mai 03, 2024, 12:10:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ende slakk i motor  (Lest 3121 ganger)
Adax (Buskebil)
Seniormedlem
****
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg


"Aeris tepesco plebis plaustrum"


Vis profil
« på: april 14, 2008, 21:06:55 pm »

Hva skjer ved for mye ende slakk i motoren? jeg merker en god del slakk når jeg drar og skyver på reim hjulet, hvor mye er for mye? hva kan jeg gjøre med det?
Loggført



Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 14, 2008, 21:21:28 pm »

det kan vel rettes litt ved å shimse bak svinghjulet men (rett meg om jeg tar feil)
når det er endeslakk så er det et tegn på at det er noe galt/ slitte lager på veiva
og motoren bør overhales.. men som sagt mener jeg av man kan rette litt på det ved å shimse
bak svinghjulet
Loggført
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #2 på: april 14, 2008, 21:50:26 pm »

Men, hvor mye vekt skal man legge i endeslakk?Hæ
Noen skyr endeslakk som pesten, andre sier de har kjørt laaaaangt med endeslakk.....
Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 14, 2008, 21:52:05 pm »

jeg har en del slakk på min 1300 men er ikke redd..
selv omden skal byttes mot noe større snart!
Loggført
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #4 på: april 15, 2008, 05:26:17 am »

Det skal være en viss endeslakk.. Dreit meg ut for noen år siden ved å sette på en shims for lite mellom svinghjul og veiv på en 2 liter BC motor.. Etter løpet var det bare å bestille nye veivlager. Du får kjøpt verktøy til å måle endeslakken. Denne monterer du på ene motorfestet, også kan du måle differansen ved å dytte svinghjulet fram og tilbake. Skal være mellom 0,07-0,13.
Loggført
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 15, 2008, 06:40:18 am »

riktig det med måle instrument...
men det sies vel at det skal være slakk men ikke så mye at du ser det.. bare kan høre det
i mangel av de rette verktøyene altså!
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #6 på: april 15, 2008, 08:41:46 am »

Er i grunnen videre planer for motoren som avgjør hvor mye endeslakk du vil kjøre på den. Skal den renoveres, så er det lurt å gjøre det så tidlig som mulig. Har du ingen planer for den videre, så er det vel bare å kjøre til det smeller.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: april 15, 2008, 11:00:49 am »

Har hørt om de som har kjørt med motor med så mye endeslakk at de ikke kunne starte motoren med clutchpedalen inne. Så mye rart er mulig, men strengt tatt skal du ikke kunne kjenne noe slakk når du tar tak i reimhjulet.

Og ja - det kan shimses opp.
Loggført
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #8 på: april 15, 2008, 16:42:20 pm »

I min boble står det en oppbrukt 1300F. Har målt endeslakken til 1mm på reimhjulet, men motoren starter den...med clutchen engasjert eller ikke. Spytter fra eksosen så støtfangeren blir svart, og garasjeporten likeså hvis den står nede  Gliser Bør jeg være bekymret for at motoren raser og skader girkassa mi?
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Adax (Buskebil)
Seniormedlem
****
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg


"Aeris tepesco plebis plaustrum"


Vis profil
« Svar #9 på: april 15, 2008, 20:21:08 pm »

Det kjennes ut som det er et par mm slakk men jeg skal skjekke det røfflig i morgen, årsaken til slakken er nok at jeg helt uten grunn kunskaper har satt motoren sammen selv fra en lett herja short blokk (pinne hullene i veiva er så ovale og stuka at pinnene detter ut av seg selv, trolig forårsaket av tidligere eier etter gjentatte burne forsøk)

Det jeg lurer litt på er om endeslakk kan forårsake motor ras på en godt innkjørt motor?   
Loggført



Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #10 på: april 16, 2008, 12:13:51 pm »

Hvis du kikker på denne linken, så ser du en enkel måte å måle endeslakk på. Jeg brukte den selv da jag satte på svinghjul igår, og det ble bra

Les under adjusting end play et stykke ned på linkene

http://www.aircooledtech.com/engine_build/
Loggført

Adax (Buskebil)
Seniormedlem
****
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg


"Aeris tepesco plebis plaustrum"


Vis profil
« Svar #11 på: april 16, 2008, 16:06:17 pm »

Jupp men dette krever at jeg tar ut motoren som jeg håpet kunne sitte der der er en liten stund til.
Loggført



Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 23, 2008, 20:58:46 pm »

Måleur på reimhjulet burde fungere fint for en slik sjekk Glad

Endeslakk er ikke farlig - men alt med måte - selv er min nybyggede 2007 satt opp med 0.16mm endeslakk som faktisk er 0.01 mm OVER specsene til VW...
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!