mai 12, 2024, 09:13:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygging av 2.0 liter Type 4-motor til bruksbilen min  (Lest 59213 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #60 på: oktober 21, 2008, 21:18:39 pm »

Da har jeg hatt meg en kjempenyttig telefonsamtale med EBB hvor han forklarte hva han skulle gjøre og begrunnelsene for det, og jeg fikk også en masse gode tips om T4-motorene generelt. Så nå er det helt sikkert at han skal få ta seg av blokka mi og balansering og slikt, demontering begynner antageligvis allerede i morgen. Jeg satser på å få den i fra hverandre og klar til EBB så snart som mulig.

Planen med motoren var egentlig å ha den klar om kanskje 1-2 måneder, men dette er kanskje litt forhåpningsfult nå. Så da sier vi at den bør begynne å ligne klar innen i alle fall innen 3 måneder. Dette høres kanskje litt snart ut for noen, men jeg har tross alt hele ettermiddagene, og hele torsdagen og fredagen på dagtid tilgjengelig for skruing, så dette tror jeg det er mulig å få til.

Jeg ble anbefalt av EBB å skaffe meg noen square/firkant-port topper istedenfor de jeg har nå, da disse har mer gods og bedre anlegg for å få det tett mellom toppen og grenrøret. Han nevnte en kar i Stavanger som sikkert hadde topper liggende jeg kunne få billig, men om noen her har et par de vil bli kvitt/donere bort til et godt formål så bare ta kontakt! Jeg dekker selvsagt frakt og en viss kjøpesum om det er ønskelig.

Utenom dette vil jeg også bruke dagene/ukene fremover på valg av kam og andre deler i forbindelse med den, så om noen har innspill her er det bare å komme med det Glad
« Siste redigering: oktober 21, 2008, 22:08:59 pm av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #61 på: oktober 21, 2008, 22:38:09 pm »

Smart valg!
:-D
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #62 på: oktober 23, 2008, 21:42:55 pm »

Da har jeg funnet ut at jeg trenger litt tips for å komme meg videre med dette prosjektet.

 - Hvilken kompresjon bør jeg legge meg på for å få en motor som kan brukes daglig, og vare lenge?
 - Hvilken kam skal jeg bruke?
 - Må jeg oppgradere løftere, vippearmer/justeringsskruer/vippestell og lignende for at det skal tåle denne kammen?

Tror dere det er mulig å få kam og det som er nødvendig for at den skal fungere greit, til under 4000 kroner?

Slik det ser ut på bankkontoen min nå vet jeg ikke om jeg har råd til å fullføre prosjektet, så nå trenger jeg gode råd. Nå skal det spares hvor det spares kan! Jeg er jo så heldig at jeg får motorarbeide gratis av EBB, men om jeg ikke får gjort ting billigere enn det ser ut for nå så har jeg rett og slett ikke nok penger. Et alternativ er jo å ha blokka/motoren stående til jeg får råd til å bygge ferdig, men dette frykter jeg kan bli noen år til, med tanke på at jeg skal bli fattig student.

Det jeg mangler for å fullføre motoren: alt av interne lagre, sylindershims, shims for endeslakk, fittings, slanger og rør for å få olja til oljekjøleren, gasserstag, filter til gasserne, eksosanlegg (her hadde jeg jo planer om å kjøpe rustfritt grenrør og mekke resten selv, men kom med forslag!), og selvsagt alt som står nevnt ovenfor.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #63 på: oktober 24, 2008, 21:19:19 pm »

jeg har en sånn   C18-2203 - PERFORMANCE CAMSHAFT 298 DURATION / .522 LIFT - 914 & 17-2000CC TYPE-4 BUS ENGINES (CAM GEAR SOLD SEP.) ny, med nye løftere på lur, hvis du skulle være interessert.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #64 på: oktober 24, 2008, 22:02:17 pm »

cato: Ifølge Cip1 har lager denne kammen kraft på middels og høyt turtall, og det er ikke det jeg er ute etter. Heller en motor som drar fra bunn og opp til kanskje 5-5500. Såvidt jeg ser er denne kammen også "noname", men jeg vil helst ha noe jeg vet er til å stole på og tåler en del.

