mai 03, 2024, 00:19:09 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sving vs irs  (Lest 5932 ganger)
-57Oval
Seniormedlem
****
Innlegg: 425
Bosted: Aksdal



Vis profil WWW
« på: september 18, 2013, 18:56:07 pm »

Ser det er flere som bygger om til irs , lurer på fordeler kontra sving aksler? Rekner med jeg skal kjøre standard kasse så behovet er vell ikke hos meg men lurer jo alltid
Loggført

-57 oval
-2011 CC
-07 Touran
-01 Bora
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 18, 2013, 19:26:47 pm »

En ting er at Svingaksel får lett mye negativ camber når man senker, dette "problemet" blir mindre med IRS.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
-57Oval
Seniormedlem
****
Innlegg: 425
Bosted: Aksdal



Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 18, 2013, 19:34:28 pm »

Synest nå at negativ camber bak passer best , får liksom det rette stuket Glad
Loggført

-57 oval
-2011 CC
-07 Touran
-01 Bora
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 18, 2013, 19:44:15 pm »

Negativ camber er bra det, men når man senker en svingaksel mye så går det utover kjøreegenskapene. Det er fordi man ender gjerne på nærmere -5° camber, og da har man ikke mye veigrep igjen bak der.

Med IRS kan man lettere begrense negativ camber selv om bilen er lav og få bedre kjøreegenskaper.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
-57Oval
Seniormedlem
****
Innlegg: 425
Bosted: Aksdal



Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 18, 2013, 19:46:41 pm »

Je ser den, men husker jo på att dette er jo ikke new beetle Blunker
Loggført

-57 oval
-2011 CC
-07 Touran
-01 Bora
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #5 på: september 19, 2013, 11:19:20 am »

Mange bygger om sving til IRS. Men ingen bygger om IRS til sving Blunker
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 19, 2013, 11:34:00 am »

IRS gir mye mindre endring i camber også når bilen fjærer. Noe som gir mer stabil oppførsel. En svingaksel med mye camber gir dårlig smøring til hjullageret, noe som er kjipt når man allerede har feil belastning på lageret ved mye camber...

Tilgangen på IRS kasser med motorveivennlig utveksling er vel også noe bedre nå
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: september 19, 2013, 11:44:21 am »

IRS har mer av dekket i anlegg mot veien når man svinger.
Loggført

Speed is no substitute for direction
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #8 på: september 19, 2013, 12:41:33 pm »

haha...
Det er jo så mye mindre arbeid å bygge om fra IRS til Sving..... en motsatt :-)
...........................
SVING->IRS
Dersom en har en nyere bunnpanne er det "bare" å sveise inn IRS festene og lage plass til drivledd i gaflene som går bakover til bakgre girkassefeste....

Men... om en har en eldre bunnpanne er ikke støtdemper tårnet "rett" , det har kraftig bøy oppover ytters mot støtdemper festet. Karosseri festet i innerskjermen bak sitter derfor lavere på disse. (Husker ikke årstall, men et par år etter BJ forstinningen ble dette endret)

Det betyr at skal du senke vil IRS armene treffe støtdemper tårnet...Du må derfor modifisere støtdemper tårnet eller IRS armen. Bremserøret ligger også her på IRS, så det må i allef all flyttes!

Jeg vet at noen bare kapper ut en bit i støtdemper tårnet, men jeg la på en forsterking og en ny plate i "bunn"
Det blir lite plass til to av bolt hodene, men jeg har noen 12.9 bolter med mindre hode og borer et "lettings hull" på en strategisk plass i forsterker platen
Har også forsøkt å stive av litt mer der bak med noe mer hjemmemekk og håper det også hjelper litt. Det er nå plass til en TDI starter med adapter plate mellom kasse og tverrstaget  Gliser
På bildene er gjennomslag gummi kappet til rett under halv høyde. Kommer til å kjøre med noen som er ca 2/3 av org tror jeg.


Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 19, 2013, 12:58:40 pm »

Tmatre, hva for et stabstag er det på bildet der?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #10 på: september 19, 2013, 19:28:10 pm »

Whiteline
http://www.whiteline.com.au/docs/catalogues/WL_0360.pdf

Bak: 24mm, partnr: BWR1Z
Front: 20mm, partnr: BWF8Z
Jeg kjøpte herfra: http://www.demon-tweeks.co.uk/ De har kjørt ut flere på e-bay til fin pris :-)

Men... Skulle gjerne hatt 22m BWF8 fremme
Det finnes også et 27mm bak - BWR1XZ - mener det er dette Øyvind har på sin 02 German Looker med Subaru turbo

Her er bilde av front staget


Har modifisert festene litt, slik at staget nå er montert ca 5mm lengre fremme. Nå sitter det selvsagt bedre en bare en 10mm plate mot forstilling røret, men det går også klar av støtdemper tårnet. Måtte slipe bort kanten før jeg modifiserte braketten - viser nede til venstre i bildet.

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #11 på: september 19, 2013, 20:17:08 pm »

Wow, det der så jo mye bedre ut enn det jeg har skaffet.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
JK
Supermedlem
*****
Innlegg: 804
Bosted: Vestre Toten



Vis profil WWW
« Svar #12 på: september 30, 2013, 17:28:46 pm »

Whiteline
http://www.whiteline.com.au/docs/catalogues/WL_0360.pdf

Bak: 24mm, partnr: BWR1Z
Front: 20mm, partnr: BWF8Z
Jeg kjøpte herfra: http://www.demon-tweeks.co.uk/ De har kjørt ut flere på e-bay til fin pris :-)


Lenge sia du handlet der?? Jeg sendte en forespørsel og fikk dette til svar:

Unfortunately, these items are no longer available.
Loggført

46 84 69 59
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #13 på: september 30, 2013, 22:42:17 pm »

20 November 2012 ser jeg...
Tiden går fort ja  Øyerulling
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
JK
Supermedlem
*****
Innlegg: 804
Bosted: Vestre Toten



Vis profil WWW
« Svar #14 på: september 30, 2013, 22:48:54 pm »

Jeg må bare lete videre da...
Loggført

46 84 69 59
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 01, 2013, 00:51:00 am »

Aircooled.net har den i front
http://vwparts.aircooled.net/Whiteline-Front-Swaybar-22mm-RACE-Adjustable-OTT-p/bwf8xz.htm
De bak var ikke lette å finne nå, men jeg vet det i alle fall var to andre i Sør Rogaland klubben som kjøpte i fjor høst :-)

Kan jo være et rest parti de fikk tak i og solgte til en fil pris.
Mener jeg betalte ca 1500 for begge  Kult
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
JK
Supermedlem
*****
Innlegg: 804
Bosted: Vestre Toten



Vis profil WWW
« Svar #16 på: oktober 01, 2013, 13:11:51 pm »

Aircooled.net har den i front
http://vwparts.aircooled.net/Whiteline-Front-Swaybar-22mm-RACE-Adjustable-OTT-p/bwf8xz.htm
De bak var ikke lette å finne nå, men jeg vet det i alle fall var to andre i Sør Rogaland klubben som kjøpte i fjor høst :-)


Mulig de kunne skaffe den, den var ikke på lager. Så da er det bare å leve i håpet  Glad
Loggført

46 84 69 59
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: oktober 02, 2013, 00:17:32 am »

Har også lett etter de der. Hvor kjøpte de som fikk tak i bak?
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #18 på: oktober 02, 2013, 07:16:13 am »

Har også lett etter de der. Hvor kjøpte de som fikk tak i bak?
De fra Rogaland mener jeg alle kjøpte via Ebay, og det var http://www.demon-tweeks.co.uk/ som hadde dette for salg i fjor høst.
Som du ser så har JK sjekket og de har de ikke nå....
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #19 på: oktober 02, 2013, 09:54:34 am »

Whiteline har ikke lenger delene på hjemmesiden sin.
Loggført

Speed is no substitute for direction
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: oktober 02, 2013, 21:03:17 pm »

I det Franske Tech Bladet VW TECH nr 34
Står mye bra om Gerd Weiser sin 1302 om Stabstag,dempere og bakstilling

M
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!