mai 13, 2024, 12:47:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Øvre bærekule og dødgang i ratt.  (Lest 3862 ganger)
j0achim
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Bergen


Vis profil

« på: juli 27, 2011, 23:44:08 pm »

Hei!


Som pungt på mangel lapp fikk jeg slitte bærekuler (øvre) begge forran. Og dødgang i ratt.


Er det ikke lov og ha litt dødgang i ratt? Med litt målig kom jeg frem til at det er snakk om 2~cm dødgang.



Jeg tror kontrolør har forvekslet en liten bankelyd som kommer fra en av stagene når en skifter retning fikk han til å tro at begge bærekulene var gåen, da det er bare ett hjul som har mikroskopisk slark. Noe jeg tror kommer hvor arm sitter i forstillingen, de øvre armene sitter ikke fast i konus inn i forstilling? (jeg løsnet litt bolten som får inn i torosjons fjørene og hadde armen ikke vært montert i resten kunne jeg dradd den rett av) For ene armen ser ikke ut til å være satt 100% helt inn, gummi/plast foringen som ligger mellom arm og forstilling ligger litt skjevt så tror denne skulle vært litt strammere satt inn, og jeg innbiller meg å se at det beveger seg litt der når en sliter i hjulet.

Eventuelt kan det skyldes at jeg har nå hevet bilen, puma forstilling? Det var bugpack senke dempere på den før, men jeg har vært på EU kontroll med annen bil hvor jeg fikk påpass om å få det skrevet inn i vognkort så valgte å heve bilen helt og montere orginale dempere til kontroll var gjennomført. Jeg er 99% sikker på at problemet kom etter heving da jeg rev og slet i hjulene for noen dager siden uten at jeg kunne kjenne noen som helst slark.


Kan det være mulig at litt grising av kule kan hjelpe? Klarer ikke helt å identifisere hvor ting beveger seg, da det er veldig små marginer det er snakk om.



Mvh
j0achim
« Siste redigering: juli 27, 2011, 23:47:04 pm av j0achim » Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: juli 28, 2011, 10:55:40 am »

Dødgang på rattet på 2 cm begynner vel å bli litt mye. Dette er uansett som oftest et spørsmål om en enkel justering av styresnekka, så er ting på stell igjen.

Bærekuler er ikke til å spøke med - utslitte kuler gir mildt sagt dårlig sikkerhet i trafikken. Er du usikker, så spør et annet verksted om hva de synes - gjerne noen som har god peil på Boble.
Loggført
j0achim
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #2 på: juli 28, 2011, 11:29:32 am »

Hvordan går jeg fram for å stramme styresnekken? Mener å huske at det er en bolt som skal strammes på, om jeg ikke tar helt feil?


Joda jeg er helt inneforstått med at bærekuler er ikke noe en skal tulle med, men det er det heller ikke snakk om, jeg er bare usikker på om det i det hele tatt er snakk om bærekulen og ikke det at armen er 100% satt inn i forstillingen. Nå har jeg heldigvis 3 andre forstillinger liggende så jeg tenkte jeg skulle prøve å sette over en arm fra annen forstilling og se om det kan hjelpe. Siden det å bytte bærekule betyr praktisk talt å bytte armen da presse er noe jeg ikke har tilgang til, ei har jeg kuler liggende løst.
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #3 på: juli 28, 2011, 13:49:51 pm »

Kontrollører går skjelden etter lyd. Vanligvis bruker de et lite brekkjern for å se hvor ting beveger seg. Og da hadde han nok sett om det var armen som flyttet seg inn og ut eller om det var kula som hadde glapp.
« Siste redigering: juli 28, 2011, 23:04:35 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: juli 28, 2011, 21:56:36 pm »

Bolt som skal strammes, ja. Må ikke strammes for mye - litt dødgang skal det være. Hjula må stå i posisjon rett frem når du justerer. Løft ut reservehjulet, så skal du se et lokk du kan åpne for å komme til styresnekka.
Loggført
j0achim
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #5 på: juli 29, 2011, 00:02:43 am »

Tror jeg strammet litt for mye ja, for nå er den litt tung på rattet samt det er absolutt ingen dødgang. Pluss at all klikkelyd som kom da en skifter retning nå er borte.


Det viste seg at det ikke var bærekuler som var gåen, men at bærearm ikke var 100% satt inn i forstillingen. Noe jeg slet med i sikkert 3 timer for å få til, det virket nesten en stund som om enten fjærpakken skjøv bærearmen litt ut når jeg strammet umbraco bolten eller at rulle lager som er inne i forstillingen var litt slitt, da det klart er en liten slark når arm ikke er satt helt inn. Som kunne lett forrvekles som gåen bærekule. Prøvde forrøvrig med 3 bærearmer hvor bærekulen kjentes helt fin ut. Men som sagt etter litt frem og tilbake så forsvant all slark som var i hjulet Glad


Nå er det heldigvis bare små ting igjen som gjenstår å reparer før etterkontroll, justere bremser bak, spylere, blink lys i dashboard blinker bare en gang når en blinker til venstre. (fungerer helt fint utvendig, bare i instrumentpanelet den blinker 1 gang) Og fjærnlys indikator i instrumentpanelet.


Og som et litte sidenotat, skjørtene var for lav for bukken de hadde tilgjengelig så kontrolør kom aldri under bilen, jekket den opp tittet litt under at alt så fint ut, deretter dro litt i hjulene.
« Siste redigering: juli 29, 2011, 00:06:14 am av j0achim » Loggført

JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #6 på: juli 29, 2011, 00:22:28 am »

Dette stemmer godt med min erfaring. Jeg fikk feil på PKK mht bærekulene, og måtte skifte dem. Men det viste seg at det var styresnekken som var slitt i mitt tilfelle - ikke bærekulene.

Som rimer med hva en gammel ringrev på bobler fortalte meg senere: Med mindre det er hull i gummipakningene er bærekulene svært skjelden utslitt. Det er som regel slark andre steder i forstillingen.
Loggført
j0achim
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #7 på: juli 29, 2011, 07:42:13 am »

Hva skal til for å bytte rulle lager som ligger inne i forstilling? Jeg går utifra det terses ut på ett eller annet vis deretter presses inn nytt lager?

Jeg er nemlig styggelig redd for at så fort jeg har kjørt bilen fra garasje til verksted vil denne slarken komme rett tilbake.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!