nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3453
Bosted: oppland
|
|
« Svar #1080 på: oktober 31, 2013, 21:40:08 pm » |
|
tenkte på... at dere samenligner en bil og en betongkloss... er det like lett å kjøre med den betongklossen også ?? en litt mer seriøs vinkling, er : en lastebil, har fjæring på chassiet, det er vi sikkert enige om ? hvorfor har da hytta og fjæring det måtte da vært myyyye bedre å satt hytta stumt på chassiet....... eller Den har vært oppe før, du kommer til å bli sablet ned... hehe har blitt sablet ned så mange ganger at jeg har kommet ut av tellinga jeg.... det gjør ikkeno lengre.... men, min opplevelse med henger og det som diskuteres her, blir ikke forent med "stumtstropperne" uansett. den barndooren jeg henta oppned, var helt dritt å ha etter bilen hjem, var å henta en til på samme sted nå, den sto på hjula, og ble derfor stroppa i hjula, det var en mye bedre kjøreopplevelse. samme trekkbil ,samme tralle, samme type last samme vei. osv osv , men jeg gidder ikke å påtvinge folk mine meninger utifra hva jeg opplever som best, det får de med sablene ta seg av, så kan jeg fortsette å hente hjem biler mens de somler bort tia på å diskutere her . jeg tror på hvert ord du skriver, men tenk på hva som skjer med tyngdepunktet på lasta når du snur bilen på hode..... et tak veier 30 kg, et understell veier 500 kg.... tyngdepunktet på lasta di gikk "sky high" da hjelper det ikke å stroppe stumt.... det er klart du merker slikt..... takk , det som var så påtagelig rart, var at det ble en rykkete og ujevn oppførsel på tralla med oppned/stumtstroppa bilen, den var ikke vinglete, eller på den måten ubehagelig.
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
holmsen
Supermedlem
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
|
« Svar #1081 på: oktober 31, 2013, 21:48:55 pm » |
|
Baneslutt underholdning på scc neste år ? ei slalomløype vil vel avgjøre dette en gang for alle
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #1082 på: oktober 31, 2013, 23:36:54 pm » |
|
Riktig at dette har med feil kulevekt å gjøre. Men det har fint lite med fjærsystemet til bilen som står på hengeren å gjøre. Du får detsamme på en vanlig henger hvis du laster feil. Og ikke uvanlig at det skjer. Oftest små hengere som har lesset på lange materialer som stikker alt for langt ut bak hengeren. Da får man helt feil kulevekt og ved litt høy fart begynner dritten å slenge. Har gjort det selv....det også Baktung henger og dermed for lite vekt på kula er en gjenganger ja. Når man dermed får denne slengingen så er det gunstig at hengeren har stive fjærer og at lasten sitter fast, så unngår man ihvertfall at den krenger eller forsterker bevegelsen nevneverdig. Bilen oppå aner fred og ingen fare før hengeren skifter retning, først da begynner bilens hjuloppheng å jobbe (krenge). Når så hengeren skifter retning igjen får den seg en overraskelse og vil krenge enda mer andre veien. Høres det gunstig ut kontra at et (stivt) hjuloppheng tar seg av jobben? Gamle folkevogner er dårlige eksempel siden de er relativt stive og lette. For å gjøre det mer billedlig kan du se for deg en Cadillac på 2000kg med myke fjærer. Du har ikke lyst til å kaste den frem og tilbake med brå bevegelser..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #1083 på: november 01, 2013, 00:23:13 am » |
|
Baneslutt underholdning på scc neste år ? ei slalomløype vil vel avgjøre dette en gang for alle
Dette støtter jeg Virkelig på tide å vise folket noen praktiske eksempler her
|
|
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
|
« Svar #1084 på: november 01, 2013, 00:27:10 am » |
|
Søkt ei god stund etter en artikkel som omhandlet kulevekt, men greier ikke finne den igjen. I den artikkelen hadde de testa forandringene i kulevekt med stum og fjærende bil på hengeren. Der konkluderte de med at det var over dobbelt så hard belastning på kula ved stum last, enn med fjærende på humpete underlag. Belastningen på kula ved tom henger var nesten identisk som med fjærende last.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #1085 på: november 01, 2013, 01:18:21 am » |
|
Det hadde vært spennende å lese den Henning. Har du noe tips på hva man kan søke på?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
|
« Svar #1086 på: november 01, 2013, 02:51:53 am » |
|
Det hadde vært spennende å lese den Henning. Har du noe tips på hva man kan søke på?
