VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: ess på august 30, 2009, 02:02:08 am



Tittel: ES Karmann Ghia 59 / 66 boblå
Skrevet av: essaugust 30, 2009, 02:02:08 am
Jeg fikk byttet til meg en Karmann Ghia 1959 modell mot en god flaske cognac som jeg skal få i orginal stand igjen.
Per dags dato er det et rullende karosseri med en del rust, bilen ble påbegynt for 15 år siden og har stått lagret siden.
Mye nye deler og papirer fikk jeg med bilen så det er et bra utgangspunkt. ;D
I første omgang skal jeg få sandblåst karosseri og rammeverk for å lokalisere rust/skader.

Er det noen i Rogaland som driver med Ghia hadde det vært kjekt å komt i kontakt.


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Eddiaugust 30, 2009, 04:01:44 am
http://www.srvwk.com/   ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Pålaugust 30, 2009, 07:12:22 am

I første omgang skal jeg få sandblåst karosseri og rammeverk for å lokalisere rust/skader.


Påse at de som skal gjøre den jobben vet hva de driver med. Det er veldig fort å blåse karosseriet til bølgeblikk, og da har du fått deg masse ekstra timer med retting. BS Teknikk på Fornebu kan syreduppe karosseriet ditt. Det blir ennå bedre enn sandblåsing.

Bare et tips :)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essaugust 30, 2009, 20:38:16 pm

I første omgang skal jeg få sandblåst karosseri og rammeverk for å lokalisere rust/skader.


Påse at de som skal gjøre den jobben vet hva de driver med. Det er veldig fort å blåse karosseriet til bølgeblikk, og da har du fått deg masse ekstra timer med retting. BS Teknikk på Fornebu kan syreduppe karosseriet ditt. Det blir ennå bedre enn sandblåsing.

Bare et tips :)

Jeg skal blåse karosseriet selv. Jeg blåser selve rammeverk og profiler med industiblåser med lavt trykk og forsiktig over karosseri med en punktsandblåser. var planen.Er det en dyrt med syrebad? :D


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: moonaugust 30, 2009, 21:26:07 pm
gratulere m ghia ....du må poste bilder av bilen din :)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Trond Dahlaugust 30, 2009, 22:06:17 pm
Hei Even, og velkommen til forumet.
Høres ut som om du har gjort en fin deal :-)
Hvor på Sandnes holder du til? Jeg er på Bogafjell selv. Har du bilder av prosjektet ditt?
Lykke til, og hold oss oppdatert :-)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Pålaugust 30, 2009, 22:17:51 pm

I første omgang skal jeg få sandblåst karosseri og rammeverk for å lokalisere rust/skader.


Påse at de som skal gjøre den jobben vet hva de driver med. Det er veldig fort å blåse karosseriet til bølgeblikk, og da har du fått deg masse ekstra timer med retting. BS Teknikk på Fornebu kan syreduppe karosseriet ditt. Det blir ennå bedre enn sandblåsing.

Bare et tips :)

Jeg skal blåse karosseriet selv. Jeg blåser selve rammeverk og profiler med industiblåser med lavt trykk og forsiktig over karosseri med en punktsandblåser. var planen.Er det en dyrt med syrebad? :D

Ja, desverre er det veldig dyrt. 12.000 for karosseri, også er det 4-5.000 for dører, panser, motorlokk osv. Men skal man få et firma til å blåse bilen, så er fort det 6-8.000, så det er nok verdt å betale litt ekstra.

Men veldig greit om man har tilgang på utstyr og kan blåse selv da:)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essaugust 31, 2009, 06:51:46 am
Hei Even, og velkommen til forumet.
Høres ut som om du har gjort en fin deal :-)
Hvor på Sandnes holder du til? Jeg er på Bogafjell selv. Har du bilder av prosjektet ditt?
Lykke til, og hold oss oppdatert :-)

Heisann. Eg holder til på Gandal men verkstedet er på sola, skal få lagt ut noen bilder til helgen ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essaugust 31, 2009, 06:56:36 am

I første omgang skal jeg få sandblåst karosseri og rammeverk for å lokalisere rust/skader.


Påse at de som skal gjøre den jobben vet hva de driver med. Det er veldig fort å blåse karosseriet til bølgeblikk, og da har du fått deg masse ekstra timer med retting. BS Teknikk på Fornebu kan syreduppe karosseriet ditt. Det blir ennå bedre enn sandblåsing.

Bare et tips :)

Jeg skal blåse karosseriet selv. Jeg blåser selve rammeverk og profiler med industiblåser med lavt trykk og forsiktig over karosseri med en punktsandblåser. var planen.Er det en dyrt med syrebad? :D

Ja, desverre er det veldig dyrt. 12.000 for karosseri, også er det 4-5.000 for dører, panser, motorlokk osv. Men skal man få et firma til å blåse bilen, så er fort det 6-8.000, så det er nok verdt å betale litt ekstra.

