mai 15, 2024, 00:26:09 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvorfor ryker sikringen?  (Lest 1420 ganger)
VWOlga
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: Ålesund


Vis profil

« på: august 26, 2009, 22:48:33 pm »

Sikringen til vindusviskerne har slått seg helt vrang i dag og røket 4-5 dager. Det hadde i og for seg ikke vært noen katastrofe, hvis det ikke hadde vært for at bilen stopper samtidig og ikke vil starte igjen før sikringen er skiftet. Jeg skjønner ikke hvorfor bilen stopper samtidig, og jeg lurer på hvor jeg skal begynne å lete etter feilen. Er det noen som har noen gode forslag? Bilen er en 1302 1971-modell, og sikringen er 10 A, nest lengst til høyre.

Viskermotoren virker helt normal. Første kjøreturen kom jeg 5 minutter hjemmefra før bilen stoppet (uten at jeg hadde brukt viskerne...). Neste gang gikk det bare noen få minutter, og til slutt røk sikringen bare jeg vred rundt tenningen. Det ble verre etter at jeg hadde vasket bilen, så det gir kanskje et hint om at det er overledning et sted? Men hvor?

Men i og med at motoren stopper når vindusviskersikringen går, så må jo flere ting være koblet sammen? Jeg prøvde til slutt å koble av ledningene til hornet, siden det er "nabosikringen", og en av ledningene til sikringsboksen så ut til å være felles til de tre. Da fikk jeg ihvertfall startet bilen og flyttet den til et sted den kan stå i natt. Trenger bilen til helga, så dette passet fryktelig dårlig.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: august 28, 2009, 23:06:04 pm »

Stopper motoren utan att sikringen har gått, også går sikringen etterpå altså?

Sikker på att det er sikringen til vindusviskeren? Det skal vel vera 3 sikringen frå høgre mot venstre?!

Men bruk denne: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_72.jpg og gå over dei ledningane på kretsen og sjå etter brudd på isolasjonen, og lause/dårlege kontaktar!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
VWOlga
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: Ålesund


Vis profil

« Svar #2 på: august 30, 2009, 20:00:12 pm »

Sikringen går og motoren stopper helt samtidig.

Men jeg nærmer meg en løsning nå. Etter at jeg fjernet sikringen til hornet og satte den inn for vindusviskeren i stedet (var tom for sikringer...) fungerte det helt fint. Bilen har ikke stoppet i helgen, og vindusviskeren har fungert knirkefritt. Så det virker som en feil ved hornet gjør at sikringen til vindusviskeren går... Må nok ta en titt på koblingsskjemaet du linket til, Tistlo. Men hornet og ledningene til det ligger jo veldig utsatt til inne i skjermen, så jeg tenkte å begynne å se over der. Det var mye sprukken krympeplast ihvertfall.
Loggført
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #3 på: august 31, 2009, 07:36:03 am »

Sikringen går og motoren stopper helt samtidig.

Men jeg nærmer meg en løsning nå. Etter at jeg fjernet sikringen til hornet og satte den inn for vindusviskeren i stedet (var tom for sikringer...) fungerte det helt fint. Bilen har ikke stoppet i helgen, og vindusviskeren har fungert knirkefritt. Så det virker som en feil ved hornet gjør at sikringen til vindusviskeren går... Må nok ta en titt på koblingsskjemaet du linket til, Tistlo. Men hornet og ledningene til det ligger jo veldig utsatt til inne i skjermen, så jeg tenkte å begynne å se over der. Det var mye sprukken krympeplast ihvertfall.
Har hatt dette problemet. Du har antagelig en ledning som står i direkte kontakt med jord(kaross).
Loggført

Bergrenner

93011499
Daniel L
Supermedlem
*****
Innlegg: 679
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil
« Svar #4 på: august 31, 2009, 20:44:33 pm »

Skru av pluss-polen på batteriet og fest en prøvelampe til
pluss-polen og til kaross og se om den lyser... Glad
Lyser den så har du en overledning på en av sikringene... Glad
Sjekk evt. hvem av sikringene det er ved å teste samtlige av sikringene. Blunker
Loggført

        
       
1971 1302 silver metallic
1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014
1974 1303s germanlooker
1986 Golf mk2
1986 T3 doka
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!