mai 12, 2024, 19:36:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sandblåse og lakkere  (Lest 5504 ganger)
Knotten
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Oslo


Vis profil

« på: mai 02, 2009, 14:53:40 pm »

På sikt skal bilen sandblåses og lakkeres, men så er jeg veldig usikker på hvor mye jobb dette blir for meg med tanke på demontering og montering igjen. Er vel ikke helt urealistisk å se for seg at jeg takler dette selv på en 69 mod 1300? Tvilende Er ikke videre bevandra hva bilmekking angår, men har jo gjort div. ting på div. biler de siste åra. Hva mener dere? er det bare å sette i gang til høsten? Og sist, men ikke minst hva vil det koste meg sånn ca. å få sandblåst og lakka den i to farger, rødt karosseri og hvite dører? Er jo greit å få strippa den ned også med tanke på div. rustsveising og muligens kanalbytte... Sjokkert
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: mai 03, 2009, 08:28:10 am »

Det er lett å gå på en smell når man skal pusse opp ei boble. Altfor mange har gjort det. Det du trenger er: god plass å stå, god tid, vedvarende pågangsmot, litt teknisk erfaring og endel penger. Hvis du ikke har noen spesialavtaler på lakkering og grunnarbeid bør du regne med å bruke 40.000,-. Det kan bli billigere eller dyrere, det spørs på standarden du vil ha. Man bytter jo gjerne litt ekstra for å få det fint!

Da jeg gjorde jobben på min for 17 år siden, kom herligheta på ca 12000,- men da byttet jeg kun gummien på dørene, og jeg tok ikke rammeløft. Og fikk spesialpris på lakkering, grunnarbeid og lakk.
Og opprettingsarbeidet av fronten i tillegg, byttet jeg bort mot en 54 oval som jeg hadde gitt 4000,- for noen år før. Jeg tok ikke rammeløft, da bilen var nesten rustfri, og jeg så det ekstra arbeidet som det ville føre med seg. Men bilen min var tatt ut av trafikk i 83, så da saltet man ikke så ivrig.

Det her er en grov oversikt over mine antagelser og erfaringer. Og mange kan mene annerledes.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Knotten
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #2 på: mai 03, 2009, 11:28:14 am »

Så du mener jeg kan sandblåse bilen uten å demontere karosseriet, men kun fjerne interiøret? Det har jeg ikke tenkt som en mulighet engang, I så tilfelle betyr vel det at motor etc. kan bli værende...?
Er ikke så redd for at prosjektet skal strande om jeg først begynner, har jo forsåvidt tilgang på bilmekke kyndige folk i vennekretsen om jeg skulle bli stående helt fast.
Hadde ikke trodd det skulle bli så dyrt som 40000,-  men får vel bare sjekke litt rundt, skal jo gjøres skikkelig når det først skal puttes noen kr. i prosjektet.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: mai 03, 2009, 11:39:46 am »

Jeg regner ca 20-25.000 for en bra lakkering og enkelt grunnarbeid, og så kommer det andre du trenger/vil ha nytt i tillegg. Derfor skriver jeg 40.000 + - litt. Det er lakkereren som er dyr. Lakken og lakkering koster mye pga miljøkravene. Glad

Ser kanalene dine fine ut etter en grundig inspekjon, ser jeg liten grunn for rammeløft. Men har du tid og lyst, er det jo greit å gjøre det. Da er man enda tryggere på hva man har.
« Siste redigering: mai 03, 2009, 11:43:35 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Knotten
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #4 på: mai 03, 2009, 11:55:01 am »

Vet i i hvertfall at stigtrinnsats begge sider skal byttes nå snart, kikker nærmere på kanaler da, om kanaler ikke skal byttes, kan motor bli sittende?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: mai 03, 2009, 16:16:14 pm »

Motoren kan stå i heile tida den..

Men kvifor skal du sandblåsa heile karosseriet utvendig? er det såå rusta?