Men veldig greit om man har tilgang på utstyr og kan blåse selv da:)

ja det var litt i det dyreste laget. Så jeg får nokk ta på meg blåsemasken å gjør det selv hehe
noen som har kjennskap til fosforsyrebad? Det er veldig effektivt mot rust men er litt usikker på hvordan man skal få nøytralisert delene igjen så det ikke tærer på stålet?


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Trond Dahlaugust 31, 2009, 10:36:28 am
Det er en kis på Sviland (rett ved aboréet) som gjør sandblåsing rimelig.
Betalte han kun noen lapper for bunnplate og karosseri (ikke de store overflatene på karosseriet)
Gravdal Sandblåsing, 91366991


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 01, 2009, 16:38:25 pm
er det noen som har erfaring med blåsing av bil karosseri? av større plater


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Kjell Roarseptember 01, 2009, 17:57:33 pm
Du bør bare blåse på profilerte deler. Problemet er vel at det blir varmgang i karosseriet ved sandblåsing, og det slår seg. Spesielt på store flater.

Var en gang på et karosserimøte med Veteran VW klubben, hos Rett-lakk i Horten.
Innehaveren fortalte at det fantes mange som kunne sandblåse biler, han visste tilogmed om en i Vestfold!

Han har dessverre slutta.


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 01, 2009, 20:34:01 pm
Du bør bare blåse på profilerte deler. Problemet er vel at det blir varmgang i karosseriet ved sandblåsing, og det slår seg. Spesielt på store flater.

Var en gang på et karosserimøte med Veteran VW klubben, hos Rett-lakk i Horten.
Innehaveren fortalte at det fantes mange som kunne sandblåse biler, han visste tilogmed om en i Vestfold!

Han har dessverre slutta.
Ja men da får jeg prøve meg litt frem forsiktig takker  ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 09, 2009, 20:47:21 pm
Hvordan legger jeg ut bilder? ??? :-\ HEHE


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'september 09, 2009, 21:19:59 pm
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12661.0.html

Den godeste Tistlo har gjort et super job her...


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 09, 2009, 22:31:24 pm
Då fekk eg lagt ut et bilde av prosjektet mitt!


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Roy Grellandseptember 09, 2009, 22:40:23 pm
se her ja :)

Ikke lenge før den er på veien ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 09, 2009, 22:42:05 pm
se her ja :)

Ikke lenge før den er på veien ;)

HEHE ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'september 10, 2009, 06:37:03 am
Se der ja. Det her absolut fint ud, men en Karmann Ghia kan vel ikke andet?

Det er bare at sige til hvis du vil bytte med en 72-modell fastback  :D


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: moonseptember 10, 2009, 06:46:03 am
se der ja:) såg jo ikke ille ut det der.....men er fronten ombygd, er jo ikke nå 59 mod front d der???


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: TomRseptember 10, 2009, 07:23:15 am
60 mod regget i 59?

se der ja:) såg jo ikke ille ut det der.....men er fronten ombygd, er jo ikke nå 59 mod front d der???


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Roy Grellandseptember 10, 2009, 08:05:27 am
på meg ser det ut som low-light skjermer, men nyere nesebor... Kan være en '60 modell, som TomR antyder, eller at det har vært gjort rust-reparasjoner eller noe på et senere tidspunkt. Kan du se noe i innerskjermer eller i reservehjuls-brønn som tyder på at det har vært noen og fiklet der før?


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Hot Owlseptember 10, 2009, 08:10:18 am
Dette er vel den bilen som Jee hentet fra sverige i hine hårde dager... den hadde fått forskjermene ombygget til Lowlight utseende.
Etter det skulle den bli Gasser i bingen til Baboon, men han rakk vel ikke mer enn å kappe bort litt i motorrommet... før den gikk til Marius på Jæren....
Om det er den bilen vel å merke


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: primerseptember 10, 2009, 08:59:35 am
Jeg fikk byttet til meg en Karmann Ghia 1959 modell mot en god flaske cognac som jeg skal få i orginal stand igjen.
Per dags dato er det et rullende karosseri med en del rust, bilen ble påbegynt for 15 år siden og har stått lagret siden.
Mye nye deler og papirer fikk jeg med bilen så det er et bra utgangspunkt. ;D
I første omgang skal jeg få sandblåst karosseri og rammeverk for å lokalisere rust/skader.

Er det noen i Rogaland som driver med Ghia hadde det vært kjekt å komt i kontakt.

