mai 06, 2024, 15:38:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lengde på pinnebolter til topp/sylindere type 1  (Lest 3025 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: november 04, 2008, 22:27:30 pm »

Noen som vet lengden på de respektive "head stud's"?
std lengde 1600 motor


Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Espen Sandbakken
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena


Klubbløs #008


Vis profil
« Svar #1 på: november 05, 2008, 07:01:09 am »

Jeg har akkuart delt motoren min og tatt de ut, det er en 1600 as41 blokk. Kan ta et mål av de jeg i løpet av dagen..  Glad

Mvh
espen
Loggført

- 51 T-1 Drag
- 55 T-1
- 66 T-1 cal-look
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 05, 2008, 08:59:46 am »

topp
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Espen Sandbakken
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena


Klubbløs #008


Vis profil
« Svar #3 på: november 05, 2008, 10:51:39 am »

I min motor så satt det:
4stk 180mm
3stk 200mm
9stk 235mm

Men jeg tror det ene hullet er boret opp og satt i en 235mm i stedet for 200mm ettersom det er 3stk 200mm og 9stk 235mm. Men dette er det sikkert noen som kan litt mer om akkuart det her på forumet.
Loggført

- 51 T-1 Drag
- 55 T-1
- 66 T-1 cal-look
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #4 på: november 05, 2008, 17:07:50 pm »

I min motor så satt det:
4stk 180mm
3stk 200mm
9stk 235mm

Men jeg tror det ene hullet er boret opp og satt i en 235mm i stedet for 200mm ettersom det er 3stk 200mm og 9stk 235mm. Men dette er det sikkert noen som kan litt mer om akkuart det her på forumet.

Eksakt samme lengder satt det i min 1600 AS 41 blokk også. Tror det skal være sånn jeg?? Kult
Loggført

Mvh
Reiel
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: november 05, 2008, 21:04:45 pm »

Tak!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 05, 2008, 21:14:09 pm »

Har et sett med sånne pinnebolter liggende. Skrudde ut av en as-41 blokk.
Sving innom, og se på at jeg tar en kaffe hvis du trenger de.. Osteaktig
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: november 05, 2008, 23:51:49 pm »

tenkte å oppgradere pinneboltene på den "store" WBX motoren jeg er i startfasen med å bygge Rekker tunge
og da er det kjekt å slippe å tenke på om de er kraftige nok
originalt WBX'er er  7mm diameter
Planen er å sette inn 10mm Cromoly pinnebolter
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 04, 2008, 18:04:10 pm »

wbx'er har jo M12 i blokka.

Tenker litt på å få tak i M12 pinnebolter, og dreie/maskinere de ned i diameter til M10  i ene enden(+ nesten hele lengden slik att de er M12 i bunnen) og så gjenge oppM10 på toppen.

SÅ tips anng M12 pinnebolter 12.9 kvalitet eller tilsvarende taes mot med et "takk"

225mm lengde
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #9 på: desember 04, 2008, 18:27:57 pm »

Hva med og bruke disse?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    VW Type 4 & Porsche 914 ARP 2000 Head Studs $329.00
 
 

Click to enlarge 
The proprietary ARP materials used to make our VW and Porsche head studs, thru-bolts, and connecting rod bolts is about 33% stronger than the stock material, with a 220,000psi tensile strength and improved fatigue characteristics.

Use of ARP fasteners in your Porsche or VW will ensure that your engine will be assembled with the most accurate and even clamping load possible, and will maintain that spec for prolonged periods of operation.

Price includes 16 ARP 2000 head studs, 12 pt nuts, ground washers, and ARP assembly lube. ARP case-through bolts sold separately.

Application notes: We recommend replacing the stock head studs and upgrading to the ARP 2000 heads studs on engines larger than 2270cc or 150 horsepower or when using Nickies cylinders. We recommend torquing heads to stock torque specifications using the factory prescribed torquing method.


 
 
This product was added to our catalog on Friday 16 November, 2007.
 
   
 
 
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 04, 2008, 19:10:21 pm »

vet du dimensjonene på disse?
det vet ikke jeg
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #11 på: desember 04, 2008, 19:57:43 pm »

Jeg vet ikke dimensjonen på disse men vbx og type4 har de samme pinnboltene så de passer jo i blokken din. 
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: desember 04, 2008, 20:19:48 pm »

det er kun de nederste boltene som er like
de øverste er ikke like
WBX bruker 2 forskjellige lengder oppe , mens type 4 har samme lengde oppe.


WBX:



Type 4




Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #13 på: desember 04, 2008, 20:38:43 pm »

Det har du helt rett i.
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #14 på: desember 05, 2008, 13:28:18 pm »

tror ikke du trenger 10mm bolter. 8mm med god kvalitet skal holde. Riktigere ekspansjon.
Og dette er testet.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: desember 07, 2008, 23:22:16 pm »

men vil ikke boltene utvide seg likt da.??
Stål utvider seg vel ikke ulikt avhengig av diameter??
trodde det utvidet seg så-så-mange hundredels mm pr 100 grader.??

vil disse utvide seg likt??



Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: desember 07, 2008, 23:33:07 pm »

Nei, den ene skal utvide seg mer radielt, men lengdemessig skal de utvide seg likt.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: desember 07, 2008, 23:43:10 pm »

ja det er lengden som er intressant i dette tilfelle.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: desember 07, 2008, 23:47:45 pm »

Formelen er noe sånt som så:

delta L = L_initiell x varmeutvidelseskoeffisient x delta Temperatur

varmeutvidelseskoeffisienten er ikke konstant over store temperaturområder, men tilnærmes for kortere temperaturintervaller. Husker ikke om det var noen særlige variasjoner, og om det gjelder alle materialer.

Loggført
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #19 på: desember 15, 2008, 20:12:50 pm »

men da må jeg spørre. målte pinneboltene på min as41 blokk i kveld.  og dem er ikke 10mm .  men heller ikke 8mm. hm ..blir litt mystifistisk det spørr du meg.  9,26 mm faktisk .. de på pumpa er jo 8 og dem ser mye mindre ut på øyemål ..  utvendig mm på mutterhodet på pinneboltene er 15mm. kan det stemme at 10mm er innvendig da?
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: desember 15, 2008, 22:07:32 pm »

M10 har stor diameter = 10mm, gjengebunndiameter = 8,05mm, og middiamter på 9,026mm.

M8 har stor diameter = 8mm, gjengebunndiamter = 6,37mm, og middiameter på 7,188mm
Loggført
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #21 på: desember 16, 2008, 12:43:34 pm »

M10 har stor diameter = 10mm, gjengebunndiameter = 8,05mm, og middiamter på 9,026mm.

M8 har stor diameter = 8mm, gjengebunndiamter = 6,37mm, og middiameter på 7,188mm

takker. da stemme det da . m10 på pinnebolta og m8 på oljepumpe boltene:)
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!