mai 04, 2024, 18:06:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kam/løftere/støtstenger til Type 4 - hvor?  (Lest 4220 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: januar 05, 2009, 18:23:37 pm »

Hvor vil dere anbefale å kjøpe kam, løftere og sterkere støtstenger til en Type 4 motor? Helst i Norge/Europa mtp. fraktkostnader og tid, men alt er interessant.

Noen jeg kommer på i farten:
http://www.aircooledtechnology.com/store/home.php
http://www.europeanmotorworks.com/
http://www.csp-shop.de/ (Jøran Larssen på forumet skaffer vell det meste fra de..?)
http://www.aircooled.net/
http://www.ahnendorp.com/typ4-3.html

Om Unneberg eller Hot-Shop lagerfører slike ting vet jeg ikke.

Erfaringer med forskjellige produsenter er selvsagt alltid velkommen!
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: januar 05, 2009, 18:30:35 pm »

Hot-shop har vel størst lager av type4 motordeler i Norge. Om prisene er de beste er en annen sak..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 05, 2009, 19:34:05 pm »

Holder på med en rallycrossmotor og her er noen forslag til hva og hvor man kan handle.
Kjell Aaen er jo en mann som må nevnes når det skal bygges T-4. Han kan også skaffe det meste til T-4
Det spørs jo hva man er ute etter og hvilken prisklasse man skal ha.

Blir noe rotete når jeg limer inn dette fra min PC.
På min PC ble det ihvertfall flott.
Listen kan mailes om noen ønsker det

Listen er ikke ferdigstillt enda og oppdateres fortløpende.
Tips og linker mottas med stor takk.


Blokk                              
12 mm bolter for midtre bærelager:   http://www.industrisalg.no/                            
ARP pinnbolter:         http://www.aircooledtechnology.com/store/product.php?productid=16136&cat=310&page=1      
Oljekjøler Block-off:         http://www.dalhems.com/   
            http://www.hotshop.as                   
Tørrsump – pumpe:          http://cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=189               

Clutch & Svinghjul
Clutch:            http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C26%2D141%2D021         
            http://www.kennedyeng.com/vwpo_dis.htm      
Trykkplate:         http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC20%2D5150         
            http://www.kennedyeng.com/volks_pp.htm
Forsterkede svinghjulsbolter:      http://www.ahnendorp.com/typ4-5.html                  
Nålelager for svinghjul:  20,50 X 16   http://www.vagle.no                        
Stifter til svinghjul:         http://www.dalhems.com/                        

Kamaksel
Kamaksel:          http://www.hotshop.as
Kamakseldrev:         http://www.europeanmotorworks.com/pvw/054-108/type-4-cam-gear/Straight+Cut+Camshaft+Gear+Kit   
Bolter til kamdrev         http://www.europeanmotorworks.com/pvw/054-110B/type-4-cam-gear/Camshaft+Gear+Bolt      
Kamaksellager:         http://www.aircooledtechnology.com/store/home.php?cat=263               
            http://www.dalhems.com/                        
Kamakselfølgere:         http://www.europeanmotorworks.com/pvw/054-114/type-4-lifters-pushrods/T-4+Lifter+Bushing      
            http://www.europeanmotorworks.com/pvw/054-116/type-4-lifters-pushrods/T-4+Lifter+39g      
            http://www.rs-motor.at/produkte/index.html                  
Veivaksel
Veivaksel:            http://www.aircooledtechnology.com/store/home.php?cat=269               
Veivlager:            http://www.aircooledtechnology.com/store/home.php?cat=261               
            http://www.dalhems.com/                        
Racer Spacer:
Sim-ring til reimhjul:         http://www.dalhems.com/   
            http://www.hotshop.as            
Sim-ring til svinghjul:         http://www.dalhems.com/   
            http://www.hotshop.as                         
Råder                  
Råder:            http://www.europeanmotorworks.com/pvw/024-103/type-4-connecting-rods/2.0+Liter+H-Beam+Rods%2C+5.325%22+-+Set+of+4   
Rådelager:            http://www.aircooledtechnology.com/store/product.php?productid=16878&cat=262&page=1      
            http://www.dalhems.com/                           
Sylindersett      
Sylindersett:         http://www.europeanmotorworks.com/vw/type-4-pistons-cylinders/Pistons+%26+Cylinders.html      
                                                   http://www.qscusa.com/
Topper                  
Topper:                  
Toppdekselpakkninger      http://www.dalhems.com/                        
Retainere:            http://www.aircooledtechnology.com/store/product.php?productid=16832&cat=282&page=1      
Ventillåser            http://www.europeanmotorworks.com/pvw/054-610/type-4-valve-springs/Heat-Treated+Valve+Keepers%2C+Set   
            http://www.dalhems.com/                        
Innsug:

