VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: FooZ på mars 17, 2015, 13:34:12 pm



Tittel: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: FooZmars 17, 2015, 13:34:12 pm
Heisann, jeg lurte litt på om jeg skal kjöpe nye sylinder/stempel til motoren.

Kan jeg montere 1800-1900ccm sett på en 1600 AD blokk?
Hvor mange kubikk kan jeg evt få om jeg kan bytte til större sylinder, og vil dette gjöre stort utslag på hk/nm?

På et senere tidspunkt skal jeg montere turbo,
og lurer da også på om det er en fordel å evt bytte til större sylinder/stempler da?  ::)


Tittel: Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: Jesper1201mars 17, 2015, 13:42:29 pm
Du kan få helt opp i 2332ccm, det innebærer bytte av veiv og sylindere.
Største du kan få på org. veiv er 1915ccm.
For å få på noe større enn 1680 sylindersats må blokk maskineres.

Sylindere og stempler i seg selv gir ikke mye mer effekt hvis du ikke følger opp med gassere, kam, topper, vipper og en annen eksos osv.


Tittel: Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: FooZmars 17, 2015, 13:51:23 pm
Ok, takk for svar  :)
Da venter jeg med det prosjektet til senere.  ;)


Tittel: Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: Jærvamars 17, 2015, 20:02:15 pm
Du kan få helt opp i 2332ccm, det innebærer bytte av veiv og sylindere.
Største du kan få på org. veiv er 1915ccm.
For å få på noe større enn 1680 sylindersats må blokk maskineres.

Sylindere og stempler i seg selv gir ikke mye mer effekt hvis du ikke følger opp med gassere, kam, topper, vipper og en annen eksos osv.

Jeg er ikke HELT enig i det du skriver her...  Dette har blitt prøvd, en helt standard 1600 som ble oppgradert med 88mm syl-sats bremset 63 hk etterpå.
Fra 1585ccm til 1680. Med den nye sylinder satsen øker ikke bare volum, men også komp blir litt høyere med ny sats, derav økningen.

Har selv kjørt en 1680 som stort sett var standard ellers dvs. toppene ble veldig lett portet og frest ned og den gikk betydlig bedre enn en std 1600.


Tittel: Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: Jesper1201mars 17, 2015, 20:28:36 pm
Jeg skal ikke motsi deg Jærva, men de tallene du oppgir er egentlig uvesentlig hvis motor ikke ble bremset før byttet. Det fins en gammel artikkel (som jeg ikke finner) hvor de bremset en org. med mange forskjellige eksosanlegg, og hvis jeg ikke husker helt feil bremset motoren 60-64hk med den beste eksosen.

Som jeg skrev "sylindre og stempler i seg selv gir ikke mye mer effekt..."
Jeg skriver ikke at det ikke gir effekt, men gevinsten er minimal, kontra det den ville hvert, hvis andre oppgraderinger ikke gjøres.


Tittel: Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: Kjell Roarmars 17, 2015, 21:11:18 pm
Får man øket effekten fra 50 til 65 hk, er det ganske mange %...


Tittel: Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: BrorHundmars 17, 2015, 21:40:35 pm

Største du kan få på org. veiv er 1915ccm.
For å få på noe større enn 1680 sylindersats må blokk maskineres.


Noen som vet om noen bra tråder/nettsider angående hva det innebærer å maskinere blokka? Ev. linker til "hvordan bygge 1915 motor"?

Lurer også på forskjellen på 1641 og 1680. Noen slip-in set beskrives som 1641, mens noen snakker om 1680. Hva bestemmer denne forskjellen?



Tittel: Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: Erlend / bug66mars 17, 2015, 21:46:26 pm
Diameter på stempel/sylinderene (innvendig selvsagt).

Større dim = mer volum


Tittel: Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: BrorHundmars 17, 2015, 22:04:17 pm
Da er det bare å bygge da! Takk for fremgangsmåte  ;D


Tittel: Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: Squarebackmars 17, 2015, 22:17:13 pm
1641: 87 mm boring
1680: 88 mm boring


Tittel: Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: Squarebackmars 17, 2015, 22:25:02 pm
Jeg skal ikke motsi deg Jærva, men de tallene du oppgir er egentlig uvesentlig hvis motor ikke ble bremset før byttet. Det fins en gammel artikkel (som jeg ikke finner) hvor de bremset en org. med mange forskjellige eksosanlegg, og hvis jeg ikke husker helt feil bremset motoren 60-64hk med den beste eksosen.