Jeg har Ghia....og bor i Stavanger....ta en titt på denne linken : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,16549.0.html


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: BERGERseptember 10, 2009, 09:26:26 am
Dette er vel den bilen som Jee hentet fra sverige i hine hårde dager... den hadde fått forskjermene ombygget til Lowlight utseende.
Etter det skulle den bli Gasser i bingen til Baboon, men han rakk vel ikke mer enn å kappe bort litt i motorrommet... før den gikk til Marius på Jæren....
Om det er den bilen vel å merke

Nja, er vel ikke den vel? Hadde ikke nesebor den...


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 10, 2009, 15:10:15 pm
se der ja:) såg jo ikke ille ut det der.....men er fronten ombygd, er jo ikke nå 59 mod front d der???
Jeg er amatør på karmann ghia så hvordan karosseriet har forandret seg opp over årene vet jeg ikke. Papirene til bilen tilsier at det er en 59 modell!


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 10, 2009, 15:13:04 pm
på meg ser det ut som low-light skjermer, men nyere nesebor... Kan være en '60 modell, som TomR antyder, eller at det har vært gjort rust-reparasjoner eller noe på et senere tidspunkt. Kan du se noe i innerskjermer eller i reservehjuls-brønn som tyder på at det har vært noen og fiklet der før?

Det ser ut som fremsjermene kanal og baksjermer er skiftet i sin tid!


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: moonseptember 10, 2009, 15:49:56 pm
Det var et karroseri endring i 1960...Så det kan være lurt å finne ut av hva du har,,,før du begynner å handle inn deler :)    8)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: RZR-Andyseptember 10, 2009, 15:56:51 pm
Modellskiftene var vel i august, gjelder det også for Ghia? Lykke til med prosjektet uansett!


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 10, 2009, 16:13:11 pm
Modellskiftene var vel i august, gjelder det også for Ghia? Lykke til med prosjektet uansett!

Takk ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 10, 2009, 16:15:02 pm
Det var et karroseri endring i 1960...Så det kan være lurt å finne ut av hva du har,,,før du begynner å handle inn deler :)    8)

Ja det ser ut for jeg må studere litt historien bak denne bilen og muligens invitara en karmann ghia geek på kaffi! (NOEN SOM VILL HA KAFFI?)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Roy Grellandseptember 11, 2009, 11:27:39 am
du kan jo begynne med å bla gjennom noen av disse sidene ;)

Mye bra info, og du vil fort finne ut av om din bil er modifisert eller urørt:

The Online Karmann Ghia Resource
Jason Hamilton’s fantastic site with too many cool things to even begin listing.
http://www.type-14.com/

Karmann Ghia Parts and Restoration
Karmann Ghia Parts Supplier. Excellent website with lots of detailed photos. Their catalog is a “must-have” for any restoration work on your ghia.
http://www.karmannghia.com

House of Ghia
Karmann Ghia Parts Supplier. Their Qwik Tips and Q&A Sections are required reading for anyone interested in Karmann Ghias.
New downloadable and print version catalog available from the website.
http://www.house-of-ghia.com/

Wolfsburg West
Almost no Ghia-specific parts but their website features detailed drawings and photos of almost all mechanical parts.
http://www.wolfsburgwest.com/

West Coast Classic Restoration
Lots of good detailed photos of Ghias in various states of restoration including carpet, headliner and convertible top installation photos.
http://www.classicvws.com/


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 11, 2009, 20:47:59 pm
Ja da var jeg i full gang med å blåse karosseriet og begynne å se bra ud. ::)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 13, 2009, 18:21:44 pm
Då va det godt å sette seg i sofaen å slappa av etter en lang helg!


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: 98superseptember 13, 2009, 18:29:42 pm
JØSS  :o Det her kaller jeg fremdrift.


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 15, 2009, 01:34:26 am
sandblåsing gikk greit . skrudde ned trykket og holdt god avstand så slo det seg ikkje. er til å anbefale på det sterkeste! resultatet var bedre en foventet,
før og etter ca 10 timers arbeid


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: trONDseptember 15, 2009, 07:11:51 am
Full fart og tydelige resultater. Blir spennende å følge dette prosjektet ut over høsten og vinteren ;D


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Martinseptember 15, 2009, 17:08:14 pm
godt jobba, hva er planene med lakk å interiør,? høyde å hjul?


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 15, 2009, 22:25:36 pm
godt jobba, hva er planene med lakk å interiør,? høyde å hjul?

Planen for bilen når jeg fikk den var orginal restruering av bilen men nå når jeg ser hvor mye dårlig arbeid som er gjordt ned den fra tidligere blir det for dyrt å sette den i orginal stand igjen. Så jeg ser for meg å gjøre den i fin stand sølv metallic eller mørkegrønn metallic.sort skinninteriør med bøttestoler og oppgradert understell og en bøsen motor!
Skal få lagt dører panser motorlokk i glassfiber.
Holde det orginale utseende med nymoderne innmat. :P


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Endre Sseptember 15, 2009, 22:29:44 pm
Uansett hva du gjør så ikkje kast noen av delene som blir til overs......plutselig så ombestemte du deg når du ikkje har rette "lyden" i dørene.....


