Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 14
|
212
|
Forum / Problemløseren / Sv: Mister oljetrykk...
|
på: november 04, 2017, 15:32:23 pm
|
Da få jeg ikke lagt ut noe mer, får melding om at jeg mangler heading + tekst + at jeg har bliit automatisk logget ut. Har prøvd 5-6 ganger...
|
|
|
213
|
Forum / Problemløseren / Sv: Mister oljetrykk...
|
på: november 04, 2017, 15:18:54 pm
|
Her er hva jeg fant videre, full demontering av shortblokk. [attachment=1][attachment=2] Ingen tuning utført som dere ser... [attachment=3]Er dette ifra produksjon av toppene eller har de tatt skade av oppstart?? Bittesmå fordypninger/hulrom.
|
|
|
215
|
Forum / Problemløseren / Sv: Mister oljetrykk...
|
på: november 03, 2017, 14:10:56 pm
|
Da er lokket på oljepumpa åpna. Her blei det kun benytta tynn stripe med pakningssilikon som pakning. Målte klaring mellom lokk og drev: Det nedre har klaring på ca 0,1mm, det øvre litt mindre enn det. Ser dere noe galt så langt? Bilder tatt umiddelbart etter åpning av lokk. [attachment=1][attachment=2]
|
|
|
216
|
Forum / Problemløseren / Sv: Mister oljetrykk...
|
på: november 02, 2017, 15:40:07 pm
|
Bruker Auto-Gauge instrumenter. Viste omtrent 0 bar når den originale oljetrykkslampa tente. Jørn hadde en passende 30mm pumpe som jeg kjøpte av han. Har O-ring på den, samt pakka dette med bittelit pakningsmasse, ja. MEN; skal sjekke denne i fra A til Å imorra. Kommer tilbake med hva jeg finner.
|
|
|
217
|
Forum / Problemløseren / Sv: Mister oljetrykk...
|
på: oktober 27, 2017, 14:28:39 pm
|
Ghia69; Takk for info, ser det fins flere leverandører, samt masse på ebay av slike måleapparater. Er det blligste bare dritt? Noen anbefalinger?
|
|
|
218
|
Forum / Problemløseren / Sv: Mister oljetrykk...
|
på: oktober 27, 2017, 14:26:02 pm
|
Takk for tips Kjell Roar; Kun brukt en tynn(ca 1,5 - 2 mm) stripe med pakningssilikon som pakning her. Hadde en for tykk pakning i starten så renset vekk denne og erstatta med pakningssilikon. Mulig det likevel er for drøyt? Skal sjekke klaring mellom enden på drev og lokket til uka.
|
|
|
219
|
Forum / Problemløseren / Mister oljetrykk...
|
på: oktober 26, 2017, 17:40:00 pm
|
Hei, har en motor som er sammensatt med alt nytt, unntatt støtstenger og vippestell. Dette er en wbxblokk, der det er sjekket skjevheter(linjeboring) før sammensetting. Starter og går fint og er innkjørt, men ikke særlig mer. Den mister oljetrykket sakte men sikkert etter noen få minutter. Mistenkte oljetrykksventilen da denne satt fast og skiftet denne, men ingen endring. "Normalt" trykk ved oppstart(oppimot 4 bar), faller jevnt til 0 bar ved tomgang, 0,5 bar ved ca 2000 o/min etter 10 - 12 minutter. Olja er da blitt noe varm/lonka(35-50 gr). Har rådført meg litt med Knasten, og etter div feilsøking(har sjekka turbo, lekkasjer, om olja forsvinner ut av motor) har vi konkludert med for stor klaring mellom lager og veiv... For å være 100% sikker må jeg plukke ned motoren og måle nøye på dimensjoner. Hvordan bør jeg gå fram, og hva slags måleinstrumenter brukes? Bør jeg sette dette bort til noen som kan det? Kommer til å legge ut bilde for hver del som plukkes for å vise tilstand. Kommentarer velkomne! Starter i slutten av neste uke.
|
|
|
220
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bursdagspresangen...!
|
på: oktober 26, 2017, 17:09:16 pm
|
Her har det blitt snaut med oppdateringer... Kort info om hva som har skjedd; Bilen er ferdig sammensatt, har en eller annen lakk overalt, så ruster ikke. Da det er meninga å sette inn vannkjølt(kremt), er det også montert et lite varmeapparat med vifte under baksetet, kobla opp mot det originale rørsystemet for defrostere og varme. Kjølevannsopplegg til motor, turbo og varmeapparat er gjort, det samme er oljetilførsel til turbo, samt retur. Videre er det nå 2 bensintilførselssystemer på bilen. En som er original, samt en oppgradert med grovere dim på slanger/rør, elektrisk pumpe og filter montert under bensintank. Disse to kan jeg switche imellom uten å skru stort. Kan nemlig være hendig å kunne sette inn originalmotor også, viste det seg... WBXmotoren er startet opp og så vidt prøvekjørt(blei en helt annen bil.. ), men det noe feil og det tar jeg opp i annen tråd. Satte derfor inn originalmotor og har kjørt doningen på vinterlagring på Tofte i Hurum. MANGE år siden denne bilen har kjørt så langt(50 km). Turen gikk veldig fint, men tydeliggjorde at det kan bli fint med litt mer krefter... Likevel syns jeg kraften som fortsatt er i originalmotoren ikke skuffet. Klarte Selvikbakkene i 4. gir. Har fortsatt ikke fått skilter på den, alt er klart, unntatt den nye motoren, som nå ligger i garasjen hejmme. Skal bli flinkere med bilder når denne settes inn i bilen igjen...