Som jeg skrev "sylindre og stempler i seg selv gir ikke mye mer effekt..."
Jeg skriver ikke at det ikke gir effekt, men gevinsten er minimal, kontra det den ville hvert, hvis andre oppgraderinger ikke gjøres.


I en gammel Kvikk Service katalog fra 1986/1987 jeg sitter på sier følgende på side 5:

"Vårt utvalg begynner  med et bolt-on 88 mm sylindersett som selvfølgelig ikke behøver noen maskinbearbeiding av blokka på 1300, 1500 eller 1600 motorer og ingen bearbeiding av topplokk på 1500 og 1600 motorer.  En ellers standard 1500 motor med nesten 1700 cm3 gir f.eks 63 hk, en økning med hele 19 HK"

Husker jeg selv prøvde en 68-70 Type 1 med 1680 sats på slutten 80-tallet...Gikk meget bedre enn min 1303S (som hadde nettopp en slik 1500 44 HK SP motor en periode)


Tittel: Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: Formula Veemars 18, 2015, 09:26:22 am
Husk og at sylinderveggene begynner å bli tynne på 1680 settet.
Har mer tro på å beholde originalt slagvolum og sette i bedre kam, 1:1,25 vipper, porte toppene, doble gassere og et bedre eksosanlegg.
Men så er heller ikke dette et svar på spørsmålet ditt.. Men On Topic, har jeg vært på besøk hos en som hadde 2,9 liter volum på sin T1 motor..


Tittel: Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: Erlend / bug66mars 18, 2015, 09:48:13 am
Litt off-topic. Om du klarer å sveise magnesium, så får du inn 101,6x90mm som største volum. 2919cc.. :)


Tittel: Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: BeetleBugmars 18, 2015, 09:55:04 am
Her må man vel skille med hva som er bolt on og hva som krever maskinering. Bolt on så er 88mm - 1680 absolutt maks. Sylinderveggene er da tynne. I tillegg kan man få plass til litt lengre slag, spesielt hvis man filer litt i blokka.

Ta en titt her:

(http://johnmaherracing.com/wp-content/uploads/2013/01/engine_size_chart_hilite_small.jpg)

Mvh
BB


Tittel: Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: Squarebackmars 18, 2015, 11:02:25 am
Tja...hvor lang levetid/kilometer kan man håpe på med en "utrimmet" 1680?

Har vel mye med kjørestil osv...


Tittel: Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: BeetleBugmars 18, 2015, 11:15:55 am
Tja...hvor lang levetid/kilometer kan man håpe på med en "utrimmet" 1680?

Har vel mye med kjørestil osv...

Hvor mange kilometer er avhengig av at man har kontroll på temperatur og hvor ofte man utfører oljeservicer. Enda lengre levetid får man hvis man i tillegg gjør en skikkelig jobb med balansering, oljefiltrering og kjøling.

Mvh
BB


Tittel: Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: Jærvamars 18, 2015, 21:41:33 pm
Husk og at sylinderveggene begynner å bli tynne på 1680 settet.
Har mer tro på å beholde originalt slagvolum og sette i bedre kam, 1:1,25 vipper, porte toppene, doble gassere og et bedre eksosanlegg.
Men så er heller ikke dette et svar på spørsmålet ditt.. Men On Topic, har jeg vært på besøk hos en som hadde 2,9 liter volum på sin T1 motor..

Er i utgangspunktet enig med deg, MEN tipper de 1600-sylinderene og stemplene har sett sine beste dager, ergo vil det med bare et nytt sylindersett bli mer komp i motoren. Og skal du først ha et nytt sett kan du like gjerne gå for et 87mm eller 88mm sett. Hvis du ikke skal ha en illsint 1680 med 150 hk , men kanskje en 1680 på mellom 60-80 hk så holder de slip-in settene lenge dem. Ville kanskje ha valgt et 87mm sett, frest ned toppene til rundt 9,2 i komp , porta toppene og montert to enkle type 3 gassere. Da har du rundt 75 driftsikre hk. Søstera mi hadde en 1303 med en slik motor og den gikk veldig mye bedre enn en std. 1600, brukte lite bensin (mindre enn std.) og fungerte fint.

