mai 04, 2024, 17:37:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tips ved kjøp av trykkluft kompressor.  (Lest 55141 ganger)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« på: desember 30, 2008, 09:36:18 am »

Litt teori.

Ved kjøp av stempel kompressor:
Det er antall hk som forteller deg hvor stor eller hvor mange kompressorer du trenger. 1hk = ca 100l/minuttet ved 7,5 bar. Det meste av brukbart luftverktøy trenger bortimot 500l/minuttet dette vil si at du trenger minimum 5hk kompressor, om du har 1 eller flere spiller ingen rolle, det spiller heller ingen rolle hvor mange sylindre kompressoren har. Men 2 kompressorer på 2,5 kw ja da har du nok til sporadisk muttertrekker, sandblåsing med små sandblåsere over litt tid og det meste av slipeverktøy. Ofte er det billigere med 2 kompressorer på 2,5kw enn en på 5kw. Husk 1kw =1.36hk!

Tanken spiller INGEN rolle om du skal bruke luft over lengre tid ta denne bare er en oppsamlingsbeholder for luft over tid. Skal du derimot bare blåse litt innimellom og ikke bruke verktøy i mer enn 30 sek om gangen kan det være kjekt med tank. Dette kommer selvfølgelig an på størrelsen.

Hvis du trenger 500l/minuttet til verktøyet ditt og dette trenger 7,5 bars trykk, hvor lenge har du luft fra en kompressor med 50liter tank da? Tanken gir deg maks 10 sekunder med trykk som er godt nok og resten gir kompressoren.

Hva trenger du?
Så når dere skal kjøpe dere kompressor se kun på motoreffekten og ikke på tank størrelsen av tanken, det er klart at hvis du har plass til en stor tank så er det ingen grunn til å ikke kjøpe en med det, men da må du passe på at du ikke har noen luft lekkasjer, for hvis lufta lekker ut mellom hver gang du bruker kompressoren må du fylle tanken hver gang du bruker den og da blir det veldig dyr bruk av kompressoren og en masse unødvendig venting på at tanken skal bli full.

Man får ikke større enn 2,5kw på 1fas, dette fordi at større kompressor enn dette drar så mye strøm i oppstarten at 16amp sikring vil ryke. Men du kan klare å få 2 mindre kompressorer til å gå på en 16amp kurs hvis du er heldig. Husk at ved 1fas er ampere x volt = watt !!

Angående sammenkopling av 2 eller flere kompressorer er det bare å ha en slange imellom disse, man trenger ingen tilbakeslagsventiler eller noe, du kan men trenger ikke, spesielt ikke om den ene tanken er større enn den andre.
Reduseringsventilen som ofte sitter på kompressoren må settes nærmere der du skal bruke lufta enn der sammen koblingen av kompressorene er, for en slik reduseringsventil virker bare den ene veien. Husk at verktøy oftest er beregnet på maks 5-8 bar.

Angående kompressor så er det som alt annet, jo billigere jo dårligere som oftest, men spørsmålet er hvor viktig det er at den holder i 20år. Billig kompressor er ikke til proff bruk, dvs hver dag 5 eller flere dager i uka hvor den går mer enn 25% av tida. Kompressorer som er ment til å gå en hel dag og over 80% av arbeidstida koster fort 10 ganger mer enn de man får kjøpt på tilbud rundt omkring.

Til de aller fleste av hobby brukere holder det med de aller billigste, og kjøper man to små, ja så har man råd til at den ene ryker, så kjøper man seg heller en til når man trenger den.

1 stor kompressor, si 5hk eller større er bare dumt å ha om man kun bruker denne til å fylle luft i dekk, blåse litt rent og litt luftverktøy  10 ganger i året, da er det mye bedre å ha 2 mindre kompressorer.
Skal du derimot bruke luftverktøy 1 gang i uka eller mer, ja da kan det ha noe for seg å kjøpe en 3fas kompressor og litt større tank.

