mai 03, 2024, 07:55:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 30
211  Forum / Problemløseren / Sv: Injection som fusker på: august 23, 2013, 16:32:08 pm
Er vel tomgang regulator/varmkjøring regulator den ofte kalles...
Eller "auxillary air regulator"

Jeg mener en her i Sør Rogaland klubben også manglet denne og fant ut via delenummer at samme Bosch del var brukt også på noe tyske GM greier...Var vist greit å skaffe
Sender deg en PM med hans kontakt info
212  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 72 Fastback..., back to the 90's ? :-) på: august 19, 2013, 14:42:32 pm
Hehe.. Skal ikke lage bråk om kopi rettighetene på de bildene nei  Kult
213  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 72 Fastback..., back to the 90's ? :-) på: august 19, 2013, 12:45:29 pm
Jeg tok et par bilder av en gul langnase på Wolksworld treffet i 2008
De hadde vel kalt den "311"  Øyerulling
http://www.srvwk.com/bilder/VolksWorld2008/img_5821.html
Edit: Ser at bilden ikke ligger helt i rekkefølge i det albumet, men det er gaske mange bilder av denne der

Nesten så jeg angret på at jeg "ga bort" den jeg hadde stående :-)
214  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Typebetegnelser på Porsche industrimotorer på: august 15, 2013, 23:01:36 pm
Her er noe
http://www.356a.com/engine_identification.php

Utgangspunktet mitt var en 616/33-1
215  Forum / Snikk-snakk / Sv: Passer biltemamotorbukken? på: august 15, 2013, 18:37:20 pm
En får festet 3 av boltene, jeg har ikke giddet modifisere...
Jeg har to slike, en har fått montert cluch hus fra T3 bus.. og brukes til oppstart bukk
216  Forum / Problemløseren / Sv: Spørsmål om t4 motorer på: august 15, 2013, 07:26:23 am
Jeg har også en CU blokk stående og jeg tenker å lage en dynamofot selv i stede for å frese av og bruke hyllevare

Her er bildene jeg tenkte på ang "impi" sin dynamofot. Den er festet i blokka forran veivhus ventilasjonen, røret der er antagelig for oljepåfylling gjennom veivhus ventilasjon?



Men jeg tenker heller å lage en selv, mer lik den Martin kjørte med og antagelig har laget selv..
Fra gode gamle dager :-)
217  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Westfalia "head banger cabinet", eventuelt dør fra høyskap (Birsch Wood) på: august 09, 2013, 21:15:39 pm
Takk for tips Lasse!
218  Forum / Problemløseren / Sv: Spørsmål om t4 motorer på: august 09, 2013, 21:10:14 pm
Det er ved utløser armen du må ta mest, og det er her det blir et lute hull du kan tette med epoxy eller noe etterpå. Det må også tas litt rundt starteren og i nedekant som gmh sier
Anbefaler at du tar ut utløserarmen og returfjæra da dette er i stål.. og om du kommer borti dette med slipeverktøyet når du har mye alu/magnesium fykende rundt kan bli i overkant spennende

Her er et bilde av girkassen til en i Sør Rogaland VW klubb som viser hvor du må slipe.
Ligger vel et bilde i tråden til Dewil også


219  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Westfalia "head banger cabinet", eventuelt dør fra høyskap (Birsch Wood) på: august 09, 2013, 12:40:19 pm
Før jeg drar frem snekker verktøyet....
Er det noen som har dette kabinettet for salg - Eraly Bay Birch wood


Det trenger ikke være strøkent under, da jeg skal lime på hvit perforert vinyl (Resten av taket var slik når jeg kjøpte bussen) men fronten må være OK
Alternativt kan en OK dør fra "høyskapet" være aktuelt (til å lage front av)

Eller om noen vet om hvor en i Norge kan få tak i laminat som er "likt nok" Birsch Wood
220  Forum / Problemløseren / Sv: Spørsmål om t4 motorer på: august 09, 2013, 10:14:11 am
Blokk der veivhus ventilasjonen er festet med bøyle er enklest dersom du har tenkt å kjøpe deg en dynamofot som passer
Mange 2 liter blokker, CU for eksempel har veivhus ventilasjon støpt i blokka, og må eventuelt freses av dersom du skal benytte dynamofot for T1 kjøling.

For Porsche kjøling må blokk freses uansett.

