VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Der_Butzelmann på januar 05, 2009, 01:52:25 am



Tittel: "100HK med orginale skivebremser på boble"
Skrevet av: Der_Butzelmannjanuar 05, 2009, 01:52:25 am
Vi har vel alle hørt om at dette ikke skal være noe problem å få til  ::), og at det eksisterer dokumentasjon på dette ( Møller?).

Jeg lurer på om noen som f.eks har gjort dette selv vet, ikke tror, men vet om dette er bremste drivhjulshester, eller om det er svinghjulshester det er snakk om? Kansje noen har papiret eller har sett hva som står i dette skrivet om emnet?





Tittel: Sv: "100HK med orginale skivebremser på boble"
Skrevet av: JTWEjanuar 05, 2009, 10:49:56 am
Det henvises til at en effektøkning på 10-15 hk DIN er greit i "alle" tilfelle. 
(DIN = Deutsches Institut für Normung)

Videre sies det: "...og at de godkjenner opptil 100hk i Volkswagen 1303", og videre ca 90-95 i gamle typen. Her nevnes ikke DIN eller annen standard for målingen.

Ut i fra dette kan man jo anta at det hele tiden er DIN det er snakk om, tyskere liker jo orden, hvilket er følgende:

DIN horsepower is the power measurement protocol in the German DIN standard 70020. It is sometimes abbreviated as "PS", which stands for Pferdestärke, which is the German word for horsepower. DIN hp is measured at the engine's output shaft, and is usually expressed in metric (Pferdestärke) rather than mechanical horsepower.


Tittel: Sv: "100HK med orginale skivebremser på boble"
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 05, 2009, 11:20:53 am
det notatet som Møller har skrevet sier at de "kjenner til at det er godkjent inntil 100 hk", men de tar ikke ansvar for dette. Det henvises til TUF el.l.


Tittel: Sv: "100HK med orginale skivebremser på boble"
Skrevet av: JTWEjanuar 05, 2009, 11:27:25 am
Korrekt. Burde ha tatt med dette.


Tittel: Sv: "100HK med orginale skivebremser på boble"
Skrevet av: Trond Dahljanuar 05, 2009, 11:28:35 am
Korrekt. Burde ha tatt med dette.

Vesentlig forskjell da BT som regel liker at andre tar ansvar for ombygninger... :-)
Når møller heller ikke tar ansvar er det papiret lite verdt...


Tittel: Sv: "100HK med orginale skivebremser på boble"
Skrevet av: -Marius-januar 05, 2009, 11:31:48 am
Hva som har fantes(ble det riktig?) og hva som FINNES har endret seg etter at A.Dale ble borte. De som sitter på teknisk hos Møller vet jo knapt hva boble er.


Tittel: Sv: "100HK med orginale skivebremser på boble"
Skrevet av: Filip/purityjanuar 05, 2009, 11:33:46 am
Jeg holder jo på å bygge en motor nå, og har derfor hatt kontakt med Statens Vegvesen for å høre hva de sier. Svaret jeg fikk var slik:

Sitat fra: Stor-Oslo Hallkontroll
Hei

Kjøretøy id: XX XXXXX

Ombygging av bil reguleres av Kjøretøyforskriften kap.7.
Det må gjøres en helhetlig vurdering av bilen og dokumentene før noe endelig svar kan gis. Generelt ved ombygging tillates det effekt opp til hva bilen ble levert med som største alternativ fra fabrikk dersom bilen bygges lik denne utgaven.

Vi innehar dokumenter fra importør som tillater inntil 100hk og maksimalt 165km\t toppfart for VW 1303 dersom den utstyres med skivebremser foran. Ved motoreffekt utover dette må det fremlegges dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium som garanti for at kjøretøyet etter ombyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og kan tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for KTK § 4 pkt.7. Ombyggingen må være fagmessig utført og motoreffekten må dokumenteres.