Min plan for verksted er som følger, en stor tank, den jeg har er på 270l og en kompressor på 4kw. dette til bruk av muttertrekker, slipeverktøy og sandblåsing i kabinett. Og så har jeg en liten 2hk med 20 liters tank som er flyttbar som kan brukes til andre småting, som spikerpistol litt renblåsing, fylle luft i dekk, ta med meg om jeg trenger det. Mindre støy og mindre venting når man skal ha luft raskt.

Hilsen Gunnar som er servicetekniker på luftkompressorer www.atlascopco.no
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 30, 2008, 10:06:22 am »

Tips:

Hold trykkluft "anlegget" ditt tett, selv en bitteliten lekkasje bruker mye luft.

Drar muttertrekkeren dårlig, er det sannsynligvis dårlig "flow" imellom tanken og Muttertrekkeren, Kjøp grøvre slange og koblinger, trenger ikke å kjøpe ferdig, ta en slange som er litt grov og som tåler trykket du har på tanken, kjøp noen slangestusser med kobling på Biltema, Clas O., Tess eller lignende som passer slangen, dette hjelper nesten alltid. Hvis ikke dette hjelper, sjekk Reduseringsventilen på kompressoren, denne er ofte billig og har dårlig gjennomstrømning. Kjøp ny dyr, eller koble utenom.

Husk at det meste av verktøy kun trenger 5-8 bar dermed trenger du ikke en kompressor som klarer 15bar. Det beste er å ha en kompressor som klarer rett over det du trenger. Slik at den f.eks starter på ca 6,5-7bar og går opp til 8 bar.

Skal du bruke kompressoren til sliping over litt lengre tid, er det ikke noe poeng i å skru opp trykket for å få mer luft, klarer kompressoren å gå opp til mer trykk enn du trenger, er det fint om den får "hvile" litt, om den klarer å stå i 20 sekunder. Stopper den kortere enn det kan du justere opp trykket litt, om det går, slik at den står og jobber hele tida. Da kan du spare "Kina" kompressoren din hvis du tar deg 5 min pause innimellom slik at kompressoren får kjølt seg ned litt.

Hvis du skal lage deg skikkelig verksted med rør opplegg og uttak litt her og der, er det 3 gode løsninger.
1: Dra litt grov slange f.eks 1/2" langs veggen i rommet og skru fast ett uttak der du trenger det før du drar slange videre til neste punkt. Spesielt bra blir det om du klarer å få til at slangen går hele veien rundt slik at den er koblet sammen i begge ender.
2: De fleste som selger dyrere industrikompressorer har ett hurtigkoblingsrørsystem som er litt dyrere å kjøpe enn vanlig rør men som ofte er veldig bra og lett å koble sammen. Dette blir veldig rent og pent på veggen.
3: Tess og andre butikker som selger slanger og rør har ett system for hurtigkobling av harde plastikkslanger, som bare trykkes isammen og holder tett, disse fåes ofte helt opp i 16mm diameter, dette er også ypperlig til bruk i små verksteder, og ser pent og ryddig ut på veggen.

De aller fleste klarer seg med stempelkompressorer, men noen er sugne på noe litt større, og da er det skruekompressorer som gjelder, dette er for dem som bruker mye luft ofte og vanligvis fra 300l/minuttet og oppover.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: desember 30, 2008, 20:55:20 pm »

Kjempeartikkel , noen som lytter ...
Mvh
Erich
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 31, 2008, 14:20:15 pm »

Det er flott å kunne hjelpe, bare å spørre om dere lurer på noe Blunker
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: desember 31, 2008, 14:48:36 pm »

Eg lurer på noko! Vil eg kunne ha ein større kompressor på 3fas 16A enn 1 fas 16A ??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: desember 31, 2008, 14:56:50 pm »

Eg lurer på noko! Vil eg kunne ha ein større kompressor på 3fas 16A enn 1 fas 16A ??