Ikke noe konkret søkeord, men det som dukker opp i minnet er "Lastavhengig kulevekt" eller noe lignende. Bladd i div søk i flere timer uten å finne, så lurer på om det kanskje var i ett blad. Var jo ikke akkurat i går jeg leste dette... Husker at jeg leste på moderspråket, men usikker på hvor testen var gjort.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #1087 på: november 01, 2013, 08:06:22 am » |
|
Baneslutt underholdning på scc neste år ? ei slalomløype vil vel avgjøre dette en gang for alle
Dette støtter jeg Virkelig på tide å vise folket noen praktiske eksempler her Jeg stiller og forventer at det vil bli tidtakning
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
holmsen
Supermedlem
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
|
« Svar #1088 på: november 01, 2013, 08:49:45 am » |
|
Kanskje en lokal høgger kan låne bort to like biler til hengermat mot litt reklame ? Så er det vel bare å finne de to mest ihuga fra hver side slippe til i slalomløypa. Jeg setter en øl på stumt stroppa laget
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #1089 på: november 01, 2013, 09:11:14 am » |
|
Baneslutt underholdning på scc neste år ? ei slalomløype vil vel avgjøre dette en gang for alle
Dette støtter jeg Virkelig på tide å vise folket noen praktiske eksempler her Jeg stiller og forventer at det vil bli tidtakning En slalomløype på flat asfalt blir vel ikke så veldig spennende, ei heller simulerer det noe særlig gjennomsnittlige Norske kjøreforhold. Men å kjøre det som en egen klasse i Flugplatz Schmutz Rennen, DET hadde vært spennende!!
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #1090 på: november 01, 2013, 09:40:24 am » |
|
Jeg skal såklart kjøre min bil med min henger. Noe annet er uaktuelt.
Fra tullprat til noe mer seriøst, jeg ble fortalt av en pålitelig kilde at det etter en dødsulykke med henger i rallymiljøet ble igangsatt en stroppeaksjon. Det ble bygget en ordning på en gaffeltruck/dumper/traktor som gjorde at dem kunne løfte en henger med bil og snu den rundt. Bilen som var stroppet skulle ikke falle av og hvis den gjorde det så var det synd for eieren.
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
|
« Svar #1091 på: november 01, 2013, 10:15:37 am » |
|
Riktig at dette har med feil kulevekt å gjøre. Men det har fint lite med fjærsystemet til bilen som står på hengeren å gjøre. Du får detsamme på en vanlig henger hvis du laster feil. Og ikke uvanlig at det skjer. Oftest små hengere som har lesset på lange materialer som stikker alt for langt ut bak hengeren. Da får man helt feil kulevekt og ved litt høy fart begynner dritten å slenge. Har gjort det selv....det også Baktung henger og dermed for lite vekt på kula er en gjenganger ja. Når man dermed får denne slengingen så er det gunstig at hengeren har stive fjærer og at lasten sitter fast, så unngår man ihvertfall at den krenger eller forsterker bevegelsen nevneverdig. Bilen oppå aner fred og ingen fare før hengeren skifter retning, først da begynner bilens hjuloppheng å jobbe (krenge). Når så hengeren skifter retning igjen får den seg en overraskelse og vil krenge enda mer andre veien. Høres det gunstig ut kontra at et (stivt) hjuloppheng tar seg av jobben? Gamle folkevogner er dårlige eksempel siden de er relativt stive og lette. For å gjøre det mer billedlig kan du se for deg en Cadillac på 2000kg med myke fjærer. Du har ikke lyst til å kaste den frem og tilbake med brå bevegelser.. Det er vel så enkelt at et fjæringssystem alltid er på etterskudd, det kan ikke begynne bevegelsen før etter at hjulet treffer dumpen, to virkende fjæringssystem er enda mer på etterskudd... når man setter en bil oppå en bilhenger, er det ikke bare fjæring som er problemet men du løfter tyngdepunktet MYE på ekvipasjen. Høyt tyngdepunkt, og mye forsinkelse i avfjæring, spesielt sideveis, les unnamanøver, er det siste du ønsker.. Hvis du da tar en kjapp venstre-høyre bevegelse får bilen oppå hengeren skikkelig dreis på venstrebevegelsen i det du er på vei tilbake til høyre... Det at noen tolker dette som et velfungerende system får så være, vi andre mener det er galskap... Min eneste motivasjon på å prøve og forklare folk dette er ikke for å "redde" de og bilene dems, men fra tid til annen møter jeg disse farkostene på veien... altså ren egoisme..