Det må påses at bilen etter ombyggingen fortsatt tilfredsstiller det gjeldende avgasskravet og at det benyttes eksosanlegg med tilfredsstillende støydemping.


Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.


Med hilsen
Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt
Kjøretøy hallkontroll

På en annen henvendelse vedr. samme ombygningen fikk jeg dette svaret:
Sitat fra: Stor-Oslo Hallkontroll
Hei

Kjøretøy id: XX XXXXX,  chassinr: 1112XXXXXX

For godkjenning må bilen fremstilles for kontroll i om og oppbyggingsgruppen. Det må fremlegges dokumentasjon på motoreffekt og dokumentasjon på senkesettet. Forutsettingene for godkjenning er at ombyggingene er fagmessig utført og dersom bilen bygges om som beskrevet og nevnte dokumenter kan fremlegges ved kontrollen vil ombyggingen kunne aksepteres.

Time for kontroll bestilles på tlf: 06650.


Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.


Med hilsen
Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt
Kjøretøy hallkontroll

Om de mener at jeg må ha papirene fra Møller når de skriver at "nevnte dokumenter kan fremlegges" eller om det bare er bremsepapirer (og papirer på senkesettet) jeg må ha med vet jeg ikke, men jeg satser på å få tak i papiret fra Møller for sikkerhets skyld. Men slik jeg forstår svarene deres skal det gå greit å få godkjent opptil 100 hester i bilen min, så lenge jeg har skivebremser foran.


Tittel: Sv: "100HK med orginale skivebremser på boble"
Skrevet av: Der_Butzelmannjanuar 05, 2009, 16:35:56 pm
ok. Mange bra innspill her. Slik jeg forstår det, så er det da bare 1303 det skal kunne være mulig å få godkjent opp til 100HK med orginale bremser ( skiver foran ), basert på "Møller skrivet" og det at BT mest sannsynlig har kjennskap til dette?

En 1303S -74 er vel noe tyngre enn f.eks en 1300S -73, som vel også har de samme bremsene når den er levert med skivebremser foran? Eller roter jeg i salaten nå?


Tittel: Sv: "100HK med orginale skivebremser på boble"
Skrevet av: cato®januar 05, 2009, 17:35:18 pm
Har en kamerat som fikk godkjent 100 hk  ( med type 4 motor) i 1302 for noen år siden.
Kan evt. sjekke om han har papiret fra møller ennå ?


Tittel: Sv: "100HK med orginale skivebremser på boble"
Skrevet av: Dallandjanuar 05, 2009, 17:56:51 pm
ok. Mange bra innspill her. Slik jeg forstår det, så er det da bare 1303 det skal kunne være mulig å få godkjent opp til 100HK med orginale bremser ( skiver foran ), basert på "Møller skrivet" og det at BT mest sannsynlig har kjennskap til dette?

En 1303S -74 er vel noe tyngre enn f.eks en 1300S -73, som vel også har de samme bremsene når den er levert med skivebremser foran? Eller roter jeg i salaten nå?

Godt mulig den er litt tyngre ja siden den har spiral fjærene. 1300S har skivebremse framme og ja.


Tittel: Sv: "100HK med orginale skivebremser på boble"
Skrevet av: Filip/purityjanuar 05, 2009, 17:57:39 pm
Har en kamerat som fikk godkjent 100 hk  ( med type 4 motor) i 1302 for noen år siden.
Kan evt. sjekke om han har papiret fra møller ennå ?
Da hadde du vert en engel! Jeg har jo en 1302 som motoren min skal inn i, men jeg regnet ikke med at det ville bli noe problem at den ikke er 1303, iom. at vekt/bremser/motorkraft/forstilling er omtrent helt likt.


Tittel: Sv: "100HK med orginale skivebremser på boble"
Skrevet av: erikaajanuar 05, 2009, 19:03:13 pm
Her er jo en som har samlet og lagt ut en del av dokumentasjonen sin: http://home.online.no/~trosomme/ 
Venstremeny -> Godkjenningsarkiv

Regner med disse papirene er personlige, men de kan jo likevel være greie å vise til for at en skal få utstedt sine egne.