PS:
Har sett at "impi" på Sør Afrika forumet har laget et feste for dynamo der han beholder CU blokka sin veivhus ventilasjon.
Gidder ikke søke etter bildet, men du kan gjøre det selv om du vil
Her er link til forumet:
http://aircooledvw.net/viewtopic.php?f=6&t=30
De vanlige dynamofoten han bruker er til blokk uten fast veivhus ventilasjon pipe - som er bilder av i posten over :-)
221  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Oxyboxer i Ghia på: august 08, 2013, 08:05:08 am
Snart klar for lakk  Gliser

Må ikke glemme å lage hull til peilepinnen først :-)
222  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Oxyboxer i Ghia på: august 06, 2013, 15:21:19 pm
Jeg brukte bare delen som ligger bak reimhjulet og laget ny plate på toppen - ble for mye klatt å tilpasse original delen
Det er såpass mye plater med profiler som er skrudd sammen at det sitter greit uten feste i blokka er min erfaring. Har nå kjørt to sessonger  Gliser



223  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fra de glade 80 og 90 åra på: august 02, 2013, 21:10:35 pm
Og noen fra et år eller to senere.. 95?



Rogalandsbil, husker ikke navnet


Denne var fra Bergen, husker eier men ikke navnet hans.. sort hår og hockey sveis :-)


Denne var vel også fra Bergen


Lyric bobla på "langtur"


Denne husker jeg var en av mine favoritter







Eric sin igjen.,.. trodde det var T4 mtor.. men det ser ut som Porsche kjøling på T1 blokk?



Kvikk foot'en var tøff den :-)

224  Forum / Snikk-snakk / Sv: Fra de glade 80 og 90 åra på: august 02, 2013, 20:56:55 pm
Må få litt liv i denne tråden:-)

Bilder fra Bergensbiler var etterlyst....
Fant noen gamle bilder fra Bergen, BugOut da det var på travparken..Drive-In kino og greier..
Mener dette var det året var det så kaldt at vi måtte sitte på baksete ryggen på Ghia Cab'en vi kjørte - da det frøs på frontruta :-)
Var det 93?


Tørresdal'en fra Skjoldastraumen sin? Innfeldte baklykter mener jeg å huske


Frode sine



Denne fikk premie, han som kjørte den drev med hest mener jeg å huske


Geir (GD) sin


Eric sin den gang.. Mahrer Racing" boble med T1 turbo.. har sett den med T4 motor også

225  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt Der Blitz Type 2 1973 modell på: juli 29, 2013, 10:50:05 am



Dette ser flott ut. Har du mer info om modell nummer? Er det et nytt eller brukt?
Etter årets tur med camperen er jeg klar for 12/220/gass skap jeg også, men vil ha et som enten skjules bak org døren eller som dette passer fint og ser "originalt" ut
226  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: VintageSpeed eksos - noen erfaringer? på: juli 27, 2013, 21:31:07 pm
Har det på min Earlybay Camper - 2 liter Oxy
Passform var OK, men måtte kappe litt i ene fastet til støtfangeren når jeg monterte hengerfeste

Valgte "det store" til bay.. men burde nok valgt det lille. Bråker litt for mye for min smak, og jeg har nok godt under 125 hester.
Det bråker likevel mindre en det gamle quicet pack rælet jeg kjørte med da jeg hadde 1600 motor
Blir som annet rustfritt missfarget etter en tids bruk
227  Forum / Hva skjer? / Sv: Telehiv Treffen 2013 - Bildetråd på: juli 10, 2013, 12:08:25 pm
Ser ut som et flott treff!

Burde tatt turen, vi har jo fått besøk fra dere flere år på rad på Sør Rogaland treffet!
Det ble rett og slett ikke tid siste helg før ferien starer..
Men... Camperen står klar med trekano på taket, og Allyen rullet sammen inni bilen... skal til Telemark på Kanalpadling :-)
228  Forum / Problemløseren / Sv: t4 motor i t1 på: juli 10, 2013, 08:41:37 am
Her er to linker for "upright cooling"
http://www.tunacan.net/t4/tech/upright-t1.shtml
http://www.aircooledtech.com/type4_upright_conversion/

Og direkte link til modifisering av generator pulley
http://aircooledtech.com/type4_upright_conversion/pulley_mod/
Dette er typsk for de som bruker to type4 kjøleblikk sett og bygger cylinderblikk til T1 viftehus av dette...

