mai 03, 2024, 08:31:31 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tig-sveiseapperat  (Lest 2055 ganger)
Danny
Seniormedlem
****
Innlegg: 323
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« på: november 26, 2013, 16:24:52 pm »

Har lyst til å lære meg å tig sveise, og lurer på om det Meec apperatet de selger på Jula kan være greit å begynne med?

http://www.jula.no/tig-invertersveiseapparat-180-a-210053

Finner lite brukt tig-apperat omkring og har ikke lyst å legge en bil inn i et...
Vet at man må ha acdc for aluminium, men det er ikke første pri enda...

Noen?

Danny
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #1 på: november 26, 2013, 20:42:32 pm »

Du må ha AC/DC tig for å sveise alu da... De billigste ligger rundt 7.000 på Fin
DC funker for rustfritt...
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 26, 2013, 22:21:38 pm »

hvis du har MIG fra før så mener jeg du bør kjøpe AC/DC med en gang.
noe rustfritt og stål blir det med TIG'en men tipper 70-80% til Alu .
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Danny
Seniormedlem
****
Innlegg: 323
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #3 på: november 26, 2013, 23:17:25 pm »

Har ingenting fra før, vil lære meg å tig'e, så lurer på om noen har testa det Meec apperatet.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 27, 2013, 09:40:40 am »

Har ikke prøvd Meec sitt. Men har prøvd tilsvarende. Og dette kan overhode ikke sammenlignes med en tig maskin. Det er i utgangspunktet ett pinne apparat med en ubrukelig tig slangepakke. Jeg jobbet tidligere som forhandler for Esab.. og vi var egentlig flaue over at Esab kalte de små Caddy likeretter pinneapparatene sine kombinert apparater.

En som kan sveise tig kan ved nød bruke en slik maskin. Men som ett læringsapparat er det penger ut av vinduet. Det samme gjelder billige mig apparater.

Legg i litt mer peng og få noen som virker. Litt vrient å lære å sykle på en sykkel uten styre og bremser. En klarer det nok til slutt. Men du verden å mye enklere det ville vært å hatt utstyret i orden til å begynne med.

Minimumskrav til en tigmaskin bør være:
-Startspenning.
-justering av gass før og etter startknapp.
-AC/DC
-Og helst pedal (har ikke dette selv på min 250 amp Kempotig... og griner hver gang jeg skal sveise)

Har hørt at noen har fått "no-brand" kineser rene tig maskiner til å virke tilfredstillende. Men slangepakkene er som regel dritt og jobbe med. Med svære påstripsede brytere som bare blir i veien. Og av materialer som ikke takler varmen ved sveising mer enn 2 minutter.

Så min anbefaling vil på det sterkeste være og spare opp ihverftall det dobbelte før en begynner å kikke etter ett brukt på Finn. Eller bla opp 30000,- og kjøp ett nytt i butikk  Rekker tunge

Og til spørsmålet tig eller mig/mag... når du i utgangspunktet sier du ikke vil sveise alu... er kjøp MIG/MAG!! Gass kostnaden ved bruk av tig er omtrent det dobbelte. Og med den rette person bak sveiseglasset kan resultatet bli like fint ved benk sveising.
Loggført

Snow-Trac ST4
Juniormedlem
**
Innlegg: 51
Bosted: Rindal


Vis profil

« Svar #5 på: november 27, 2013, 13:14:04 pm »

Jeg kjøpte dette apparatet fra Meec for ca et år siden, og er godt fornøyd. Ble fine sveiser etter kort tid, selv om jeg ikke har sveist med TIG før. Dette var på rustfrie plater AISI 304.
Men tviler ikke på at det er store kvalitetsforskjeller.
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: november 27, 2013, 17:09:31 pm »

Jeg vet sikkert ikke bedre pga manglende erfaring men jeg er svært fornøyd med mitt kina apparat som har en pris på ca 10.000
Ac/dc og har funker veldig bra på sort stål, rustfritt og alu.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Danny
Seniormedlem
****
Innlegg: 323
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #7 på: november 27, 2013, 23:27:24 pm »

Takk for innspill folkens, nå stikker jeg på surf tur til Spania/Portugal en ukes tid for å tenke over saken Glad
Loggført
RIN94
Medlem
***
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø



Vis profil
« Svar #8 på: november 29, 2013, 17:25:11 pm »

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44999988&searchQuery=tig%20maskin
Loggført

1300 - 68mod
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!