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 15, 2009, 22:36:03 pm
Uansett hva du gjør så ikkje kast noen av delene som blir til overs......plutselig så ombestemte du deg når du ikkje har rette "lyden" i dørene.....

Skal ta vare på alle orginaldeler som ikke blir brukt. Glassfiberdelene skal jeg kunn lage pga jeg vill lære koss me gjør det.


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Roy Grellandseptember 15, 2009, 22:41:04 pm
lag gjerne et motorlokk ekstra...


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 15, 2009, 22:44:04 pm
lag gjerne et motorlokk ekstra...

Ja eg tar vare på avstøpningsformene når jeg har lagt tid ned i å lage disse så da kan eg jo altids lage noen ekstra hvis det blir guud! hehe ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Roy Grellandseptember 15, 2009, 22:45:34 pm
trenger ikke noen, bare ett :)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 17, 2009, 23:51:58 pm
trenger ikke noen, bare ett :)

Skal skrike ut når jeg skal begynne med det!


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: moonseptember 18, 2009, 05:17:06 am
skrik ut til meg og :)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 19, 2009, 00:09:37 am
Eg har et lite problem ???
Eg vil dele ramme fra karosseriet men får det ikke av. Alle bolter er tatt ut.Det er sveist en del i bunndelen av bilen så eg er redd jeg må kappe litt for å få delt bilen.
Klarer ikke se hvor skjøten går, noen som har noen gode bilder eller har mulighet å vist meg hvor den skal deles og hvordan? ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Tistloseptember 21, 2009, 22:19:58 pm
Spennande prosjekt! Ser veldig bra ut so langt og bedre vert det!

Ang deling; Korleis løfter du? Om du få nok folk/kraft burde du kunne sjå kor det heng, evt. samle all løftepersonell framme/bak og sjå om dekan klarar å letta det. Om det er sveist er det berre å gå over skjøyten, men det kan og vera gammal lim det heng i.


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 22, 2009, 07:21:32 am
Spennande prosjekt! Ser veldig bra ut so langt og bedre vert det!

Ang deling; Korleis løfter du? Om du få nok folk/kraft burde du kunne sjå kor det heng, evt. samle all løftepersonell framme/bak og sjå om dekan klarar å letta det. Om det er sveist er det berre å gå over skjøyten, men det kan og vera gammal lim det heng i.
Takker
Ja jeg får prøve å samle en bataljon og få løftet bilen. Tør jeg å brekke med  et kubein der det kommer gliper?


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Tistloseptember 22, 2009, 08:03:27 am
Ja kubein skulle funke greit :)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Hot Owlseptember 22, 2009, 08:51:26 am
Kubein brukes i husbygging... ikke i bil restaurering... blir bare dritt av alt det kommer i kontakt med... pakkningen kan du kutte med sveisetråd.... sveis krever vinkelkutter eller lignende


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 22, 2009, 09:37:04 am
Kubein brukes i husbygging... ikke i bil restaurering... blir bare dritt av alt det kommer i kontakt med... pakkningen kan du kutte med sveisetråd.... sveis krever vinkelkutter eller lignende

fine hehe ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Roy Grellandseptember 22, 2009, 09:38:10 am
kom med noen bilder av de stedene du har trøbbel, så er det lettere å hjelpe :)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Roy Grellandseptember 22, 2009, 09:41:39 am
tips: masker understellet når du grunner, så slipper alle bærearmer, gummi etc å bli fylt med grunning:
(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=16630.0;attach=60739;image)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 23, 2009, 18:50:12 pm
tips: masker understellet når du grunner, så slipper alle bærearmer, gummi etc å bli fylt med grunning:
(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=16630.0;attach=60739;image)

Eg jore den tabben med at eg ikkje gadd å maskere før blåsingen så da var det ikke så mye for seg å maskere for grunningen. Har planer om å bygge nytt oppgradert understell. Fins der ombyggings sett til skivebrems fremme og bak og nye hjulnav!?? ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essseptember 29, 2009, 18:36:09 pm
da var rustsveisingen igang


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: gammernseptember 29, 2009, 18:42:08 pm
ser ut som du kan sakene , stå på , ser veldig bra ut  :)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essoktober 02, 2009, 22:42:57 pm
noen som har erfaring med subaru impreza gt motor i karmann ghia? ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Roy Grellandoktober 02, 2009, 22:48:50 pm
hvorfor???

min mening er å forsøke å bruke tid på å få bilen i seg selv så bra som mulig, så kan du bygge deg en T1 eller kanskje T4 motor som kjører flrtta av en sånn japsegreie, i tillegg til at du ikke reduserer enten sjansene til å få slogt bilne, verdien dens, eller antakelig begge deler...

