mai 14, 2024, 12:35:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ekstrem bensinlukt..  (Lest 2776 ganger)
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« på: april 13, 2011, 21:44:01 pm »

Tok en brå bestemt tur til moss i dag. Men underveis dukka det opp ett rart problem. Kom første gang i det jeg skulle ta av e6 ved moss. Hadde ligget i ca 100 siden råde. Dro på rett før avkjørsel for å teste litt. Tråkka pedal i bunn, dro fint men plutselig begynte den å fuske, samtidig som det kom en vanvittig bensinlukt. Tenkte med en gang at her er det lekk, så jeg skrudde av tenning for å stoppe bensin pumpa, og gjorde klart for å få utr junior samt fram med slokker.  Men så fort jeg stoppa så jeg jo at det ikke var lekk noe sted. Starta opp igjen, og sjekka, null lekk. 

Kjørte ned til havna, snakka litt, og satt meg i bilen igjen. Tok det pent hjemmover også med jevn kjøring. Venta til jeg nesten var hjemme med å gjøre en liten test inn i en 80 sone. dro på litt i 3dje, samme igjen. trekker, men plutselig bensin lukt og harking. Samme skjedde når jeg holdt den på 4000rpm i 3dje. 

Motoren er en 2332 med IDA gassere ( ukjente dyser enn så lenge ) med msd tenning. Teorien er jo at den får for mye.. Hva tror ekspertisen? Og noen tips om hva som skal være "riktige" dyser? 
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: april 14, 2011, 01:11:50 am »

Sjekk at ikke bensinrør fra tank til motor er gått lekk.

Regner med at dette er Boble det er snakk om? Hadde lekk bensinrør ifjor, og det stinka noe vanvittig inne i bilen. Bensina rant ut fra dreneringshullet bak på sentralrøret - du ser det hvis du åpner inspeksjonsluka under baksetet.

Ellers vil jeg anbefale å sjekke bensinslange mellom tank og bensinrør, samt slange mellom bensinrør og motor bak.
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #2 på: april 14, 2011, 06:11:13 am »

Er ikke lekk der, eller det kan det sikkert være men det orginale røret i tunellen er ikke i bruk. Blunker  Så jeg vet med sikkerhet at det ikke er en lekasje. Da den nåværende tilførselen ligger eksternt og er lett å inspisere. Og det er ikke en konstant lukt, kun ved de tilfellene beskrevet over her. Og med vinduene åpne blir det ganske fort borte. 
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: april 14, 2011, 08:08:36 am »

Heisann,

Først og fremst: IKKE KJØR BILEN EN METER FØR DU HAR FUNNET UT HVOR LUKTA KOMMER FRA!  

Tar det som en selvfølge at du kjører med AF måler og har god kontroll på blandingen? Isåfall så kan man se bort fra at det er noe med blandingen.

Hvor går fuelslangene? Og har du rør eller slanger? Sjekk disse.

Var motoren varm? Eller hadde den stått en liten stund (5-15 min) fra siste kjøretur til du startet den på nytt? Isåfall er det en viss risiko for at varmen fra toppene har gått opp i innsugene og til forgasserne og begynt å koke bensinen. Bensin koker ved rundt 55 gr (varierer) og da STINKER det. Spesielt er dette et problem på motorer hvor man ikke har benyttet en tykk pakning mellom innsug / topper + innsug / forgassere.

Mvh
Kalle

« Siste redigering: april 14, 2011, 08:24:15 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #4 på: april 14, 2011, 08:29:24 am »

Heisann,

Først og fremst: IKKE KJØR BILEN EN METER FØR DU HAR FUNNET UT HVOR LUKTA KOMMER FRA! 
Litt problematisk å ikke gjøre det når man står ved E6 i moss. Garantert null lekasje. Lukter ikke ved "vanlig" kjøring.