En liten oppdatering på verkstedfronten: Jeg var bombesikker på at jeg hadde husket alle boltene/mutrene opptil flere ganger, men jeg fikk da endelig splittet blokka etter litt overtaling med en gummihammer. Der inne så alt heldigvis ut til å være i god stand Glad

 

« Siste redigering: oktober 24, 2008, 22:15:03 pm av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #65 på: oktober 31, 2008, 23:38:09 pm »

Julaften kom tidlig i år, for i dag fikk jeg pakken min fra Aircooled Technology/Jake Raby, og der var det mye godsaker Gliser

Billet oje dip-stick adaptor, oil screen gasket kit, simmering svinghjul og stempelfjører:



210 mm trykkplate og clutchlamell, dellorto/weber innsug med pakninger, cnc billet nedre reimhjul,og DTM dynamo fot:


8 nye støtstangrør, rotary elektrisk bensinpumpe med monteringsmateriell, bensinspumpe block-off, simmering ved reimhjul, Curil-T pakningsmateriale, loctite 518, utløserlager, toppdekselpakning, diverse pakninger til oljefilter, støtstangrør, og en del andre småting:


Esken herligheten kom i, full av VELDIG statisk ladede isopor-dotter som fester seg til ALT!


Nå mangler det bare noen smådeler for å lede oljen til oljekjøleren, og selvsagt alt som trengs for å bytte kam. Her er jeg ikke sikker på hva jeg skal gå for enda, men jeg heller mot å spare opp penger slik at jeg får råd til et av oppgraderings-kit'ene til Jake Raby. Han har utført veldig utdypende tester på forskjellige kammer og løftere, og har stor erfaring med å velge en kam som passer perfekt. Selv om mange kanskje synes dette er bortkastede penger vil jeg helst gjøre dette ordentlig, istedenfor å gjøre noe halvveis og risikere å måtte bytte noe etter ikke lenge.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #66 på: oktober 31, 2008, 23:45:59 pm »

Se her ja! Med nye deler innadhus, er det berre å gå igang Glad

Og det kan virke som den kassa har fått røff behandling, ettersom dei isopor-betane er knust delvis til støv...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #67 på: november 05, 2008, 20:36:40 pm »

hehe slike isopor knotter er artige saker............NOT  Gliser som sagt: fester seg til ALT Osteaktig
bra og se at motoren begynner og komme sammen Glad si fra når du har kjørt fra den første riskokarn Blunker
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #68 på: november 07, 2008, 00:59:06 am »

Pakken har nok helt sikkert fått røff behandling ja, det er jo tross alt Posten som har håndtert den fra Gardermoen og ned hit. Snakker av egen erfaring siden jeg jobbet i Posten tidligere Blunker Endelig godt at de hadde pakket alle skjøre deler godt inn i bobleplast og fylt godt opp med isopor da ihvertfall, ingenting å klage på innpakningen.

Satser på å kjøre fra riskokere utpå våren en gang, går alt etter planen får jeg motoren klar i januar/februar en gang.

En liten oppdatering på motorfronten også, jeg har fått fraktet blokk, veiv, svinghjul, trykkplate, råder og stempler til en kamerat i Stavanger, men EBB var litt opptatt i helga, så da satser jeg på å få levert delene til han i løpet av neste uke en gang, så ser vi når de kommer tilbake derfra. Firkant-port topper er på vei i posten, og disse skal sendes nedover til EBB så snart jeg får rengjort de. Ellers håper jeg å få meg jobb som telefonselger et par dager i uken, slik at jeg får råd til de delene som mangler.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #69 på: november 13, 2008, 21:07:33 pm »

En liten oppdatering på motorfronten: I dag fikk jeg pakken fra Andersen Racing, og i den lå det to stk firkant-port topper og vippearmer/aksler fra en 1.7  L T4-motor. Alt var i perfekt stand, tommel opp til Kåre!

Bakgrunnen for at jeg kjøpte vippearmer fra en 1.7 liter er at i disse er hullet for justeringsskruene 8mm (i motsetning til 10 som på alle andre T4-motorer). Dette gjør at jeg kan bruke 911 ventiljusteringsskruer. Disse har "swivel feet" (se bildet under), og dette gjør at ventilfoten/enden slites mye mindre. Slitasje her er et vanlig problem ved bytte til kammer med høyere løft og lengre durasjon, men dette motvirker jeg altså med slike justeringsskruer.

Ellers har jeg planer om Manton chromoly støtstenger, stivere enkle fjærer og 8mm chromoly bolter til vippestellet. Støtstengene bør jeg ha nye allikevel, siden jeg skal ha ny kam, når jeg skal sette opp vippearmsgeometrien. De gamle fjærene er nok heller ikke noe å samle på, og de er nok ikke sterke nok til å holde en kvassere kam, så disse skal også oppgraderes. Større dim og sterkere bolter er en grei sikkerhet å ha.

