mai 12, 2024, 21:35:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilken oljetemperatur??  (Lest 5652 ganger)
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« på: august 26, 2010, 20:46:10 pm »

Hva er ideell oljetemperatur på en original 1600?

Har satt inn peilepinne med temperaturføler.
Har kjørt et par turer etterpå, temperaturen har da ligget på rundt 110 til 125 grader, er dette ok??

Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6115
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 26, 2010, 20:50:17 pm »

Litt mye 125 grader ja....
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #2 på: august 26, 2010, 21:08:41 pm »

Dersom du her prater om opp mot 125 grader celcius, så har du et problem for det er alt for mye. Når jeg kjører rundt i min orginale bay med 1700 motor har jeg ca 85 grader på oljen, og rett over 100 grader når jeg har høy belastning over lenger tid.

Men nå må det sies at jeg måler tempen i sumpen, den er nok høyere andre plasser i motoren. Skjønt jeg vil jo tro at når en måler på peilepinnen, så havner den også i sumpen.
Loggført

---
Mvh Rabben
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 26, 2010, 21:11:19 pm »

Jeg er ikke noen mekaniker, hva kan jeg gjøre for å få ned temperturen?
(det er 125 grader celcius ja..) - den kom opp i 125 grader når jeg hadde hatt rundt 100 kmt. på speedoen i 2-3 km (tilnærmet full rulle)
« Siste redigering: august 26, 2010, 21:14:05 pm av Tobbi » Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #4 på: august 26, 2010, 21:16:45 pm »

Jeg er ikke noen mekaniker, hva kan jeg gjøre for å få ned temperturen?
(det er 125 grader celcius ja..)

Har du alt av kjøleblekk på plass slik at motorrommet er tett mellom varm og kald del? Har du fungerende kjølevifte? Har du på plass slangene fra kjølevifta og ned til varmepottene? Har du en fungerende termostat? Er det noe skit i kjøleviften slik at den ikke fungerer slik den skal?

I tillegg vil ting som tenning og bensin/luftblanding påvirke temperaturen, men ikke i så stor grad at du opplever en så varm olje.
Loggført

---
Mvh Rabben
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 26, 2010, 21:31:59 pm »

Kjøleblkk er på plass, men det er ikke 100% dekkende mot undersiden. Har montert fleksirør fra vifte til varmepotter. Det går også et rør fra varm side, til luftfilterboksen.
Sliter litt med at den ikke vil svive på tomgang når den er varm, kan det være grunnen?
Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #6 på: august 26, 2010, 21:35:05 pm »

Hm, eg har lett 130 grader på min - når eg cruisar på motorvei i 100-110.. 1600 dobbeltport med tempmålar i peilepinnen. Går ned til 80 grader når eg køyrer av motorvei og inn på vanlig vei, dog.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 26, 2010, 21:46:49 pm »

Kanskje jeg skal prøve litt mer. Har liksom bare 1 mil hver vei til jobb og har kun kjørt den på jobb et par ganger siden jeg monterte det hele.
Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #8 på: august 27, 2010, 07:39:04 am »

Da får jeg håpe at en får mye høyere temperatur når en måler via peilepinnen en når en stikker en VDO føler i sumpen. For jeg hadde ikke kjørt 100 meter med 125-130 grader i oljen. Selv nådde jeg nesten 110 grader når jeg kjørte opp til Hardangervidda fra Eidfjord i en bay med campinginnredning, passasjerer og 350 kilo møbler. Det er rekord for de ulike luftkjølte bilene jeg har målt temperatur på gjennom årene og skyldes nok de 2,5 milene med 8% stigning en varm sommerdag Glad Selv ikke motorveikjøring gjennom danmark i 110++ km/t i 30 varmegrader fikk oljen nevneverdig over 100 grader.
Loggført

---
Mvh Rabben
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 27, 2010, 15:25:53 pm »

Hadde 95 - 100 grader hver vei til jobb i dag, litt mer akseptabelt enn 125...
Skal bruke helga til å gå over alt.

Har også en dobbelporta 1600
Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #10 på: august 29, 2010, 19:34:05 pm »

125 grader bare ved å kjøre 2-3 km i 100 km/t ?  Øyerulling  Er nok noe` som er galt da ja..   Tett oljekjøler, kjøleblekk som ikke tetter, feil med oljetrykkventil, alt for mager blanding eller veldig feil tenning kan være noen. Har du en kombinasjon av flere av disse kan det vel være mulig ja. Er i hvertfall avhengig av skikkelig god olje skal det være greit å kjøre med helt opp til 125 grader ja, hvis ikke ser motoren din ut som i en svidd steikepanne innvendig.

