mai 13, 2024, 15:22:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Innsprøytning CB vs Ms med jenvey spjeldhus  (Lest 5558 ganger)
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« på: mai 23, 2011, 12:30:02 pm »

Sikler veldig på og skifte fra gassere til sprut på en t4 motor jeg har stående, men har aldri vært borti innsprøytning før.
Hvis man setter sammen et sprut selv med MS ecu, ledningsnett, sensorer osv fra diyautotune og et sett jenvey spjeldhus vil prisen bli omtrent den samme som et komplett CB kit. Og jenvey spjeldhusene ser jo ut som et mye bedre produkt enn CB sine, i tillegg har man jo mange flere muligheter med et MS sprut enn med CB. Mulighet for EDIS tenning er jo et kjempepluss. Og selve monteringen av sprutet skal ikke være noe problem.
MEN mapping har jeg ikke snøring på og CB sprutet virker jo veldig enkelt og greit og mappe med autotunefunksjon og drive by wire samt mulighet for support og mapping fra CB. MS har jo også autotunefunksjon, men etter hva jeg ha lest er denne litt vanskeligere og få til skikkelig. Er litt betryggende med supportmuligheter fra CB.
Noen som har noen innspill og erfaringer og komme med?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7138
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: mai 23, 2011, 12:43:07 pm »

Autotune i MS er veldig enkelt, så lenge du bruker TunerStudio SW, og ikke MegaTune. Og supporten både her til lands og på steder som ShopTalkForums er veldig bra.

Jeg har ikke erfaring med CB sitt oppsett...
Loggført
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #2 på: mai 23, 2011, 18:41:56 pm »

Kanskje jeg skulle gått for MS da. De negative tilbakemeldingene jeg har lest var om megatune, ikke tuner studio...

Er jo veldig fristende med EDIS tenning og coil on plug..
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7138
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: mai 23, 2011, 20:11:56 pm »

EDIS er veldig enkelt og greit, men kanskje ikke den mest elegante løsningen... Blir litt mange bokser. Men det er heller ikke noe problem å styre tenniga direkte med CoP fra MS. Ulempen med boksermotorer, spesielt i bobler, er at det er trangt med dyser, spjellhus og CoP på sidene i motorrommet, men i bus, Ghia eller andre biler med god plass, er det ikke noe stort problem.

Har du tenkt å kjøpe ferdig ECU, eller lodde selv? Hvis du skal kjøpe ferdig burde du se på MicroSquirt, siden den bl.a bruker litt bedre AMP konnektorer, og litt mer moderne overflatemonterte komponenter. Jeg bygde ført min egen ECU, men etter en del modding og kødding, kjøpte jeg en ferdig montert med overflatekomponenter. Funker som et skudd.
Loggført
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #4 på: mai 23, 2011, 20:30:15 pm »

Med mine sleggemekanikerfingre har jeg ikke engang vurdert og vurdere og lodde selv, er nok tilstrekkelig med potensielle feilkilder fra før i et sånt system Glad

Det var igrunnen en ferdig montert megasquirt jeg hadde tenkt på, men etter og ha sett kjapt på microsquirt nå ser ut som den har stort sett de samme funksjonen som MS2. Jeg så på MS3, da kan man jo henge på den expansion packen senere om man vil det uten og måtte begynne og lodde og dille med det.
Er det MS3 du kjører?

Skal i en 914 så det er plenty plass til så mye sensorer og bokser jeg bare orker Osteaktig
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7138
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: mai 23, 2011, 20:40:42 pm »

jeg kjører MSII, denne her:
http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirtii-ems-system-smd-pcb357-black-case-p-171.html

Loggført
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #6 på: mai 23, 2011, 21:01:07 pm »

