mai 02, 2024, 23:20:27 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Gasserproblemer 51.5 IDA.. + kjøp bensinpumpe ;)  (Lest 3526 ganger)
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« på: juli 31, 2011, 22:28:51 pm »

Har i dag startet opp motoren min etter nybygge og da dukket det opp noen småproblemer.
Et av de er at gasseren "flommer" over etter en liten stund etter oppstart. Ser tydelig at den fylles opp med bensin i den ene trakten.
Da er spørsmålet mitt til de som ønsker å utdype hva det kan være følgende:

Jeg har nåleventiler av typen med glasskule nåleventil. Skal jo lissom være så bra dette, men funker dårlig på mine gassere da de til stadighet ikke lukker når de skal. (noe jeg tror er feilen..) Hva med flotørene?  Slet med dette i fjor også på SCC og lurer på om dette kan være svaret på mine problemer? Hva tror dere der ute som kan mer om dette enn meg??
Til info så har jeg prøvd å kjøre bensinpumpen til gasserne er fulle og deretter slå av pumpen og fyre motor uten bensintrykk. Da "spiller" den som en hissig rakker til bensinen i gasserne går tom.. Tips ønskes  Øyerulling

Haster litt da motor skal til bremsing hos Skinnegutta snart..  Blunker

Hilsen Finn-Erik


« Siste redigering: august 03, 2011, 10:22:15 am av Finn-Erik DeLuxe60 » Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: juli 31, 2011, 22:35:01 pm »

jeg har hørt om flere med samme problem. bytt til "vanlige" nåleventiler og problemet skal være løst.
Loggført
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: juli 31, 2011, 22:40:41 pm »

jeg har hørt om flere med samme problem. bytt til "vanlige" nåleventiler og problemet skal være løst.

Er det jeg tror og håper.. Vi skal prøve et sett "vanlige" i morgen og håper det er svaret  Blunker
Takk for svar  Glad 
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 31, 2011, 22:44:47 pm »

Hva er bensintrykket da?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #4 på: juli 31, 2011, 23:00:17 pm »

Hva er bensintrykket da?

3 PSI.
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 31, 2011, 23:03:04 pm »

ikke høyt det nei.. vet du at manometeret funker? nåleventilene eller flottør er vel rimelig å anta er syndebukken  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 31, 2011, 23:33:18 pm »

Jeg kikket på de JayCee glasskule ventilene jeg hadde liggende. Og ja. Det var to kuler oppe på hverandre. Glass nederst, og en mindre i stål på toppen. Så de er like.
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: august 01, 2011, 06:28:35 am »

Om noen har standard flottørventil liggende, ta kontakt!  Glad
Loggført
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #8 på: august 01, 2011, 08:57:55 am »

hadde det problemet men gasserea til Holmsen bytta ut nålventilene og problemet var løst
hadde de som du har av glass eller plast

Andersen Racing
Loggført
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #9 på: august 01, 2011, 09:44:56 am »

hadde det problemet men gasserea til Holmsen bytta ut nålventilene og problemet var løst
hadde de som du har av glass eller plast

Andersen Racing

Ja virker som dette er problemet, jeg "tar" JS sine i dag og prøver, så ser vi om problemet forsvinner..  Gliser Blunker
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: august 01, 2011, 11:52:22 am »

Dette er et "standard glassnåleventil problem".

Det økte arealet fra 2.0-2.5 til 3.0 gjør at flotøren ikke klarer å stenge igjen. Kombiner dette med dårlig kvalitet på glassnåleventilen som forårsaker at kula "lugger" så er problemstillingen komplett.

Løsning: senk bensintrykket og se om ventilen stenger. En 3.0 ventil flower langt mer bensin en de fleste av oss trenger og du kan trygt gå ned til 2.5 - 2.0 psi og fortsatt ha mer en nok bensin. På min 2386ccm race motor måtte vi ned til 2.1 psi. Går kula tregt så er løsningen å erstatte nåleventilen.

Jeg vil tro at motoren din vil utfordre kapasiteten til en vanlig 2.5 nåleventil så vær obs på dette.

Til slutt håper jeg at du ikke har kinnet og dermed tillat fuel inn i sylinderne/motoren. Isåfall er verste utfall en hydrolås med bøyde råder. Væske kan som kjent ikke komprimeres.

BB

Mvh




Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #11 på: august 01, 2011, 15:48:58 pm »

Takk fro info Kalle! Hvordan beregner du størrelsen på nåleventilen?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: august 01, 2011, 16:15:05 pm »

Takk fro info Kalle! Hvordan beregner du størrelsen på nåleventilen?