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #1092 på: november 01, 2013, 10:42:35 am » |
|
å påstå at hjulstropping er galskap er vel galskap i seg selv. Hadde det vært galskap hadde det vært forbudt. også å påstå ,slik det blir referert til her ,att en bilhenger skal ha fjøringsystem i nærheten av en bil sitt. det har de ikke desverre. tror vel jeg kan trygt si det er 1/20 del av hva en bil har. putt det inn i formelene (som aldri kommer) så så spiller det lite rolle og bilens avstemte (fjøring og demping folkens!!) På min nye Brian James henger den kan man ikke se att man har lastet en bil oppå en gang og høyden fra hjul til skjermer tilsier omtrent null vandring .
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
|
« Svar #1093 på: november 01, 2013, 10:51:25 am » |
|
Hvis jeg forstår deg rett sier du at fjæringssystemet på hengeren er mye stivere en på en bil?
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Ivar
Supermedlem
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
|
« Svar #1094 på: november 01, 2013, 11:03:39 am » |
|
En hengers fjøringsystem
Hahaha. Det er jo tilnærmet HELT fraværende!!"
Er ikkje mykje som topper denne tråden! Dei aller fleste hengarane har torsjonsfjører.........ringer ingen bjeller?? Merker jo at på tom Sika, så er det som å kjøre rundt med ein tom tilhenger i begge endene Comfortsonen er med ca 500 kg stumt på planet. Då er ikkje ''fjøringssystemet tilnærmet HELT fraværende''
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #1095 på: november 01, 2013, 11:07:21 am » |
|
de fleste har vel gummi klosser.?? men ALT dette har vært oppe før
PS fjører uten dempere er vel ingen succèss
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #1096 på: november 01, 2013, 11:09:45 am » |
|
På min nye Brian James henger den kan man ikke se att man har lastet en bil oppå en gang og høyden fra hjul til skjermer tilsier omtrent null vandring .
Nettopp derfor valgte jeg Ifor Williams fremfor Brian James.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #1097 på: november 01, 2013, 11:17:04 am » |
|
bare derfor du valgte Ifor.?? hvilken model har du KAlle
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
|
« Svar #1098 på: november 01, 2013, 11:20:39 am » |
|
Hvis fjærene på hengeren er mye stivere en fjærene på en bil høres dette veldig fornuftig ut for meg, når tyngdepunktet blir latterilg høyt i forhold til senter påå hjulene er det to ting som trengs, stive fjærer og last som holder seg i ro. Dette handler om plasering av tyngdepunkt og kraft ganger arm.
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #1099 på: november 01, 2013, 11:43:00 am » |
|
http://www.myphysicslab.com/dbl_spring1.htmlLek med tallene: sett en lett masse med svært høy fjærstivhet (henger) og en høy masse med lavere fjærstivhet (bil). Man finner fort ut at dette ikke er riktig - ting havner i motfase og eksiterer hverandre. Dempere er en meget viktig del av ligningen ja. Normalt designer man systemene såvidt underdempet. Tenk på at hengerens fjær OG demper er designet for å virke sammen - hva skjer da når man lar bilens systemer jobbe både mot og med hengerens. Har man da fortsatt et riktig tunet henger-avfjæringssystem som er underdempet / kritisk dempet ELLER kan man få både kraftig underdempet OG overdempet mon tro???
