601
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 4 punkts belte i T1?
|
på: juni 20, 2014, 09:59:47 am
|
Takker Det var slik jeg hadde tenkt. Sjekket i går og jeg har org. fester på hver side av setene så blir kun de bakre jeg trenger å lage fester til. BTW, liker kuleventilen på bremserøret ditt
|
|
|
602
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 4 punkts belte i T1?
|
på: juni 19, 2014, 21:37:18 pm
|
Var dette jeg også hadde i takene. Hadde det vært mye bry for deg å tatt et bilde av festet til selene som går bakover? Tenker å kjøpe belter som har 2 stropper over skuldrene og igjennom setet for så å gå sammen til 1 sele.
I tillegg lurer jeg på hva SVV/Politi kan si hvis jeg bruker FIA godkjente belter (Altså ikke E-Godkjent) på vei? Når jeg ha lov til å kjøre uten belter kan de vel ikke påpeke at jeg bruker noe som ikke er påkrevd, eller?
|
|
|
604
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / 4 punkts belte i T1?
|
på: juni 19, 2014, 18:44:01 pm
|
Leker med tanken om å montere 4 punkts belter i min 1970 T1. Har forstått det slik at T1 etter 1968 har fester til 3 punkts belter, så det er igrunn bare festene til selene som går bakover jeg lurer på hvor jeg evt. skal plassere. Noen som har noen tips?
Pga. bøttestolene jeg har er baksetet ubrukelig, så jeg vurderer og fjerne hele baksetet hvis det vil gjøre montering av 4 punkts belte lettere.
|
|
|
605
|
Forum / Problemløseren / Sv: Smelling i potta/forgassere
|
på: juni 17, 2014, 23:52:09 pm
|
Etter tips fra berger justerte jeg blandeskruene igjen, for å prøve med fetere blanding. Lot den bli varm slik at poffinga kom og justerte deretter alt på nytt, og med det resultat av at poffinga er borte, foreløpig. Skal pelle av innsug og gassere slik at jeg får på den siste festeskruen også, selv om det pr. nå viser seg å fungere. Ziggy66bug: Det går på håret, er mellom 1 og 2mm klaring fra forgasser til viftehus
|
|
|
606
|
Forum / Problemløseren / Sv: Smelling i potta/forgassere
|
på: juni 16, 2014, 23:04:10 pm
|
Sjekk også at du har klaring mellom forgassere og viftehus. Ligger de mot viftehuset er det vrient å få innsugene tette mot toppen.. derav falskluft og mager blanding. Poff og smell.
Når du sier dette tror jeg at jeg vet hva problemet er. Når jeg skulle montere forgasserene på innsugene var det nemlig ikke plass til å få på en av de 4 muttrene som skal feste forgasser til innsug. Forgasser sitter altså kun i 3 skruer. Skal få demontert innsugene slik at jeg får på den siste mutteren på begge forgasserene.
|
|
|
607
|
Forum / Problemløseren / Sv: Smelling i potta/forgassere
|
på: juni 16, 2014, 22:19:38 pm
|
Den har gått strålende med en sentermontert 34 PICT og den ble slik etter montering av doble gassere så da satser vi på at det er mager blanding. Skal forsøke å justere litt mer i morgen, skal for sikkerhetsskyld kontrollere ventilklaring selv om den skal være ok etter justering for noen uker siden. Takk for svar
|
|
|
608
|
Forum / Problemløseren / Smelling i potta/forgassere
|
på: juni 16, 2014, 18:45:04 pm
|
Har montert doble 40 IDF gassere på min 1600 T1. Etter synkronisering og litt justering av forgasserene smeller det litt i potta på tomgang og når jeg slipper gassen i f.eks. nedoverbakker. Kan også komme en og annen poff ut av venstre gasser på tomgang. Tenninga er riktig, så problemet er nok ikke der. Jeg mistenker fet blanding, men den soter ikke nevneverdig, kanskje ørlite grann ved rusing fra tomgang. Til opplysning, "dansken" på unneberg bil dyset de ned for meg ved kjøp så de skulle fungere på en org. 1600.
Noen tips?
|
|
|
609
|
Forum / Snikk-snakk / Trenger hjelp til synkronisering av doble 40 IDF gassere i Østfold
|
på: juni 13, 2014, 19:07:41 pm
|
Er det noen som kunne tenkt seg å hjulpet meg med å finjustere forgasserene mine? Er snakk om doble 40 IDF forgassere. Bilen starter og går, men de er nok ikke helt synkronisert og finjustert. Betaler selvfølgelig og møter opp på ønsket sted! Ta kontakt på PM hvis du kunne tenkt deg å tjene en liten slant
|
|
|
610
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Bilhenting - og erfaringsbygging..