Bygge om ti vannavkjøt medfører mye modifisering av en Ghia, så igjen må jeg å spørre om hvorfor...


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essoktober 02, 2009, 23:03:36 pm
hvorfor???

min mening er å forsøke å bruke tid på å få bilen i seg selv så bra som mulig, så kan du bygge deg en T1 eller kanskje T4 motor som kjører flrtta av en sånn japsegreie, i tillegg til at du ikke reduserer enten sjansene til å få slogt bilne, verdien dens, eller antakelig begge deler...

Bygge om ti vannavkjøt medfører mye modifisering av en Ghia, så igjen må jeg å spørre om hvorfor...

legte bare litt med tanken. 216 hk i en så lett bil


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Roy Grellandoktober 02, 2009, 23:26:55 pm
og det klarer du fint med en T1 motor...


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essoktober 03, 2009, 14:44:45 pm
og det klarer du fint med en T1 motor...

Jodå det blir nokk en vwmotor men e nokk nogen år til eg trenger motor hehe


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Paasanoktober 07, 2009, 08:15:18 am
Eller t4 motor ;) Går fint å kjøre fra mange japser med litt mindre enn 216 hk også. (tar noen tyskere også forresten)
Fint prosjekt stå på


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essoktober 07, 2009, 20:42:49 pm
Eller t4 motor ;) Går fint å kjøre fra mange japser med litt mindre enn 216 hk også. (tar noen tyskere også forresten)
Fint prosjekt stå på

Takker! ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essoktober 14, 2009, 20:54:25 pm
Jeg lurer litt på hvor jeg kan få tak i billige deler til 54 - 59 modell karmann ghia og om det finnes oversikt over fargekoder til orginalfargen til min bil ! orginalt turkis1 ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Roy Grellandoktober 16, 2009, 00:23:15 am
her har du fargekoder:
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/paintcodesghia.php

og ang deler, så kommer det an på hva du trenger... Unneberg både har en del på lager og skaffer det meste. Sjekk Ghia-katalogen til VWHeritage, det er der Unneberg får deler fra.



Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essnovember 13, 2009, 21:43:40 pm
her har du fargekoder:
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/paintcodesghia.php

og ang deler, så kommer det an på hva du trenger... Unneberg både har en del på lager og skaffer det meste. Sjekk Ghia-katalogen til VWHeritage, det er der Unneberg får deler fra.

TAKKER! ;)




Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essnovember 13, 2009, 21:46:55 pm
Er det noen i rogaland som har en 54-59 modell ghia som eg konne komt å sett litt på? Ghiaen min er blitt en del modifisert og uorginale deler som er sveist på som jeg vill kvitte meg med og trenger derfor å få studert en orginal ghia og tatt noen bilder. Hadde satt pris på om noen kan hjelpe med med dette? ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essnovember 25, 2009, 01:22:45 am
Ja då begynne det å bli plass te å jobba me fonten ! ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: moonnovember 25, 2009, 09:32:51 am
Her går det unna :) kan ta noen  bilder a min vis du er interesert...skal du bytte luft inntakene også ??

Lars G


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Roy Grellandnovember 25, 2009, 13:47:32 pm
litt vanskelig å se, men har du fjernet hele fronten i ett stykke?

ser også ut som du mangler leppa i overkant av innerskjermene, skal de byttes kanskje?

Er det smart å gjøre grunnarbeid/sparkling før fronten er tilbake på plass igjen? Den vil garantert endre noe fason når du skal montere alt sammen igjen... Eller skal du kanskje ha løs flip-front?

edit:
mulig jeg tar feil, og at det faktisk mangler en bit bakerst på skjermen din :)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essnovember 26, 2009, 15:02:16 pm
Her går det unna :) kan ta noen  bilder a min vis du er interesert...skal du bytte luft inntakene også ??

Lars G

Luftintakene skal jeg fikse opp igjen tror jeg, hadde satt pris på en del bilder! ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essnovember 26, 2009, 15:10:22 pm
litt vanskelig å se, men har du fjernet hele fronten i ett stykke?

ser også ut som du mangler leppa i overkant av innerskjermene, skal de byttes kanskje?