Om noen har tips eller innspill så er det bare å komme med det Glad
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #70 på: november 13, 2008, 21:56:07 pm »

Det med de porsche justerings-skruene er kjempe-greier, ,men dem er svindyre da (hvis det er originale) . Når det gjelder valg av fjærer, så spørs det helt på kam og anbefalt fjærtrykk. Pass på at du får fjærer som tåler løftehøyde på kammen din slik at du ikke får coilbind. Enkle stive fjærer bør holde hvis du ikke har en kam med veldig til løft. Aircooled net har noen fine alu-stenger som tåler like mye som crom-moly stenger, men veier ca. det halve. Disse kan du få ferdig kappet til ønsket lengde. Husk at du må shimse opp vippearmsakslingen når du skal bruke de ventiljusteringsskruene... Med originale toppdeksler er det mulig at vippearmene dine kan slå oppi dekslene dine..
« Siste redigering: november 13, 2008, 22:07:16 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #71 på: november 16, 2008, 21:31:58 pm »

Det med de porsche justerings-skruene er kjempe-greier, ,men dem er svindyre da (hvis det er originale) . Når det gjelder valg av fjærer, så spørs det helt på kam og anbefalt fjærtrykk. Pass på at du får fjærer som tåler løftehøyde på kammen din slik at du ikke får coilbind. Enkle stive fjærer bør holde hvis du ikke har en kam med veldig til løft. Aircooled net har noen fine alu-stenger som tåler like mye som crom-moly stenger, men veier ca. det halve. Disse kan du få ferdig kappet til ønsket lengde. Husk at du må shimse opp vippearmsakslingen når du skal bruke de ventiljusteringsskruene... Med originale toppdeksler er det mulig at vippearmene dine kan slå oppi dekslene dine..

Er klar over at de justeringsskruene koster litt ja, men jeg har bestemt meg for å gjøre dette skikkelig en gang, istedenfor å måtte gjøre det om igjen senere. Skal selvsagt ha originale, noe annet duger ikke. Hos Aircooled.net skriver de om justeringsskruene at "Rockers MUST be slightly modified to use them (the rockers must be back-cut .060")". Nå skjønner jeg ikke helt hva de mener med dette, men er er det muligens for å slippe å shimse opp vippearmsakslingene?

Jeg skal ikke ha noe veldig kvass kam, så stivere enkle fjærer holder nok. Skal sørga for å sjekke at de tåler løftehøyden ja, takk for tipset Glad

Jeg har sett disse alu-støtstengene fra Aircooled.net, men disse kostet omtrent dobbelt så mye som de i chromoly jeg har sett meg ut, så det blir nok ikke aktuelt. Jeg føler heller ikke at det er nødvendig med lettere støtstenger, siden jeg ikke skal kjøre motoren over 5500 rpm eller ha spesielt høyt løft.

Ellers var jeg en tur i garasjen i dag og gjorde toppene klare for å sendes til EBB, og jeg fikk meg også litt visuell inspirasjon:



Slik føles det ihvertfall som om prosjektet går litt fremover! EBB sa han antageligvis fikk tatt seg av delene mine til neste helg, så da håper jeg at jeg får hentet de derfra så snart som mulig, og begynne montering om ikke så lenge.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #72 på: januar 05, 2009, 18:24:37 pm »

Da var jula over, og selv om jeg ikke fikk noe VW-relatert til jul er jeg i alle fall klar for en ny innsats på motoren min. Blokka og resten av delene er nå tilbake fra EBB, og alt så selvsagt kjempeflott ut. Det tok litt tid før jeg fikk levert delene, da jeg ikke kunne overlevere disse selv men måtte sette de igjen hos en kamerat i Stavanger, men nå har jeg i alle fall alt i hus.

Nå mangler jeg bare å få bestilt en ny kam, løftere, sterkere støtstenger og veiv/råde/kam-lagre så begynner monteringa Gliser Har laget en egen tråd ang. forhandlere av dette: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,11104
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #73 på: januar 18, 2009, 16:00:24 pm »

Da er en bestilling på "Valvetrain upgdrade kit" lagt inn hos Aircooledtechnology, og de har fått valgt en kam til meg, så da håper jeg på å ha dette i hus om ca 14 dager. Det var i alle fall så lang tid det tok sist jeg bestilte derfra og gav beskjed om å sende billigst mulig. Pakken tok bare 4-5 dager over til Norge, men ble liggende hos Tollvesenet i 9-10 dager Sint

Om alt går etter planen, så hadde jeg håpt å begynne å montere motoren i begynnelsen av februar, for å ha den ferdig inn i bilen i løpet av mars en gang. Forhåpentligvis dukker det ikke opp alt for mye uforutsette ting.

