mai 02, 2024, 17:50:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Montere IRS og AS-kasse på en 65 boble  (Lest 2950 ganger)
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« på: april 23, 2008, 08:12:39 am »

Lurte på hva som skal til, sånn punkt for punkt for å få inn :

1. 1300s (as) kasse
2. IRS bakstilling

på en 65 mod boble?

Sikkert noen som har gjort det?, artig å visst hva som skal til av arbeid, deler og kronasjer

.LP
« Siste redigering: april 23, 2008, 12:56:25 pm av .LP » Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #1 på: april 23, 2008, 09:49:02 am »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 01:40:03 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 23, 2008, 13:06:23 pm »

Googla litt selv og fant denne

http://www.blindchickenracing.com/How_to/IRSconversion/IRSconversion.htm
http://www.blindchickenracing.com/How_to/IRSconversion/stockbugconvert/stock_bug_irs_conversion.htm

Men hvis det er noen her på forumet som har gjort det
og fått det godkjent så kom med info!

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #3 på: april 23, 2008, 13:15:00 pm »

Lurte på hva som skal til, sånn punkt for punkt for å få inn :

1. 1300s (as) kasse
2. IRS bakstilling

på en 65 mod boble?

Sikkert noen som har gjort det?, artig å visst hva som skal til av arbeid, deler og kronasjer

.LP

Dette er jeg sikker på ingen har gjort før.

Hvorfor skal du bygge om til IRS og deretter putte i ei swingaxle kasse?
Loggført
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 23, 2008, 13:49:54 pm »

Godt spørsmål...

Mest av teoretisk interesse.
IRS skal jo være bra for vegholdningen/senkning/luftdempere osv


Visste ikke at kombinasjonen var ulur, AS-kasse er jo bra har jeg hørt....

Hva for kasse bør man ha til en IRS da?

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #5 på: april 23, 2008, 13:53:21 pm »

Godt spørsmål...

Mest av teoretisk interesse.
IRS skal jo være bra for vegholdningen/senkning/luftdempere osv


Visste ikke at kombinasjonen var ulur, AS-kasse er jo bra har jeg hørt....

Hva for kasse bør man ha til en IRS da?

.LP


Du vet forskjellen på IRS og Swingaxle eller?

Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #6 på: april 23, 2008, 15:35:52 pm »

Hvorfor være så pirkete karman? Du vet hva han mener.
Dette er ikke så stor jobb. Du får kjøpt "kitt" som sfeises fast på gaffelen.
Det billigste er å slakte et gammelt understell fra en med IRS.
Dette er ikke vanskelig, men du må være nøye!!!
Jeg har gjort dette 2 ganger på forskjellige måter. Ene sveiste jeg inn innsatsen fra en 1303. Dette er det letteste, men støtdemper tårnene er annerledes. Sist gang tok jeg hele bak delen fra en 1303. Dette krever MYE mere nøyaktighet, men da for du med deg allt du trenger. Gafflen til girkassen er også annerledes fra swing til IRS.
Loggført

Mvh

Marius
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #7 på: april 23, 2008, 16:49:13 pm »

Hvorfor være så pirkete karman? Du vet hva han mener.
Dette er ikke så stor jobb. Du får kjøpt "kitt" som sfeises fast på gaffelen.
Det billigste er å slakte et gammelt understell fra en med IRS.
Dette er ikke vanskelig, men du må være nøye!!!
Jeg har gjort dette 2 ganger på forskjellige måter. Ene sveiste jeg inn innsatsen fra en 1303. Dette er det letteste, men støtdemper tårnene er annerledes. Sist gang tok jeg hele bak delen fra en 1303. Dette krever MYE mere nøyaktighet, men da for du med deg allt du trenger. Gafflen til girkassen er også annerledes fra swing til IRS.

Nei jeg vet ikke hva han mener, det er derfor jeg spør.
Det er mulig du syns det er pirkete men hadde du lest hva jeg skriver så hadde du sett at jeg etterlyser hvorfor han først skal bygge om til IRS og deretter putte inn ei 1300s kasse som er svingaksel. Om hensikten er å få IRS på bilen, kan ikke 1300s kasse brukes med mindre den blir bygd om til IRS noe som er helt meningsløst siden det finnes IRS kasser med samme spec som 00s. For å snu problemstillingen; Om han skal bruke 1300s kasse så fortsetter bilen hans å være svingaksel...
Når det gjelder ombygging fra svingaksel til IRS så er jeg fullt inneforstått med hva det innebærer da jeg har gjort det flere ganger selv.
« Siste redigering: april 23, 2008, 16:51:24 pm av Karmann » Loggført
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 23, 2008, 18:59:23 pm »

Hehe..

Som tidligere nevnt Karmann, så viste jeg ikke at kombinasjonen AS-kasse og IRS var fullstendig bort i natta å tenke på.

Har en 65 boble, og der er det vel svingakser, dvs leddet kun inne ved kassa, mens IRS er leddet i begge ender, derfor trenger man den ekstra armen for å få rette swungen på arma uten at den går at skogen.

Det jeg ettervert er ute etter å høre/vite mer om , er hvordan IRS-ombygning kan foretaes, og hva for kasse man trenger hvis man vi oppgradere litt der også.


.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: april 23, 2008, 20:27:04 pm »

Skal du ha den lengste utvekslingen så er vel 1303S kassa å gå for.
ellers bør du lage noen Jig'er for å sveise inn IRS braketter.
Disse kan lages av noen oppkappede IRS armer og fjørplateskåler.
Rammegaffelene må vel kappes opp, bankes litt ned og sveises der drivaksel flensen kommer ut.




Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!