Er det smart å gjøre grunnarbeid/sparkling før fronten er tilbake på plass igjen? Den vil garantert endre noe fason når du skal montere alt sammen igjen... Eller skal du kanskje ha løs flip-front?

edit:
mulig jeg tar feil, og at det faktisk mangler en bit bakerst på skjermen din :)
Ja det stemmer nokk at det mangler en bit av sjermen bak, var rustet helit i stykker.Fremste delene av innersjermen måtte bare fjernes pga de var hjemmelaget og dårligt arbeid var utført.
Jeg hadde ikke planer om¨å ta av fronten ,men etter en halvtime med kapping under hjulbuen fant eg ut det var like godt å bare kappe av hele fronten. Så jeg må nokk gjør grunnarbeidet omigjen med mindre eg ikkje får en helt ny komplett front som eg har på gang  ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Roy Grellandnovember 26, 2009, 18:12:14 pm
ok, men et velment råd er helt klart å begynne fra bunnen av..

Ta innerskjermene først, så alt blir riktig. Tro meg... av erfaring vet jeg hvor vanskelig det er å få alt til å stemme. Det gjør nemlig ikke min bil...


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essnovember 30, 2009, 00:51:11 am
ok, men et velment råd er helt klart å begynne fra bunnen av..

Ta innerskjermene først, så alt blir riktig. Tro meg... av erfaring vet jeg hvor vanskelig det er å få alt til å stemme. Det gjør nemlig ikke min bil...
takk for rådet
 ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essdesember 01, 2009, 01:26:25 am
Jeg har en motor til salgs hvis noen ser interessen i den. en M20 B20 boret til 2300


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essdesember 03, 2009, 12:13:29 pm
Jeg skal oppgradere forstilling med skivebremser og lurer på om eg bør gå for link pin eller ball joint ? hva er pluss og hva er minus med disse?
Og hvis jeg kjøper lavere spindler så trenger jeg ikkje bytte ut flere deler for at disse skal passe? ???


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Roy Grellanddesember 03, 2009, 15:37:34 pm
ehhh

hvis det er en lowlight du har, så er det link-pin, med mindre du skal bytte rammehodet

ang senkespindler, så er sannsynligheten stor for at du må også ha smalere forstilling, men det avhenger bl.a av hvor lav du skal ha den, og ikke minst hvilke hjul du skal ha på.

Legg heller frem hvilken konkret plan du har, så er det lettere å gi råd. Valgene er mange :)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essdesember 03, 2009, 15:48:19 pm
ehhh

hvis det er en lowlight du har, så er det link-pin, med mindre du skal bytte rammehodet

ang senkespindler, så er sannsynligheten stor for at du må også ha smalere forstilling, men det avhenger bl.a av hvor lav du skal ha den, og ikke minst hvilke hjul du skal ha på.

Legg heller frem hvilken konkret plan du har, så er det lettere å gi råd. Valgene er mange :)

Det er link pin på den orginalt. Tengte eg sko senke den ca 2 " ellers prøve og holde det så orginalt som mulig med unntak av bremser.

hvilke felger jeg skal ha vet jeg ikke helt men det blir 4 X 130 hullbide på det bremse konverterings kitet jeg har bestillt.
Vet du om noen råe felger som passer på dette er jeg interesert i forslag til dette


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Roy Grellanddesember 03, 2009, 16:02:23 pm
det du må tenke på er offseten på hjula....

hvilket kit har du bestilt? er det droppa spindler og skiver? Normalt bygger både spindlene og skivene en del utover hver for seg, så med 4x130 sliter du med klaringa til hjulbuen.

På min bil har jeg nå (prøve)montert droppa spindler fra CB, og EMPI 8-spoke hjul. disse har en offset på 32mm hvis jeg ikke tar feil. Da vil det subbe med god margin i skjermene, så jeg har nå en 3" smalet forstilling på plass. Den skal av, både fordi den ikke er godkjent, men også fordi den er litt for smal, så det blir litt for mye trillebår-look.

Jeg har ikke sjekket så nøye hvilke forskjellige hjul du får med 4x130, men i følge papirene jeg har fra møller ble ghiaen levert med enten 41 eller 46mm ET, og de eneste hjula jeg har funnet med tilsvarende offset er fuchs repro med 5x130 boltsirkel. Min plan er nå å bytte til vanlig forstilling (puma) uten droppa spindler og fooks hjul fra ssp. Da blir alt bra tror jeg med offset etc, og ikke minst godkjent.

Ellers så kan man jo også si at 4x100 boltsirkel blir seende litt rart ut på en lo-light... Litt samme grunn til at jeg bytter på min. Den er en '62.


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: TomRdesember 03, 2009, 16:17:32 pm
Mener originale Fuchs og har 42- men mulig jeg er på tur....
det du må tenke på er offseten på hjula....

hvilket kit har du bestilt? er det droppa spindler og skiver? Normalt bygger både spindlene og skivene en del utover hver for seg, så med 4x130 sliter du med klaringa til hjulbuen.