|
på: juni 12, 2014, 14:34:17 pm
|
Fint å høre historier fra virkeligheten og ikke bare en dans på roser, for det er det aldri med gammal bil Kjører alltid med litt småtteri av verktøy i bilen. 1 flattrekker 1 stjernetrekker 10mm pipe og skralle 13mm fastnøkkel 21mm fastnøkkel Leatherman Reservedeler er coil, fordeler og viftereim
|
|
|
613
|
Forum / Problemløseren / "Slakk i hjullager" med helt nye lagere?!
|
på: juni 08, 2014, 22:48:55 pm
|
Byttet akkurat indre og ytre lager begge sider bak på min T1 med IRS. Ferdig med å montere kjenner jeg etter slakk for nysgjerrighetensskyld, og der er det til min store overraskelse slakk. Det er som sagt helt nye hjullagersett fra HotShop, og en muligheten jeg kan skjønne da er at det er slitasje på akseltappen, som går igjennom lagrene, men det er ikke synlig eller merkbar slitasje på den. Jeg måtte banke litt på akseltappen for å få den igjennom rullelageret (ytterste) men den gikk veldig lett igjennom kulelageret (innerste) så en annen misstanke er at dette lageret ikke har riktig indre diameter. Noen som har hatt tilsvarende problem med hjullagersett til IRS fra HotShop? For ordens skyld, slakken er på begge sider. Gjelder dette hjullagersettet; http://www.hotshop.as/index.php/butikk/produkt/8831-hjullagersett-bak-irs
|
|
|
616
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Oppgradering av bobla, forstilling, bakstilling og motor
|
på: juni 02, 2014, 12:37:51 pm
|
Jeg har ingen planer om å senke bilen nevneverdig mer enn i dag, så senkespindler ser jeg ikke behovet for. Bilen min er bredda, så smalnet forstilling blir ikke aktuelt, men siden puma bil anbefalt så blir det evt. en slik. Har du lyst til å finne link til de trim delene du nevner? De forgasserene jeg linket til, er de noe tess?
|
|
|
617
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Oppgradering av bobla, forstilling, bakstilling og motor
|
på: juni 01, 2014, 21:51:42 pm
|
Heisann! Etter en fin helg på Herbie Memorial Run, har jeg blitt mer lysten på å oppgradere bobla litt for neste år, en 1970 1300S med 1600 motor. Håper dere har noen gode tips til en som er ny i gamet! Jeg slet med understyring og hjulløft både foran og bak. Original forstilling og ombygd til IRS bak som begge er moderat senket, ikke slengt i bakken. Hva anbefaler folk for å bøte på dette? Jeg skal også kunne bruke bilen "til daglig" så har vurdert Puma justerbar forstilling, er det noe å satse på? Bør jeg samtidig oppgradere til stivere stabstag? Har lest/hørt noe om camber kompensator, hva vil dette i praksis si? Hva bør gjøres bak, er det i det hele tatt noe å gjøre? Motormessig ønsker jeg å få mest mulig uten å splitte blokka, men ser at det kan bli problematisk så det må vel gjøres. Motor er heloverhalt sommer/høst 2013 og er kjørt i overkant av 2'000 km Har sett litt på disse: http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=195529Og lurer på nye topper + porting og 1,25:1 ventilløftere, men som sagt kom med innspill. Ser for meg et sted mellom 100 og 125hk, hvis dette lar seg gjøre. Ny/brukt komplett motor er også aktuelt, så lenge jeg ikke blir slått konkurs Et evt. budsjett vil ligge på 30-45,000,- avhengig av hva jeg vil få for pengene. Håper noen har noen gode innspill og gidder å svare
|
|
|
623
|
Forum / Forumexpressen / Sv: Bilfrakter
|
på: mai 17, 2014, 15:03:35 pm
|
Nå har jeg fått igjen bilen med "ny" girkasse og ny klutsj. Jeg tok eu-kontroll samtidig, og her angrer jeg på at jeg dro på et nytt verksted. Jeg har fått mangler på ting som ble fikset i fjor, mangler på ting som er godkjent tre ganger av to andre verksteder, og til og med mangler på ting som bilen er godkjent uten siden den var ny i 1985. Hvordan er det mulig? Jeg fikk også mangel på rust på bremsene. Jeg lurer på hvorfor, kanskje fordi bilen har stått rolig på verkstedet i en måned. Det er vel unødvendig å nevne at jeg aldri drar tilbake dit. Nå blir det ikke noe hobbybil denne sesongen heller, bare fordi noen ønsker å være større drittsekker enn det biltilsynet på amfetamin klarer å få til. Makan til rasshøl!
Du har fremdeles rett til at et annet verksted kan utføre PKK (EU-kontroll) Du kan også ta etterkontroll på et annet verksted enn de som tok den opprinnelige kontrollen.
|
|
|
626
|
Forum / Problemløseren / Sv: bremsekraftforsterker
|
på: mai 14, 2014, 15:32:22 pm
|
Trenger ikke engang gjette for å forstå at han mener hovedsylinder.
De 2 uttakene nærmest fronten av bilen skal til forhjulene og den bakerste (nærmest pedal) skal til bakhjulene.
|
|
|
|