mai 17, 2024, 02:56:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor logg-program för VW-folk!?.. Prototyp under test..  (Lest 11546 ganger)
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« på: desember 03, 2008, 09:55:37 am »


<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< EDIT 2 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ja då följer en kort sammanställning.
Jag har sett lite på hårdvarukraven som har skapats utifån era önskemål.
Här blir det en oppen arkitektur som kan byggas vidare på i all oändlighet Glad

En hårdvaru skiss:
http://www.are-inc.org/projects/datalog/hardware_big.jpg


En lista på portar som krävs så långt:

Analoga:
 
- MAP 1 (Boost/Vacc.)                                                                       1st Analogport
- MAP 2 (måle trykktap i intercooler)                                                     1st Analogport
- MAP 3 (Crankpressure)                                                                     1st Analogport
- MAP 4 (Exsos backpressure)                                                              1st Analogport
- Lambda 0-5v signal fra en lambda kontroller (LC-1 , LM-1 LM-2)               1st Analogport
- Lambda (Smalband)                                                                          1st Analogport
- Temp ingångar 0-150 grader (NTC) 3st                                                 3st Analogport
- Temp på vann til evt vannkjølt ic  NTC max 150grader                            1st Analogport
- Luft temp (NTC max 150grader)                                                         1st Analogport
- Oljtemp        (NTC max 150grader)                                                        1st Analogport
- Motortemp (Vann/topp temp)  -- (NTC max 150grader OK??)                   1st Analogport
- Bensin trykk                                                                                    1st Analogport
- Olje trykk                                                                                       1st Analogport
- 2st RPM ingångar med LM2917                                                            2st Analogport
                                                                                                    ---------------------
                                                                                                      17st Analoga portar


Digitala:
- EGT (evt 2-4 stk)    (Max 6675 2st port för data till alla sedan 1/st)          6st Digitalport   (4st sensorer)
- RPM (1st Timer interrupt driven)                                                          1st Digitalport
- LCD  (Tecken LCD, 1x8 till 4x40 tecken)                                                6st Digitalport
- SD-kort för data insamling.                                                                 4st Digitalport

Diverse:
- Serieport som kan hente data fra megasquirt?  (On-board UART)
- Inkoppling av ett antal olika brytare.
- Inkoppling av olika indikeringar, LED, Lampa, BEEP varning
- USB-port för komunikation mot PC och för uppdatering av programvara.


Jag fortsätter att uppdatera så snart mer info kommer in Glad

/n.




<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< EDIT >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Efter att denna tråden startat så har det kommit in lite ideer och önskemål.
Jag sammanställer detta här nedan, Jag uppdaterar denna lista så snart jag får in mera önskemål.
När vi har alla önskemål på plats så kommer jag att se på en lösning av hårdvaran.
Jag tror att vi kan använda kortet från 'Bromsbänks projektet' och lägga till ett data kort till det.
Jag skall jobba hårt med att ta fram en öppen lösning som gör att vi kan använda befintliga givare på motorn/bilen, eller använda det vi kan hitta på upphuggerier och biltema Glad

Nog om detta, till listan:

HARDWARE:

MAP:
- MAP 1
- MAP 2 (måle trykktap i intercooler)
- MAP 3 (Crankpressure)
- MAP 4 (Exsos backpressure)

TEMP:
- EGT (evt 2-4 stk)
- 2x IC temp før og etter (Borde vara 3stk, Vill ha ingående före/efter turbo och efter IC)
- Temp på vann til evt vannkjølt ic (denne er ikke så viktig da denhenger sammen  med IC temp)
- Luft temp
- Oljtemp
- Motortemp (Vann/topp temp)

TRYCK:
- Bensin trykk
- Olje trykk

RPM:
- RPM ingångar 2-3st
(En funksjon som sammenligner motor turtall mot inngående i kassa som da gir deg cluch slip...)

LAMBDA:
- Lambda 0-5v signal fra en lambda kontroller (LC-1 , LM-1 LM-2)
- Lambda (Smalband)

I/O:
- Inkoppling av ett antal olika brytare.
- Inkoppling av olika indikeringar, LED, Lampa, BEEP varning,

DIVERSE:
- Serieport som kan hente data fra megasquirt?
- Bruke de sensorene som allerede er komplet til Megasquirt
- Möjlighet att lagra mätdata på ett minneskort/minnebricka utan at ha PC:n inkopplad.


PC-INTERFACE:
- Analoge metere er ett must
- skifter farge (rødt/grønt/gult?) viss målingen kommer utenfor det området du ønsker.