Den beregner du ikke da den står inngravert  Glad Johannes mener at 2.5 fungerer trygt til rundt 200 hk. Over det så gjelder 3.0.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #13 på: august 01, 2011, 16:18:11 pm »

Håper det sitter en, og at det skal en  3.0 i både din og min da Finn  Blunker
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #14 på: august 01, 2011, 21:44:48 pm »

Takk fro info Kalle! Hvordan beregner du størrelsen på nåleventilen?

Den beregner du ikke da den står inngravert  Glad Johannes mener at 2.5 fungerer trygt til rundt 200 hk. Over det så gjelder 3.0.

Mjo, etter nøye studering av Finn Erik sine finner vi ingenting inngravert på dem...
Beregning av størrelse svarer du jo på selv.  Blunker Jeg har 2.0 ventil på mine gassere, men har bremset 200hk, da bør jeg kanskje bytte til 2,5.
Takk for tips!
Loggført
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #15 på: august 01, 2011, 22:21:18 pm »

I dag har vi prøvd nye nåleventiler, det hjalp på den måten at de stoppet å "renne" over når pumpa gikk. Så det virket, men et nytt problem dukket opp i kveld på den ene gasseren. Det var veldig dårlig med "sprut" i de to dysene som akspumpestempelet skal trykke bensin ut av.. (Dårlig forklart men de som kan vet hva jeg mener) Den andre gasseren virker som den skal ser det ut som.
Så vi demonterte gasseren og så da at aksstempelet var mildt sakt grovt behandlet fra produsent. Lurer på om noe av svaret ligger her, så i morgen stiller Rune Bull opp med utlån av nytt aksstempel og da for vi svar om vi er noe nærmere SCC..  Øyerulling

Stor takk i dag til Rune Bull for lån av nåleventiler (og andre deler jeg vil trenge i morgen  Blunker )

Noen meninger om vi er  på rett vei??  Gliser
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: august 01, 2011, 23:24:19 pm »

Høres ut som om dette går vegen Osteaktig


I dag har vi prøvd nye nåleventiler, det hjalp på den måten at de stoppet å "renne" over når pumpa gikk. Så det virket, men et nytt problem dukket opp i kveld på den ene gasseren. Det var veldig dårlig med "sprut" i de to dysene som akspumpestempelet skal trykke bensin ut av.. (Dårlig forklart men de som kan vet hva jeg mener) Den andre gasseren virker som den skal ser det ut som.
Så vi demonterte gasseren og så da at aksstempelet var mildt sakt grovt behandlet fra produsent. Lurer på om noe av svaret ligger her, så i morgen stiller Rune Bull opp med utlån av nytt aksstempel og da for vi svar om vi er noe nærmere SCC..  Øyerulling

Stor takk i dag til Rune Bull for lån av nåleventiler (og andre deler jeg vil trenge i morgen  Blunker )

Noen meninger om vi er  på rett vei??  Gliser
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #17 på: august 02, 2011, 06:42:58 am »

Jeg antar at dette ikke er en problemstilling i dette tilfelle, men jeg nevner det likevel. Du burde holde gasseren opp mot en lyskilde og sjekke at det ikke er lysåpninger mellom spjellet og veggen i gasser'n(i lukket posisjon), samt at spjellet lukker forbi de hullene(progresjonshull?) i veggen, da går den meget fett på tomgang og man sliter med sot på pluggene eller at du må ha så små tomgangsdyser at du får "flatspot" mellom idle og main. Dette er et vanlig problem med 51,5 IDA.
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #18 på: august 02, 2011, 09:12:18 am »

Jeg antar at dette ikke er en problemstilling i dette tilfelle, men jeg nevner det likevel. Du burde holde gasseren opp mot en lyskilde og sjekke at det ikke er lysåpninger mellom spjellet og veggen i gasser'n(i lukket posisjon), samt at spjellet lukker forbi de hullene(progresjonshull?) i veggen, da går den meget fett på tomgang og man sliter med sot på pluggene eller at du må ha så små tomgangsdyser at du får "flatspot" mellom idle og main. Dette er et vanlig problem med 51,5 IDA.


Skal se på dette også når vi tar av og på, av og på.. og slik går kveldene..  Blunker
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #19 på: august 02, 2011, 09:21:08 am »

Folkevogn er inne på noe. Som det meste av deler så burde også disse å anses som halvfabrikat med feil flottørhøyder, skitt, ulike spjellåpninger, defekte glass/plastnåleventiler osv. Det tok en stund før mine fungerte som dem skulle men det gikk til slutt.