Vist du har plass og tid ville eg gjort det sånn: Delt bilen, sandblåst bunnplata, lakke den. sandblåse kanaler og undersida av karosseriet, resten kan du pussa ned. så lakkere.

Då kjem jo sjølvsagt evt. rustsveising inn i bildet 'og Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Knotten
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #6 på: mai 03, 2009, 21:02:55 pm »

Pusse karosseriet for hånd mener du? Er ikke det helt sinnsykt mye jobb? Gjorde det med en Vespa scooter en gang, synes det var mye jobb...
Men jeg trenger kanskje ikke og pusse så langt gjennom, om du skjønner hva jeg mener? Neida, selve karosseriet er ikke videre rustangrepet, men jeg trodde kanskje resultatet ble best om man sandblåste helt rent med tanke på småbulker og sparkling etc, men det skal jo sies at jeg aldri har gjort et sånt prosjekt som dette før.
Tusen takk for alle svar så langt, dette har blitt en fin tråd for mitt vedkommende ihvertfall. En dag er kanskje jeg kapabel til å komme med råd og vink til neste nybegynner!
Loggført
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #7 på: mai 03, 2009, 21:10:31 pm »

Tror det er unødvendig å pusse ned mye.. Når fikk en bil lakkert for noen år siden ble hele bilen mattpussa slik at grunning skulle få godt feste. Mulig andre gjør det litt annerledes men tror det er veldig sjeldent en pusser helt ned
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: mai 03, 2009, 22:11:43 pm »

Ja matt ned orginallakken! då tåler bile nmykje meir (tjukkare lag med maling tilslutt)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: mai 03, 2009, 22:30:44 pm »

Skal du sandblåse hele karosseriet, må du ha en sandblåser som virkelig kan det. Slette karosseriplater vil bulke seg, hvis han ikke er forsiktig, pga varmgang i metallet. Mange biler har blitt ødelagt på denne måten. Egner seg best på profiler.

Som en kjent biloppretter i Horten engang sa (avdøde Tor Haugo) på et møte i Veteran VW klubben: Det finnes mange som kan sandblåse en bil, det finns t.o.m. en i Vestfold!  Dessverre har han blitt pensjonist nå.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Knotten
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #10 på: mai 04, 2009, 09:14:23 am »

Da blir det pussing på karosseriet ser det ut som, noe spesielt papir jeg bør bruke? Forrige lakk jobb er ikke spesielt godt utført så det er en del "bobler" her og der, i tillegg er det antageligvis sparkla igjen hull i panser hvor originale list fester sitter. Det gjør vel ingenting om jeg pusser "dypere" på disse stedene?
Da ribber jeg bilen for inventar til høsten, mattpusser den da innvendig og utvendig uten å foreta noe karosseriløft, for så å få den til lakkering. Så kan jeg vel om ett par års tid løfte av karosseriet for kanalbytte? Blir egentlig litt mye å ta karosseriløft + alt dette på en gang er jeg redd... Tvilende
Loggført
OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #11 på: mai 04, 2009, 09:31:58 am »

Støtter Kjell Roar vedr. sandblåsing av karosseri.
Sandblåsing bør ikke utføres på karosseriområder som er synlige. Merk også at ved sandblåsing påvirkes det som er på baksiden, f.eks rustbeskyttelse i hulrom etc. Dette pga. varmen som utvikles ved sandblåsing.
Hvis det er blærer i lakken ville jeg brukt 80 korning papir på en eksentersliper og slipt slik at jeg kommer gjennom lakken til blærene blir borte. La maskinen gli over store arbeidsområder av gangen.
Gå deretter over med 120 korning. Da er overflaten klar for fyllergrunning.
Ikke bruk mye kraft (press mot plåten) når du sliper men la maskinen og papiret gjøre jobben. Bytt papir ofte så da har skarpt papir. Hvis du følger disse enkle retningslinjer sliper du ikke fram nye ujamnheter i gammel stålplast / sparkel etc.
Hvis du vil ha det plåtrent kan du benytte samme metode men du kan benytte 40-60 korning.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!