Deretter må du betale norske avgifter og bilen må vises på biltilsyn for å få norske skilt.

Volksworld; det er et helt område dedikert for biler til salgs og der vil du finne mange biler av ymse kvalitet. Frakt fra England kan enten være ferge fra Newcastle til Bergen/Stavanger eller RoRo båt fra Immingham til Kristiansand eller Brevik. RoRo er billigst.

Typiske nettsteder for å finne biler kan være;

www.thesamba.com (world wide men mest USA biler)
www.volkszone.com (mest UK biler)

Håper dette hjalp litt og lykke til!

Mvh
BB
5179  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine på: februar 17, 2008, 09:03:09 am
Vakre bilder og finfin forklaring.

Mvh
BB
5180  Forum / Drag-race / Sv: M&H racemaster Dekk. på: februar 16, 2008, 11:59:21 am
Jeg har kjørt med dem og kan vel si at noen lavprofil "ZR" egenskaper har dem ikke. En tanke, i og med at dem har en rulleomkrets som er langt over 5% fra den originale så er vel nok til at dem ikke er lovlige?

Mvh
BB
5181  Forum / Drag-race / Sv: M&H racemaster Dekk. på: februar 16, 2008, 11:03:05 am
Finner dere noe om at DOT dekk ikke er godkjente på gata såfremt dem er merket i henhold til reglene? ; http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-013.html

Kap. 13. Hjul, dekk

§ 13-1. Generelt om hjul, dekk

2. Generelle bestemmelser om hjul og dekk  
2.0 Bil og tilhenger til bil som tilfredsstiller kravene i direktiv 92/23/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 2001/43/EF, anses å oppfylle bestemmelsene i dette kapittel når det gjelder krav til og montering av dekk.  
2.1 Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for beltebil/beltemotorsykkel.  
2.2 Kjøretøy må ha hjul som er beregnet for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.  
2.3 Hastighet  
2.3.1 Motorvogn med totalvekt ikke over 3.500 kg skal være utstyrt med hjul beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. Det er dog tillatt å bruke dekk som er merket M+S, MS, M&S, M-S eller « Mud and Snow » når disse er merket for en hastighet på 160 km/t eller mer, selv om kjøretøyet er konstruert for en høyere hastighet.  
2.3.2 Motorvogn med totalvekt over 3.500 kg skal være utstyrt med hjul beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for, når kjøretøyet har maks hastighet mindre enn 110 km/t. På slikt kjøretøy med maks hastighet 110 km/t eller mer er det tilstrekkelig at dekkene er merket for en hastighet lik 110 km/t. For buss klasse 1 kreves ikke høyere hastighetsmerking enn 90 km/t.  
2.3.3 Tilhenger og tilhengerredskap som er beregnet for å trekkes av bil, skal ha hjul beregnet for minst 100 km/t.  
2.4 Hjul må være i tilstrekkelig statisk og dynamisk balanse. Kjøretøy må ikke ha hjul av slik type eller dimensjon at det har uheldig innflytelse på kjøretøyets styring, bremsing mv.  
2.5 Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.  
        Felg med variabel boltesirkel tillates ikke.  
2.6 Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper.
 