Tar det som en selvfølge at du kjører med AF måler og har har god kontroll på blandingen? Isåfall så kan man se bort fra at det er noe med blandingen.
Hvorfor er det en selvfølge? Men det er planen, har faktisk instrument, men sonden er det noen som har klippet ledningen på , så jeg trenger litt nye biter

Hvor går fuelslangene? Og har du rør eller slanger? Sjekk disse.
Stål spunnen slange fra tank til motor festet med gummibelagte klammer langs undersiden av kanal. Som sagt sjekket og funnet tette.

Var motoren varm? Eller hadde den stått en liten stund (5-15 min) fra siste kjøretur til du startet den på nytt? Isåfall er det en viss risiko for at varmen fra toppene har gått opp i innsugene og til forgasserne og begynt å koke bensinen. Bensin koker ved rundt 55 gr (varierer) og da STINKER det. Spesielt er dette et problem på motorer hvor man ikke har benyttet en tykk pakning mellom innsug / topper + innsug / forgassere.
Kun opplevd med varm motor, under kjøring. Må få presisere, det lukter IKKE hele tiden , kun ved pådrag i høyt gear, og om jeg la den jevnt på 4000rpm i 3dje. Hadde med guttungen så no mer testing fikk jeg ikke gjort da leggetid nærmet seg.

Mvh
Kalle



Har etter samtale med andre pr tlf funnet ut at vi kanskje skal senke bensin trykket 0,5psi. men lurer på om det kan presiserer kan ha noe med dysene og gjøre. Jeg vet ikke når IDA gassere går fra å bruke den ene dysa til den andre. For ved normal kjøring gir jeg jo praktisk talt ikke gass.
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #5 på: april 14, 2011, 08:32:02 am »


Var motoren varm? Eller hadde den stått en liten stund (5-15 min) fra siste kjøretur til du startet den på nytt? Isåfall er det en viss risiko for at varmen fra toppene har gått opp i innsugene og til forgasserne og begynt å koke bensinen. Bensin koker ved rundt 55 gr (varierer) og da STINKER det. Spesielt er dette et problem på motorer hvor man ikke har benyttet en tykk pakning mellom innsug / topper + innsug / forgassere.

Mvh
Kalle

Glemte denne, vil bensinen koke i gasser også når man ligger i 100kmt på motorveien? men kun ved pådrag, ikke ved vanlig cruise? Hadde skjønt det om det var på tomgang det begynte. Usikker på paknings tykkelse, da motor kom ferdig skrudd til meg.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: april 14, 2011, 08:39:51 am »

Heisann,

Først og fremst: IKKE KJØR BILEN EN METER FØR DU HAR FUNNET UT HVOR LUKTA KOMMER FRA!  
Litt problematisk å ikke gjøre det når man står ved E6 i moss. Garantert null lekasje. Lukter ikke ved "vanlig" kjøring.

Tar det som en selvfølge at du kjører med AF måler og har har god kontroll på blandingen? Isåfall så kan man se bort fra at det er noe med blandingen.
Hvorfor er det en selvfølge? Men det er planen, har faktisk instrument, men sonden er det noen som har klippet ledningen på , så jeg trenger litt nye biter

Hvor går fuelslangene? Og har du rør eller slanger? Sjekk disse.
Stål spunnen slange fra tank til motor festet med gummibelagte klammer langs undersiden av kanal. Som sagt sjekket og funnet tette.

Var motoren varm? Eller hadde den stått en liten stund (5-15 min) fra siste kjøretur til du startet den på nytt? Isåfall er det en viss risiko for at varmen fra toppene har gått opp i innsugene og til forgasserne og begynt å koke bensinen. Bensin koker ved rundt 55 gr (varierer) og da STINKER det. Spesielt er dette et problem på motorer hvor man ikke har benyttet en tykk pakning mellom innsug / topper + innsug / forgassere.
Kun opplevd med varm motor, under kjøring. Må få presisere, det lukter IKKE hele tiden , kun ved pådrag i høyt gear, og om jeg la den jevnt på 4000rpm i 3dje. Hadde med guttungen så no mer testing fikk jeg ikke gjort da leggetid nærmet seg.

