mai 14, 2024, 04:07:08 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1300 ab motor, trenger pustepause ved gasspådrag, skyter i eksos  (Lest 5446 ganger)
Trygve
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Vormedal


Vis profil

« på: april 10, 2013, 21:24:27 pm »

har nå fått ånda over meg og er begynt med triken min igjen, har fått den opp og gå, og hatt meg noen turer med den nå, og noen påfølgende motorstopp grunnet tett bensinfilter.
problemet nå er at ved kjøring på delgass så går den fint en stund for deretter å begynne å lugge, og ved pådrag så hoster og harker den litt føør den tar ut... ved motorbrems så skyter den.
hadde 009 fordeler uten vakum, men monterte en gammel fordeler for å få alt back to basic, det var dårlig stift idennne, men den ble pusset godt,så vil mene at stiften fungerer bra.stiften er også justert til 0,4
tenning er statisk på 7,5 nå, (har ikke strobelampe hjemme), justerte ventilene i går, men husket feil, satte dem til 0,2mm kald motor.
er ventilene nok til å skape disse problemene for meg?
samboeren begynner nå å bli lei av at eg koser meg for mye ute i garasjen,  Øyerulling så nå begynne det å haste, hvis ikkje så blir eg vel pent nødt til å ta en lengre pause igjen Gliser
er elektronisk tenning å anbefale?(er bly tynge enn dun?) tenker prismessig, siden dette er et kjøretøy som blir fint lite brukt...
og i såfall, hvilke merker og ca priser?
prøvde søkefunksjonen, men syns den funker heller dårlig, fant ikke de trådene eg leste i går, men masse annet som ikke hjelper meg... Hæ
men dette er vel ikke akkurat et utdøende tema, med stridige boble frøkner Kult
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #1 på: april 11, 2013, 14:00:48 pm »


Mer enn 21 millioner bobler ble levert uten elektronisk tenning...

"Harking" og lugging ved gasspådrag kan også skyldes bensinpumpen. Et lite hull i gummi-membranen inni der gjør at du ikke får bensin nok til full gass. Host-host. Har opplevd dette selv.

Ville justert ventilene som de skal, men vet ikke hva 0.2 betyr. Tror ikke motoren oppfører seg sånn på så lite forskjell. Må være noe annet (i tillegg).

Ellers er jo tenningsfeil eller ventilfeil typisk for de symptomene du har (skyting = etterbrenning av bensingass i eksosen). Alt OK med tenningen? Plugger? Plugghetter? Pluggledninger? Fordeler? Rotor? Kondensator? Vacuum-suget i SVDA-fordeleren?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: april 11, 2013, 17:51:19 pm »

Tett eller manglende forvarmingen til forgasseren?

Skyting ved nedbremsing skyldes ofte utette eksospakninger.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Trygve
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Vormedal


Vis profil

« Svar #3 på: april 12, 2013, 15:34:16 pm »

nå er ventiler justert uten at det gjorde underverker, ble noe bedre, men har en mistanke om at det er justering av choke som må til, så prøver dette nå...
alt på tenning siden er sjekket opp og ned og i mente, og det meste er nytt...
og forgasser er renset alle dyser på for ca halvtime siden, uten noe forandring, så nært men akk så fjernt...
fra det ene til det andre... fy f... for nåke dritt å få toppdekslene tett...gummikork pakning som virker som den hwr svellet opp... >:(har fått tett ene siden nå, men drpper litt på h.side ennå...
Loggført
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #4 på: april 12, 2013, 16:37:47 pm »

Bytt stift, kondensator,plugger, fordeler lokk , rotor og sett inn nye plugger , så kan du prøve å justere gassern.  Blunker

Det hadde isåfall jeg gjort  Kult
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Trygve
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Vormedal


Vis profil

« Svar #5 på: april 12, 2013, 18:23:40 pm »

kor får eg tak i lokk og rotor i helgå da? biltema har jo plugger og kabler, for å gjør det komplett då, så har jo eg det lave fordelerlokket.... ikke standard høyt...  Trist
Det høye har eg 2-3 stk liggende av....
Loggført
Trygve
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Vormedal


Vis profil

« Svar #6 på: april 16, 2013, 20:10:50 pm »

Skal til med nytt fordelerlokk og rotor, men bilxtra her sliter med å finne de rette delene, vet ikke modell på fordeleren, men det står:
jur4
bosch symbol 0 231 137 009
vwsymbol 113 905 205 k

Er ikke tilfeldigvis noen som kjenner mer til hvilke delenummer (helst bosch nummer) delene skal ha?
tenker da på lokk, rotor og stifter...?
Har fått feil en gang nå, men de kunne bestille om igjen, men de var ikke helst sikre... Øyerulling
har sjekket litt og kommet til at fordeleren anrtagelig er fra tidlig 60 tallet?kan det stemme?
Loggført
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #7 på: april 16, 2013, 20:52:25 pm »

Skal til med nytt fordelerlokk og rotor, men bilxtra her sliter med å finne de rette delene, vet ikke modell på fordeleren, men det står:
jur4
bosch symbol 0 231 137 009
vwsymbol 113 905 205 k

