mai 08, 2024, 14:22:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Senke boble - en gang for alle  (Lest 8944 ganger)
Petter Olsen
Juniormedlem
**
Innlegg: 68
Bosted: Kr.sand

Neida, så joda


Vis profil

« på: september 07, 2012, 16:52:41 pm »

Jeg har undersøkt på forumet men kommer egentlig ikke frem til noe fornuftig svar på det jeg lurer på.

For å lage en laav boble, (vi snakker -66) hva må man gjøre? Sette på pumaforstilling er greit nok. Men er dette noe man kjøper "halvveis" og må sette sammen på eget vis ved å bruke original forstilling, eller det det bolt on? Hva mer trenger man?

Jeg trenger den billigste måten å senke ei boble på,  ikke få best mulig kjørekomfort.
Så hva trenger man? Er det en mulighet med bare senkespindler? Hvordan er det med støtdempere bærekuler osv.?

Når det gjelder bak tror jeg jeg har tålig kontroll , men vet ikke hva jeg skal gjøre med støtdempere osv. her?
Loggført

1957 Tempo Handy 100
1967 Vw boble 1500
1967 Tempo Comet
1969 Vw Boble 1300(under rest.)
1969 Vw boble 1300
1972 Ford Escort mk1 1300GT
1973 Tempo Panter 370
1976 Tempo Corvette 380
1977 Tempo Panter 370
1983 Vw Golf rabbit gti 1800ccm

All potet er god potet!
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #1 på: september 07, 2012, 17:24:20 pm »

Begge deler, du kan kjøpe innsats til å sveise inn i torsjonsrørene eller du kn kjøpe ferdig puma forstilling(da er bilen justerbar) Kan også kappe vri og sveise rørene...
Kan bruke bare spindler men da blir ikke bilen laav som du skriver Gliser

puma koster vel ca 2000
er vel fordel med kortere dempere ja! både forran og bak om jeg ikke tar feil!

1Billigste måten er vel kapp vri og sveis metoden, men kjørekomfort skal du se langt etter!
2så er vel insatsene du må sveise inn selv. Er litt jobb med disse man kan sveise inn selv... her er litt om det: http://laudeman.com/bug_front_adjusters.html
3 kjøp ferdig puma (sikkert det beste...)
« Siste redigering: september 07, 2012, 17:38:14 pm av OldBug » Loggført
sleggemekk
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Båstad, Østfold



Vis profil
« Svar #2 på: september 07, 2012, 18:22:56 pm »

smalere puma, kortere dempere og senkespindler sammen blir lavt og fint
jo lenger ned du skrur puma'n, jo hardere blir de
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #3 på: september 07, 2012, 18:36:40 pm »

Begge deler, du kan kjøpe innsats til å sveise inn i torsjonsrørene eller du kn kjøpe ferdig puma forstilling(da er bilen justerbar) Kan også kappe vri og sveise rørene...
Kan bruke bare spindler men da blir ikke bilen laav som du skriver Gliser

puma koster vel ca 2000
er vel fordel med kortere dempere ja! både forran og bak om jeg ikke tar feil!

1Billigste måten er vel kapp vri og sveis metoden, men kjørekomfort skal du se langt etter!
2så er vel insatsene du må sveise inn selv. Er litt jobb med disse man kan sveise inn selv... her er litt om det: http://laudeman.com/bug_front_adjusters.html
3 kjøp ferdig puma (sikkert det beste...)


Kjørekomforten med Puma, innsveisede senkere eller kapp og vri metoden er jo dønn lik. Den blir "værre" jo mere man senker og den. Blir kjørekomforten dårlig finnes det løsninger på slikt. Jeg har kjørt noen år med bilen liggende 5-6 cm over bakken og synes ikke komforten i bilen min kontra en orginal er så ille.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #4 på: september 07, 2012, 19:06:23 pm »

at det kjørekomforten er lik uansett hvordan torsjonsrørene vris er jo en selvfølge...
Sikkert nyttig for karen om du forteller hva du har gjort for å opprettholde komforten. Blunker

Men skulle du velge å sveise må du ha originale torsjonsrør i tillegg, til eu kontroll o,s,v
« Siste redigering: september 07, 2012, 19:08:42 pm av OldBug » Loggført
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #5 på: september 07, 2012, 19:48:23 pm »

senking i forstillings rør / fjærer = stivere fjæring
senke spindler = samme komfort  senker ca 8cm, øker sporvidde med 12mm på hver side

sveising i forstilling = ikke lovlig

kjøre komfort i behold og bil helt på bakken ? kjøp citroen   Rekker tunge

beste løsning uten att det skal koste alt for mye, senkespindler + 2'' smal puma

hvis penger ikke er et hinder finnes det jo selfølgelig luft fjæring  Øyerulling
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #6 på: september 07, 2012, 19:53:01 pm »

Kjørekomfort? Så lenge ikke asfalten i Oslotunnelen kommer opp og "hilser" på forstillilingen Gliser
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #7 på: september 07, 2012, 19:56:50 pm »

Dette er min erfaring med blodsenk.

