mai 12, 2024, 14:16:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Beste måte å behandle sandblåst understell?  (Lest 5479 ganger)
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« på: november 23, 2010, 23:44:32 pm »

Hei

Jeg har søkt og lest side opp og side ned om rustforebygging ifbm restaurering. Både på dette forumet, andre forumer og diverse nettsider.

Lest mye om diverse stoffer som brunox, rustbullet, rustmelk, cantrust osv osv. Har prøvd CanTrust og Brunox selv. Begge ser ut til å virke OK, men jeg vet jo ikke hvordan de holder i lengden! Det vet jeg først om noen år. Glad

Har i dag begynt å sandblåse min T2 under. Den har litt overflaterust, men er i det hele utrolig bra under. Regner med å bli ferdig med blåsinga i morgen.

Har kjøpt inn noen liter med 2K syregrunning fra Max Meyer. Tanken var å ha på denne, så fyller, så lakk i bilens farge. Jeg sandblåser til jeg ikke kan SE noen rust mer. Noen steder sitter rusta litt dypere, og man må blåse lenge for å få det helt bort. Dette fører til stort forbruk av sand. Det er derfor fristende å blåse vekk det aller værste, og heller nøytralisere "restene" med et-eller-annet. Dessuten:

1. Det er vel sannsynlig at det er igjen rustpartikler i porene på metallet som jeg ikke ser?
2. Etter at jeg har sandblåst, bør jeg da ha på noe annet FØR syregrunninga? For å stoppe rusta? F.eks Brunox? Slik at jeg forhindrer at ny rust kommer raskt tilbake? Eller vil syregrunninga nøytralisere/stoppe det som evt. er igjen av rust? Andre forslag?

Ønsker å få gjort dette best mulig når jeg først gjør det. Derfor greit å høre om noen har eksperttips til meg. På forhånd takk for gode svar.

Mvh
Bugster
Loggført
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #1 på: november 24, 2010, 08:53:49 am »

vi bruker Owartol på bart metal
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #2 på: november 24, 2010, 12:07:30 pm »

Jeg vet at Owatrol er bra, men får dere ikke problemer med at det koker når dere skal på med grunning og lakk?
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #3 på: november 24, 2010, 13:08:51 pm »

Por 15 ville jeg anbefalt. Mal på 3 strøk, så er du ferdig med rustproblemene en gang for alle.
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #4 på: november 24, 2010, 16:48:07 pm »

2k epoxygrunning på sandblåst metall er min anbefaling 
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #5 på: november 24, 2010, 18:09:39 pm »

Jeg vet at Owatrol er bra, men får dere ikke problemer med at det koker når dere skal på med grunning og lakk?

lakereren er ikke no glad i owatrol på ''fin siden''  men under gjør det ikke noe, det koker ikke hvis owatrolen er skikkelig tør

vi har gjerne brukt : 1. strøk rein owatrol, 2. strøk 50/50 owatrol / benga lakk os så et eller to strøk benga på det, dette gjelder ramme / understell IKKE oppover karrosseri sidene   ( benga lakk kan blandes etter lakk kode på bilen )
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 24, 2010, 19:13:11 pm »

Syre grunning er  nok klart best på bart Stål-Sandblåst.
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #7 på: november 24, 2010, 19:17:15 pm »

det som er klart best er pulverlakk.
Loggført

1 up
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: november 24, 2010, 20:04:18 pm »

Anders Under en T2 Øyerulling
hvor stor ovn må du ha da Osteaktig
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #9 på: november 24, 2010, 20:18:24 pm »

Først:
Takk for alle svar. Setter pris på det.

Skjønner at dette er et spørsmål som ikke har noen klar fasit. Her kommer det fem forskjellige svar med en gang. Glad Alle av dere har sikkert gode erfaringer med sine valg. (Unntatt Anders da, som neppe har pulverlakkert T2n sin under.  Gliser )

Hadde sandblåsing ført til at jeg var 100% sikker på at alt metall ble helt bart og rent, så hadde jeg gått rett på med 2k epoksy eller syregrunning. Men det er altså fordi at jeg vet at platene IKKE er 100% rustfrie etter sandblåsing at jeg lurte på om det var smart å ha på noe annet først.

Dere lurer sikkert på hvorfor jeg ikke blåser til platene er 100% rene. Svaret er at det da kommer til å gå med tre dager til, og en grådig mengde blåsemiddel, på å fjerne bittesmå flekker her og der. Mesteparten av lakken og overflaterusten løsner lett, men noen steder sitter ting litt bedre.

Et annet spørsmål jeg kan stille i stedet er:
-Vil syregrunning nøytralisere bittesmå rustflekker, eller vil dette vokse og boble igjennom lakken igjen i løpet av få år?                                      

Por 15 kunne vært et alternativ også, men jeg ønsker en bra finish (også UNDER bilen), og vil derfor helst sprøyte - ikke pensle.                      

Takk igjen. Glad

B
« Siste redigering: november 24, 2010, 20:20:51 pm av Bugster » Loggført
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #10 på: november 24, 2010, 20:25:59 pm »

Anders Under en T2 Øyerulling
hvor stor ovn må du ha da Osteaktig
hehe se der ja   Osteaktig
Loggført

1 up
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: november 24, 2010, 20:41:56 pm »

Hei
skal du ha Fasit så skal du få det Blunker
Punkt 1. blå alt Rust vekk,det du ikke får vekk Skjær det ut og få inn ny plate.
Syre Grunning er meget godt på sandblåste flater der du skal Sveise kanskje litt etter på.

Men hvis alt er reint og ikke trenger mere Sveising så gå for Epoksy grunning.

Hvis du går for Punkt 2.så bruker du Owatrol der du ser at det er Rust
Bland owatrol med Benga-Arcanol på andre strøkk.ca 25-30%Owatrol.

Ja Por 15 sitter bra med da må du gjøre ferdig med Sveising Først Blunker

Ja org lakk under er ral 7039,så blander du dette hos noen som har Benga så blir det lik orginal Osteaktig
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Löf
Seniormedlem
****
Innlegg: 372
Bosted: Sverige


55Panel, 62DC, 63SC, 70411


Vis profil
« Svar #12 på: november 24, 2010, 20:54:52 pm »


Por 15 kunne vært et alternativ også, men jeg ønsker en bra finish (også UNDER bilen), og vil derfor helst sprøyte - ikke pensle.                      


Du behöver inte pensla på POR15, med lite förtunning så går det fint och spruta på!
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: november 25, 2010, 19:11:55 pm »

Ville ha spandert litt tid og sand på å få sandblåst ferdig bilen under, bedre det enn å satsa på all slags rustforvandlere.
Noko ant som fungerar etter sandblåsing: syregrunning - 2k jotun jotamastic - 2k jotun topcoat i valgri farge. Desse jotunmalingane er noko blandt da mest solide malingane som finst på markedet og er derfor mykje ibruk i industri og offshore etc
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!