VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Mr. G på mars 12, 2017, 18:32:00 pm



Tittel: Minimum vendehøgde / med eller utan toppakning?
Skrevet av: Mr. Gmars 12, 2017, 18:32:00 pm
Overhaler 2 liter type4 motor til bay.
Måler vendehøgde med alu-pakningen mot blokk montert til ca 0,8mm.
Den brukte toppakningen er på ca 0,6mm. Altså total vendehøgde 1,4mm.

Det er ingen "step" i toppen, så vendehøgde + pakning er avstand frå stempel til flatt gods i toppen.
VW har vel gått ut med info om å droppe toppakningen.
Eller bør eg bruke pakning?

Dersom eg droppar pakning, vert 0,8 mm vendehøgde for lite?

Har kjøpt victor reinz pakningssett og der er både topp og "bunnpakning" med.




Tittel: Sv: Minimum vendehøgde / med eller utan toppakning?
Skrevet av: ghia69mars 12, 2017, 19:25:04 pm
Temaet er godt diskutert i diverse fora.
De fleste mener nok at su skal ha en vendehøyde på minimum 1 mm, men det hele henger sammen med kompresjon, som igjen henger sammen meg stempel og cc i toppen.
Du kan bruke en slik kalkulator for å finne ut det meste:

https://www.cbperformance.com/v/enginecalc.html

Når det gjelder toppakning i aluminium, har de en tendens til å sprekke etter litt tids bruk, bruk heller en toppakning av kobber:

https://vwparts.aircooled.net/Copper-Head-Gasket-94-and-96mm-Bore-Type-4-Engine-p/type-4-copper-head-gasket.htm

ghia69


Tittel: Sv: Minimum vendehøgde / med eller utan toppakning?
Skrevet av: Mr. Gmars 12, 2017, 21:47:35 pm
Temaet er godt diskutert i diverse fora.
De fleste mener nok at su skal ha en vendehøyde på minimum 1 mm, men det hele henger sammen med kompresjon, som igjen henger sammen meg stempel og cc i toppen.
Du kan bruke en slik kalkulator for å finne ut det meste:

https://www.cbperformance.com/v/enginecalc.html

Når det gjelder toppakning i aluminium, har de en tendens til å sprekke etter litt tids bruk, bruk heller en toppakning av kobber:

https://vwparts.aircooled.net/Copper-Head-Gasket-94-and-96mm-Bore-Type-4-Engine-p/type-4-copper-head-gasket.htm

ghia69

Pakningen som stod i var tredelt i skiver og hadde sprukke ut. Men den som er i pakningssettet ser ikkje ut som er delt i fleire skiver.
Kompresjonen skal opp litt ved å ta litt av toppen. Pakningen på 0,6 komprimert gir ca 0,5 mindre i kompresjon i forhold til uten (etter det eg kan finne ut). Minste kobberpakning ser eg er 1mm, det drar jo ned kompresjonen igjen ved at vendehøgden inkl pakning vert 1,8mm.
Hovedspørsmålet er om 0,8 i vendehøgde er for lite og at eg derfor må ha pakning.
Kva er då best: gå for toppakning, eller droppe den og shimse meir under sylinder?


Tittel: Sv: Minimum vendehøgde / med eller utan toppakning?
Skrevet av: Erlend / bug66mars 13, 2017, 00:53:07 am
0,8mm gir bare problemer..


Tittel: Sv: Minimum vendehøgde / med eller utan toppakning?
Skrevet av: BP 73mars 13, 2017, 18:52:34 pm
ikke noe mindre vendehøyde enn 1,2 mm på T4 motor er å anbefale.


Tittel: Sv: Minimum vendehøgde / med eller utan toppakning?
Skrevet av: H-MEKmars 13, 2017, 19:20:33 pm
Dropp toppring, og shims deg opp til 1,2mm vendehøyde under sylinder.


Tittel: Sv: Minimum vendehøgde / med eller utan toppakning?
Skrevet av: Einicmars 21, 2017, 15:16:51 pm
Enig, dropp toppring.