Er ikke tilfeldigvis noen som kjenner mer til hvilke delenummer (helst bosch nummer) delene skal ha?
tenker da på lokk, rotor og stifter...?
Har fått feil en gang nå, men de kunne bestille om igjen, men de var ikke helst sikre... Øyerulling
har sjekket litt og kommet til at fordeleren anrtagelig er fra tidlig 60 tallet?kan det stemme?
ring til Unneberg. da får du det du trenger i posten
Loggført
Trygve
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Vormedal


Vis profil

« Svar #8 på: mai 20, 2013, 12:38:36 pm »

nå har jeg to fordelere å velge mellom,
den ene er en ubrukt 009 fordeler fra hotshop, med denne så går motoren jevnt over det hele, men skyter i eksosen ved bremsing på motor.
Denne fordeleren har kun sentrifugalregulator, ikke vakumopptrekk, med denne fordeleren så er toppeffekten ved pådrag litt lavere enn med den andre fordeleren.
Den andre fordeleren er en gammel fordeler med vakuumoptrekk, men denne har ikke sentrifugalopptrekk...med denne fordeleren er det bedre akselrasjon enn den andre, men det jeg lurer på, burde jeg fått tak i en fordeler med både vakum og sentrifugal opptrekk?
Hvilke symptomer gir en dårlig kondensator?den er det eneste jeg ikke har skiftet i den gamle fordeleren, og med denne så begynner motoren å jukse ved delgass...

Men foruten dette smårusket så skal det være sagt at eg og guttungen har hatt oss to supree dager med triken her i haugesunds området, nå i de to dagene som har gått, med rene sydentemperaturer.
Så får det bare være med litt småskyting innimellom... vekker bare enda mer oppsikt da... Gliser
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 20, 2013, 15:06:57 pm »

Skyting i eksosen kommer av uforbrent eksos som antenner i potta. Kan være at du har en eksosventil som ikke tetter skikkelig, eller at du har for lav tenning. Prøv å få lånt deg en strobelampe for å sjekke riktig tenning på tomgang med varm motor.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: mai 20, 2013, 16:27:47 pm »

kondensator skal alltid skiftast ilag med stiften, virker akspumpa di som den skal? vist du ser nedi gassaren mens du trykker ned armen på spjeldet, skal da komma ein konsentrert stråle med bensin ut av den dysa som ser ut som ein kjøkkenkrane. vist den går tett so får du ein motor som "trenger pustepause ved gasspådrag"
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Trygve
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Vormedal


Vis profil

« Svar #11 på: mai 20, 2013, 19:39:25 pm »

forgasseren er en ny empi sak, og aksepumpen fungerer... (jeg har sjekket den tidligere, så det er ikke noe jeg går utifra fordi jeg har ny gasser Blunker)

hvis det er en eksosventil som ikke tetter skikkelig så skulle jeg ha sett det på komp.test...
og strobelampen er kjøpt inn siden sist... Gliser
tenningen skal være riktig justert nå, med den fordeleren uten vakumregulering...men skyter i eksosen innimellom...
Er det noen som har mening om hvilken fordeler jeg bør gå for?hva er optimalt/originalt på en 1300? det er jo ingen av disse fordelerene som hører til denne motoren...
Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #12 på: mai 20, 2013, 19:54:49 pm »

Prøv og bytt tilbake til en orginal gammel gasser, en kamerat hadde samme problem med sin boble og alt ble sjekket og byttet men ingenting hjalp helt til vi monterte på en gammel gasser og fordeler, siden har bilen opført seg pent.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: mai 20, 2013, 20:53:50 pm »

og den nye gassaren er justert inn rett?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Trygve
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Vormedal


Vis profil

« Svar #14 på: mai 20, 2013, 21:41:48 pm »

skulle tro at gasseren er noenlunde ok, siden problemene endrer seg ettersom jeg bytter fordeler, eneste problemet som er der hele veien er skytingen i eksosen, og det skal vel ikke en gasser kunne stå bak?

Ingen som mener noe om hvilken fordeler som er best egnet  Hæ
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: mai 20, 2013, 22:26:18 pm »

er den justert for magert so vil den skyta og i tilleg vil den ogso vera veldig nølande og treig.

orginalfordelar er tingen!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Trygve
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Vormedal


Vis profil

« Svar #16 på: mai 22, 2013, 21:30:19 pm »

då har eg fått det svaret eg ville ha angående fordeler... Gliser

Mager blanding ja, inne på nåke der, men  meine an va veldig høg på co'en, men ska prøve å justere litt der og... Kult

den er jo rimelig kvikk når eg bytter til fordeleren som har vakuumreguleringen, men ska skifte kondensatoren også, så er alt deler på stell hvertfall...
hvilke toppdeksel pakning bruker dere? har noen nye/brukte grønne på farge, men dei virker som om de er svellet opp, er for store, så de presser seg ut fra der dei skal ligge, og inn mot senter og så, er lekkasjen et faktum...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: mai 22, 2013, 22:24:58 pm »

standard korkpakning funker fint. gjer reint og bruk permateks mellom pakning og deksel om du føler for da.

du kan ogso ha for feit blanding, medfører lika mykje tull å tøys, ivertfall er da min erfaring, at på ein sleten forgassar so er grunninnstillinga på 2.5omdr ut, for lite
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!