3. Krav til dekk  
3.1.1 Tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t og tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg og bil med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde i hovedrillene på minst 1,6 mm over 3/4 av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert.  
3.1.2 Bil med tillatt totalvekt over 3.500 kg, to- og trehjulede motorvogner og tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t og med tillatt totalvekt over 3.500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde i hovedrillene på minst 1 mm over 3/4 av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert. Det samme gjelder for traktor og tilhengerredskap med konstruktiv hastighet over 40 km/t og motorredskap med konstruktiv hastighet over 30 km/t.  
3.2 Dekkene skal tilnærmet ha slikt trykk som bestemt av kjøretøy- eller dekkfabrikanten og må ikke overstige dekkfabrikantens fastsatte maksimaltrykk. Det er ikke i noe tilfelle tillatt å bruke større lufttrykk enn 900 kPa (9 bar). Lufttrykket skal måles når dekkene er kalde.  
3.3 Dekk må ikke ha hull, skår, sprekker eller andre skader som når inn til eller blottlegger corden. Dekk må ikke vise tegn til brudd i stammen eller til separasjon. Dekk må ikke ha nevneverdige høyde- eller sidekast.  
3.4 I dekk er det ikke tillatt å skjære noen form for nytt mønster som går dypere enn bunnen i dekkets originale mønster, medmindre dekket har innpreget merking som tilkjennegir at dette er tillatt av fabrikanten. I dekk for kjøretøy med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg er det ikke i noe tilfelle tillatt å skjære noen form for nytt mønster.  
3.5 Ved skifte av dekk fra diagonaldekk til radialdekk skal det påses at dekkets bæreevne er tilstrekkelig og at dekket er tilpasset felgen. Det forutsettes overgang til tilsvarende dimensjon for radialdekk, med en maksimal variasjon på ± 5%, jf. STRO-normen.  
3.6 Ved vurdering av hva dekk tåler, følges STRO-normen og ETRTO-normen.
 
4. Merking  
4.1 Felg skal være merket ved hjelp av innpregning eller lignende med fabrikantens navn eller merke og med dimensjon (type). Merkingen bør stå på utsiden av felgen og være synlig når dekket er montert.  
4.2 Dekk skal ved hjelp av innstøpning være tydelig og varig merket med:  
a) Fabrikantens navn eller merke, og for regummierte dekk, vulkanisørens navn og hjemland.  
b) « Regummiert » eller tilsvarende betegnelse dersom dekket er pålagt ny bane.  
c) Dekkdimensjon.  
d) PR (ply rating) - angivelse eller annen styrkebetegnelse, overensstemmende med STRO (Scandinavian Tire & Rim Organization) eller ETRTO (European Tire & Rim Technical Organization).  
e) « Tubeless » dersom dekket kan brukes uten slange.  
f) Dessuten skal dekk for personbiler og lette varebiler (tillatt totalvekt t.o.m. 2.200 kg) være merket med:  
i) Dekktype  
 Følgende betegnelser skal brukes:  
 Diagonaldekk:  Ingen spesiell merking  
 Diagonalbeltedekk:  B  
 Radialdekk:  R  
ii) Hastighet  
 Følgende betegnelser brukes:  
 « Speed » dekk:  S  
 « High speed » dekk:  H  
 « Very high speed » dekk:  V  
 De øvrige hastighetsgrenser er:  
1) For diagonaldekk  
        « Standard » dekk (uten hastighetsmerking) med

 
 10 " felg:  120 km/t  
 12 " felg:  135 km/t  
 13 " felg og større:  150 km/t  
 « Speed » dekk med 10 " felg:  150 km/t  
 12 " felg:  160 km/t  
 13 " dekk og større:  175 km/t  
 « High speed » dekk med 10 " felg:  175 km/t  
 12 " felg:  185 km/t  
 13 " dekk og større:  200 km/t  
 « Very high speed » dekk: over  200 km/t  
2) For radialdekk og diagonalbeltedekk:  
 « Standard » dekk (uten hastighetsmerking):  150 km/t  
 « Speed » dekk:  180 km/t  
 « High speed » dekk:  210 km/t  
 « Very high speed » dekk: over  210 km/t  
3) Uansett dekktype gjelder i tillegg følgende symboler for øvre hastighetsgrense:  
- L = maks. hast. 120 km/t  
- M = maks. hast. 130 km/t  
- N = maks. hast. 140 km/t  
- P = maks. hast. 150 km/t  
- Q = maks. hast. 160 km/t  
- R = maks. hast. 170 km/t  
- T = maks. hast. 190 km/t  
- U = maks. hast. 200 km/t  
- H = maks. hast. 210 km/t  
- V = maks. hast. 240 km/t  
g) Dekk godkjent etter ECE-reg.nr. 30 og ECE-reg.nr. 54 godtas når merkingen er utført som vist i fig. 1.  