Ja! (nå er jeg litt rusten i regninga, tror det blir 5,4kw motor totalt du kan ha på 3- fas 16A).
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: desember 31, 2008, 15:28:38 pm »

Kødder du!?! Sjokkert

Då kan eg jo handla Stoor kompressor då!!! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Nova
Medlem
***
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund



Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 31, 2008, 17:04:19 pm »

Jeg har i alle år hatt slike små billige "dritt" kompressorer.

For en stund tilbake kom jeg over en stor gammel Atlas Copco kompressor som helt sikkert leverer minst 7-800 liter i minuttet med stor tank og 400 volt 3-fas motor. Er en stor jækel på 200-300 kg, men så lenge jeg har laget meg et eget rom til kompressoren på utsiden av garagen så spiller det ingen rolle.

Det eneste jeg treger på er at jeg ikke kjøpte noe slikt tidligere. Osteaktig

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: desember 31, 2008, 17:19:56 pm »

Ja! (nå er jeg litt rusten i regninga, tror det blir 5,4kw motor totalt du kan ha på 3- fas 16A).

Har du formelen du brukte for å finna ut det? då eg nevte 5,4kw på 16A fekk pappen bakøvesveis... og meinte att det ikkje er sjangs i havet att det skal kunne gå! 5,4KW tilsvarer jo 7,344 hester, og tilogmed eg synst det høres mykje ut!

Den gebe 2kw 1fasaren som me har sliter jo med straumen den 'og! Hæ
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: januar 01, 2009, 09:50:19 am »

En-fas 10 A = 2300 w, En-fas 16 A = 3680 w.  3- fas 16A mener jeg er 3680w x 1,5 fordi du nå får 3 kurser å fordele strømmen på, istedenfor 2 kurser . Totalt 5520 w når jeg regner ut fra 230 V. Men ta og sjekk hvor mange volt du har i stikkontakta hjemme, i oppstarten kan det falle drastisk, og da kan du få store problemer med å starte en kompressor. Hos broren min var det stort spenningsfall på låven (hvilespenning 207-215v), vi fikk ikke alltid startet kompressoren om vinteren. Der falt spenninga til mellom 170 og 180 V når vi prøvde å starte kompressoren.  Vi måtte alltid ha tom tank når vi startet kald kompressor. Når kompressoren var varm, gikk det bedre. Det er en 3 hk kompressor. Heldigvis fikk Skagerak nett satt opp en ny trafo i nærheten for 2 år siden, så nå er alt velstand.

Har du derimot et spenningsfall ved oppstart ned til 180 V, blir tallene slik før sikringen ryker: 10 A = 1800w, 16 A 2880W og 3-fas 16A 4320w.

Jeg er litt usikker på 3-fasen, da jeg gikk på skolen for 20-30 år siden, men mener det skal stemme... Kult
« Siste redigering: januar 01, 2009, 09:55:12 am av kjells » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Pål A.F.
Supermedlem
*****
Innlegg: 631
Bosted: Vestfossen



Vis profil
« Svar #10 på: januar 01, 2009, 11:57:28 am »

3 fas effekt er: 230 V x 16 A x 1,73 = 6366,4W

Pål
Loggført

1958 T1 boble.
1960 T1 boble ragtop.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: januar 01, 2009, 13:13:12 pm »

Så det er altså spenningen som avgjør det heile!

For å måle spenningsfall, må eg mål i stikk-kontakten mens eg slår på den kompressoren me har for å sjå kor mykje spenningen synker?? er det rett?
« Siste redigering: januar 01, 2009, 13:48:18 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
animal
Juniormedlem
**
Innlegg: 65
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #12 på: januar 01, 2009, 13:27:58 pm »

bare et spørsmål til folket.

hvor kraftig kompressor trenger jeg for lakering?

hilsen jack
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #13 på: januar 01, 2009, 14:28:43 pm »

Så det er altså spenningen som avgjør det heile!

For å måle spenningsfall, må eg mål i stikk-kontakten mens eg slår på den kompressoren me har for å sjå kor mykje spenningen synker?? er det rett?