- All informasjonen på én graf og se hele hendelsesforløpet, med variabel oppløsning.
- Program alá Logviewer

- Setup program för att använda kortet 'Stand Alone'
- Setup program för inkoppling/kalibrering av sensorer/givare.

- Syncronisering av förgasare/spjällhus
- Mätning av IC effekt.
- Mätning av cluch slip

'Stand Alone' INTERFACE:
- Enkelt knapp interface med LED indikering av status. Standby, Logging, Card full, Format card, Sensor Check.
- Möjlighet att koppla in en LCD, ex: 4x16 eller 4x20 tecken, för att få en enklare handtering utan PC:n.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Hei,
Jag har gjort en hel del olika programvaror för oss bilintresserade och nu tänkte jag att man skulle skapa
en ny programvara för oss som kör VW på stippen å gata.
Programvaran blir så kallad "Open sourse" och helt fritt att ladda ned och använda.

Jag vill ha förslag från er på vad denna programvara skall innehålla, vilka funktioner ni saknar när ni mappar/loggar era motorer.

Några exempel på funktioner jag har sedan tidigare programvaror:

- Loggning av mätdata under körning
Här kan vi logga data under körning till PC:n (eller ett SD/MMC minnes kort) för att sedan analysera data på PC:n i lugn och ro i eftertid.

- Mätning av IC effektivitet.
Här används 3st tempgivare som mäter insugsluft, Luft efter turbo, luft efter IC och sedan räknar ut effektiviteten på IC:n. Mycket använbar då man skall se vart den optimala placeringen av IC:n är på bilen.

- Mätning av mottryck i avgassystem.
Denna är inte bara intressant för turbo brukare, man kan även mäta skillnader på olika avgassystem utan turbo..

- Syncronisering av förgasare.
Här använder man 2st tryckgivare och varvtal. Man ställer in spjällen på tomgång efter tryckgivarna,
sedan kan man gasa långsamt från tomgång till WOT. med loggning av värden, På så sätt ser man enkelt om förgasarna arbetar likt och om det finns ett eventuellt luft läckage eller om ett spjäll ligger och glappar (vibrerar och ger olika öppning). Många som bytt gas reglage efter att ha sett hur kurvan deras ser ut efter en sådan körning Glad

- HP/TQ mätning.
Detta är ett projekt jag arbetar med i skrivande stund till ett annat projekt.
Det är meningen att man med en 3-axlig accelerometer skall mäta G-krafter i alla axlar och sedan utifrån det och vikten på bilen, kunna räkna ut HP/TQ. (Som en G-tech mätare)


Om ni har sett ett proff. program som ni tycker har bra funktioner, eller om ni har egna ideer om vad som skall finnas i ett sånt här program så kom med inlägg.
Jag skall försöka värdera alla ideer och lägga upp en önskelista här i tråden. Sedan ska jag programera detta till ett program som vi alla kan ha nytta av.

Det kommer i så fall byggas i VisualBasic för att det är ett programspråk som i stort sett alla programerare kan använda och dessutom så är det väldigt enkelt för vem som helst att förstå koden och lära sig att själv göra ändringar.

All källkod (Sourse code) kommer att släppas fritt, men jag kommer att hålla en "Master" hos mej ovh om det finns någon som vill ha in en egen funktion i "Master" programvaran så skall jag så klart se över det och lägga den in.

Jaja..
Låt ideerna strömma in, men var seriös, bomba inte denna tråd med förslag på 'databas för porrbilder' eller 'Systemfjärrkontroll för hemmabio anläggningen',
Det bör vara VW relaterade ting..

/n.

« Siste redigering: januar 26, 2009, 09:08:11 am av Lövdal » Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #1 på: desember 03, 2008, 21:25:07 pm »

Igen idee någon  Gliser

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: desember 03, 2008, 22:12:08 pm »

Jeg føler det hadde vært greit med noe som skifter farge (rødt/grønt/gult?) viss målingen kommer utenfor det området du ønsker.
For eksempel stiller du inn en eksostemperatur som du ønsker. Er tempen for høy, blir det rødt, og er den for lav blir det gult. Viss alle er grønne, er alt OK. Det vil gi en rask oversikt over skjermen om noe er utenfor ønskede målinger.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 03, 2008, 23:00:45 pm »

bra tiltak!
5 rattar . du som har peil på Megasquirt , har sikkert noen ideer derfra.
Analoge metere er ett must synes jeg . da får man litt føling.
Selv bruker jeg jo megasquirt til log'ing , men som du vet er det jo begrenset med innganger.

