mai 14, 2024, 01:03:04 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Problem ang senking og bredding :)  (Lest 2242 ganger)
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« på: mars 04, 2014, 22:04:09 pm »

Hei! Jeg har et spørsmål/problem som jeg gjerne vil ha en løsning på! Håper noen kan hjelpe meg med det.

Jeg har en 67mod t1 med 4bolts boltsirkel.
Planen er å senke bilen godt ned men ikke for mye Blunker

Så er også planen å ha breddet orginalfelger bak, ca 7" og smale 4"fremme.
Med puppeformet kapsler, helst med logo og whitesides Glad

Så kommer problemet:
1- hva bør jeg senke med og hvor mye for å få en plan look framme og bak?
Puma? Bare Spindler? Eller puma med senkespindler?

2- 4bolts felger fins ikke å kjøpe mer enn 5" breie, + at hullene som er i 4boltsfelgene er ikke fine, vil helst ha tette felger. Åsså får jeg ikke tak i puppeforma kapsler med logo til 4bolts felger.
Hva gjør jeg? Har ikke lysr å bygge om alt til 5 bolts da jeg allerede for lenge siden har byttet begge skiver og tromler til nye og kjøpt 4bolts felger.

Kan noen hjelpe? Glad
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 04, 2014, 22:57:52 pm »

Selg bilen å kjøp en eldre modell med 5x205 boltmønster :-) eller sett på adaptere hvis du har plass.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: mars 04, 2014, 23:37:42 pm »

Det er omtrent samme arbeid å senke med spindler kontra puma. Jeg har senket med begge deler, og i tillegg satt på lav profil. Spindler senker 63mm, ønsker du mer må du bygge om forstilling eller kjøpe en annen. Bak tipper jeg du blir fornøyd med ett hakk på indre splines om du kun bruker spindler. To hakk om du gjør alt. Men jeg satser på veldig lav. Forstår at du tenker stålfelger, men ellers er det mye som passer 4x130. Jeg har hengende opptil 9" i garasjen om jeg trenger litt ekstra grep til Turboroadsteren.
Den jeg senker mye er min 1958.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #3 på: mars 05, 2014, 09:56:41 am »

Selg bilen å kjøp en eldre modell med 5x205 boltmønster :-) eller sett på adaptere hvis du har plass.

hvor kan jeg evt få tak i adaptere?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: mars 05, 2014, 10:39:15 am »

Mange som selger adaptere, men i kombo brede hjul med mye offset, blir belastning så stor at jeg hadde ikke turt å kjøre med det.
http://www.limebug.net/product/view/1716/4x130-to-5x205-5-bolt-wheel-adapters
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #5 på: mars 05, 2014, 11:18:42 am »

Mange som selger adaptere, men i kombo brede hjul med mye offset, blir belastning så stor at jeg hadde ikke turt å kjøre med det.
http://www.limebug.net/product/view/1716/4x130-to-5x205-5-bolt-wheel-adapters

der sier du noe ja, blir mye belastning.
men noen som vet om noen fine 4 bolts felger jeg kan bruka da?
evt bare sveise igjen hullene rundt kanten som 4 bolts orginalfelgene har Glad åsså balansere felgen etterpå Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: mars 05, 2014, 15:24:35 pm »

Eller kjøpe moonkapsler
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #7 på: mars 05, 2014, 16:30:12 pm »

Min gamle, 66 mod (forrige bil) senket jeg med spindler foran og 1 knepp bak. Da ble den ganske plan og ca 6,5 cm lavere  Glad


* 001.jpg (147.82 KB, 653x490 - vist 150 ganger.)
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #8 på: mars 05, 2014, 16:34:10 pm »

Min gamle, 66 mod (forrige bil) senket jeg med spindler foran og 1 knepp bak. Da ble den ganske plan og ca 6,5 cm lavere  Glad

Flott bil! Nettopp sånn kunne eg tenkt meg ja! Hvilke felger og dekk hadde du på denne? Ser det er bredda orginal, men 4 elle 5 bolts? Hvor breie er de bak?
Loggført
GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #9 på: mars 05, 2014, 16:45:42 pm »

Mener å huske at det var 145/80-15 på standard felg foran og 185/65-15 på 7 tommers felger bak. Denne hadde 5x205.
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #10 på: mars 05, 2014, 16:48:54 pm »

Mener å huske at det var 145/80-15 på standard felg foran og 185/65-15 på 7 tommers felger bak. Denne hadde 5x205.

Ok der har du problem med felg for meg Trist får bare tak i 5,5" bredda orginal med 4 bolts.
Loggført
GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #11 på: mars 05, 2014, 16:51:11 pm »

De bakfelgene mine var ikke orginialbreddet, men laget av en sveisekyndig for mange år siden Blunker

Prøv å søk hjelp her på forumet. Kan jo være at noen tar på seg å lage et sett til deg Glad
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: mars 05, 2014, 17:27:05 pm »

Jeg har ferske nye dekk 175/65-15 liggende. Aldri vært på bil.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: mars 09, 2014, 15:30:41 pm »

Hvis du bestiller/ bygger stålfelger så kan du ta høyde for adapteren under byggingen slik at det ikke blir ekstra belastning på lagrene. Bygger adapteren 2 cm ut så flytter du bare banen 2 cm inn i forhold til senteret så er belastningen helt lik. Generelt er det slik at man skal bredde like mye ut som inn når man bredder felger for å ikke forandre sporvidden (det er senter av dekket som teller). Men det er det ingen som bryr seg om, det er bare kanten ut som teller, men lagrene holder en stund for det... Ofte er det vel splinsa i trommelen som får mest juling ved feil offset. Kort sagt, du er i godt selskap selv med adapter.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #14 på: mars 10, 2014, 14:59:43 pm »

For å få 4 bolts felgene tette taper du dem på forsiden og sparkler med glassfibersparkel fra bakside, litt puss og slip så har du tette felger. Så lenge det sitter mot senter av felgen får du heller ikke kast!
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!