Mitt budget oppsett ville være følgende:

- 87 mm syl-sats (1641)
- høvla topper(til ca. 9-9,3 i komp),med lett porting
- 1,25 budget vipper
- brukte type 3 enkle gassere som er gått over
- brukt fordeler fra wbx (transporter 83-91 mod)



Tittel: Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: Squarebackmars 18, 2015, 22:56:54 pm
Husk og at sylinderveggene begynner å bli tynne på 1680 settet.
Har mer tro på å beholde originalt slagvolum og sette i bedre kam, 1:1,25 vipper, porte toppene, doble gassere og et bedre eksosanlegg.
Men så er heller ikke dette et svar på spørsmålet ditt.. Men On Topic, har jeg vært på besøk hos en som hadde 2,9 liter volum på sin T1 motor..

Er i utgangspunktet enig med deg, MEN tipper de 1600-sylinderene og stemplene har sett sine beste dager, ergo vil det med bare et nytt sylindersett bli mer komp i motoren. Og skal du først ha et nytt sett kan du like gjerne gå for et 87mm eller 88mm sett. Hvis du ikke skal ha en illsint 1680 med 150 hk , men kanskje en 1680 på mellom 60-80 hk så holder de slip-in settene lenge dem. Ville kanskje ha valgt et 87mm sett, frest ned toppene til rundt 9,2 i komp , porta toppene og montert to enkle type 3 gassere. Da har du rundt 75 driftsikre hk. Søstera mi hadde en 1303 med en slik motor og den gikk veldig mye bedre enn en std. 1600, brukte lite bensin (mindre enn std.) og fungerte fint.

Mitt budget oppsett ville være følgende:

- 87 mm syl-sats (1641)
- høvla topper(til ca. 9-9,3 i komp),med lett porting
- 1,25 budget vipper
- brukte type 3 enkle gassere som er gått over
- brukt fordeler fra wbx (transporter 83-91 mod)


hvor mange mm høvding av toppene?


Tittel: Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: Formula Veemars 19, 2015, 11:23:13 am
Husk og at sylinderveggene begynner å bli tynne på 1680 settet.
Har mer tro på å beholde originalt slagvolum og sette i bedre kam, 1:1,25 vipper, porte toppene, doble gassere og et bedre eksosanlegg.
Men så er heller ikke dette et svar på spørsmålet ditt.. Men On Topic, har jeg vært på besøk hos en som hadde 2,9 liter volum på sin T1 motor..

Er i utgangspunktet enig med deg, MEN tipper de 1600-sylinderene og stemplene har sett sine beste dager, ergo vil det med bare et nytt sylindersett bli mer komp i motoren. Og skal du først ha et nytt sett kan du like gjerne gå for et 87mm eller 88mm sett. Hvis du ikke skal ha en illsint 1680 med 150 hk , men kanskje en 1680 på mellom 60-80 hk så holder de slip-in settene lenge dem. Ville kanskje ha valgt et 87mm sett, frest ned toppene til rundt 9,2 i komp , porta toppene og montert to enkle type 3 gassere. Da har du rundt 75 driftsikre hk. Søstera mi hadde en 1303 med en slik motor og den gikk veldig mye bedre enn en std. 1600, brukte lite bensin (mindre enn std.) og fungerte fint.

Mitt budget oppsett ville være følgende:

- 87 mm syl-sats (1641)
- høvla topper(til ca. 9-9,3 i komp),med lett porting
- 1,25 budget vipper
- brukte type 3 enkle gassere som er gått over
- brukt fordeler fra wbx (transporter 83-91 mod)


hvor mange mm høvding av toppene?
Det er avhengig av CC på toppene dine. Altså volum i forbrenningskammeret.
Hvis f. eks. CC er 40cm3 blir vendehøyden 1,69mm hvis du ønsker kompresjon på 9,2:1.
Det vil si at når stempelet er på øvre dødpunkt (helt på topp) Skal stempelet være 1,69mm under kanten av sylinderen.
Om du bruker 1,5mm kobberringer som pakning, skal stempelet ligge 0,19mm under kant på sylinderen.

Når du vet volum av forbrenningskammer, og ønsket kompresjon, boring og slanglengde, kan du sette det inn i denne kalkultoren:
http://www.cbperformance.com/v/enginecalc.html


Tittel: Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
Skrevet av: Formula Veemars 19, 2015, 11:25:06 am
...og i vår verden trodde jeg ikke du høvler av toppene..
Du dreier ned/kapper sylindrene vanligvis, om du ikke freser toppene dypere og lager om nødvendig spor i stemplene til ventilklarering  ;)