Skal man bygge noe slikt bør det være MANGE muligheter for innganger.
blir det begrenset så blir det liksom litt log'ing med Datasprutet, littt med dette opplegget og kanskje noe med LM_1 eller LM_2

DEt jeg kan komme på i farta.

RPM
Lambda 0-5v
MAP
Exsos backpressure
EGT (evt 2-4 stk)
Crankpressure( hvis sensoren er følsom nok, når jeg koplet på manometer på min motor , fikke jeg ikke utslag ,0-1,5bar)
Eventuelt MAP 2 for å måle trykktap i intercooler
2x IC temp før og etter
Temp på vann til evt vannkjølt ic(denne er ikke så viktig da denhenger sammen  med IC temp)
Bensin trykk
Olje trykk
Oljtemp
Motortemp (Vann/topp temp)


Men det som er like viktig er jo ett program ala Logviewer til å få det i grafer.





Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: desember 04, 2008, 00:13:58 am »

Kjempe ide!

Her er noen ting jeg kan tenke meg

Rpm på inngående aksel i girkassen
Rpm på hver drivaksel

En funksjon som sammenligner motor turtall mot inngående i kassa som da gir deg cluch slip...
Å ha med seg selve laptop'n i bilen lokker ikke, bedre å legge inn på et kort som kan leses i ro og mak.
Kjekt om man kan legge inn all informasjonen på én graf og se hele hendelsesforløpet.... med variabel oppløsning. Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 04, 2008, 00:27:55 am »

trenger vel ikke føler på inngående aksel,denne må vel stå på veiva/svinghjulet??
ellers slurrer kassa på dreva!  Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: desember 04, 2008, 00:42:50 am »

En prm på veiv selvfølgelig, og en på inngående aksel...så man ser om cluchen slurer
Loggført

Speed is no substitute for direction
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #7 på: desember 04, 2008, 01:01:45 am »

Kjempe ide!

Her er noen ting jeg kan tenke meg

Rpm på inngående aksel i girkassen
Rpm på hver drivaksel

En funksjon som sammenligner motor turtall mot inngående i kassa som da gir deg cluch slip...
Å ha med seg selve laptop'n i bilen lokker ikke, bedre å legge inn på et kort som kan leses i ro og mak.
Kjekt om man kan legge inn all informasjonen på én graf og se hele hendelsesforløpet.... med variabel oppløsning. Glad

Japp japp... Ser vart du vill komma.
JAg gkorde en plugin till Megasquirt tidigare med den funktionen.
RPM på moter kontra RPM på ingående axel i vxl-lådan.
Sedan använde vi vanliga kugghjul och givare från en bil med ABS bromsar för att skapa traction controll.
 och anti spin.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #8 på: desember 04, 2008, 01:23:40 am »

bra tiltak!
5 rattar . du som har peil på Megasquirt , har sikkert noen ideer derfra.
Analoge metere er ett must synes jeg . da får man litt føling.
Selv bruker jeg jo megasquirt til log'ing , men som du vet er det jo begrenset med innganger.

Skal man bygge noe slikt bør det være MANGE muligheter for innganger.
blir det begrenset så blir det liksom litt log'ing med Datasprutet, littt med dette opplegget og kanskje noe med LM_1 eller LM_2

DEt jeg kan komme på i farta.

RPM
Lambda 0-5v
MAP
Exsos backpressure
EGT (evt 2-4 stk)
Crankpressure( hvis sensoren er følsom nok, når jeg koplet på manometer på min motor , fikke jeg ikke utslag ,0-1,5bar)
Eventuelt MAP 2 for å måle trykktap i intercooler
2x IC temp før og etter
Temp på vann til evt vannkjølt ic(denne er ikke så viktig da denhenger sammen  med IC temp)
Bensin trykk
Olje trykk
Oljtemp
Motortemp (Vann/topp temp)


Men det som er like viktig er jo ett program ala Logviewer til å få det i grafer

Detta blir noterat,
Det är inga problem att koppla in ex: en MAX1230 A/D converter med 16 analoga ingångar.
eller varför inte 2st = 32ingångar eller 4st = 64ingångar eller...
Dessa AD omvandlare är seriella och man kan i alla fall koppla på upp till 16st på en PIC-krets.
(Dessa fungerar även med MegaSquirt Glad  ...)