Det eneste jeg sitter å vurderer nå er behovet/nytten av å kjøpe nytt sylindersett. Etter å ha målt litt på stemplene og sett tilstanden på sylindrene er jeg ikke lenger sikker på om det er så lurt å bruke de. På to av stemplene var sporet til kompresjonsringene ganske slitt, like på grensen til å være utenfor anbefalt slitasje. Sylindrene ser heller ikke så gode ut, med spor etter at skjørtene har tatt borti pga overoppheting, og jeg lurer på om ett eller to av stemplene har kollapsede skjørter.

Hva tror dere om disse sylindrene?



EDIT: I en eller to av sylindrene kjenner jeg også en slags ring eller spor som går rundt hele, hvor det er slitt litt lenger ned enn i resten av sylinderen. Et par mm brei vil jeg tro, og kommer vell fra stempelfjørene?
« Siste redigering: januar 18, 2009, 18:33:56 pm av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #74 på: januar 18, 2009, 20:11:40 pm »

Hva med å gå for et 96mm sett fra EMW?
Da får du høyere comp også da stempelet har flat topp
http://www.europeanmotorworks.com/vw/type-4-pistons-cylinders/Pistons+%26+Cylinders.html
$50 for cylinder og $45 for KB stempel eller $100 for JE

Er en del som har brukt AA performance stempel og cylindere, men det er mye som ikke har rett mål derfra.
Er vel spesielt de som ikke har kjøpt og målt selv som sier de er spesielt dårlige, en del av de som har kjøpt og målt/fått de målt sier faktisk at det er OK
Kokoparts på ebay selger for $190 - Billig er det i alle fall :-)
http://stores.ebay.com/kokoparts
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #75 på: januar 18, 2009, 20:31:16 pm »

Den lille effektøkningen jeg får av gå gå over til 96mm tror jeg ikke er verdt det, så det blir nok at jeg kjøper 94mm isåfall. Og noe fancy stempler fra EMW føler jeg heller ikke trengs, mtp. at motoren ikke er spesielt mye trimmet, så AA Performance Products er nok det eneste alternativet om jeg skal ha nye. De har jo også stempler med flat topp.

Men tusen takk for linken til kokoparts, etter litt leting fant jeg flat-topp stempler hos han også, så det spørs om jeg ikke handler noen slike. $190 hos han i forhold til $240 på siden til AA Performance Products.
« Siste redigering: januar 18, 2009, 20:32:59 pm av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #76 på: januar 18, 2009, 22:49:01 pm »


Men tusen takk for linken til kokoparts, etter litt leting fant jeg flat-topp stempler hos han også, så det spørs om jeg ikke handler noen slike. $190 hos han i forhold til $240 på siden til AA Performance Products.

Jeg har handlet av Kokoparts
Delene hadde en snartur Øyerulling om Australia.. men det er jo postens feil - han fikset opp da uten problem, virker som en OK type.

Bare styr unna han som kaller seg fastclassics, han har mest Porshe deler, men en del T4 /914 av og til.
Det er samme person som på Thesamba kaller seg sears point classics.
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #77 på: januar 19, 2009, 12:58:11 pm »

Og der var nye stempler og sylindre bestil fra kokoparts Øyerulling

Det kom på ganske nøyaktig 2300 kr inkludert frakt, men så kommer jo moms og fortollingsgebyr på toppen av dette. Så rundt 3000 regner jeg med på at den endelige prisen blir.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #78 på: januar 29, 2009, 16:06:39 pm »

Pakken fra Jake Raby fikk jeg hentet på tirsdag, og i den var det selvsagt masse snæks. Lagre fra Unneberg som jeg bestilte var også komt.



Solide spacere til vippearmsakslingene, istedenfor fjærene som er der originalt


Sterkere bolter til vippearmsakslingene, med mutrer


Originale Porsche 911 ventil-justeringsskruer


Chromoly støtstenger


Nye fosforbehandlede løftere, med smørehull til kammen


RAT 9530 kam og kamdrev


Diverse smådeler


Lagre fra Unneberg


Men i pakken fra Raby manglet boltene til kamdrevet, så dette er på vei over nå, uten ekstra kostnad selvsagt. Utenom dette tror jeg det meste begynner å falle på plass nå Gliser

I dag har jeg montert spacerne på vippearmene, og 911 justeringsskruene. Jeg fikk også fjernet de gamle boltene til vippearmsakslingene, men jeg velger å vente litt med å montere de nye slik at jeg kommer lettere til ved et evt. bytte av ventilfjærer. EBB jo monterte doble ventilfjærer i toppene mine når de var hos han, men fordi kammen min ikke har så spesielt høyt løft, og jeg ikke skal opp på så høyt turtall vurderer jeg å bytte de i noen sterkere enkle bare. Dette skal jeg forhøre meg med Raby om, regner med han har et godt svar.