Tittel: Sv: "100HK med orginale skivebremser på boble"
Skrevet av: Der_Butzelmannjanuar 05, 2009, 23:50:41 pm
ok. Mange bra innspill her. Slik jeg forstår det, så er det da bare 1303 det skal kunne være mulig å få godkjent opp til 100HK med orginale bremser ( skiver foran ), basert på "Møller skrivet" og det at BT mest sannsynlig har kjennskap til dette?

En 1303S -74 er vel noe tyngre enn f.eks en 1300S -73, som vel også har de samme bremsene når den er levert med skivebremser foran? Eller roter jeg i salaten nå?

Godt mulig den er litt tyngre ja siden den har spiral fjærene. 1300S har skivebremse framme og ja.

Tror nok det er flere grunner til at 1303S`n er tyngre enn bare pga. spiralfjærene, og ikke alle 1300S har skiver fremme orginalt, men det er en annen diskusjon ;)


Tittel: Sv: "100HK med orginale skivebremser på boble"
Skrevet av: Der_Butzelmannjanuar 05, 2009, 23:51:08 pm
Har en kamerat som fikk godkjent 100 hk  ( med type 4 motor) i 1302 for noen år siden.
Kan evt. sjekke om han har papiret fra møller ennå ?

Ja takk! :)


Tittel: Sv: "100HK med orginale skivebremser på boble"
Skrevet av: Even Kirknesjanuar 06, 2009, 01:21:22 am
Det henvises til at en effektøkning på 10-15 hk DIN er greit i "alle" tilfelle. 
(DIN = Deutsches Institut für Normung)

Videre sies det: "...og at de godkjenner opptil 100hk i Volkswagen 1303", og videre ca 90-95 i gamle typen. Her nevnes ikke DIN eller annen standard for målingen.

Ut i fra dette kan man jo anta at det hele tiden er DIN det er snakk om, tyskere liker jo orden, hvilket er følgende:

DIN horsepower is the power measurement protocol in the German DIN standard 70020. It is sometimes abbreviated as "PS", which stands for Pferdestärke, which is the German word for horsepower. DIN hp is measured at the engine's output shaft, and is usually expressed in metric (Pferdestärke) rather than mechanical horsepower.

Her er det også uteglemt følgene setning i brevet fra Møller. "Vi kjenner til at TUF i Tyskland strekker seg lengere og godkjenner inntil 100hk i 1303 med skiver og 90hk i 1300 og 1500" Det står det i brevet jeg fikk for 15- 20 år siden. Riktignok av tidligere nevnte Arnt Dale.


Tittel: Sv: "100HK med orginale skivebremser på boble"
Skrevet av: JTWEjanuar 06, 2009, 08:16:02 am
Det er som sagt korrekt.

Jeg fokuserte for mye på hva slags hester man snakket om, svinghjul/drivhjul....


Tittel: Sv: "100HK med orginale skivebremser på boble"
Skrevet av: vwracer - Ola Linnerudjanuar 06, 2009, 08:43:32 am
virker som de godkjenner de fleste T1 modellene for inntil 100hk om de har de nyere skivebremsene. Har fått en foreløpig godkjenning på min 63' med 100hk ved bruk av de orginale skivebremsene fra nyere 4 bolts bil.


Tittel: Sv: "100HK med orginale skivebremser på boble"
Skrevet av: Filip/purityjanuar 06, 2009, 09:21:30 am
virker som de godkjenner de fleste T1 modellene for inntil 100hk om de har de nyere skivebremsene. Har fått en foreløpig godkjenning på min 63' med 100hk ved bruk av de orginale skivebremsene fra nyere 4 bolts bil.
Hva har du brukt av papirer for å få til dette? Og hva vil det si at du har "foreløpig godkjenning" ?