|
|
|
225
|
Forum / Problemløseren / Sv: Overtrykksventil olje
|
på: september 01, 2017, 14:26:59 pm
|
Hei, fikk akkurat løsna den, var i ferd med å bore igjennom for å gjenge opp og dra ut. I det boret bryter igjennom, følger stempelet med rundt, og det var bare å dra ut. Var sånn passe koksa. Igår fikk jeg nytt stempel og fjør ifra unaiten. Skal pusses, reingjøres, monteres og startes i løpet av helga. Ellers takk for tips! :-)
|
|
|
226
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Bobler på Konnerud i Drammen
|
på: september 01, 2017, 14:22:54 pm
|
Konnerud, ja, men min har du ennå ikke sett utenfor garasjen! Håper på endelig oppstart etter fiks av oljetrykk nå i helga. Så må jeg få skilter på doningen også... Blir kanskje "litt" prøvekjøring på småveiene på Tolerud før den tid.. ;-)
|
|
|
227
|
Forum / Problemløseren / Overtrykksventil olje
|
på: august 28, 2017, 12:15:06 pm
|
Hei, har et stempel i denne ventilen som sitter helt fast i blokka. har forsøkt slå den varsomt videre innover for å løsne, men sitter hardt, ja. Har ellers prøvd magnet og overtrykk i blokka, ingentig funker. Vurderer å bore og gjenge opp, skru i og dra ut, men det blir vel spon og drit. Får man flusha ut det igjen? Noen ideer?
|
|
|
232
|
Forum / Problemløseren / Sv: Treg starter - ny motor
|
på: mai 14, 2017, 15:44:43 pm
|
Hei! Takk for gode råd. Konkluderte med at originalstarter ikke er i sin beste stand. Kjøpte derfor ny Hitorque med reduksjonsgir. Testa i går, tørna fint, og fikk oljetrykk etter kort tid, både uten og med tennplugger montert . Da gjenstår er liten rep på returslange til tanken, samt en siste kontroll på alt før startforsøk. Oppdatering kommer i annen tråd. Takk for hjelpa så langt! 👍👍👍
|
|
|
236
|
Forum / Problemløseren / Sv: Treg starter - ny motor
|
på: april 20, 2017, 19:18:19 pm
|
God kveld i garasjen! Da har jeg fjernet plugger og kjørt starter. Gikk fint for så å skrape mot kransen på svinghjulet. Hørtes ut som det i hvert fall. Tok ut starter se vedl bilder av starteraksling med fôring samt starterfeste. Som dere ser så bærer ikke drev så stort preg av det som inntraff. Mista starteren inngrepet? Foringa ser grei ut for meg.
|
|
|
237
|
Forum / Problemløseren / Sv: Treg starter - ny motor
|
på: april 19, 2017, 09:00:13 am
|
Takk for mange tips,har skjedd lite fram til nå.Hatt feber siden skjærtorsdag, holder på å gå på veggen... Vil prøve meg mot helga, gjør det enkleste først og tar ut tennpluggene og få oljetrykk. Tilbakemelding kommer!😷
|
|
|
239
|
Forum / Problemløseren / Treg starter - ny motor
|
på: april 12, 2017, 12:06:11 pm
|
Har omsider blitt startklar, men opplever svært treg bevegelse ved startforsøk. 2,2l wbx, alt nytt. Original T1 starter. Veiva blei shimsa med de originale shimsa, ca 0,10 i klaring. Er like treig med/uten tenning tilkobla. Batteriet(54 ampere) måler 12,5volt. Har rensa jording mellom gearikasse og chassis, + kontakter på batteri og starter. Tørner greit for håndkraft(skiftenøkkel) på reimskive, tyngre å dra over kompresjonen, og det er det starteren også plundrer med. Skal sjekke om det er strømtap fram til starter. Andre ting jeg kan sjekke?? Eller bør jeg kjøpe hi-torque starter? Større batteri? Har ikkeno greie på strøm, men kan jeg koble til et stk 48v 10 ah batteri(beregna på elsykkel) på selve starteren for å få bedre fart på denne? Er jo ikkeno permantent løsning da... MEN hadde vært moro å få start pån snart!
|
|
|
|