Det viser seg også at jeg mangler en av de gjennomgående boltene til blokka, av de seks som står "rundt" veiva. Hvor denne er blitt av er jeg ikke helt sikker på, men om noen har en slik til overs er det bare å skrike ut!

En liten oppdatering har endelig kom på pakken min med stempler og sylindrer i også, den befinner seg nå til tollvurdering. Så er jeg heldig har jeg denne på lørdag eller mandag.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #79 på: januar 29, 2009, 16:44:48 pm »

Når du snakker med Raby kan du jo spør han hva han vil gjøre med den ødelagte veiven min.
Han svarer ikke på mine henvendelser ihvertfall.
For meg er Raby en kjeltring.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #80 på: januar 29, 2009, 16:48:10 pm »

Hvordan ble denne ødelagt?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #81 på: januar 29, 2009, 17:08:45 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8501.210.html

Ca midt på siden.

Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #82 på: januar 29, 2009, 17:29:42 pm »

Lag en tråd om det under "Buyer and Seller Feedback" på TheSamba så regner jeg med du får ett svar. Raby vet å svare når noen kritiserer han offentlig har jeg merket meg.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #83 på: januar 29, 2009, 20:34:29 pm »

Jeg vet ikke helt hvor enkelte har fått det fra, men har ikke helt troa på at han Raby er så veldig super-flink på T4. T4 eksperter er det mest av i Tyskland.  T4 er "nytt" for US-folk, mens Raby antaglig gikk rundt i sparkebuksene sine så var vel flere tyske firma godt i gang med trimming av T4...  Mulig noen mener at Raby er ekspert på T4 i USA, men det er vel ca. fordi han er den eneste som driver med det der...

Når det gjelder T1 er det nok mere proffe folk over dammen som feks. Gene Berg osv.
« Siste redigering: januar 29, 2009, 21:06:00 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #84 på: januar 29, 2009, 21:19:59 pm »

Nå har jeg ikke sett eller lest så mye om hva de kan om T4 i Tyskland, men om du tar en titt på forumet til Aircooled Technology under avdelingene "Extreme "Aircooled Technology" projects" og "The Dyno Room-- Research & Development" så ser du ganske snart at han har gjort mye nyvinnende arbeid med T4 motorer. At han er en av de som kan mest og som har bidratt mest til utviklingen av T4-motoren har jeg ingen tvil om.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #85 på: januar 29, 2009, 21:24:33 pm »

Kan nok en del om T-4,
men å pakke veiver forsvarlig - det har han ikke peiling på.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #86 på: januar 29, 2009, 22:05:15 pm »

Interessant tråd, artig å følge med på hvordan du resonnerer deg frem til ting.

Men hvordan ligger du an med budsjettet?

Stå på videre  Glad
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #87 på: januar 29, 2009, 22:33:04 pm »

Hehe, budsjettet har jeg bare sluttet å bry meg med Øyerulling Nå går det kun på hvor mye penger jeg har på konto, om jeg har noe i det hele tatt. Men jeg det eneste som gjenstår som koster "store" penger er nok bare rustfritt grenrør og eksospotte, men dette tar jeg meg ikke råd til nå. Så i første omgang blir det kun kortede "erstatningsrør" fra 411 og denne potten fra Unneberg/Empi, så håper jeg at den bråker lite nok til at jeg får bilen godkjent hos 'tilsynet. Etterhvert blir det nok litt salg av de toppene jeg har til overs og diverse slikt, i håp om å få samlet inn igjen noen kroner.

http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=10220



Nå er jeg klar som ett egg for å begynne på montering, så det var litt kjipt at jeg må vente på kam-bolter og guffe fra Raby, men så får jeg også gjort noe småplukk som må til imens jeg venter.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #88 på: januar 29, 2009, 22:39:25 pm »

Får du brukt lyddemperen som følger dette anlegget da? Nå har jeg bare prøvd det i 56mod oval, og der går den ikke klar for innerskjermen.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #89 på: januar 29, 2009, 22:41:19 pm »

Er det selve enderøret som tar borti da, eller nytter det ikke om dette bøyes lengre inn heller?

Evt. har jeg jo muligheten til å korte inn hele potta, eller varme og bøye grenrøret slik at det havner litt lavere.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: 1 2 [3] 4 5 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!