Blir det MS så står det nok mellom den 2 og 3, på 3 har man jo mulighet til og logge på et minnekort samt man slipper og kjøpe usb adapter og serial kabel, da blir det jo bare 90$ i forskjell. Men igjen er jo jeg helt grønn på dette med innsprøytning så mulig det hadde holdt med MS2. Jeg vet vel egentlig ikke helt selv hva jeg trenger ennå.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7138
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: mai 23, 2011, 21:06:38 pm »

har ikke studert forskjellen på de to så nøye, men jeg mener du har rett når det er logging på minnekort og usb som er de store forskjellene, og jeg må innrømme at jeg har hatt litt trøbbel med seriekommunikajonen, siden få eller ingen laptoper leveres med 9-pins serieport lenger, og driverne til usb/seriell-overgangen ikke er helt stabil...
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 23, 2011, 21:17:41 pm »

har ikke studert forskjellen på de to så nøye, men jeg mener du har rett når det er logging på minnekort og usb som er de store forskjellene, og jeg må innrømme at jeg har hatt litt trøbbel med seriekommunikajonen, siden få eller ingen laptoper leveres med 9-pins serieport lenger, og driverne til usb/seriell-overgangen ikke er helt stabil...

kjører du vekselstrøm eller likestrøm  dynamo?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #9 på: mai 23, 2011, 21:20:45 pm »

Tror det skal være hovedforskjellen, og den expansion packen til MS3 trenger man ikke og lodde inn kun en kabel som skal monteres. Tror ikke det er samme på ms2.
Har du det relayboardet også? Vet ikke helt om jeg gidder og betale 160$ for det og kabelen, er jo bare tre releer og sikringer såvidt jeg kan se.
Kjører porsche vifte så det er vel vekselstrøm regner jeg med.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 23, 2011, 21:41:59 pm »

spm var rettet til Grelland  Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7138
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #11 på: mai 23, 2011, 21:50:38 pm »

samme svar som "padden"
Porsche kjøling med vekselstrøm

Og nei jeg solgte relayboardet mitt til Jørn, jeg endte opp med å legge alt nytt med konnektorer ute i mnotorrommet, så jeg kan nappe ut motoren uten å måtte kappe eller kople av noe. Er som du sier bare releer og sikringer, pluss en hel masse skruterminaler.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: mai 24, 2011, 07:52:48 am »

Hva er vitsen med sprut hvis man ikke også skal kontrollere tenningen?

Blir litt som boller uten rosin, fotball uten ball osv osv osv.

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mai 24, 2011, 07:57:10 am »

han vurderer vel EDIS styring eller COP som nevnt tidligere i tråden.
det er teningstyring som MS kan styre
anng kommunikasjon så har jeg kun hatt litt problemer att den mister kontakt med MS på liketrøm/støy fra regulator tror eg. på den ene skrotemotor .
har en USB adapter fra Komplett.no
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7138
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: mai 24, 2011, 08:00:05 am »

kommentaren fra Kalle var vel mer myntet på CB sitt, tenker jeg? Så vidt jeg vet kan ikke det styre tenning på samme måte. Men CB har visst en programmerbar fordeler, hvor kurver kan legges inn, inkl MAP signal, skjønte jeg.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #15 på: mai 24, 2011, 08:13:13 am »

kommentaren fra Kalle var vel mer myntet på CB sitt, tenker jeg? Så vidt jeg vet kan ikke det styre tenning på samme måte. Men CB har visst en programmerbar fordeler, hvor kurver kan legges inn, inkl MAP signal, skjønte jeg.

Helt korrekt. Jeg anser CB sprutet (og også andre sprut) som bortkastete penger hvis man ikke kan kontrollere tenningen.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mai 24, 2011, 08:49:12 am »

Er alle cb utgavene fuel only...?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #17 på: mai 24, 2011, 08:52:03 am »

CB kan kontrollere tenningen med sin egen programmerbare fordeler. Men kan man kjøre fordelerløst eliminerer man muligheten for slakk og unøyaktigheter i fordeler, grunnen til at jeg kun vil styre bensin i starten er rett og slett for og ta en ting av gangen. Mindre deler, mindre som kan gå galt. Når jeg vet styringen av bensin funker kan jeg gå videre med tenningen.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #18 på: mai 24, 2011, 08:59:58 am »

Er alle cb utgavene fuel only...?