Jeg vet at Porsche sa en gang i tiden (på 70-tallet) at 911-motorene deres kunne tåle opptil 150 grader oljetemp. i en kort periode, M E N ... da B A R E hvis olja klarer det, og 150 grader oljetemp er det IKKE mange oljer som klarer. De fleste "vanlige" oljer har nok med å håndtere 110-115 grader vedvarende, over dette og du bør ha (dyr) racing-olje.

En annen ting er jo at 125 grader på en std. 1600 i nogenlunde vanlig bruk i seg selv er en indikasjon på at noe er galt et sted..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #11 på: august 29, 2010, 20:37:55 pm »

Har kjørt et par tre tusen kilometer med denne motoren, slik den er nå. Heldigvis satte jeg inn oljetemp måler nå, før det evt. hadde gått riktig ille.
Skal prøve å "flushe" motoren, kjøleblekket ser ok ut, men det er noen steder det ikke er helt 100% tett.
Bilen starter fint, går bra, men vil ikke svive på tomgang når den er varm.

Når får jeg uansett fulgt med om dette var et "blaff".
Etter jeg hadde første innlegg, så har den ikke vært over 90/100 grader.

Men hva er "normalen" når jeg bruker peileinne med sensor?
Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #12 på: august 29, 2010, 21:47:46 pm »

Min erfaring er at oljetemp-målerne fra VDO ikke viser temperauren eksakt i det hele tatt. Men endringen i temperaturen er nyttig info. Både skalaen og giveren er veldig grov, og påvirkes av motstanden i ledningen fra motorrommet og frem. Dessuten vil giveren ta opp i seg temperatur fra omgivelsene. Kan ikke stole på temperaturen som instrumentet viser.

Jeg bruker tempmåleren til to ting: Få verifisert at motoren er blitt varm og kan presses litt mer, og for å få vite om det er unormalt høy temperatur (min viser 70-80 på normal kjøring, går den høyere blir jeg interessert...).

En metode er selvfølgelig å kontrollmåle med steketermometer eller liknende med mer nøyaktig skala.
Loggført
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #13 på: august 29, 2010, 23:22:35 pm »

Ikke dum du Glad Skal sjekke med digitalt steiketermometer i morgen .....
Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #14 på: august 31, 2010, 17:05:47 pm »

Med 95 grader på måleren, hadde jeg 77 på digitalt steketermometer.
125 grader blir da like over 100 grader, som blir mer akseptabelt...

Har da satt meg en "grense" på 105 inne på måleren, kommer jeg over dette så skal jeg kule'n....
Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #15 på: september 16, 2010, 08:13:45 am »

Ta av det underste kjøleblekket som sitt under justeringen av termostaten. skru av bøylen til termostaten og skru ut termostaten.Når alle reguleringsstaga er rett montert , skal en (uten termostaten montert) kunne dra i staget til den og få den rette feelingen om hvordan dette funger...ja at alle staga sitt på "opningsbøylene" sine som går til stengespjelda da. -stengespjeldene til begge sidene skal då virke. (det er viktigt at disse ikkje kjem i bend når ein monterer kjølekappa på motoren.
-Når ein so har ute termostaten kan ein kontrollere denne med ein varmluftblåsar eller koke opp vatn i ein kjel. Når den opnar seg kan ein også lett blåse,an rein.
Ved montering att so lønner det seg å trekka bøyla heilt ned (eit avlangt spor i bøyla mot bokken) før ein skrur fast att denne då, som termostaten sitt i. Motoren vil då gå så kald som staga tillet. føler ein at ein burde ha motoren litt meir varm under kjørinen so kan ein løysa denne 13mm skruva som hledt bøyla og sleppa termostaten litt oppover då. -(det er altså ei justering her under motoren som påvirkar opningsspjelda)
Dette saman med godt reinhald og alle kjøleblekko monterte, er viktigare enn all verdens 2digitale..eller peilepinnemålarar e.l." men desse siste gir jo ein indikasjon på at noke er galt då. Blunker
Loggført
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #16 på: september 16, 2010, 14:21:39 pm »

Du åpner spjella ved å skyve termostaten oppover.
Loggført

tlf: 40843606
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #17 på: september 16, 2010, 17:20:37 pm »

Du åpner spjella ved å skyve termostaten oppover.
Ja orsak...sjølvsagt...ved å dra termostatbøyla nedover stenger ein for kjøling.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!