mai 09, 2024, 08:54:25 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hva blir bestetiden på Puttemotor v3?
14.00
13.80
13,60
13,40
13.20
13.00
12.80
12.60
12.40
12.20
12.00

Sider: 1 ... 94 95 [96] 97 98 ... 109
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1302 RSL  (Lest 737242 ganger)
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2850 på: september 06, 2013, 13:11:08 pm »

Hvilke oljemods har du gjort på blokka? Og hva gjør disse modifikasjonene egentlig?

-BB-

Her må evt. Berger eller Rallybugs hjelpe meg.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2851 på: september 06, 2013, 13:21:17 pm »

Skal prøve med mineralolje (20w50) etter anbefaling fra Helsingborg.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2852 på: september 06, 2013, 13:28:42 pm »

Hvilke oljemods har du gjort på blokka? Og hva gjør disse modifikasjonene egentlig?

-BB-

Her må evt. Berger eller Rallybugs hjelpe meg.

Dette skriver Rallybugs: http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1412.15 og her er det mer info: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,16619.90.html
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2853 på: september 06, 2013, 13:59:48 pm »

Hvis ikke oljetrykket blir vesentlig bedre så er det jo å justere opp trykket på fremre justeringsventil.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2854 på: september 06, 2013, 14:40:02 pm »

Det er ingen forskjell på å kjøre vanlig fullflow (med ekstern kjøler) og det å kjøre "rallybugs metoden". Så det er ikke problemet.
Hvordan vet du at du har riktig spenn på fjæra ved svinghjulet? Du har ikke de originale delene så det behøver ikke være likt.
Det er ikke riktig at reguleringen ikke jobber på tomgang.
Loggført

Speed is no substitute for direction
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #2855 på: september 06, 2013, 15:08:37 pm »

Nytt filter uten trykkventil hjalp lite du..
rett over 2 bar på kald motor (rundt 1000-1100 rpm). Rett under 3 bar med pådrag.
Med varm olje: Rundt 85-90 grader så har jeg rundt 1 bar ved vanlig kjøring (1500-25000 rpm), og på tomgang 1100-1200 rpm så har jeg rett over 0,5 bar.
[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]

Det er såpass til turtall i den, ja
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2856 på: september 06, 2013, 15:19:54 pm »

Hvorfor snakker dere om å justere på fjærene, disse er jo overtrykks ventiler og har ingenting med lavt oljetrykk på tomgang å gjøre.
Spesielt ikke den ved svinghjulet..
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2857 på: september 06, 2013, 16:12:09 pm »

Henger meg på med Dalland her gitt. Gliser

Prøv riktig viskositet først, Eivind.
Ideelt sett ser jeg for meg at motoren vil ligge på tomgang, rundt 2 bar ved kald motor og 1-1,5 ved varm.
2000rpm varm motor over 4 Bar.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2858 på: september 06, 2013, 16:54:42 pm »

Tester med 20w50 mineralolje i løpet av helgen. Så får vi se.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2859 på: september 06, 2013, 17:14:03 pm »

Tester med 20w50 mineralolje i løpet av helgen. Så får vi se.


Har ikke så mye tro på at det hjelper nevneverdig. Vet om en lignende situasjon på en nybygget trimma T3-motor der oljetrykket var for lavt særlig ved varm motor. Etter nærmere undersøkelse så var det for stor klaring på lagere som gjorde det. Men er i hvertfall kjapt å se om det vil utgjøre noe forskjell, men spør du meg så skal vel ikke en motor være "avhengig" av å ha så tykk olje som 20-50 olje for at oljetrykket skal være nogenlunde normalt, her er det en feil i oljekretsen eller et problem med klaring ett eller annet sted (tipper jeg).

På en 1915-motor jeg hadde så var oljetrykket 1,5 bar på tomgang på varm motor og 5-6 bar ved høyt turtall, dette med billig 10-40 mineralolje som var på motor de første 50-60 mil, deretter ble det brukt Pennzoil Racing olje som var 25-50 og oljetrykket ved varm motor var det ingen forskjell på. Oljetrykket var noe høyere ved kald motor med 25-50 olja, men som sagt ved varm motor merka jeg ikke noe forskjell på trykket etter den fikk tykkere olje.
Under er bilde av oljene som jeg brukte, to ganske så forskjellige oljer, men oljetrykket var det ingen merkbar forskjell på annet en på kald motor.


* statoil10w40.jpg (26.97 KB, 500x500 - vist 215 ganger.)