Analoga mätare,
Hmm..
Det finns inga färdiga plugins för analoga mätare i Visual Basic,
Jag har programerat en egen DLL tidigare med enkla mätare där man skapar en JPG-fil med en bild på den mätare man vill skapa, och sedan ritar man bara mätar nålen med kod.
Den är lite "vedsjå" altså lite hm.... billigt? lite enkelt alá megasquirt...

typ...



eller med annan bakgrunds bild..



Så jag vet inte om man i så fall skall investera i en sådan plugin?
Eller är det någon på forumet som har tid att skapa ett öppet GUI för mätare, en .DLL eller en OCX som sedan kan användas fritt "Open Sourse" för jag har inte tid att göra ett så stort jobb.
Exemplen ovan är ihopslängda med min plugin nu bara för att ge ett förslag..

# Skulle det vara gott nog?

Men jag håller med om att analoga mätare är att föredra.
Och då kanske i kombination med tidigare önskan... Att man har ett färgsystem som gör att man snabbt ser om något ändrar sig utanför normen.
« Siste redigering: desember 04, 2008, 01:38:17 am av Lövdal » Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #9 på: desember 04, 2008, 01:51:06 am »

Joo.. angående Lambda 0-5v,
Jag hoppas att det du menar är att man skall kunna koppla in en ex. LM1 eller liknande?
Att skapa ett eget bredbands lambda-kort är ett STORT arbete och inget jag skulle ge mej in på...

men självklart, bredbands ingång skall vi ju fixa Glad

Ang. Sensor för att mäta "Crakcase pressure",
Freescale har hela programserien med MPX givare (sådan som sitter standard i Megasquirt.)
Det finns flera som ligger på en hög känslighet och inte har så högt max tryck som MPX4250.

Så det är fullt möjligt att visa trycket med en sådan sensor.

Jag kommer att sammanställa önskemålen och presentera det fortlöpande i det första inlägget..
Jag uppdaterar så snart jag får in något nytt..

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #10 på: desember 04, 2008, 09:42:22 am »

Og her var jo allerede fargene på plass slik jeg tenkte Osteaktig
Jeg tenkte jo "testbenk", men skal du ha det med deg i bilen er jo absolutt lagringkort det beste.


* matare3.jpg (3.97 KB, 100x100 - vist 994 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 04, 2008, 11:03:19 am »

Lambda så er er vel 0-5v analogt signal fra en lambda kontroller det mest vanlige
slik som LC-1 , LM-1 LM-2 har 2 stk av


er det mulighet med en Serieport som kan hente data fra megasquirt?? slik att man bruker de sensorene som allerede er komplet til Megasquirt men bare henter data slik som Megatune gjør.
sammen med noen andre sensorer??
Da vil man jo spare seg for noen sensorer.
Eller blir disse inngangene sli att men kan bruke 1 sensor og kople de både til f,eks megasquirt og log'boxen samtitig?

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #12 på: desember 04, 2008, 12:15:28 pm »

Lambda så er er vel 0-5v analogt signal fra en lambda kontroller det mest vanlige
slik som LC-1 , LM-1 LM-2 har 2 stk av


er det mulighet med en Serieport som kan hente data fra megasquirt?? slik att man bruker de sensorene som allerede er komplet til Megasquirt men bare henter data slik som Megatune gjør.
sammen med noen andre sensorer??
Da vil man jo spare seg for noen sensorer.
Eller blir disse inngangene sli att men kan bruke 1 sensor og kople de både til f,eks megasquirt og log'boxen samtitig?



Båda alternativen är möjliga,
Men jag tror inte man skall blanda in Megasquirt i ett sånt hät projekt, Inte till en start i alla fall.
Serieporten finns där om man vill använda den. Glad

Jag tror mer på att använda samma givre som megasquirten i så fall.

Hmm..
Skall se över det lite närmare, Du har ett poäng där, man vill ju inte montera dubbelt av allt Glad

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #13 på: desember 05, 2008, 08:58:14 am »

~~ oo ~~
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 05, 2008, 11:42:12 am »

den HP beregnningen. vil den bli utifra parameter somm  f.eks.

*Injector størrelse
*dutycycle på disse
*turtall
*benzin (energi inhold E-85 vs 98 oktan etc)
*Lambda
*og evt VE tall fra sprutet?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #15 på: desember 05, 2008, 14:03:25 pm »

den HP beregnningen. vil den bli utifra parameter somm  f.eks.