Mvh
Kalle



Har etter samtale med andre pr tlf funnet ut at vi kanskje skal senke bensin trykket 0,5psi. men lurer på om det kan presiserer kan ha noe med dysene og gjøre. Jeg vet ikke når IDA gassere går fra å bruke den ene dysa til den andre. For ved normal kjøring gir jeg jo praktisk talt ikke gass.

1) Fordi det er i din interesse å vite blandingen. Går den fett eller lean, er noe feil eller er alt tipp topp. Like obligatorisk på en stormotor som setebelter i en bil. Med en AF måler hadde du med en gang sett at noe var galt når du ga gass og det stinket bensin. Har du sjekket oljen etter denne hendelsen? Har oljenivået økt eller lukter den bensin? Isåfall har du fått bensin i oljen og det vil du ikke ha.

2) Stålomspunnet slange med bensin vil lukte uten at du ser tegn til lekkasje. Ikke et problems så lenge slangene ikke går inne i kupeen og helt uavhengig av om motoren går eller ikke.

3) OK. Da kan man utelukke (forhåpentligvis) at bensinen koker.

Har du sjekket forgasserne, flottørkammer, nåleventil? Hvilken nåleventil har du? Glass? 3.0 / 2.0 eller 2.5mm? Jeg har opplevd at glass er vanskelig å tette.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #7 på: april 14, 2011, 08:47:59 am »

Kanskje du mangler dyser. Det har skjedd før Gliser
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #8 på: april 14, 2011, 08:48:57 am »

Heisann,

Først og fremst: IKKE KJØR BILEN EN METER FØR DU HAR FUNNET UT HVOR LUKTA KOMMER FRA!  
Litt problematisk å ikke gjøre det når man står ved E6 i moss. Garantert null lekasje. Lukter ikke ved "vanlig" kjøring.

Tar det som en selvfølge at du kjører med AF måler og har har god kontroll på blandingen? Isåfall så kan man se bort fra at det er noe med blandingen.
Hvorfor er det en selvfølge? Men det er planen, har faktisk instrument, men sonden er det noen som har klippet ledningen på , så jeg trenger litt nye biter

Hvor går fuelslangene? Og har du rør eller slanger? Sjekk disse.
Stål spunnen slange fra tank til motor festet med gummibelagte klammer langs undersiden av kanal. Som sagt sjekket og funnet tette.

Var motoren varm? Eller hadde den stått en liten stund (5-15 min) fra siste kjøretur til du startet den på nytt? Isåfall er det en viss risiko for at varmen fra toppene har gått opp i innsugene og til forgasserne og begynt å koke bensinen. Bensin koker ved rundt 55 gr (varierer) og da STINKER det. Spesielt er dette et problem på motorer hvor man ikke har benyttet en tykk pakning mellom innsug / topper + innsug / forgassere.
Kun opplevd med varm motor, under kjøring. Må få presisere, det lukter IKKE hele tiden , kun ved pådrag i høyt gear, og om jeg la den jevnt på 4000rpm i 3dje. Hadde med guttungen så no mer testing fikk jeg ikke gjort da leggetid nærmet seg.

Mvh
Kalle



Har etter samtale med andre pr tlf funnet ut at vi kanskje skal senke bensin trykket 0,5psi. men lurer på om det kan presiserer kan ha noe med dysene og gjøre. Jeg vet ikke når IDA gassere går fra å bruke den ene dysa til den andre. For ved normal kjøring gir jeg jo praktisk talt ikke gass.

