Reparasjon / feilsøking på ladesystemet

<< < (23/23)

SveinT:
Siden jeg først hadde funnet frem noen dynamoer, tenkte jeg å legge ut litt om disse såkalte vekselstrømsdynamoene, eller alternatorene som noen kaller dem.
For å demontere skru ut tre skruer i enden ved remskiven og to skruer ved vifte enden, alle merket med rød ring. Som dere ser på bildet i forrige post over her, var denne dynamoen litt defekt.


 0.jpg (69.19 KB. 800x453 - vist 284 ganger.)


Rotoren skal nå være helt løs og kan taes ut, selv om denne hadde rustet fast og måtte dunkes litt. For å få ut viklingene skru ut fire skruer merket med rød ring. Skru også av mutter på B+ koblingen slik at sort plastisolasjon kan trekkes ut. Ved å varme litt på aluminiumshuset vil det utvide seg litt og det blir lettere å trekke ut viklingene av huset.


 1.jpg (81.45 KB. 800x512 - vist 284 ganger.)

SveinT:
Det kan være greit å få rengjort at sammen godt, da det blir mye greiere å jobbe med etterpå.


 0.jpg (69.72 KB. 647x600 - vist 286 ganger.)


Så er det til med måleapparater for å kontrollere hver enkelt komponent. Her måler jeg ohm fra senter/sammenkoblingen av alle tre viklingene, til hver ende. Verdien skal være lik på alle tre viklinger. Her er det 0,21ohm.


 1.jpg (59.15 KB. 800x502 - vist 282 ganger.)

SveinT:
For å teste diodene stilles multimeteret på diodemåling.

Først tar jeg sort prøveledning på skruen for B+ og rød prøveledning på de tre punktene i rød ring hvor viklingene var loddet fast. Gjenta testen med sort ledning på biten som stikker ut i topp merket med grønn ring. Alle målinger pleier gi et resultat mellom 500 og 800 som viser at dioden virker.


 0.jpg (73.23 KB. 800x549 - vist 290 ganger.)


Så kan testen gjentas, men med ombyttede prøveledninger. Da skal instrumentet ikke gi noe utslag i det hele tatt, da diodene skal sperre i den retningen. Får man noe annet resultat, kan en eller flere dioder være defekte/kortsluttet.


 1.jpg (63.18 KB. 602x527 - vist 288 ganger.)

SveinT:
Neste er å ta rød prøveledning til minus/kjøleblikk og sort til de tre viklingstilkoblingene. Måling mellom 500 og 800 her også. Viktig å bruke riktig kjøleblikk, da den andre er pluss og tilkoblet skruen for B+ som man målte i forrige post.
Bytt også her om på prøvepinnen og gjenta for å sjekke at du ikke får utslag/diodene sperrer.


 0.jpg (76.51 KB. 655x567 - vist 276 ganger.)


Siste er å måle rotor/feltviklingene. Sett først måleinstrument på laveste ohm og mål mellom kobberringene. Sett så instrument til høyeste ohm og mål mellom en ring og jord/aksel. Da skal det ikke gi utslag.


 1.jpg (48.63 KB. 800x371 - vist 280 ganger.)


Så er det bare å få loddet på viklingene og skru resten sammen igjen.

SveinT:
Denne dynamoen manglet børsteholder og tilkoblingene for regulatoren, så da ble den bygd om til intern regulator.


 20210921_134850.jpg (76.84 KB. 800x600 - vist 280 ganger.)


Jeg var også så heldig å få tak i en SUN VAT-26 som er en volt/amper tester som belaster dynamoen med de amper den klarer å levere. Regulerbar mellom 0 og 300 amper. Når man belaster mer enn det dynamo klarer, synker volten under 12volt.


 20210921_143106 (2).jpg (54.38 KB. 479x600 - vist 266 ganger.)

Navigering

[0] Oversikt

[*] Forrige side