Vippestell               
Justerskruer med kulehode:      http://www.europeanmotorworks.com/pvw/054-623/type-4-adjusters/Swivel+Ball+Adjusting+Screws%2C+Set           
8 mm bolter til toppen:

Støtstenger                   
Støtstenger:         http://www.aircooledtechnology.com/store/product.php?productid=16237&cat=285&page=1      
Pakninger til støtstangrør      http://www.dalhems.com/                        

Eksosanlegg
Grenrør:            http://www.ahnendorp.com/typ4-8.html                  
Lyddemper:
Rør og bend:

Forgassere
Forgassere:             
Bensinslange tilslutninger:
Luftfilter:
Linkage (gass-stag):         http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C12%2D1551%2D23      

Diverse
Fordeler            
Oljetrykksbryter:                  
Tennplugger:
Pluggledninger:               
« Siste redigering: januar 05, 2009, 19:36:20 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 05, 2009, 19:53:37 pm »

Jeg ville på en gatemotor som ikke skal varve ofte over 7000 o/min valgt alustenger i stedet for chromoly stenger. Lettere og du slipper den f...ns raslinga når motoren blir varm. Motor med chromoly stenger går jo bare stille når motor er kald... Chromoly-stenger er sikkert kjempefint til racing og drag-bruk, men til en gatemotor ville jeg ha valgt alu-stenger og du slipper den raslinga.
Aircooled.net selger spes. sterke alustenger som oxo tåler dobble fjærer og inntil 8200 o/min og noe mer enn det trengs ikke på en gatemotor. Dessuten er sjansen for at du klarer deg med enkle stive fjærer større når vekt på støtstenger er mindre.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: januar 05, 2009, 20:39:41 pm »

Om jeg tar meg råd til dyre aluminiums støtstenger vet jeg ikke, motoren skal jo ikke over 5500 etter min plan, så da er det jo ikke like viktig med lette deler i "valvetrain"-et. Men uansett, takk for tipset Glad

Men et kjapt spørsmål; er støtstenger til Type 1 og Type 4 det samme? Ser at verken Aircooled.net eller CSP fører egne Type 4 støtstenger...
« Siste redigering: januar 05, 2009, 21:10:32 pm av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #5 på: januar 05, 2009, 20:43:33 pm »

Bruker originale støtstenger fra motor med mek løftere der dette er mulig. Aldri hatt problemer med de med hverken doble eller enkle stive fjærer, og jeg er sjelden snill ved bruk..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: januar 06, 2009, 10:39:39 am »

Bruker originale støtstenger fra motor med mek løftere der dette er mulig. Aldri hatt problemer med de med hverken doble eller enkle stive fjærer, og jeg er sjelden snill ved bruk..
Mek løftere = vanlige, solide løftere regner jeg med?

Men er det ikke slik at støtstenger slites sammen med løfterne? Siden løfterne bør/må byttes ved bytte av kam bør vell også støtstengene byttes? Da er jo ikke prisforskjellen mellom standard og sterkere støtstenger så stor.

Og er det samme type støtstenger som benyttes til både Type 1 og 4 motorer? Etter litt leting ser jeg at i alle fall Cip1 fører støtstenger som skal passe begge motorene:

http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C12-4084
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C13-4034
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C12-4054
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 06, 2009, 13:51:06 pm »

Jeg bruker ukappede støtstenger til T-1 som blir kappet på eksakt lengde, så du kan bruke T-1 stenger i motoren din
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 06, 2009, 15:57:42 pm »

Spør litt her jeg også:
Er det spes kam for T4 eller er det som i WBX at T1 kam kan brukes? I såfall, hvor stor kam passer på løfterne til T4?

Lasse
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: januar 06, 2009, 16:00:46 pm »

Jeg bruker ukappede støtstenger til T-1 som blir kappet på eksakt lengde, så du kan bruke T-1 stenger i motoren din


Er dette ukappede i original dimensjon, eller i den forsterkede dimensjonen? Eller tar du ut ene "hodet" på støtstanga. Lurer da jeg har ett sett nye men med hodet montert i begge ender.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 06, 2009, 16:25:12 pm »

egen kam til type 4.
Man skal egentelig alltid sjekke kam/løfter geometri for hver enkel "combo" , da det avgjøres av grundsirkel, løft og utformingen av kam"lobe'n"
men sikkert noen  utprøvde løsninger.

Kjell Aaen har noen type4/WBX mekaniske løftere med stoooor diameter.(extra bonus er også "lube'a'lobe hull i løfteren og forbedret olje spor på siden av løfterene)
man gjør sjelden feil ved å ha stor nok diameter på løfter.
tipper veldig mange "feilproduserte" løftere og kamæer kommer av nettopp dette att geometrien ikke sjekkes.
eneste drawback er att man må freseslipe ned i blokka for den extra foten.
og muligens litt extra vekt.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!