På min bil har jeg nå (prøve)montert droppa spindler fra CB, og EMPI 8-spoke hjul. disse har en offset på 32mm hvis jeg ikke tar feil. Da vil det subbe med god margin i skjermene, så jeg har nå en 3" smalet forstilling på plass. Den skal av, både fordi den ikke er godkjent, men også fordi den er litt for smal, så det blir litt for mye trillebår-look.

Jeg har ikke sjekket så nøye hvilke forskjellige hjul du får med 4x130, men i følge papirene jeg har fra møller ble ghiaen levert med enten 41 eller 46mm ET, og de eneste hjula jeg har funnet med tilsvarende offset er fuchs repro med 5x130 boltsirkel. Min plan er nå å bytte til vanlig forstilling (puma) uten droppa spindler og fooks hjul fra ssp. Da blir alt bra tror jeg med offset etc, og ikke minst godkjent.

Ellers så kan man jo også si at 4x100 boltsirkel blir seende litt rart ut på en lo-light... Litt samme grunn til at jeg bytter på min. Den er en '62.


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Roy Grellanddesember 03, 2009, 18:45:14 pm
det kan stemme det


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essdesember 08, 2009, 18:20:34 pm
ja då begynne eg å bli ferigge med innersjermen på pasasjer siå. har aldrig sett så mye rust før hehe


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essdesember 20, 2009, 21:18:23 pm
det du må tenke på er offseten på hjula....

hvilket kit har du bestilt? er det droppa spindler og skiver? Normalt bygger både spindlene og skivene en del utover hver for seg, så med 4x130 sliter du med klaringa til hjulbuen.

På min bil har jeg nå (prøve)montert droppa spindler fra CB, og EMPI 8-spoke hjul. disse har en offset på 32mm hvis jeg ikke tar feil. Da vil det subbe med god margin i skjermene, så jeg har nå en 3" smalet forstilling på plass. Den skal av, både fordi den ikke er godkjent, men også fordi den er litt for smal, så det blir litt for mye trillebår-look.

Jeg har ikke sjekket så nøye hvilke forskjellige hjul du får med 4x130, men i følge papirene jeg har fra møller ble ghiaen levert med enten 41 eller 46mm ET, og de eneste hjula jeg har funnet med tilsvarende offset er fuchs repro med 5x130 boltsirkel. Min plan er nå å bytte til vanlig forstilling (puma) uten droppa spindler og fooks hjul fra ssp. Da blir alt bra tror jeg med offset etc, og ikke minst godkjent.

Ellers så kan man jo også si at 4x100 boltsirkel blir seende litt rart ut på en lo-light... Litt samme grunn til at jeg bytter på min. Den er en '62.

Har du noen nettsider hvor jeg kan kjøp felger (EMPI 8-spoke ) 4x140 i europa?


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Tistlodesember 20, 2009, 23:26:28 pm
Empi 8 spoke i 4*140 eksisterar vel ikkje, så eg antar du tenker på 4*130.
Og desse får du tak i ikkje berre i europa, men optil veldig mange plassar her i landet og :)

feks: http://www.vwnorge.no/index.php/board,65.0.html

http://www.vdub2you.com/


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essdesember 21, 2009, 00:38:22 am
Empi 8 spoke i 4*140 eksisterar vel ikkje, så eg antar du tenker på 4*130.
Og desse får du tak i ikkje berre i europa, men optil veldig mange plassar her i landet og :)

feks: http://www.vwnorge.no/index.php/board,65.0.html

http://www.vdub2you.com/
Ja det stemmer det. det er 4*130 ja TAKKER :)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essjanuar 06, 2010, 20:00:49 pm
Då fekk eg meg bil til sommeren 1966 1300


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'januar 06, 2010, 21:06:21 pm
Fin fin vogn ser det ud til.. Skulle gerne ha en slik takgrind  ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essjanuar 06, 2010, 21:08:49 pm
Fin fin vogn ser det ud til.. Skulle gerne ha en slik takgrind  ;)
En kamerat har en liggende tror jeg som er for salg


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'januar 06, 2010, 21:22:11 pm
Hvis det er af samme type og den kan justeres i bredden kan han gerne sende billeder og en pris til mig på mail..


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essjanuar 06, 2010, 21:37:37 pm
Hvis det er af samme type og den kan justeres i bredden kan han gerne sende billeder og en pris til mig på mail..

Jeg skal sjekke med han om han kan finde den frem og finne ut hva an skal ha for den



Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essjanuar 18, 2010, 22:33:18 pm
Da begynner sommer bilen å bli klar for litt lakk. Tengte med svartmatt med sorte empi 5 spoke felger og nytt listerverk. Noen idear?


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essjanuar 20, 2010, 22:07:36 pm
Hvordan senke en boble 66 mod 1300 bak på best mulig måte???