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
holmsen
Supermedlem
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
|
« Svar #1100 på: november 01, 2013, 13:57:53 pm » |
|
Baneslutt underholdning på scc neste år ? ei slalomløype vil vel avgjøre dette en gang for alle
Dette støtter jeg Virkelig på tide å vise folket noen praktiske eksempler her Jeg stiller og forventer at det vil bli tidtakning En slalomløype på flat asfalt blir vel ikke så veldig spennende, ei heller simulerer det noe særlig gjennomsnittlige Norske kjøreforhold. Men å kjøre det som en egen klasse i Flugplatz Schmutz Rennen, DET hadde vært spennende!! Det er jo i en unnamnøvrerings/ slalom situasjon hvor det virkelig vil vise seg hva som er den beste måten å stroppe bilen fast.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #1101 på: november 01, 2013, 16:00:20 pm » |
|
http://www.myphysicslab.com/dbl_spring1.htmlLek med tallene: sett en lett masse med svært høy fjærstivhet (henger) og en høy masse med lavere fjærstivhet (bil). Man finner fort ut at dette ikke er riktig - ting havner i motfase og eksiterer hverandre. Dempere er en meget viktig del av ligningen ja. Normalt designer man systemene såvidt underdempet. Tenk på at hengerens fjær OG demper er designet for å virke sammen - hva skjer da når man lar bilens systemer jobbe både mot og med hengerens. Har man da fortsatt et riktig tunet henger-avfjæringssystem som er underdempet / kritisk dempet ELLER kan man få både kraftig underdempet OG overdempet mon tro??? hvorfor ?? fjørene er jo dempet på bilen . kan ikke bruke formler for bare fjøring da?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #1102 på: november 01, 2013, 19:32:06 pm » |
|
Søkt ei god stund etter en artikkel som omhandlet kulevekt, men greier ikke finne den igjen. I den artikkelen hadde de testa forandringene i kulevekt med stum og fjærende bil på hengeren. Der konkluderte de med at det var over dobbelt så hard belastning på kula ved stum last, enn med fjærende på humpete underlag. Belastningen på kula ved tom henger var nesten identisk som med fjærende last.
Dette er ved nærmere ettertanke ikke noe som gjelder for bare bilhengere. Både båthengere, varehengere, campingvogner, lifter og combicamper lastes hundre prosent stumt. Så var dette et problem, så hadde vel ikke disse hengerne vært lovlige? I statene går de lenger, de har ett stag og kjetting opplegg som løfter rumpa på trekkbilen ved å spenne i mot hengeren. Da kan du være sikker på at det er krefter ute å går. Og hva er feil med det? Det skumleste som finns er et for lavt kuletrykk, så et som kommer og går er i hvertfall ikke bra.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #1103 på: november 04, 2013, 02:07:23 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Hulken
Supermedlem
Innlegg: 3429
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
|
« Svar #1104 på: november 04, 2013, 11:30:12 am » |
|
Det hender man ser (eller opplever selv) at en henger får veldig uønsket "sidesleng" bak bilen, dvs kaster seg frem og tilbake. Som oftest et resultat av feil kulevekt. Hengeren slenger litt, bilen oppå med sitt eget fjærsystem forsterker bevegelsene bigtime og så er man i gang. Hver gang hengeren skifter retning møter den beveglsen til bilen. Ikke ofte man ser dette skje med noe annet enn bilhengere Har sett det skje med hestehengere også, er det da hestenes fjærsystem som forsterker bevegelsene?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #1105 på: november 04, 2013, 14:07:23 pm » |
|
Det hender man ser (eller opplever selv) at en henger får veldig uønsket "sidesleng" bak bilen, dvs kaster seg frem og tilbake. Som oftest et resultat av feil kulevekt. Hengeren slenger litt, bilen oppå med sitt eget fjærsystem forsterker bevegelsene bigtime og så er man i gang. Hver gang hengeren skifter retning møter den beveglsen til bilen. Ikke ofte man ser dette skje med noe annet enn bilhengere Har sett det skje med hestehengere også, er det da hestenes fjærsystem som forsterker bevegelsene? Takk. Hester er vel omtrent det eneste i tillegg til biler som transporteres uten å være stumt stroppet til hengeren Sa ikke at det ikke skjer med annet enn bilhengere. Det er en bevegelse med opphav i for lite kuletrykk, men den forsterkes veldig av tregheten i bevegelsene til den tunge lasten som ikke er stumt festet til hengeren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #1106 på: november 04, 2013, 14:28:13 pm » |
|
Hei hei hei!! Nå må jeg be om at vi holder oss til temaet som gjelder stropping av BIL på henger...om nødvendig kan jeg splitte emnet slik at vi får en egen Stropping av HEST på henger tråd... hehe
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hulken
Supermedlem
Innlegg: 3429
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
|
« Svar #1107 på: november 04, 2013, 14:31:47 pm » |
|
Pluss en for betongklosser, en for "hvitt" treverk og en for impregnert treverk....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #1108 på: november 04, 2013, 14:56:40 pm » |
|
Gjelder andre fysiske lover for betong, treverk eller hest? Eller blir det bare for mange ting å betvile på en gang?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #1109 på: november 05, 2013, 18:56:15 pm » |
|
Hjuloppheng av gummitorsjonstype. Uten "dempere". http://m.youtube.com/watch?v=EE2pUGTjCxc
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|