2.0 eller 2.5 - 200hk..... Husker ikke, men ring JPM. Eller enda bedre, selg skiten og gå for efi  Blunker

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: august 02, 2011, 09:43:28 am »

jeg har kjøpt gammeldagse 3,0 for å være sikker. de selges på ebay fra et uk firma. når det er sagt, hvis du har flottørkamre som er tatt opp til full størrelse (jaycee mod) og vanlig nåleventil vil jeg tro at du kan kjøre et drag på stripa uten å gå tom. hvor mye bensin bruker egentlig en 250 hk motor på 12 sekunder? og hvor mye flower 2.0 ventilene? og hvor mye bens er det når du står på start i flottørkamrene?

skal du kjøre langt med åpne spjell trnegs sikkert større nåleventiler. på bonneville eller liknende. men jeg tør ikke (og har ikke kasse til det) å holde full gass noe særlig mer enn 12-13 sekunder i strekk.........

JK
Loggført
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #21 på: august 02, 2011, 10:01:56 am »

Et annet problem med denne typen gassere er at "armen" fra akspumpen vibrerer og "dytter" litt på staven som går gjennom gassern, dette resulterer i at det drypper i gassern(på tomgang). Dette kan elimineres ved å sette på en hylse rundt denne staven på undersiden av gassern. Klart som blekk Gliser? ikke så lett å forklare, men ring hvis du lurer noe mer rundt dette så kan jeg heller prøve å forklare det per telefon. Jeg gjorde dette med mine samt det jeg nevnte tidligere i tråden, tok cirka 4 timer per gasser. Mine har hvertfall fungert utmerket i etterkant.

Efi?? jålebukk... Blunker
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #22 på: august 02, 2011, 10:50:00 am »

skal du kjøre langt med åpne spjell trnegs sikkert større nåleventiler. på bonneville eller liknende. men jeg tør ikke (og har ikke kasse til det) å holde full gass noe særlig mer enn 12-13 sekunder i strekk.........

JK

402 meter med åpne spjell på en lukket bane er langt nok for de fleste. Som sagt, ikke ta mitt ord for det selvom jeg nådde grensen på mine 2.0 (eller 2.5). Byttet ut med 3.0 med metallkule fra JayCee (tilgjengelig hos vwparts) og problemet var løst.

Man sjanser ikke motoren for noen deler som koster 250 kroner.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #23 på: august 02, 2011, 20:24:41 pm »

skal du kjøre langt med åpne spjell trnegs sikkert større nåleventiler. på bonneville eller liknende. men jeg tør ikke (og har ikke kasse til det) å holde full gass noe særlig mer enn 12-13 sekunder i strekk.........

JK

402 meter med åpne spjell på en lukket bane er langt nok for de fleste. Som sagt, ikke ta mitt ord for det selvom jeg nådde grensen på mine 2.0 (eller 2.5). Byttet ut med 3.0 med metallkule fra JayCee (tilgjengelig hos vwparts) og problemet var løst.

Man sjanser ikke motoren for noen deler som koster 250 kroner.



Enig i det siste der ja..  Blunker

I dag har vi lånt akspumpene til Rune Bull og tror du ikke at "dritten" gikk og hørtes ut som en riktig motor uten flomming og tull  Gliser
Neste problem nå er å få den til å starte på 6V.. hehe
JS tar reklamasjonen med levrandøren (som kommer på SCC fra det store utland  Blunker ) så vi for byttet dritten.
Neste skritt er å kjøpe 3.0 nåleventiler uten glass og bygge om til 12V  Gråter

Takk for alle innspill og hjelp.  Glad

Mvh Finn-Erik
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #24 på: august 03, 2011, 10:20:59 am »

Noen som kan anbefalle en bra bensinpumpe i 12V.. ? Kjøpe hvor og merke?

Finn-Erik
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #25 på: august 03, 2011, 11:32:58 am »

Sverre Kahrs har sikkert Holley inne. Mekonomen / Biltema har når nøden er som størst. Lager du t/r system så kan du i teorien kjøpe hvilken som helst pumpe som også leverer høyt trykk for EFI så lenge du har en regulator som regulerer ned til 2-3.5 psi.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #26 på: august 03, 2011, 11:33:57 am »

Og Kollevold har inne produkter fra Facet.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #27 på: august 03, 2011, 12:24:50 pm »

Og Kollevold har inne produkter fra Facet.

Pedersen Racing hadde også Facet, er den driftsikker?
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #28 på: august 03, 2011, 13:22:17 pm »

Den lille som Biltema har kopiert har dårlig rykte på seg. Facet rød pumpe skal være bra.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!