Yes!  Gliser
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #14 på: januar 01, 2009, 17:41:26 pm »

Det beste er å måle med to stk. spiker. Jf. bestefaren til sambuaren min..  Gliser
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #15 på: januar 02, 2009, 08:49:44 am »

Ja! (nå er jeg litt rusten i regninga, tror det blir 5,4kw motor totalt du kan ha på 3- fas 16A).

Har du formelen du brukte for å finna ut det? då eg nevte 5,4kw på 16A fekk pappen bakøvesveis... og meinte att det ikkje er sjangs i havet att det skal kunne gå! 5,4KW tilsvarer jo 7,344 hester, og tilogmed eg synst det høres mykje ut!

Den gebe 2kw 1fasaren som me har sliter jo med straumen den 'og! Hæ


Litt vanskelig å vite om ting går når man er på 3fas da må man bare spørre selgeren av kompressoren om hvor stor sikring man må ha. Dette kommer an på hvor tungt det er å dra igang kompressoren, er den veldig tung dratt kan det være du må helt ned på halvparten av KW som sikringen tilsier. Normalt sett skal det være stjerne trekant start på 3fas kompressorer som går på 230v, dette er ikke alltid nødvendig på 400v anlegg. Uansett spør selger. 

Atlas Copco sin LE5 er på 5hk eller 3,58kw og må ha sikring på 25amp, under normal gange bruker den ikke mer enn 8,9 amp men det er under oppstart den krever 25 amp sikring. Med litt flaks så klarer man en litt mindre en med 16amp 3fas.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 02, 2009, 08:56:03 am »

bare et spørsmål til folket.

hvor kraftig kompressor trenger jeg for lakering?

hilsen jack

Spørs på sprøyta du har eller skal kjøpe. Men vanligvis skal du klare deg med en 2,5hk kompressor.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
animal
Juniormedlem
**
Innlegg: 65
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #17 på: januar 02, 2009, 09:22:07 am »

http://www.sata.com/Produkte/produkt.jsp?index=02-11

er vel denna sprøyta
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #18 på: januar 02, 2009, 09:45:53 am »

Forbruk på sprøyta er 200 l/min, så det skal i teorien gå med en 2,5 hk ( 100 l pr hk).
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #19 på: januar 02, 2009, 10:14:46 am »


Litt vanskelig å vite om ting går når man er på 3fas da må man bare spørre selgeren av kompressoren om hvor stor sikring man må ha. Dette kommer an på hvor tungt det er å dra igang kompressoren, er den veldig tung dratt kan det være du må helt ned på halvparten av KW som sikringen tilsier. Normalt sett skal det være stjerne trekant start på 3fas kompressorer som går på 230v, dette er ikke alltid nødvendig på 400v anlegg. Uansett spør selger. 



Fortstt Kw/ampere som gjelder ved tre fas.
Om kompresoren trekker 8,9A holder det med 10A eller 13A sikkring.
MEN, grunnen til at de anbefaler 25A er at som regel er sikringer Karaktrestikk B (eller C i verksteder ol.)
Karaktrestikken sier noe om hvor mye start strøm den klarer og hvor lenge.
Så man kan sette inn D eller F(må gjøres av elektrikker, da kabel må beregnes på ny)
For å løse probleme kan man som nevn bruke Stjerne/trekant start.(må ha rikrtig motor 230/400 på 230V
og 400/690 på 400V)
Eller kjøpe en motor/myk  starter. De er ikke så veldig dyre mer(kansje billigere enn som å bytte sikring)

Start strømmen ligger som regel mellom 6-10 ganger merke srøm. Både 230volt og 400 volt.



Loggført
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #20 på: januar 04, 2009, 10:27:47 am »

Hva med skruekompressorer?

Disse tar liten plass, har mindre støy. Greie å vedlikeholde.
Og man har mulighet til å plassere ekstern tank bort fra kompressoren..

Er ikke sikker, men Nessco er vel de mest prisgunstige på mindre skruekompressorer. Kaeser ligger vel noe høyere i pris..
Veit ikke om du har noen priser på Atlas sine?
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #21 på: januar 06, 2009, 00:06:49 am »

Hva med skruekompressorer?