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Endre Sjanuar 20, 2010, 22:19:01 pm
Det e torsjonstaver så der som du har på ghiaen. Her en videosnutt av hvordan gjøre det på type3 men veldig likt

http://www.youtube.com/watch?v=AMxBolHOJR4&feature=player_embedded


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Mr. Empiboyjanuar 20, 2010, 22:31:32 pm
Da begynner sommer bilen å bli klar for litt lakk. Tengte med svartmatt med sorte empi 5 spoke felger og nytt listerverk. Noen idear?



Jepp. En annen farge. Matt er en ting, men sort er liksom litt oppbrukt. Hva med matt brun eller mørkgrønn?


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essjanuar 24, 2010, 18:02:26 pm
Då va boblå overlevert til lakking så nå kan eg bare venta i spenning. Blei sort matt med rød pinstripe ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Martinjanuar 24, 2010, 18:25:50 pm
svart matt med røde og hvite pinstripe, da er røde stålfelger med hvite dekksider tingen,


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Kjell Roarjanuar 24, 2010, 18:34:06 pm
Då va boblå overlevert til lakking så nå kan eg bare venta i spenning. Blei sort matt med rød pinstripe ;)

Håper du valgte svart silkematt, og ikke svart matt, for din egen skyld... ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Påljanuar 24, 2010, 19:30:36 pm
Då va boblå overlevert til lakking så nå kan eg bare venta i spenning. Blei sort matt med rød pinstripe ;)

Håper du valgte svart silkematt, og ikke svart matt, for din egen skyld... ;)

Spiller ingen rolle om man legger klarlakk på ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essjanuar 24, 2010, 20:02:07 pm
Blir svart matt så  matt som det går an. svart matt takgrind. all korm er nytt og empi 5 spoke sortmatt med rød ring rundt brønn. tror an blir frekke nokk. Får håpa det! ;)
Noen som vet hvor jeg kan kjøpe maltesekors speil som monteres høyt på A stolpen! ???


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Martinjanuar 24, 2010, 20:05:21 pm
http://www.mooneyesusa.com/mirrors-c-188_45.html?page=2


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Påljanuar 24, 2010, 20:07:11 pm
Selv ville jeg valgt felger i krom eller polert, for å skape en ennå større kontrast. Men sort med rød ring høres bøst ut!! Gangster style :)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essjanuar 24, 2010, 20:17:59 pm
http://www.mooneyesusa.com/mirrors-c-188_45.html?page=2

Takker. då va det og på vei hehe


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essjanuar 27, 2010, 02:59:17 am
Etter 1 uke uten søvn begynner bobla å nerme seg klar for sommer og fint vær :D


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: jalokoeyjanuar 27, 2010, 07:50:38 am
såg da ikke så veldig matt ut i lakk... heller nermere blank :D


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Eddijanuar 27, 2010, 07:57:01 am
Dette så jo veldi bra ut.


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essjanuar 27, 2010, 13:21:01 pm
såg da ikke så veldig matt ut i lakk... heller nermere blank :D
lakken er nysprøyta her så blir mattere når dn er tørr.


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: jalokoeyjanuar 27, 2010, 22:25:04 pm
tekte meg det.. ser bra ut.:)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Norbeckjanuar 27, 2010, 22:53:40 pm
nydelig og se sprøyta bil...


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essjanuar 27, 2010, 23:43:22 pm
ble en misforståelse med lakerer så den ble silke matt i stedet for matt :-\


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Mr. Empiboyjanuar 28, 2010, 07:18:16 am
Da er det vel bare å kjefte til han lakkerer på nytt?


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Tistlojanuar 28, 2010, 14:40:37 pm
Men når det er sagt, så trur eg att den vert veldig fin i silkematt og :)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'januar 28, 2010, 22:20:29 pm
Silkemat er fin fin.. Og så har du en undskyldning for aldrig at polere bilen i tillæg  :D


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59
Skrevet av: essjanuar 28, 2010, 23:29:07 pm
jada bilen ble fin men ikke helt hva jeg hadde sett for meg men blir nokk kanon til slutt. så nå e det bare sol og tørre veier som gjensår.
Noen plass jeg kan få tak i droppa spindler til en fornuftig pris til denne bilen?


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59 / 66 boblå
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'januar 30, 2010, 11:32:53 am
Unnneberg har vel tilbud på dropspindler for tiden tror jeg?


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59 / 66 boblå
Skrevet av: essjanuar 31, 2010, 00:34:48 am
Då begynne det å ligna på ein bil igje. ;)


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59 / 66 boblå
Skrevet av: essjuni 05, 2010, 21:05:14 pm
så va motoren i boblå 90 %


Tittel: Sv: ES Karmann Ghia 59 / 66 boblå
Skrevet av: essjuli 13, 2010, 15:06:19 pm
Noen i rogaland som har en 1600 motor stående til salgs. Trenger eu- godkjennings motor ;)