* pennzoil.jpg (81.01 KB, 420x372 - vist 234 ganger.)
« Siste redigering: september 06, 2013, 17:29:59 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2860 på: september 06, 2013, 18:57:40 pm »



Har ikke så mye tro på at det hjelper nevneverdig. Vet om en lignende situasjon på en nybygget trimma T3-motor der oljetrykket var for lavt særlig ved varm motor. Etter nærmere undersøkelse så var det for stor klaring på lagere som gjorde det. Men er i hvertfall kjapt å se om det vil utgjøre noe forskjell, men spør du meg så skal vel ikke en motor være "avhengig" av å ha så tykk olje som 20-50 olje for at oljetrykket skal være nogenlunde normalt, her er det en feil i oljekretsen eller et problem med klaring ett eller annet sted (tipper jeg).


Henger meg på denne.
du kan også sjekke oljepumpa , er den for "løs" i blokka,  kan du få slike symptomer på dårlig trykk , spesielt på varm motor.
Ettermarkedspumper er jo alltid litt lausere enn originalpumper
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2861 på: september 06, 2013, 19:18:50 pm »

Hvorfor snakker dere om å justere på fjærene, disse er jo overtrykks ventiler og har ingenting med lavt oljetrykk på tomgang å gjøre.
Spesielt ikke den ved svinghjulet..

Et riktig designet oljesystem begynner å blø i oljetrykkregulatoren fra tomgang. For å være sikker bruker de fleste grotesk stor pumpe, og da jobber regulatoren hele tiden.
Jeg har selv hatt justerbart stempel og 28 mm pumpe, og den reagerte på justeringen også ved tomgang. Det er derfor jeg vet det er flow der.

Til de som lurer på hvordan dette funker så er dette en bra link: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293
Men vær obs på at sirklene viser trykk... Ikke flow... Skal det bli trykk etter regulatoren må røret være fylt...
Loggført

Speed is no substitute for direction
sandvik996tt
Gjest
« Svar #2862 på: september 06, 2013, 19:38:35 pm »

Jeg har en motor fra Rallybugs , ble anbefalt ELF EXCELLIUM 10W-50 som olje.
Men motor har også ånding fra topplokk , samt EFI uten lambasonde ... Ikke lett å vite hva som er rett ?
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #2863 på: september 06, 2013, 20:14:29 pm »

Tråden glir jo ut med flere ting som ikke stemmer og som vi ikke får svar på "hvorfor" ,!! Blunker som hadde vært intresant .. Oljetrykket skal ligge på 4-5 bar ved kald motor , og 0.9 -1,6 bar ved varm motor og tomgang .. Ruser du motoren skal trykket umiddelbart øke til min. 2,5-4 bar /varm motor .. da har du en "sunn motor"
Spiller minimalt rolle hva olje du bruker , det er sommer ...
Jeg kjører 26 mm Berg pumpe m/overtrykksretur og ikke noe fiks faks justering ... funker ikke dette
må det være feil et annet sted . -AN 10 ser jeg overhodet ikke noe behov for ... AN -8 har funket i åretal ..(kjører vanlig 10/40W Penzoil )
Ikke noe vits å komplisere dette mer enn det er ...Greit med et oljefilter med litt dim , aldri på 30 år kjørt noe annet en Fram HP1 ..

Lykke til Eivind .   
mvh
erich
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2864 på: september 06, 2013, 20:26:35 pm »

Tråden glir jo ut med flere ting som ikke stemmer og som vi ikke får svar på "hvorfor" ,!! Blunker som hadde vært intresant .. Oljetrykket skal ligge på 4-5 bar ved kald motor , og 0.9 -1,6 bar ved varm motor og tomgang .. Ruser du motoren skal trykket umiddelbart øke til min. 2,5-4 bar /varm motor .. da har du en "sunn motor"
Spiller minimalt rolle hva olje du bruker , det er sommer ...
Jeg kjører 26 mm Berg pumpe m/overtrykksretur og ikke noe fiks faks justering ... funker ikke dette
må det være feil et annet sted . -AN 10 ser jeg overhodet ikke noe behov for ... AN -8 har funket i åretal ..(kjører vanlig 10/40W Penzoil )
Ikke noe vits å komplisere dette mer enn det er ...Greit med et oljefilter med litt dim , aldri på 30 år kjørt noe annet en Fram HP1 ..

Lykke til Eivind .   
mvh
erich

Grunnen til at det er AN10 kabler/koblinger er fordi det er det som har stått på Putte de siste åra. Koster mye tid og penger å bytte ut alt dette. Så derfor står de på ennå.
Hva som er gjort med tanke på måling av klaringer på lager og veiv, pumpe/pumpelokk, trykkventil/fjær med mer må jeg jo bare stole på er blitt gjort etter høyeste kvalitet. Er jo ikke jeg som satt den sammen sist.
Det som er rart er at trykket var stabilt bra i benken til Jee. Riktignok da med mineralolje.
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #2865 på: september 06, 2013, 20:28:28 pm »

Eivind

Neste gang setter du motoren sammen selv , med et par gode kompiser , så vet du alt ...

mvh Osteaktig
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2866 på: september 06, 2013, 20:29:31 pm »

