mai 07, 2024, 07:32:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kjøleblekk og termostat  (Lest 1661 ganger)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« på: april 25, 2013, 21:50:12 pm »

Er det vanlig å kjøre uten termostat og kjøleblekket under støtstengene på trimmede motorer?

Får nemlig ikke plass pga at eksosen min er mye smalere og ligger nærmere støtstangrøra enn orginal, så får ikke på kjøleblekka på uten kraftig mod. Ene J-tuben treffer også rett på termostaten..

- Bjørn




Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: april 25, 2013, 22:24:17 pm »

Bytt eksosanlegg. Riktig kjøling, dvs temperaturregulering er viktig, spesielt ved trimming.

Termostat og blekk er for at motoren skal leve lengst mulig. Hvis du liker å overhale motoren oftere, kjør uten. Men motoren vil skjeldnere/skjeldent ha riktig/optimal temperatur. Det fører til større slitasje.
« Siste redigering: april 26, 2013, 20:23:14 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 25, 2013, 22:35:59 pm »

Jeg kjører uten thermostat og det som følger med der.

Blikkene kan du trimme flesket av, ved å slipe innsøkket større.

Jeg driver å tester nå uten blikket nederst, men har vel egentlig ikke konkludert med noe enda
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #3 på: april 25, 2013, 23:05:53 pm »

Erlend; Har du låst spjelda i åpen posisjon i viftehuset,  eller er spjelda fjernet?

Får lage meg noen egne blekk og prøve det under toppene tror jeg Blunker
« Siste redigering: april 25, 2013, 23:33:12 pm av Bj?rn » Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 25, 2013, 23:34:38 pm »

Erlend; Har du låst spjelda i åpen posisjon i viftehuset,  eller er spjelda fjernet?

Får lage meg noen egne blekk og prøve det under tror jeg Blunker

Nytt rundt viftehus så ingen spjeld.

Justering sv org blikk under tar 5 min med vinkelsliperen og en tykk slipeskive. Jeg ha sikkert slipt bort 5cm for å få plass til eksosen...
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7135
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: april 26, 2013, 10:12:05 am »

Dette er en gjenganger...

Har du hørt om noen som trimmer vannkjølte biler hvor man i det hele tatt spør om man skal ta bort termostaten?

Mitt klare råd er å beholde disse flapsene med termostaten tilkoplet, de er viktige i forhold til å oppnå og beholde riktig temperatur på motoren din, og som det sies, SPESIELT med trimmet motor...
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 26, 2013, 10:19:17 am »

Dette er en gjenganger...

Har du hørt om noen som trimmer vannkjølte biler hvor man i det hele tatt spør om man skal ta bort termostaten?

Mitt klare råd er å beholde disse flapsene med termostaten tilkoplet, de er viktige i forhold til å oppnå og beholde riktig temperatur på motoren din, og som det sies, SPESIELT med trimmet motor...

De fleste merged header eksosene har ikke plass til termostat.. Og om det er plass så går de så tett innpå at strålevarmen tuller med varmen som kommer fra motoren.

Jeg har iallefall ikke hatt noe trøbbel med å fjerne termostaten.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #7 på: april 26, 2013, 12:02:54 pm »

jeg har heller ikke termostat eller spjell på en 1835. går bra  uten problemer fra april til oktober. trimma motorer blir også varmere i topper og eksos pga. höyere komp. i hellas og sör europa blir termostat og spjell fjernet på standard motorer også.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #8 på: april 26, 2013, 16:08:06 pm »

Hva  slags tempraturer kommer olja deres opp i da? Jeg har hatt 1835 og har nå en 1680. På begge disse har jeg kjørt uten termostat og klaffer i viftehuset. I begge tilfeller så kommer olja opp i høye temraturer(100+) ved litt pådrag over tid, f.eks 100km/t på motorvei om sommeren. All luft kanaliseres jo til toppene og ikke gjennom oljekjøleren. Min neste motor skal ha alt av blekk.
Loggført

Bergrenner

93011499
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #9 på: mai 04, 2013, 22:00:27 pm »

Termostaten og spjeld i viftehus er kuttet ut, men lagde meg ett par blekk til under toppene. De ligger ca 1 cm under støtstengene, og 0,5 cm over eksosen så det er ikke så mye klaring..

Skal sette på tempmåler i bunnplugg, så har jeg i alle fall litt oversikt Blunker

Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #10 på: mai 05, 2013, 17:51:19 pm »

i mitt hue skal det ikke ha noe å si om du fjerner termostaten, den åpner jo kun når motoren blir for varm sånn at bilen få mer kjøling. så lenge spjella blir satt i åpen stilling, da får du jo bare max kjøling hele tiden og det må jo være bra spesielt på trimma motorer som blir mye varmere.
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: mai 05, 2013, 19:26:24 pm »

i mitt hue skal det ikke ha noe å si om du fjerner termostaten, den åpner jo kun når motoren blir for varm sånn at bilen få mer kjøling. så lenge spjella blir satt i åpen stilling, da får du jo bare max kjøling hele tiden og det må jo være bra spesielt på trimma motorer som blir mye varmere.

Ikke bra hvis du ikke oppnår driftstemperatur. Og driftstemperaturen oppnår du seinere når du kjører uten termostat = mer slitasje når driftstemperatur ikke er nådd, og lengre tid før motoren "tåler" å bli dengt.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!