mai 03, 2024, 23:20:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dynamo og ladelampe..haster.  (Lest 5807 ganger)
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« på: juni 01, 2010, 22:59:29 pm »

Har montert dynamo på dragbobla,har en pol til batteri+ og en til ladelampe.Side jeg ikke bruker ladelampe,hvordan må jeg kople for å få den til å starte lading?

Mvh.
Stian
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #1 på: juni 01, 2010, 23:14:01 pm »

Tror du må bruke en pære, for og "starte" ladingen. Den må jo ikke monteres synlig noe sted. Har enkle pæreholdere på jobben.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: juni 01, 2010, 23:16:35 pm »

Jeg bygde et strømaggregat av en gressklipper og bmw dynamo.
Måtte gi den 12V for at den skulle begynne å lade. (Når den har begynt, trenger den ikke 12V lengre.)
Jeg brukte et 5A mopedbatteri for å gi den startstrøm. Tror det er de kaller å polarisere den.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #3 på: juni 01, 2010, 23:24:47 pm »

Stemmer vel det, så det holder ev med en bryter du gir et kort 12 volt signal med. Men kanskje like greit med en pæreholder med pære en plass?

Har foresten ikke fått dekk ennå, men er optimit med tanke på om de kan komme i morgen eller i værste fall på torsdag. Du skulle reise torsdag?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 02, 2010, 06:44:54 am »

Stemmer vel det, så det holder ev med en bryter du gir et kort 12 volt signal med. Men kanskje like greit med en pæreholder med pære en plass?

Har foresten ikke fått dekk ennå, men er optimit med tanke på om de kan komme i morgen eller i værste fall på torsdag. Du skulle reise torsdag?

Ja,reiser torsdag etter jobb.Har prøvd å sette på en 2w pære som forbruker med jord til ladelampe utgangen,men ville fortsatt ikke lade.Så da kanskje prøve 12v direkte..?Står ingenting i dokumentasjonen på dynamoen heller.
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
Kai Elling Os
Medlem
***
Innlegg: 235
Bosted: Geiranger


Split Bus Garage Geiranger


Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 02, 2010, 07:46:58 am »

Hei! Du må ha ei pære i serie med 15 spenninga. dvs att du må ha + spenning fra tenninga inn på pæra og fra pæra inn på
dynamoen, du må ikkje ha konstant eller direkte spenning.
mvh
Kai Elling
Loggført

23 window Samba -55
15 Window Split Bus
T5 2013
Passat 2015
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 02, 2010, 08:57:46 am »

Hei! Du må ha ei pære i serie med 15 spenninga. dvs att du må ha + spenning fra tenninga inn på pæra og fra pæra inn på
dynamoen, du må ikkje ha konstant eller direkte spenning.
mvh
Kai Elling

Hei,prøvde dette i går.Pluss til pære-jord ifra pære til ladelampe utgang på dynamo.Ville ikke lade,dynamo er helt ny..hmmm.
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #7 på: juni 02, 2010, 10:07:09 am »

Hei! Du må ha ei pære i serie med 15 spenninga. dvs att du må ha + spenning fra tenninga inn på pæra og fra pæra inn på
dynamoen, du må ikkje ha konstant eller direkte spenning.
mvh
Kai Elling

Hei,prøvde dette i går.Pluss til pære-jord ifra pære til ladelampe utgang på dynamo.Ville ikke lade,dynamo er helt ny..hmmm.

Transportsikring på børster? Kjøpte ny dynamo til en Opel for mange år siden, og der satt det en plastpinne og holdt børstene unna.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 02, 2010, 10:14:48 am »

hva slags dynamo har du? nyere vekselstrøm dynamoer med innebygd regulator trenger ikke ladelampe for å lade.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #9 på: juni 02, 2010, 10:14:58 am »

Hei! Du må ha ei pære i serie med 15 spenninga. dvs att du må ha + spenning fra tenninga inn på pæra og fra pæra inn på
dynamoen, du må ikkje ha konstant eller direkte spenning.
mvh
Kai Elling

Hei,prøvde dette i går.Pluss til pære-jord ifra pære til ladelampe utgang på dynamo.Ville ikke lade,dynamo er helt ny..hmmm.

Transportsikring på børster? Kjøpte ny dynamo til en Opel for mange år siden, og der satt det en plastpinne og holdt børstene unna.

Det må jeg sjekke
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 02, 2010, 10:15:59 am »

og noen må ruses litt før de kommer. men det har du vel gjort Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #11 på: juni 02, 2010, 10:17:10 am »

hva slags dynamo har du? nyere vekselstrøm dynamoer med innebygd regulator trenger ikke ladelampe for å lade.

Er en Lucas dynamo,har prøvd uten ladelampe også uten hell.
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #12 på: juni 02, 2010, 10:21:49 am »

og noen må ruses litt før de kommer. men det har du vel gjort Glad

Står at den skal begynne å lade på 1590 o/min.Lagde reimskive med et forhold på 1.5-1,skulle tro det skjedde no på 7000 O/min ihvertfall.. Blunker
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #13 på: juni 02, 2010, 10:40:36 am »

og noen må ruses litt før de kommer. men det har du vel gjort Glad

Står at den skal begynne å lade på 1590 o/min.Lagde reimskive med et forhold på 1.5-1,skulle tro det skjedde no på 7000 O/min ihvertfall.. Blunker

Jøss, viste ikke at boblemotorer kunne ruses så høyt i turtall?   Gliser
Har fått bekreftet at dekk kommer hit utpå dagen, håper og få lagt dem om i dag. I værste fall blir de ikke ferdig før på formiddagen i morgen.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: juni 03, 2010, 12:30:38 pm »

hva slags dynamo har du? nyere vekselstrøm dynamoer med innebygd regulator trenger ikke ladelampe for å lade.
Aggregatet mitt var med innebygget regulator, men trengte 12V for å begynne å lade.. (BMW)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!