Grunnen til at bilen blir stivere med mer senk uten senkespindler har ingen verden ting med torsjonstavene å gjøre. Jo lavere du senker, jo mer vinkel blir det på bærekulene som da får mindre vandring å jobbe på, og bilen "rir" på bærekulene. Det finnes bærekuler for senking, men som Unneberg sier, beste alternativet er 2" smalet puma fra dem, senkespindler. Bare husk at skal du vise bilen med puma, er det stor sjanse for at BT forlanger at justeringen skal sveises fast.
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #8 på: september 07, 2012, 20:57:58 pm »

Dette er min erfaring med blodsenk.

Grunnen til at bilen blir stivere med mer senk uten senkespindler har ingen verden ting med torsjonstavene å gjøre. Jo lavere du senker, jo mer vinkel blir det på bærekulene som da får mindre vandring å jobbe på, og bilen "rir" på bærekulene. Det finnes bærekuler for senking, men som Unneberg sier, beste alternativet er 2" smalet puma fra dem, senkespindler. Bare husk at skal du vise bilen med puma, er det stor sjanse for at BT forlanger at justeringen skal sveises fast.

dette er en bil med king bolt

men problemet er det samme på alle med tosjons fjæring, ved senk vris bærearmene oppover, ved ekstrem senk kommer bærearmene over vannrett stilling, dvs. att ved fjæring må bærarmen vris opp og forrover ( mot kjøre retning ) det hindrer fjæringen

noen biltilsyn stasjoner krever att justerings plata punktes fast, dette for att den ikke skal justeres etter att bilen er godkjent senket
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #9 på: september 07, 2012, 21:31:49 pm »

at det kjørekomforten er lik uansett hvordan torsjonsrørene vris er jo en selvfølge...
Sikkert nyttig for karen om du forteller hva du har gjort for å opprettholde komforten. Blunker

Men skulle du velge å sveise må du ha originale torsjonsrør i tillegg, til eu kontroll o,s,v


Greit nok Glad
Jeg kjøpte repro 4,5" BRM fra MWS og senkespindler. Felgenes idiotiske innpress kombinert med senkespindlene gjorde at hjula foran kom så langt ut at bilen ikke kunne senkes så mye som jeg ønsket. Derfor kortet jeg inn forstilinga 5" (127mm). Siden senkespindlene bygger ca 0,5" mere enn standard spindler resulterte det i en korting fra spindel til spindel på 4". Akkurat nok til å kunne "grøfte" bilen slik jeg liker Glad Kortere fjærer betyr stivere fjærer, men siden jeg har senkespindler så blir ikke bilen særlig stiv alikevell. Deretter har jeg testet ut bilen med flere ulike dempere foran. Begynte med røde koni men endte til slutt opp med å korte inn et par Booge (orginaldempere fra Unneberg) dempere. Nå var bilen stiv, men ikke for stiv, men den sporet veldig. Under byggingen av forstillinga leste jeg at man burde bore opp konen i spindlene og styresnekka å presse inn nye hylser med konus slik at jeg kunne montere styrestagene opp ned for bedre klaring mellom styrestag og bensintanken. Dette resulterte i at bilen ble helt ubrukelig å kjøre. Derfor snudde jeg stagene tilbake til orginal stilling og tingene ble brått mye bedre. Og selv om jeg slipper bilen helt ned på bakken så har jeg klaring til styrestagene under tanken, så vending av disse er muligens noe som har mere for seg på en balljoint bil?. Til slutt ble det sksperimentert med spissingen helt til jeg fant den stillingen der bilen ble lettest å kjøre. Spissingen er nok ikke riktig etter boka men bilen oppfører seg eksemplarisk. Jeg kjører i 110km/t på E18 med en finger på rattet. Og hvis jeg må nødbremse så legger jeg full tyngde på pedalen. Bilen kan fortsatt styres med en finger til den står stille. Et resultat jeg er svært godt fornøyd med.... og som BT selvfølgelig ikke ønsker å godkjenne.
« Siste redigering: september 07, 2012, 21:33:49 pm av Bablefish. » Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #10 på: september 07, 2012, 23:26:34 pm »

hehe nei de liker ikke disse modifikasjonene kan jeg tenke meg! Men hvordan er det med slitasje på dekk hos deg da? ^(med tanke på spissing)
Takk for svar ihvertfall, kjekt å høre hva som kan prøves ut! Blunker
Loggført
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #11 på: september 08, 2012, 19:23:41 pm »

Dette er min erfaring med blodsenk.

Grunnen til at bilen blir stivere med mer senk uten senkespindler har ingen verden ting med torsjonstavene å gjøre. Jo lavere du senker, jo mer vinkel blir det på bærekulene som da får mindre vandring å jobbe på, og bilen "rir" på bærekulene. Det finnes bærekuler for senking, men som Unneberg sier, beste alternativet er 2" smalet puma fra dem, senkespindler. Bare husk at skal du vise bilen med puma, er det stor sjanse for at BT forlanger at justeringen skal sveises fast.

dette er en bil med king bolt


Hvor får du det fra. Han sier -66, og bil-listen på profilen hans viser ikke biler eldre enn 67.
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!