mai 14, 2024, 20:44:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oppussing av felger  (Lest 3206 ganger)
Vegard
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted: Trondheim


Vis profil

« på: september 08, 2008, 13:46:06 pm »

Kjøpte min første boble nå i sommer, og nå som høsten er her bør jeg vel begynne å tenke på vinterdekk. Fulgte med noen gamle dekk på gamle rustne felger som jeg tenkte å fikse. Har ingen erfaring med, eller peiling på å fikse bil, så her kommer noen enkle smpørsmål Glad

Hva slags verktøy bruker jeg til å fjerne rusta?
Må jeg ha av de gamle dekka, og kan det gjøres uten spesialverktøy?
Hva sprayer jeg felgene med etterpå? Type lakk, rustbeskytter el.?

Mvh Vegard
Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #1 på: september 08, 2008, 14:10:24 pm »

Lurest å fjerne dekkene, de er gjerne modne for utskifting uansett?
Sandblås eller glassblås dem. Har du ikke utstyr til det kan du bruke slipebørste påmontert en drill, det gir et greit resultat. Etter at du har fjernet rust/gammel lakk, setter du dem inn med 2 komponent grunning. Dette gir lufttett overflate. Deretter sprayer du med den fargen du ønsker å ha på felgene.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #2 på: september 09, 2008, 09:53:25 am »

sandblåsing og pulverlakk det blir det beste og mest holdbare
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Vegard
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: september 09, 2008, 14:21:39 pm »

Tenker jeg prøver meg på å pusse opp selv, uten sandblåsing osv. Noen spesiell type to 2- komponentsgrunning som anbefales? Som er å få på sprayboks?
Loggført
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 09, 2008, 15:47:05 pm »

På nyhavna er det et firma som sandblåser, husker ikke vavnet, men teknolakk as på selbakk pulverlakkerer, betalte 250,- pr stk i sin tid

eneste problemet med pulverlakk er at ting må være helt rent, og overlakkering kan gi varierte resultater

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #5 på: september 12, 2008, 21:26:22 pm »

Gå til en lakkforhandler, de vet hva du trenger av 2 komp.lakk. Husker ikke hva jeg brukte på bunnen på min forrige T1.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 12, 2008, 22:02:44 pm »

...eller kjøp et billig sett med fine originalhjul for noen få hundrelapper og spar tusenlappene det koster å få proffene til å ta dem. Det florerer med brukbare hjul rundt om som ikke trenger sanblåsing.
Loggført
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 16, 2008, 08:36:27 am »

Hvis du skal kjøpe så gjerne se etter noen med de små ventilhullene, de får man de fineste ventilene i, de store passer best når man skal ha slange

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Vegard
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: september 16, 2008, 23:50:58 pm »

Mange gode tips her:)

Men tenker jeg i første omgang prøver meg på å fikse på de jeg har, så får jeg se hvordan resultatet blir. Noen tips til hvordan jeg kan få de gamle dekka av felgen? Skjære dem opp/av på noen måte? Eller må jeg innom et dekkverksted?
Loggført
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 17, 2008, 21:05:29 pm »

Napp ut ventilene, eller skru ut innmaten i ventilen hvis det er slanger (ikke mist delene)
Jeg la hjulene på baken (pass på å leke med kapsel-klipene opp så de ikke knekker) en trekloss på dekket, en lang 2x4" bjelke under kanten på bordkledingen på garasjen, og så preddet jeg klossen ned rett ved felgkanten, så gikk det greit å vrene av dekket når det var løsnet fra felgen.

Pass bare på å ha god plass rundt tilfelle ting glir unna, legg noe under felen så den ikke skrapes opp, og kapselklipsene må passes på.

(100 kg er minimum gubbe-vekt vis ikke vektarma er lang)

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!