mai 14, 2024, 05:16:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Type 2 nesekon og "hockeystick" på girkasse fra ca 1963-65. Virker noe snedig...  (Lest 1684 ganger)
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« på: mai 24, 2013, 23:05:40 pm »

Holder på å forberede min 58 modell T1 for noen nye sesonger på norske veier.
Siden den gammle splittkassa har lagt inn årene ble det innkjøpt ei tunnel kasse fra en gang tidlig på 60 tallet. På denne kassa har jeg montert en repro type 2 nesekon og sjaltegaffel (hockeystick) for å få kassa til å passe i bilens orginale festepunkter. Dette var relativt grei skuring, men etter å ha fått montert kassa i bilen og koblet sammen sjaltegaffelen med giroverføringen virker det som at girene er noe vriene å finne. Har ennå ikke satt inn motoren så det er mulig at dette blir annerledes da, men når jeg sitter å rører på spaken i bilen slik den står nå får jeg en følelse av at 3 og 4 gir er på plass, men 1-2 og revers synes jeg det virker som at noe er feil. Girene er rett og slett vanskelige å finne...
Sjaltegaffelen ble testet i de 3 "gafflene" i kassa før den ble montert og der skled den pent på plass i alle sammen. Derimot er tettningen på nesekonen der sjaltegaffelen går ut ganske trang så foreløpig er den litt hard å sjalte. Har oljet litt og problemet ble mye bedre så jeg tror ikke problemet ligger her.

MEN jeg lurer på to ting:
-Funker repro hockeysticken og T2 nesekonen rett på T1 kassa slik jeg har gjort eller krever noen av delene modifiseringer av noe slag (som da medfører at kassa må ut igjen.....) ?
-Kan det være at jeg må endre forholdet mellom giroverføring og sjaltegaffel i den fleksible koblingen som sitter under baksetet? Da mener jeg å vri en av akslene og bore nytt "søkk" for festeskruen i koblingen?

Noen som har gjort dette å fått med noen gode erfaringer på kjøpet??
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #1 på: mai 25, 2013, 00:18:26 am »

På 54'en min var det litt klatt med det samme mener jeg å huske.
Jeg bortet og gjenget i alle fall opp nye hull til nye set skruer på motsatt side av der org hullet var i denne koblingen, og def ene hullet er litt forskyvet.

Om det funker med nyere kobling mellom "røret" og hockey stick vet jeg ikke.

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #2 på: mai 25, 2013, 07:16:35 am »

Men du monterte sjaltegaffelen og nesekonen uten modifiseringer? Leste på samba forumet om en som hadde boret noen "hakk" i gaffelen...
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #3 på: mai 25, 2013, 10:58:49 am »

Er det ikke bare å stille girspaken så langt det går til høyre?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #4 på: mai 25, 2013, 17:23:24 pm »

Takk. Skal prøve:-)
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 25, 2013, 18:44:59 pm »

Selv pleier jeg å løsne gummioverføringa, sette kassa i revers og line opp girspaken etterpå da dette er to faste punkter å forholde seg til.

På kassa (1300s med 1300s nesekon) som jeg har satt inn i ovalen min nå, der må jeg borre nytt hull da det gamle hullet i overføringen ikke stemmer med den nye hockeysticken.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #6 på: mai 25, 2013, 20:16:23 pm »

Selv pleier jeg å løsne gummioverføringa, sette kassa i revers og line opp girspaken etterpå da dette er to faste punkter å forholde seg til.

På kassa (1300s med 1300s nesekon) som jeg har satt inn i ovalen min nå, der må jeg borre nytt hull da det gamle hullet i overføringen ikke stemmer med den nye hockeysticken.

Husker du hvor revers er på kassa (inn eller ut og vri mot eller med klokka)?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 25, 2013, 21:59:33 pm »

Når du ser på kassa fra forsetet skal spaken vris helt med klokka og trekkes fremover. Reversen har ikke et gir på motsatt side, så om du prøve å skyve inn så kjenner du at den ikke går inn.

Siden motoren ikke står i så er en annen enkel pekepinn at du kan vri inngående aksel på kassa med klokka og hjulene går bakover når kassa står i revers.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #8 på: mai 26, 2013, 10:11:30 am »

Flott. Skal prøves.

Ps: siden jeg ikke har kjørt boble på en stund.... Husker jeg riktig hvis jeg tror at revers på sparken er ned i gulvet, mot fører stolen og bakover (når man sitter bak rattet)?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 26, 2013, 13:48:54 pm »

Det stemmer.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #10 på: mai 27, 2013, 21:49:21 pm »

Dewil for president!!
Hullene på koblingen måtte forskyves 4 mm og i mitt tilfelle så passet det ikke å ha de så tett som originalt heller så løsningen ble følgende:

Kassa i revers stilling, tredde den fleksible koblingen på overføringen og skrudde fast i denne. Så sjaltet jeg på spaken til koblingen entret på "hockeysticken" og satte girspaken i revers posisjon. Så låste jeg alt fast med div tenger etc. og overførte med drill fra den fleksible koblingen og inn i hockeysticken. I med den siste skruen og vips, fire gir, revers og fri. Sjalter like lett og elegant som orginalt:-)
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #11 på: mai 27, 2013, 23:57:35 pm »

Ække vanskelig når man kan triks. Godt det løste seg Blunker
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!