 
Fig. 1
4.3 Dekk som på grunn av fabrikasjonsfeil, av fabrikanten er funnet uegnet til bruk på motorvogner, skal ved innpregning, innbrenning e.l. på begge sider være tydelig og varig merket « Ikke for motorvogner ». På slike dekk kreves ikke annen merking. Slike dekk tillates ikke brukt på motorvogner eller tilhenger/tilhengerredskap til motorvogn.
 
 
6. Bytte av dekk/felg  
6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:  
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.  
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.  
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.  
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.  
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.  
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.  
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.  
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.  
i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.  
        Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.  

 
Fig. 2
6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.  
0 Endret ved forskrift 23 des 2004 nr. 1810.  


§ 13-2. Dekk på bil - støy (direktiv 2001/43/EF som endret ved direktiv 2005/11/EF)

1. Kravnivå:  
        Direktiv 92/23/EØF som endret ved direktiv 2001/43/EF og direktiv 2005/11/EF.  
2. Virkeområde m.m.:  
        Kjøretøy i gruppe M, N og O samt nye dekk til disse uansett om de er originalmontert eller er en reservedel unntatt regummierte dekk.  
        Støykravene gjelder ikke for:  
- piggdekk (men for andre vinterdekk med eventuelle hull for pigger),  
- dekk som er beregnet for montering på kjøretøy som er førstegangsregistrert før 1. oktober 1980,  
- dekk med hastighetsindeks mindre enn 80 km/t.  
- dekk beregnet for felger med nominell diameter som ikke overstiger 10 tommer eller som overstiger 25 tommer og  
- reservedekk av type T til midlertidig bruk.  
3. Alternativ standard:  
        Ingen.  
4. Godkjenning:  
        Ved typegodkjenning av ny type kjøretøy og dekk skal det fremlegges dokumentasjon/bevitnelse/garanti fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium for at direktiv 92/23/EØF som senest endret ved direktiv 2001/43/EF og direktiv 2005/11/EF er tilfredsstilt.  
        Dekkene er delt opp i 3 brukskategorier med forskjellige grenseverdier:  
 C1, dekk som hovedsakelig er konstruert for personbiler (M1 ) og deres tilhengere,  
 C2, dekk som hovedsakelig er konstruert for busser (M2 og M3 ), varebiler (N1 ) og lastebiler (N2 og N3 ) og deres tilhengere og hvor dekk er godkjent for maksimalt 1450 kg belastning ved en hastighetsmerking på 140 km/t eller mer,  
 C3, dekk som hovedsakelig er konstruert for busser (M2 og M3 ), varebiler (N1 ) og lastebiler (N2 og N3 ) og hvor dekk er godkjent for maksimalt 1450 kg belastning ved en hastighetsmerking på 130 km/t eller mindre, samt dekk som er godkjent for 1500 kg eller mer.  
        Grenseverdiene for personbildekk (C1) i dB(A) er:

 
Dekk kl.  Nominell dekk-bredde (mm)  A  B1  C12  
C1a  ≤145  til 30. juni 2007  72  fra 1. juli 2007  71  70  
C1b  > 145≤165  til 30. juni 2007  73  fra 1. juli 2007  72  71  
C1c  > 165≤185  til 30. juni 2007  74  fra 1. juli 2007  73  72  
C1d  > 185≤215  til 30. juni 2008  75  fra 1. juli 2008  74  74  
C1e  > 215  til 30. juni 2009  76  fra 1. juli 2009  75  75  
1 Indikerende grenseverdi. Endelige verdier vil bli vedtatt i endringsdirektiv på bakgrunn av rapporten som omtales i artikkel 3(2) i direktivet.  
2 Ikrafttreden ennå ikke vedtatt. Grenseverdiene i kolonne C skal bestemmes i endringsdirektiv på bakgrunn av rapporten som omtales artikkel 3(2) i direktivet.

