mai 05, 2024, 13:01:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forhjulslager - hjelp!  (Lest 852 ganger)
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« på: september 30, 2015, 11:25:13 am »

Har starta med skivene foran, et dumt spørsmål: Er det slik indre og ytre lager skal monteres?  Øyerulling
Her er lagrene bare plassert løselig, er det reiktig retning på de? Smøre opp med masse fett regner jeg med.
Gummitetning inn mot spindel sår kanskje gal vei?? Hæ Øyerulling


Kan noen hjelpe meg? Ønsker ikke å kjøre med disse galt installert. Dette er senkespindler og Kerscher ventilerte skiver.
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #1 på: september 30, 2015, 11:35:38 am »

Ser rett ut det, lagerringene må presses/slås helt inn i skivene (pass på så du ikke ødelegger kanten på lageret), så smøres innsiden av hullet i skiven, så fylles lagrene, så monterer du indre (det store) lageret, legger på litt fett og presser/slår forsiktig på plass tetningsringen.
Deretter snører du aksel, løfter på skiven, fyller det ytre lageret (det lille), legger på mer fett, setter på originalskiven (med en liten styretapp innvendig), så spindelmutteren og strammer den till så mye at originalskiven kan flyttes lett med ett skrujern (skal ikke klemmes helt fast), så låser du spindelmutteren med umbrakoskruen, legger fett i senterkoppen og slår den på plass. FERDIG

Alt dette står også i de fleste håndbøker fra Haynes, VW og andre. Hvis alt feiler, så forsøk Youtube :-)

Lykke til 
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #2 på: september 30, 2015, 19:22:58 pm »

Tusen hjertelig takk! Mulig jeg leita for dårlig Haynes... Har uansett dette ganske klart for meg nå! Takk igjen! 👍👍👍
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!