VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Endre S på mars 25, 2014, 13:28:03 pm



Tittel: Shims mellom veiv og svinghjul
Skrevet av: Endre Smars 25, 2014, 13:28:03 pm
Ved demontering av svinghjul så oppdager eg at det er kun 3 pinner i veiv og ikkje 4. Samtidig så er det ene shims sprukket. 3 stk totalt. Fått tak i nytt shims men det er litt trangt i hullet. Er det forskjell på shims fra 6V og 12 V? Og er det bra å kjøre med en manglende pinne mellom veiv og svinghjul. Dette er en tilsynelatende original 1500, 6V maskin...


Tittel: Sv: Shims mellom veiv og svinghjul
Skrevet av: BERGERmars 25, 2014, 13:39:28 pm
Ved demontering av svinghjul så oppdager eg at det er kun 3 pinner i veiv og ikkje 4. Samtidig så er det ene shims sprukket. 3 stk totalt. Fått tak i nytt shims men det er litt trangt i hullet. Er det forskjell på shims fra 6V og 12 V? Og er det bra å kjøre med en manglende pinne mellom veiv og svinghjul. Dette er en tilsynelatende original 1500, 6V maskin...

Så lenge vi snakker om en motor med løs dynamofot er shimsene like. At den er trang på veiva er ikke bra i mine øyne, da det vil generere varme i shimsen, som igjen gjør at den blir enda trangere osv..
Sett inn den siste pinnebolten også ;)


Tittel: Sv: Shims mellom veiv og svinghjul
Skrevet av: Endre Smars 25, 2014, 17:55:01 pm
Men kan det være at siden det bare er 3 pinner så kan disse blitt litt skjeve? Siden shims ikkje passer heilt? Å egentlig skulle skiftet alle 4 pinnene?


Tittel: Sv: Shims mellom veiv og svinghjul
Skrevet av: BERGERmars 26, 2014, 09:55:32 am
Hvilke shims snakker du om egentlig? Sitter det en mellom svinghjul og veiv med fire hull i? Er det den som er trang? Eller snakker du om shims mellom svinghjul og bærelager?


Tittel: Sv: Shims mellom veiv og svinghjul
Skrevet av: Endre Smars 26, 2014, 10:03:46 am
I veiva, i bakkant er det 4 hull som det skal være 4 "pinnebolter" eller hva det kalles. Disse 4 pinnebolter går jo inn i svinghjul for å holde dette på plass. Når eg demonterte svinghjul, så var det 3 shims som lå mellom veiv og svinghjul, disse shims har samme hullmønster som pinneboltene og ser jo tilsynelatende originalt ut. Eg er ikkje nok bevandret i motorverden til å si at det skal være sånn eller ikkje. Men siden 1 av de 3 shimsa var sprukket så antar eg at noe har skjedd, og siden det mangler en pinnebolt så er jo det og litt rart.... Hva bør eg gjør?


Tittel: Sv: Shims mellom veiv og svinghjul
Skrevet av: vwsteinarmars 26, 2014, 10:30:54 am
Bilder hjelper å forstå hva du mener :-)


Tittel: Sv: Shims mellom veiv og svinghjul
Skrevet av: Endre Smars 26, 2014, 10:38:27 am
Ja skulle hatt noen bilder.


Tittel: Sv: Shims mellom veiv og svinghjul
Skrevet av: Lasse `65mars 26, 2014, 10:46:37 am
Dette er shims for endeslakk
Hvis det andre er det jeg tror du mener, så skal vel dette kun brukes på 1200? Shims på enden av veiva?
Se øverst på linken. Det er 8 hull på denne men
http://www.kustom1warehouse.net/Crankshaft_hardware_for_VW_Volkswagen_p/page7-2011.htm


Tittel: Sv: Shims mellom veiv og svinghjul
Skrevet av: BERGERmars 26, 2014, 12:38:38 pm
Her er det antagelig noen som har prøvd å justere endeslakken ved å legge slike shims med hull på enden av veiva. Dette er vel ikke å anbefale. Det er kilde til løst svinghjul. Disse shimsene med hull bør tas helt bort og endeslakken bør måles og justeres med de tre shimsene som ligger inn mot lagret bak simringen.
Du bør også få på plass alle fire pinneboltene.


Tittel: Sv: Shims mellom veiv og svinghjul
Skrevet av: Endre Smars 26, 2014, 22:12:14 pm
Takker for gode svar. Har også funnet ut at disse shims brukes hvis det ikkje er o-ring i svinghjulet. Da er det shimsa som er tettinga. Eg mener å huske at det er o- ring, så da er det greit. Sjekker endeslakk og shimser opp der det skal shimses. Nye pinnebolter på plass så da er vi plutselig klar :-)