*Injector størrelse
*dutycycle på disse
*turtall
*benzin (energi inhold E-85 vs 98 oktan etc)
*Lambda
*og evt VE tall fra sprutet?

Nope....
Man kopplar till en Accelerometer krets med 3-axlar.
Utifrån de uppmätta G-krafterna på de 3-axlarna så räknar man fram data för effekt.
Samma som ex. G-tech mätrna.

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #16 på: desember 05, 2008, 14:21:06 pm »

En virtuell drag stripe basert på GPS ligger kanskje langt utenfor dette prosjektet... eller?
GPS styrt ladetrykk hadde også vært mumma...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #17 på: desember 05, 2008, 14:55:22 pm »

En virtuell drag stripe basert på GPS ligger kanskje langt utenfor dette prosjektet... eller?
GPS styrt ladetrykk hadde også vært mumma...

GPS är lite långsamt vad gäller uppdatering....
Om du söker på nett så finner du att dom som är litt seriösa bojkottar den lösningen.

GPS styrt laddtryck??  Nu får du förklara lite närmare.

Om du vill ha en stripp att köra på så kan man göra följande..

En sensor på ett av hjulen som får ex. 60pulser/hjul varv.
Man skriver sedan in i programmet vilken omkrets man har på hjulet.
Programmet startar en klocka då hjulet börjar att snurra och sedan mäter den ut ex. 402 meter.och stoppar klockan.

Då kan man räkna ut toppfart och tid.

Vill man så stoppar man upp några lysdioder i bilen som man sedan gör en "start gran" med, och en brytare på ex. kopplings pedalen,

Om man då mäter tiden från sista dioden tänds till kopplingen är släppt så får du reaktionstiden.

Du kan även få ut 60ft tiden...

Jaja.. Möjligheten är oändlig Glad

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #18 på: desember 05, 2008, 15:21:52 pm »

CSP Ghia'n hadde GPS styrt ladetrykk på SCC. I starten var trykket lavt, etter 10 meter gikk trykket opp, osv...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #19 på: desember 06, 2008, 20:11:50 pm »

CSP Ghia'n hadde GPS styrt ladetrykk på SCC. I starten var trykket lavt, etter 10 meter gikk trykket opp, osv...
Ok..
Då är jag med..

Hmm.. Höres ut som en lite tung lösning att ta det med GPS.
Men visst kan man det. Glad

En passande GPS modul kostar inte så mycket.
ca: 300-500.- NOK

Å det finns ju mycket man kan göra med en sådan.
Ex. så kan man lagra GPS data under körningen och sedan plotta det ut på en karta Glad

/n.


/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: desember 06, 2008, 20:29:41 pm »


GPS styring av turbo trykk bør man vel ha på motorstyringen
 ikke drevet av log programmet??

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #21 på: desember 07, 2008, 13:18:29 pm »


GPS styring av turbo trykk bør man vel ha på motorstyringen
 ikke drevet av log programmet??



Japp...
Helt klart det.
Men som sagt,

Allt är möjligt.

Kortet vi bygger i Bromsbänk projektet, skulle fungera fins som "Stand Alone" tilläggs kort till exempelvis Megasquirt.

Programvara för att skapa GPS styrt laddtryck kan jag hjälpa till med.

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #22 på: desember 09, 2008, 13:38:51 pm »

Några andra ideer någon??   Gliser


Joo....
Jag gör lite reklam för Bromsbänks tråden oxå...
Nu finns det ett litet (mycket enkelt!!) loggprogram som man kan använda till kortet som byggs där.
Alltså, de kortet kan användas till mycket förutom just till en bromsbänk...


ja jaa...

/n.
« Siste redigering: desember 09, 2008, 13:40:49 pm av Lövdal » Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #23 på: desember 11, 2008, 10:42:25 am »

Det er vel ingen som har nevnt "knock sensor" enda? Er det noe som er aktuelt?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #24 på: desember 11, 2008, 12:00:42 pm »

 Gliser  Ja visst !!!

Det skall vi ha..
Och den skall vara varvtals beroende.
Det vill säja att den skall filtrera efter varvtalet vilket är viktigt.

Japp japp...
Hmm.. Vi bör nog ha dubbla "Knock sensor" ingångar.
En till var sida så man kan välja om man vill ha den monterad i blocket eller i topparna.

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #25 på: desember 16, 2008, 16:10:34 pm »

Hei,

En sista ~~ BUMP ~~ innan jag sammanställer detta och går vidare.

Kom med förslag ni som vill..