1) Fordi det er i din interesse å vite blandingen. Går den fett eller lean, er noe feil eller er alt tipp topp. Like obligatorisk på en stormotor som setebelter i en bil. Med en AF måler hadde du med en gang sett at noe var galt når du ga gass og det stinket bensin. Har du sjekket oljen etter denne hendelsen? Har oljenivået økt eller lukter den bensin? Isåfall har du fått bensin i oljen og det vil du ikke ha.

2) Stålomspunnet slange med bensin vil lukte uten at du ser tegn til lekkasje. Ikke et problems så lenge slangene ikke går inne i kupeen og helt uavhengig av om motoren går eller ikke.

3) OK. Da kan man utelukke (forhåpentligvis) at bensinen koker.

Har du sjekket forgasserne, flottørkammer, nåleventil? Hvilken nåleventil har du? Glass? 3.0 / 2.0 eller 2.5mm? Jeg har opplevd at glass er vanskelig å tette.

Olja skal sjekkes i dag og skal etter planen byttes i påsken uansett. Men jeg ville vel kjent det på slangen om den var fuktig ved inspeksjon, og ved lekk slange ville jo lukten være der hele tiden. Ikke bare ved fort fort kjøring.

Ikke skrudd noe på gassere, vil ikke det før jeg får tips om hva jeg skal se etter.  Mottoet If it works osv.. Blunker Men hva gjør nåleventilen? er som du skjønner tilhenger av ting som virker, ikke spesielt inn i gasserens anatomi. Glad  

Og delene til AF måleren står på lista over skattepengebruk. Blunker  
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #9 på: april 14, 2011, 08:50:01 am »

Kanskje du mangler dyser. Det har skjedd før Gliser


At det var?  Om du sikter til ett tidligere havari jeg har hatt var det ikke en dyse, men en lang pinnebolt som brått ble kortere..
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #10 på: april 14, 2011, 08:56:35 am »

Så så, siktelsen gikk til en helt annen person. Det er faktisk mulig å kjøre uten hoveddyser.
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #11 på: april 14, 2011, 08:59:54 am »

Så så, siktelsen gikk til en helt annen person. Det er faktisk mulig å kjøre uten hoveddyser.

Artig.. men hvilke konsekvenser får det?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: april 14, 2011, 09:09:29 am »

Olja skal sjekkes i dag og skal etter planen byttes i påsken uansett. Men jeg ville vel kjent det på slangen om den var fuktig ved inspeksjon, og ved lekk slange ville jo lukten være der hele tiden. Ikke bare ved fort fort kjøring.

Ikke skrudd noe på gassere, vil ikke det før jeg får tips om hva jeg skal se etter.  Mottoet If it works osv.. Blunker Men hva gjør nåleventilen? er som du skjønner tilhenger av ting som virker, ikke spesielt inn i gasserens anatomi. Glad  

Og delene til AF måleren står på lista over skattepengebruk. Blunker  

Bra, ikke kjør før du har sjekket oljen. Det kan fort bli dyrt.

Nei, slangene kan være tørre men vil allikevel lukte bensin pga bensindamp som trenger igjennom. Men ja, dette er helt uavhengig om du kjører eller ikke så se bort ifra dette nå.

Nåleventilen stenger tilgangen til bensin når flottørkammeret er fullt. Flottøren flyter opp når kammeret fylles og klemmer inn nåleventilen som igjen stenger for bensin inn. Klarer den ikke å stenge så fortsetter bensinen å strømme på, fylle opp innsugskanalen (hvis ventilen er lukket) og fortsette å tilføre bensin helt til det renner ut av trakten på forgasseren din. Da blir det riktig spennende å vri om nøkkelen - BOOM!

Siden dette kun gjelder ved fullgass så hadde jeg fokusert på forgasserne. Sjekk ALT. Er dem løse? De er jo kjent for å løsne. Når du har sjekket alt og intet funnet så foreslår jeg at du får noen til å holde utkikk bak mens du starter og gir gass.