Det er også et alternaitv å se på dynamo reimskiven fra en 6V dynamo...
Mener jeg brukte det på den første T4 i T1 kjølingen jeg laget - før jeg byttet til et DTM sett
Men det prosjektet er fortsatt ikke ferdigstilt  Flau
229  Forum / Snikk-snakk / Sv: 4x4 i boble på: juli 08, 2013, 08:21:18 am
Kassen må maskineres for å få plass - bilder ligger på subarugears.com
http://subarugears.com/Casing.html
230  Min klubb / Nord-Rogaland VW Klubb / Sv: vw-affel sammenkomst ! på: juli 05, 2013, 12:46:45 pm
Er det fint vær og helg er det kanskje noen som tar turen fra Sørfylket også :-)
Vi er gode på Vaffler her, blander med batteridrill og malingrører i 10 liter spann - Men jukser med Toro blanding fra Storcach :-)
Og så er vi gode å skryte også.. kanskje ikke like gode som de fra Bergen, men ikke langt unna  Kult
231  Forum / Problemløseren / Sv: Str på lager til å sette inn i T4 svinghjul. på: juli 05, 2013, 12:38:58 pm
Og Steinar på Dalhems har på lager :-)
232  Forum / Problemløseren / Sv: Injection som fusker på: juli 05, 2013, 12:38:24 pm
Tror jeg ville sjekket head temp senore først, koster ikke mer en $20
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=BOS%2D0%2D280%2D130%2D012
Jeg vet ikke hvordan karakteristikken er på denne, men om du kobler den av kan det være at du lurer hjerne til å tro det er KALDT og dermed gir mer bensin (chocke funksjon). Om den da går greit har du i alle fall utelukket en del

Det er airflow meter på denne.. og den kan være problemer med..
Står en del om hva som er sjekket og justert på de overhalte aircooled.net selger - og hva som typisk "herjes med" for å "fikse feil"
http://vwparts.aircooled.net/Air-Flow-Meter-Rebuilt-1975-79-VW-Beetle-and-SB-p/043-906-301x-0280200006.htm
Det er denne som benyttes som motor (kjøletemp) sensor for ECU å vite om den trenger kaldstart/chocke funksjon
(Den i luftmengde måleren benyttes for å justere blanding etter luft temperatur - Kaldere luft>mer bensin)

Tett bensin filter, tett sil i tank eller feil på bensintrykk regulator- > Lavt bensintrykk?
Ser den har samme regulator som WBX, og da mener jeg det er 2.5bar grunntrykk
Knasten har foreslått å sjekke trykket alle rede ser jeg...

Burde fusket om den var varm også om det er problemer med bensintrykk eller lutmengde måler... men om det bare er "lit ute av spekk" kanskje?

Eller at "klaffen" i mengdemåler er litt treg, og at det kommer seg når det blir varme i motorrommet?

Da den har vært på veksted må en regne med at de har sjekket vakum slanger, slik at den får den fortening den skal ha?
233  Forum / Teknisk, teori og praksis / Girkasse 002 3 og 5 rib til Early bay på: juni 28, 2013, 09:21:59 am
Jeg drive rå ser litt på alternativer for høyere utveksling på Early bayen min.
Har en 2 liter Oxy montert nå, det er litt slitsomt høyt turtall når en cruizer i 80-90

Kjører nå med 195/70 14, men har nye 195/70 15 felger/dekk liggende som hjelper litt.
Earlybay 002 3Rib kassa har denne utvekslingen
3,80
2,059
1,260
0,821
R&P 5,375

Jeg har en 002 5 rib kasse (1800 type 4) liggende, som skal ha denne utvekslingen?
3,80
2,059
1,260
0,889
R&P 4,857

Det hadde vært supert å fått 0.82 4'e gir i denne kassa - en drop på ca 500 rpm i 80 kmt når en tar med dekkbytte.
http://www.teammfactory.com/gearcalculator.php?kmh=1&tirewidth=195&tireprofile=70&wheelsize=14&tirediameter1=24.75&maxrpm1=5000&finaldrive1=5.375&gearratio1=3.8&gearratio2=2.059&gearratio3=1.261&gearratio4=0.821&gearratio5=0&gearratio6=0&trannytype=&tirewidth2=195&tireprofile2=70&wheelsize2=15&tirediameter2=25.75&maxrpm2=5000&finaldrive2=4.857&gearratioa=3.8&gearratiob=2.059&gearratioc=1.261&gearratiod=0.821&gearratioe=0&gearratiof=0&trannytype=&tranny=Calculate+Transmission+1+%26+2

Men 5 rib kassa har splines og 3rib kassa har kile etter hva jeg har lest meg til, så det å ta 4 giret derfra nytter ikke.

Er det noen som:
vet hvilken girkasse og utveksling som er brukt på Late bay med 1600 motor? Er det en mulighet å ta 4 giret fra denne - at det er splined og 0.82?

Vet om noen som leverer 0.82 4'e gir for splined ?

Om opplysningen jeg har funnet stemmer?