 
        Forsterkede (merket «Reinforced») har 1 dB(A) høyere grenseverdi enn angitt i tabellen over. Spesialdekk (jf. direktiv 92/23/EØF: for eksempel dekk til blandet bruk (på veg og i terreng) og i begrenset hastighet) har 2 dB(A) høyere grenseverdi enn angitt i tabellen over.  
        Grenseverdiene for buss-, vare- og lastebildekk (C2 og C3) i dB(A) er:  
Bruk/dekk  C2  C3  
normal (sommerdekk til vanlig veg)  75  76  
vinterdekk (M+S)  77  78  
Spesialdekk  78  79  
        Merking av dekkene som viser at de er prøvet og tilfredsstiller støykravene skal se slik ut:  

 
        Nummereringen over er tatt med som eksempel. 3-tallet inne i rektangelet betyr at dekket er typegodkjent i Italia og med typegodkjenningsnummer « 687 », « 00 » at dette er et vare- eller lastebildekk og « -s » at typegodkjenningen dekker bilag V (støy) i direktivet. For øvrig krever ikke (eller forbyr heller ikke) direktivet at dekkene skal merkes for eksempel med det målte støytallet.  
        I henhold til artikkel 3 skal det senest 4. august 2003 vedtas et endringsdirektiv (via the Committee for Adaptation to Technical Progress) for å introdusere veggrepstester for dekk. Basert på erfaringene med innføringen av dekkstøygrenseverdier og med hensyntagen til tekniske fremskritt skal Kommisjonen innen 4. august 2004 rapportere til Parlamentet og Rådet om hvor forsvarlig det er å innføre B- og C-grenseverdiene uten at dette går ut over sikkerheten. Basert på denne rapporten skal Kommisjonen innen 4. august 2005 foreslå endringsdirektiv for å introdusere krav på områder som berører sikkerhet, miljø og rullemotstand.  
5. Ikrafttreden:

 
- 4. august 2003 for typegodkjenning av ny type dekk.  
- 4. februar 2004 for typegodkjenning av ny type kjøretøy.  
- 4. februar 2005 for registrering av kjøretøy.  
- Fra tidspunktene under skal nye dekk som selges eller tas i bruk tilfredsstille kravene i direktivet:

 
Dekklasse  Nominell dekkbredde (mm)  Salg og bruk av nye dekk  
C1a, b, c  ≤185  1. oktober 2009  
C1d  > 185≤215  1. oktober 2010  
C1e  > 215  1. oktober 2011  
C2 og C3  alle  1. oktober 2009  
0 Endret ved forskrift 14 okt 2005 nr. 1226.  


§ 13-3. Hjul, dekk på bil

1. Bil skal ha luftfylte dekk eller dekk med tilsvarende egenskaper godkjent av Vegdirektoratet. Piggdekk er i alle tilfelle godkjenningspliktig. Godkjenningsplikten anses oppfylt dersom slike dekk er i overensstemmelse med disse bestemmelser.

       På personbil er plass-sparende eller lett reservehjul tillatt. Dekket eller felgen må være merket med høyeste fart. Bruken må være beskrevet i anvisning som følger hjulet eller er tatt inn i bilens instruksjonsbok. Hjulet må bare nyttes under nødvendig transport til nærmeste reparasjonssted.

2. Dersom det på bil med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg nyttes dekk av forskjellig type på for- og bakaksel, gjelder følgende:

a) Radialdekk skal brukes på bakhjulene uansett hvilken type dekk som brukes på forhjulene.  
b) Diagonalbeltedekk skal brukes på bakhjulene dersom det brukes diagonaldekk på forhjulene. Diagonalbeltedekk skal brukes på forhjulene dersom det brukes radialdekk på bakhjulene.  
c) Dekk av annen spesiell utførelse skal plasseres etter dekk eller kjøretøyfabrikantens anvisninger.  

5182  Forum / Drag-race / Sv: Real-street racing. på: februar 16, 2008, 10:36:38 am
TØFT, men det går for dårlig.

12.96 er ikke dårlig mener nå jeg...