Ja
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #19 på: mai 24, 2011, 09:03:35 am »

Mindre deler, mindre som kan gå galt. Når jeg vet styringen av bensin funker kan jeg gå videre med tenningen.

Da er mitt tips at du holder deg til forgassere og vanlig fordeler. Forgassere styrer bensinmengden helt utmerket og det kan knapt gjøres noe enklere og involvere mindre deler.

Mvh
BB 

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #20 på: mai 24, 2011, 09:20:00 am »

Poenget er at jeg har lyst til og lære innsprøytning og ser ingen problemer med og løse en utfordring om gangen.
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #21 på: mai 24, 2011, 16:36:06 pm »

Poenget er at jeg har lyst til og lære innsprøytning og ser ingen problemer med og løse en utfordring om gangen.

Da vil jeg anbefale MS...

Og det er enkelt å modifisere en WBX fordeler med HAL sensor, fjern vektene, fjern vakum klokka og lås av alt slik at signal fra hall går lavt ca 5 grader btdc når rotor peker ca 20 grader btdc
Om du vil starte med bare bensin map legger du bare inn verdiene til en standard 009 fordeler for ekesempel
Har kjørt dette på flere motorer, det samme har flere her i Sør Rogaland klubben
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: mai 24, 2011, 16:44:27 pm »

enig, fint sprut å lære om.
mapping er ikke vrient og med auto tune funskjoner sparer du 1000.- vis av kroner på dyno, sålenge du ike skal ha ut de siste 10% i toppeffekt.
kan begynne med fuel only , bare hente signal fra coil , så kan du utvide med enten EDIS eller Hallgiver etc.
mulighetene er MAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaange.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7138
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #23 på: mai 24, 2011, 16:46:22 pm »


har en USB adapter fra Komplett.no

du har ikke tilfeldigvis en link til driveren til det adapteret du bruker?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: mai 24, 2011, 16:52:31 pm »

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=107836

aldri hatt noe tull med selve adapteret. brukt i flere biler og flere PC'er.
men som nevnt , har du støy så kan den lugge litt.

har du "resistor" plugger?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7138
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #25 på: mai 24, 2011, 17:32:25 pm »

skal ikke kuppe tråden her, men jeg vet jeg har resistorplugger liggende, men om det er de som står i nå er jeg usikker på...
Loggført
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #26 på: mai 25, 2011, 09:19:25 am »

En wbx fordeler har jeg jo faktisk liggende i en av rotekassene mine, så det var jo greit Glad Det blir nok til at jeg går for MS, skal lage meg en skikkelig prosjekttråd når jeg setter i gang. Takk for god hjelp og gode svar her gutter!
Loggført
sandvik996tt
Gjest
« Svar #27 på: mai 30, 2011, 19:59:09 pm »

Mindre deler, mindre som kan gå galt. Når jeg vet styringen av bensin funker kan jeg gå videre med tenningen.

Da er mitt tips at du holder deg til forgassere og vanlig fordeler. Forgassere styrer bensinmengden helt utmerket og det kan knapt gjøres noe enklere og involvere mindre deler.

Mvh
BB 



Forgassere blir vel aldri bedre en EFI  Hæ
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #28 på: mai 30, 2011, 20:17:09 pm »

Har jeg noen gang hevdet at forgassere er bedre en EFI?

Forgassere blir vel aldri bedre en EFI  Hæ
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #29 på: mai 30, 2011, 20:53:57 pm »

Ikkje att eg har noko eg skulle ha sagt i den tråden her, men eg minnast å ha lest på agder forumet i ein av trådane til rallybugs att det var store problem å kobla til CB ECU'en pga att det var amerikansk system eller eitleranna sånt. og att da dermed var håplaus å bruka på norske datamaskiner..men muli eg tek feil.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!