Ser ikke for meg å bygge om til 091 6 rib kasse i denne bilen...
234  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Rallycrossnostalgi 4x4 boble, noen som kjenner historikken? på: juni 27, 2013, 07:05:04 am
Nå kjente jeg at jeg ble litt gira!
Syns jeg ser denne i firehjulsdrift gjennom langsvingen på rudskogen, strøken og hvit med castrol logo i behold! Gliser

[Liker Kjempemye]
Er fristet selv, men når jeg ser hva tid jeg har til prosjekter som jeg har statet på er det bare å glemme.

Håper noen bygger den opp mest mulig lik slik den var. Rå og brutal  - men en 100% gjennomført restaureringsjobb
Clean GL boble kan en bygge med annet utgangspunkt - men det er nå min mening
235  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: -71 earlybay på: juni 26, 2013, 15:03:09 pm
Gratulerer!
236  Forum / Problemløseren / Sv: Temperatur på motor på: juni 26, 2013, 11:59:45 am
Er det i celsius eller farenheit du måler

Om det var min oljetemp på oxyen så er det selvsagt i celsius...
Og posten min om topp temp over er jo begge oppgitt

I ovalen min med Porsche 356 motor ligger temperatur på mellom 185 og 200F (har peilepinne med termometer) ~ eller 85-95C

Denne kan være grei å ha i bakhodet når en tenker på topp temperaturen
Postet den i en prosjekt tråd om EFI tidligere i dag
Om en har dyset/tunet til 14.7 så blir det varmt.. en bør på lett cruizing ligge rundt 16, belasting 13 og WOT 12.5-13


Feil tenning kan også gi høy topp temperatur

Kam'en i T4 motrene laget med tanke på å klare avgasskrav med teknologien som var tilgjengelig i den tiden. Det gjør at temperatur blir unødvendig høy og effekten unødvendig lavere...
Så ved overhaling hadde jeg ikke satt inn en org kam om jeg skulle bruke bilen til annet en utstilling for original politiet :-)
237  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Børre.. Med oppstart og datalogging OG bilder... på: juni 25, 2013, 23:17:16 pm
Jeg ville lagt AFR target på...
12.8-13:1 for WOT, 13:1 for belastning, 16-17.5:1 for lett cruizing

Unngå området +/- 14.7.. der ligger peak EGT
Figuren under forklarer, du vil kjøre enten rich eller lean :-)



EDIT:
Ser nå at denne har pustehjelp, og da må den få noe mer suppe på trykk
Mener jeg låg rundt 11.8 på min 20V Audi 5'er på WOT og fult trykk
Her kan nok Knasten komme med bedre råd ang WBX og Turbo
238  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Type blokk for bygging av motor? på: juni 25, 2013, 09:57:59 am
At du slipper linjeboring ved overhaling av en magnesium blokk er vel heller skjelden.... Så den maskineringen må du regne med enten du trimmer eller overhaler. Når du først er i gang hvorfor ikke maskinere topper/blokk til 92mm boring og få balansert bevegelige deler? Du er vel nedover Sørlandet av og til.. og kan stikke innom det luftkjølte vw verksted i Vennesla  Blunker


239  Forum / Problemløseren / Sv: Temperatur på motor på: juni 25, 2013, 09:15:05 am
Det er temperatur i toppen en diskuterer her ja, og denne sensoren monteres på pluggen til den cylinderen som normalt blir varmest..
Det vil si cyl 3 på Type 1 eller type1 kjøing på Type4. Hvor den bør monteres på original Type4 kjøling vet jeg ikke sikkert, men tenker vel at det er cyl 3 som er mest aktuell her også da oljekjøleren tar noe av luften på den siden?

Oljetemp er jo noe helt annet...
Jeg ligger nå rundt 95 grader oljetemp på Oxyboxeren i Earlybay camperen min. Den stiger ikke ved  belastnig (les Rennfast) men stiger opp mot 105 grader ved kjøring i hastighet rundt 90kmt i lengre tid. Det er på grunn av oljekjølerens montering.. har ikke fått tatt ut motor og satt inn ny kjøler i doghouse... Kjører temporært med en liggende under bilen - med termostatstyrt vifte.
240  Forum / Problemløseren / Sv: Temperatur på motor på: juni 24, 2013, 22:14:32 pm
I følge Ratwell er rundt 180c eller 350F der temperaturen normalt skal være på cruizing, men over 200C eller 400F på en varm dag med camperen turlasted er ikke unormalt:-)
Og det er greit å unngå langvarig høy temp opp mot 220C eller 430F oom du vil unngå at ventilsetene løsner.

Edit:
Det var faktisk en link fra Ratwell så jeg nå.. German supply
http://www.germansupply.com/xcart/customer/home.php?gspage=customer/main/tech/cht/cht_install_4.tpl


Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 30
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!