Eivind

Neste gang setter du motoren sammen selv , med et par gode kompiser , så vet du alt ...

mvh Osteaktig


Har jo gjort det tidligere Sonic Blunker
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #2867 på: september 06, 2013, 20:43:32 pm »

Diskusjonen er ikke fruktbar når du ikke kan svare på klaring veiv/lager , råder /lager .. klaring i pumpe (endeslark / tannhjulslark ) ??
Som regel er det hær det ligger og ikke i merke/viskositeten på olje ... har Johannes satt sammen motoren ... i så fall er den nok 100/100 ...

mvh
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2868 på: september 06, 2013, 20:46:09 pm »

Diskusjonen er ikke fruktbar når du ikke kan svare på klaring veiv/lager , råder /lager .. klaring i pumpe (endeslark / tannhjulslark ) ??
Som regel er det hær det ligger og ikke i merke/viskositeten på olje ... har Johannes satt sammen motoren ... i så fall er den nok 100/100 ...

mvh

Det er han som har satt sammen motoren.
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #2869 på: september 06, 2013, 20:49:24 pm »

Da kan du stryke ovennevnte ting tror jeg ..og lete på utsiden av motoren .. , som tidligere i tråden ser du mitt enkle oppsett v/6800 o/min og 470 HK ...(Berg deepsump m/pick up forlengelse ..)
Ønker det alt hell Eivind .

erich

PS ; Satt faktisk å snakke med G Berg i Budel ,Holland i 1995 tror jeg ..  Han sa han kunne hjelpe "så mye POL .. osv  ," du skal bygge selv " sa han til meg ... Glad
« Siste redigering: september 06, 2013, 20:52:42 pm av Sonic » Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2870 på: september 06, 2013, 20:51:26 pm »

Da kan du stryke ovennevnte ting tror jeg ..og lete på utsiden av motoren .. , som tidligere i tråden ser du mitt enkle oppsett v/6800 o/min og 470 HK ...(Berg deepsump m/pick up forlengelse ..)
Ønker det alt hell Eivind .

erich

Satser på at mineralolje og et par turn på den justerbare trykkventilen vil løse problemet.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2871 på: september 06, 2013, 20:55:19 pm »

HVIS (og jeg sier hvis) det er oljens viskositet som er problemet, så skjønner jeg ikke helt hva mineral eller syntetisk har med saken å gjøre. Viskositet er viskositet, er det ikke?
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #2872 på: september 06, 2013, 20:55:52 pm »

Feit mineralolje er for gamle umoderne / slitte motorer m/store klaringer ...funker ikke på en nymotens turbo iaf. (når oljen blir driftsvarm spiller det fuck all , ikke til Bacon iaf  Glad )
..og hvorfor slenge i en olje som tåler - 5 grader Hæ

Sov på problemet ... Glad
mvh
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2873 på: september 06, 2013, 20:57:11 pm »

Evt. parkere bilen i Sverige for vinteren å hente den fiks ferdig til våren 2014.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2874 på: september 06, 2013, 20:59:12 pm »

Det er noe anderledes med motoren nå enn i benken til Erik. Punktum. Finn ut hva og problem løst
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #2875 på: september 06, 2013, 21:01:05 pm »

Skulle jammen hatt en titt på den motoren innvortas og ut ... plass til lagring finn hær ..bare og reservere ...før snøen tar oss...
 Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2876 på: september 06, 2013, 21:02:08 pm »

blir det brukt samme Oljetrykks giver og instrument som i benk??
har du dobbelsjekket med mekanisk intrument for å sjekke giver etc?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #2877 på: september 06, 2013, 21:03:28 pm »

blir det brukt samme Oljetrykks giver og instrument som i benk??
har du dobbelsjekket med mekanisk intrument for å sjekke giver etc?

superviktig ...

mvh
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2878 på: september 06, 2013, 21:03:43 pm »

blir det brukt samme Oljetrykks giver og instrument som i benk??
har du dobbelsjekket med mekanisk intrument for å sjekke giver etc?

Samme giver (merke,modell) men usikker på instrumentet til Jee.
Har ikke dobbeltsjekket med mekanisk instrumentet.
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #2879 på: september 06, 2013, 21:13:01 pm »

blir det brukt samme Oljetrykks giver og instrument som i benk??
har du dobbelsjekket med mekanisk intrument for å sjekke giver etc?

Samme giver (merke,modell) men usikker på instrumentet til Jee.
Har ikke dobbeltsjekket med mekanisk instrumentet.


plugger alltid inn en "sukkerlake fyllt " oljetrykk-måler i benken min .. brukes i Nordsjøen , og er 100 % pålitelig ... (bare en nippel istedenfor 1/8 " NPT èn til den elektriske .)

mvh
Loggført
Sider: 1 ... 94 95 [96] 97 98 ... 109
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!