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #13 på: april 14, 2011, 09:14:16 am »

Fusking på høyere turtall. Hoveddysa tar over rundt 2500-3000 og jeg vil regne med litt bensinduft. Emulsjonsrøret uten dyser øser inn rimelig store mengder bensin. Dette er kun ment som et feilsøkingstips spesielt siden du ikke vet hvilke dyser du har.
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #14 på: april 14, 2011, 09:18:57 am »

Fusking på høyere turtall. Hoveddysa tar over rundt 2500-3000 og jeg vil regne med litt bensinduft. Emulsjonsrøret uten dyser øser inn rimelig store mengder bensin. Dette er kun ment som et feilsøkingstips spesielt siden du ikke vet hvilke dyser du har.

Har en fri dag i morra, så jeg ser ikke bort fra at det blir litt skruing da. Motoren skal være bremset så det virker jo rart med feil dyser, men noe er det jo. Glad  Får gå gjennom og etterstramme/dobbelt og trippel sjekke alt. Glad 

Men bortsett fra dette problemet funker motoren som gull. Glad

Takker masse for tips så langt og skal komme med oppdateringer så fort jeg vet mer/ Har skrudd ut dyser.
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #15 på: april 14, 2011, 14:04:19 pm »

Dyser 65f8  og 135f7.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #16 på: april 14, 2011, 18:00:11 pm »

Bare nysgjerrig. Hadde du "røyke-lukene" oppe? Var det vakum i kupeen. Og hvordan er dempingen din over motoren.. inn i kupeen. Oval pleier å være litt åpen når orginal lyddempingen er borte.

Og IDA har hatt en tendens til å fløde over under nettingen ved dysene ved høyt turtall. Noe som fører til fusk da den drar bensin ned der det egentlig skal luft.. En løsning er her å bruke dyse forlengere eller holdere fra IDF. Om dette har skjedd i ditt tilfelle vet jeg ikke.. Men det høres nesten slik ut om ingen andre lekkasjer finnes.

Loggført

bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #17 på: april 14, 2011, 20:34:09 pm »

Olja skal sjekkes i dag og skal etter planen byttes i påsken uansett. Men jeg ville vel kjent det på slangen om den var fuktig ved inspeksjon, og ved lekk slange ville jo lukten være der hele tiden. Ikke bare ved fort fort kjøring.

Ikke skrudd noe på gassere, vil ikke det før jeg får tips om hva jeg skal se etter.  Mottoet If it works osv.. Blunker Men hva gjør nåleventilen? er som du skjønner tilhenger av ting som virker, ikke spesielt inn i gasserens anatomi. Glad  

Og delene til AF måleren står på lista over skattepengebruk. Blunker  

Bra, ikke kjør før du har sjekket oljen. Det kan fort bli dyrt.

Nei, slangene kan være tørre men vil allikevel lukte bensin pga bensindamp som trenger igjennom. Men ja, dette er helt uavhengig om du kjører eller ikke så se bort ifra dette nå.

Nåleventilen stenger tilgangen til bensin når flottørkammeret er fullt. Flottøren flyter opp når kammeret fylles og klemmer inn nåleventilen som igjen stenger for bensin inn. Klarer den ikke å stenge så fortsetter bensinen å strømme på, fylle opp innsugskanalen (hvis ventilen er lukket) og fortsette å tilføre bensin helt til det renner ut av trakten på forgasseren din. Da blir det riktig spennende å vri om nøkkelen - BOOM!

Siden dette kun gjelder ved fullgass så hadde jeg fokusert på forgasserne. Sjekk ALT. Er dem løse? De er jo kjent for å løsne. Når du har sjekket alt og intet funnet så foreslår jeg at du får noen til å holde utkikk bak mens du starter og gir gass.

Mvh
BB



Det skjedde for meg med den høyre gasseren...Glad motoren var kald heldigvis. byttet fra ny nålventil til gammel.. D
Men olje måtte byttes...
« Siste redigering: april 14, 2011, 20:35:56 pm av bObLeFrIk » Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!