/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: desember 16, 2008, 17:20:47 pm »

ikke all verden respons her nei.
keep up the gooood work
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #27 på: desember 17, 2008, 01:33:20 am »

ikke all verden respons her nei.
keep up the gooood work

Inga problem de Glad
Vi som är intresserade får trö till och ge den info vi tycker är viktig. Det kommer mer intresse effter att vi fått igång det första kortet och programmet.

Passar på att ge en lite bump igen..
Nu när sammanställning nummer ett är uppe.

~~ BUMP ~~

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #28 på: desember 17, 2008, 09:37:29 am »

når det gjelder tempsensorer ønsker jeg att man kan bruke f.eks std Bosch sensorer fra VW
det har de fleste tilgang på

(som jeg ser du hat notert) Glad
« Siste redigering: desember 17, 2008, 09:40:20 am av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #29 på: desember 17, 2008, 13:26:48 pm »

når det gjelder tempsensorer ønsker jeg att man kan bruke f.eks std Bosch sensorer fra VW
det har de fleste tilgang på

(som jeg ser du hat notert) Glad


Japp japp...

NTC standarden hittar vi i 90% av de givare/sensorer för temperatur i standard bilar.
Jag tror dock att de flesta (bara) klarar av 150grader celcius. Men det skall väll vara nog om vi nu har 4ingångar för K-temp som klarar upp till 1024grader celcius. ??

Vidare så tänkte jag på att låsa tryck sensorerna till MPX-serien men jag vet att det finns många US-fordar som har trycksensor som går mellan 0-5 volt. Även Toyota använder 0-5volt sensorer så här valde jag att ha en öppen struktur där man kan använda vilken typ man vill, genom att bara ändra på matematikken i INI-filen.

Samma sak gäller för RPM ingångarna.
Det finns möjlighet att använda 2st RPM ingångar med så kallad "Interrupt" driven kod, men då det kräven en massa optimering för att få det fungera med USB utgångens uppdaterings intervall (Polling) som ligger på 10ms så tog jag den enkla vägen och använder en Interrupt driven ingång och tar sedan 2 ingångar via extern krets LM2917, som är en frekvens till spännings omvandlare.

Den interrupt drivna ingången är MYCKET exakt och kan användas för att mäta kamtiden, varvtal, dwell-time m.m.

De 2 RPM ingångarna som styrs med LM2917 är mindre exakta men är bra nokk för ex. motorvarvtal, kontroll av sliring på kopplingen m.m. (Som en liten info, så använder ex. Mazda denna krets till sitt ABS system så det är inte så dålig lösning Glad   ...)


De analoga ingångarna har jag valt att lägga med externa AD-kretsar på 12-bit upplösning.
På detta viset kan man lägga till flera i efterhand. Om man vill ha ytterligare 16 analoga ingångar så krävs det bara 2 portar på MCU:n.

Dessa analoga ingångar har MYCKET bra data och lämpar sig till i stort sett alla tänkbara mätningar.
Dom är snabba nog att fungera som data insamlare för Oscilloscop och liknande.



Jaja..
Jooo.. En sak till,
Vad skall vi ha för budget på ett sånnt här bygge?

Jag räknade över detta och om man inte använder sig av så kallade "Free samples" utan köper allt från ex. Farnell, Elfa, Digikey eller liknade så pratar vi en summa runt 2600.- NOK (+-) någon hundringar om man vill ha en box och lite fancy lysdioder och annat ..

Men man kan så klart lämna ute det man inte vill använda.

Lite kostnader man kan tänka på:
- En Tempingång för 0-1024grader koster 130.-NOK  (Jag har placerat 4st på kortet)
- En RPM-ingång med LM2917 kostar ca: 60.-NOK
- En LCD på 4x20 ca: 180.-NOK. En på 2x16 ca 90.- NOK.
- En tryckk sensor i MPX-serien 230.-NOK.

Jag har använt 3st AD-kretsar = 24portar.
Om man vill så kan man ju spara in på dessa och en sådan krets kostar ca: 290.- NOK.

- Kontakter på kretskortet till alla IN/Utgångar kostar en hel del. Här kan man spara in genom att löda kablarna direkt på kortet. Kontakterna i min beräkning kostade ca 320.- NOK

Man kan alltså helt enkelt låta bli att löda in komponenterna, dessa kan man alltid montera i efterhand om man vill.

Hm..
Nu är det visst kaffe  Glad

/n.
« Siste redigering: desember 17, 2008, 13:30:29 pm av Lövdal » Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!