Disse tar liten plass, har mindre støy. Greie å vedlikeholde.
Og man har mulighet til å plassere ekstern tank bort fra kompressoren..

Er ikke sikker, men Nessco er vel de mest prisgunstige på mindre skruekompressorer. Kaeser ligger vel noe høyere i pris..
Veit ikke om du har noen priser på Atlas sine?

Skruekompressorer er fint men ofte litt dyrere.
Det er faktisk MER vedlikehold på en skruekompressor enn på en stempelkompressor. Og det er viktigere å bytte olje på en skrue kompressor enn på en stempel.
Men som du sier er ofte støynivået betraktelig lavere, ofte bare pga isolasjon.
Den tar ofte ikke så mye mindre plass.
Tanken kan man sette hvor man vil uavhengig av om det er stempel eller skrue.
Strømforbruket kan være litt mindre på skruekompressorer.


Med fare for å være partisk Gliser
Prisgunstig, hva vil det si? Billigst i innkjøp, eller billigst totalt sett?
Det er veldig mange som selger skruekompressorer, og selvfølgelig gjelder det samme her som på alt annet, du får hva du betaler for.

Kan selfølgelig skaffe priser på alt Atlas utstyr. Interessert?, da er det bare å spørre.

Ett eksempel er at man kan få den minste Atlas Copco skrue kompressoren for CA25-30.000,- pluss moms og frakt fra Langhus. Til sammenligning er det ca 3000 mindre for en tilsvarende stempelkompressor. Tools og ProffPartner kan er vanligvis forhandlere i tillegg til våre egne selgere.
Dette er jo selvfølgelig snakk om litt mer profft utstyr enn det som vanligvis selges rundt omkring til noen få tusenlapper.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #22 på: januar 06, 2009, 00:10:09 am »

En Atlas Copco "Le" stempelkompressor er den dyre versjonen av stempel kompressorer på markedet og har vært solgt i tilnærmet lik design siden slutten av 70 tallet. Disse er jævlig slitesterke. En av mine kunder, ett bilverksted, har en slik fra 1981 og den har aldri vært reparert. Jeg byttet ventilene for 2 år siden, mest fordi jeg var redd dem ville ryke snart, men dem var like fine så det ut til. Så finner dere en sånn på Finn eller ett annet sted til en rimelig penge så er dem værdt å sjekke ut. Kan være lurt å se litt på tilstanden da og sjekke at den er komplett. Delene kan være ganske dyre.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #23 på: januar 06, 2009, 01:04:42 am »

Er man sugen på Skruekompressor, så er det kjekt å få vite litt om service historikken. Service bør være fulgt på disse.
Og så er det viktig å ikke kjøpe en som har gått veldig mange timer.
Ved normale forhold går dem , minimum 25000timer før skrue'n må byttes, det er vanligvis dyrt.
Kan også gå mye lenger men da bør den ha hatt ett fint liv.
Kan også gå kortere om servicen er utelatt.

Så mitt råd er å kjøpe en som har gått mindre enn 25000 timer. Det skal MYE til for en hobby mekaniker å bruke den mer enn 500t i året.

Husk å sjekk Volt og KW slik at du vet du kan bruke den!

Kjekt å holde seg til merker som man kan få tak i deler til lettvindt.  Fortsatt kommer kvaliteten an på prisen mener nå jeg, andre kan nok mene noe annet.
Eksempler:
Atlas Copco, www.atlascopco.no
Ingersoll Rand, Maskin K. Lund, www.mklsm.no
Gardener Denver, Nessco, www.nessco.no
Mark, diverse forhandlere www.mark-kompressorer.no
Kaeser, www.kaeser.no

Disse finnes også, men er noe mer uvanlige og jeg kjenner ikke så godt til kvaliteten på disse.
Compair, AMA A/S, www.ama.no, eller www.fyksen.no
Boge, Granzow, www.granzow.no
Abac Genesis, Åge S. Wågene. www.waagene.no, Tess har deler til disse.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!