Mvh
BB
5183  Forum / Cal-look / Sv: En liten forelskelse på: februar 16, 2008, 06:41:11 am
Som alltid så er det jo ting å utsette hvis en ønsker å gå i detaljer.....men i det store og hele så fremstår bilen som noe jeg kunne innlede et forhold til.

Og det er helheten som teller!

Mvh
BB
5184  Forum / Cal-look / En liten forelskelse på: februar 15, 2008, 20:11:51 pm
Folkens,

Denne uken må jeg innrømme at jeg faktisk har blitt litt forelsket. Ikke bare en gang, men to! Vet ikke hvordan det er med dere men av og til blir jeg betatt av den minste ting. Første gang var når jeg så Trond sine nye avatar. Det bittelille bildet sier så UTROLIG mye, og for meg sier det alt! Stuk, attitude, farge, agressivitet, race.......

Den andre gangen var faktisk nå ikveld. Jeg surfet litt når denne bilen plutselig dukket opp; SÅ diskre men samtidig så rå......................sukk;
5185  Forum / Drag-race / Sv: Stor eller liten eksos? på: februar 15, 2008, 15:00:17 pm
Skal bygge om litt på motoern min og lurer på hva eksos som er mest gunstig? 1,3/8" eller 1,1/2" eller 2" eller?

Motor spes:

2044cc
48 IDA (42 halsring)
høye scat innsug.
Topper 43x40 ventiler
kam FK89
komp.. vet ikke enda...11,6?

Noen som vet mere om dette?
Kjør debatt!

Mvh Fredrik.


Hei Fredrik, long time!

Få gutta med engine analyzer til å finne ut dette for deg så slipper du å gjette... eller høre hva andre gjetter om dette. Skal du følge slavisk hva computeren sier så tenker jeg du ender opp med et anlegg som er kortere en det du får kjøpt i butikk. Dette er rein synsing såklart...
5186  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er dette en bra Breather Box? på: februar 14, 2008, 10:24:20 am
Sånn ser det ut når den er lakkert sort;

5187  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er dette en bra Breather Box? på: februar 13, 2008, 16:48:38 pm
Hei,

Er dette et produkt som virker?

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=241

Opplegget ser jo veldig bra ut i og med at du slipper å få en tank som du må tømme. Er det noen ulemper med å kjøre oljen fra dampen tilbake til motoren?

Mvh
Svein

Hei,

Jeg har selv benyttet denne med hell og den holder tett. Den fungerer på akkurat samme måte som Berg sin åndeboks bortsett fra at den ikke lekker og at den koster 1/3 del.

Skal jeg være kresen så må det være at den ser for "high tech" ut og jeg tror den hadde sett bedre ut uten rillene og pulverlakkert sort.

Mvh
BB

5188  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvor kul kan en 1600 bli? på: februar 13, 2008, 16:46:22 pm

Cam:Fk45in/Fk44 ex

Hva slags kam er detta...?
Lurer litt fortsatt jeg... Glad

Som grelland sier - dette er en split duration kam fra Engle. Og du kan, som Johannes, bestille akkurat samme kammen fra Engle. Eller feks. Fk89 innsug og Fk 87 eksos..

Mvh
BB
5189  Forum / Drag-race / Sv: 5.76 / 195 km/t / 1.22 60 på: februar 12, 2008, 14:12:02 pm
Satan! Detta gikk unna.. Har du motorspecs BB?

Det skal jeg klare å finne i et blad jeg har liggende - motoren er ikke noe "monster" med elefantvolum. Nyeste utgaven bremset vel 423hk.

Mvh
BB
5190  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvor kul kan en 1600 bli? på: februar 12, 2008, 09:11:23 am
Da er første bremsing unnagjort...  188,7 hester på 7670 rpm!
Dreiemomentet var på hele 192.4 Nm på 6100 rpm... ikke ille for en 1603 cc  Gliser

Det er mer i gjerdet... håper den bikker 190 hest...

Folkens; tygg på det resultatet 188,7hk fra 1600 gatemotor! 192,4 kjørbare nm!

Mvh
BB
Sider: 1 ... 171 172 [173] 174 175 ... 178
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!