mai 08, 2024, 23:48:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilke senkestøtdempere bør jeg kjøpe?  (Lest 4081 ganger)
Kid-A
Seniormedlem
****
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst


Hotshopper


Vis profil
« på: januar 28, 2011, 03:09:09 am »

Lurer på hvilke støtdempere jeg bør kjøpe til The Bluesmobug.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,31273.0.html



Skal kjøres så lavt som overhodet mulig uten luftfjæring.
Senking er prioritert foran kjøreegenskaper,
men den skal selvsagt kjøres for egen maskin på langturer til treff.

57-modell bånnplate.
Foran: Innsmalet Puma forstilling, dropspindler, originale trommelbremser
Bak: Ombygd til IRS, originale trommelbremser.
Hjul: 17-tommere med lavprofil rund baut, litt fetere dekk bak enn foran

Hvilke støtdempere bør jeg kjøpe til et slikt oppsett?

Loggført

My religion is kindness
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1 på: januar 28, 2011, 06:54:44 am »

Med senkespindler og link-pin trenger du strengt talt ikke noe annet enn orginale dempere. Jeg har prøvd å senke mye lavere enn det som er praktisk mulig å kjøre med og alikevel hatt vandring igjen på demperene. Uten spindler og ekstremsenk kan det derimot fort bunne i demperen.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2 på: januar 28, 2011, 07:51:36 am »

Arild, jeg hadde kjøpt f.eks KYB dempere beregnet til senkede biler. Ikke for at jeg tror støtdemperen bunner, men disse er MYE hardere enn orginal som minker sjansen for at bilen skraper i bakken.
Kjøreegenskapene blir selvfølgelig helt elendige, men som du selv sier...
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #3 på: januar 28, 2011, 08:05:36 am »

Spesifikasjoner: Senkes så lavt som mulig, innkortet og 185/35-17 dekk..... Dekka, senkespindler og brutal senk tilsier at det skal kortes mere enn bare de vanlige 2" her så sant det skal brukes vanlige skjermer
Dette blir stivt nok i seg selv tror jeg. Derfor er jeg usikker på om bilen kan bli unødig stiv (nesten stum) med ekstra harde dempere.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #4 på: januar 28, 2011, 08:21:25 am »

Spesifikasjoner: Senkes så lavt som mulig, innkortet og 185/35-17 dekk..... Dekka, senkespindler og brutal senk tilsier at det skal kortes mere enn bare de vanlige 2" her så sant det skal brukes vanlige skjermer
Dette blir stivt nok i seg selv tror jeg. Derfor er jeg usikker på om bilen kan bli unødig stiv (nesten stum) med ekstra harde dempere.


Har litt for mye demping på min 4" med orginale dempere og senkespindler. Skulle gjerne vært LITT hardere for å ikke skrape så ofte, men vil ikke ha steinharde gassdempere. Men altså.... oppsummert: Ikke bruk orginaldempere på en 5cm høy bil dersom du ikke vil skrape Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #5 på: januar 28, 2011, 09:56:44 am »

Spesifikasjoner: Senkes så lavt som mulig, innkortet og 185/35-17 dekk..... Dekka, senkespindler og brutal senk tilsier at det skal kortes mere enn bare de vanlige 2" her så sant det skal brukes vanlige skjermer
Dette blir stivt nok i seg selv tror jeg. Derfor er jeg usikker på om bilen kan bli unødig stiv (nesten stum) med ekstra harde dempere.


Har litt for mye demping på min 4" med orginale dempere og senkespindler. Skulle gjerne vært LITT hardere for å ikke skrape så ofte, men vil ikke ha steinharde gassdempere. Men altså.... oppsummert: Ikke bruk orginaldempere på en 5cm høy bil dersom du ikke vil skrape Blunker

Men har ikke du 135R-15 foran Lobo? Dette fjærer MYE i forhold til 185/35-17. Vi snakker om at 17" dekka har 129 mm mindre rulleomkrets (41 mm på diameteren!) enn dine 135 dekk. og 50,8 mm større dia. på felgene. Blir ikke mye fjærende gummi til overs da.
« Siste redigering: januar 28, 2011, 10:04:00 am av Bablefish. » Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #6 på: januar 28, 2011, 10:05:56 am »

Dimensjon på felger og dekk blir en svært viktig faktor her siden dekk også utgjør en del av bilens fjæring.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Kid-A
Seniormedlem
****
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst


Hotshopper


Vis profil
« Svar #7 på: januar 28, 2011, 10:42:11 am »

Men hvis jeg kjører stive gassdempere kan jeg altså senke ENDA mer uten risk for å slå nedi ved kjøring  Kult

Litt risting er vi ikke redde for, jeg har særs solide fyllinger i tenna  Gliser
Loggført

My religion is kindness
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #8 på: januar 28, 2011, 11:08:35 am »

Men hvis jeg kjører stive gassdempere kan jeg altså senke ENDA mer uten risk for å slå nedi ved kjøring  Kult

Godt poeng Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #9 på: januar 28, 2011, 13:55:15 pm »

kjører selv med puma uten noen slags form for innkorting, å uten senkespindler...
kjører med R15 185/60 på framdekka med korte KYB dempere, har vel maks 4 cm fremme i front, men har aldri problem att det slår nedi når jeg kjører, kun viss jeg skal over litt høye kanter/fartsdempere etc. så er kun gummien på dekka som demper hos meg Blunker

så viss du tenker noe i de baner, å ikke er redd for å miste litt komfort, så er det helt supert.. Blunker

PS: Vurderer selv å gå til innkjøp av ett nyrebelte, kan til tider humpe/riste godt på disse "fantastiske" veiene vi har i norge Blunker
Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #10 på: januar 28, 2011, 14:02:57 pm »

OG hjelm !!!!! Gikk jo fa.. meg ikke an å drikke øl i bilen din da det humpa sånn !!!
Vi sleit jo litt med fartshumper ja !!!
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #11 på: januar 28, 2011, 14:20:33 pm »

Jeg kjører KYB Gas-A-Just på min, med 2" korta puma og cb-senkespindler (link-pin). OBS. De er ikke justerbare som navnet kanskje skulle tilsi.
Det er relativt stivt og fint og jeg har ikke opplevd det som et problem å kjøre med hva anngår komfort. Slår aldri ned i bakken med mindre det kommer en dårlig
utformet fartsdump.

Du vil kanskje oppleve det litt stivere ettersom du skal ha 17" felg, jeg kjører 15" med 135/80 dekk. Prisen er ok også. :-)

http://www.vwparts.net/TYPE1KYBGAJ.html

Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #12 på: januar 28, 2011, 14:25:48 pm »

Men hvis jeg kjører stive gassdempere kan jeg altså senke ENDA mer uten risk for å slå nedi ved kjøring  Kult

Litt risting er vi ikke redde for, jeg har særs solide fyllinger i tenna  Gliser

Ved ekstrem senk spiller det vel ingen rolle om du har sykkelpumper eller kyb. Smeller i bakken uansett.. Du har sett norske veier?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Kid-A
Seniormedlem
****
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst


Hotshopper


Vis profil
« Svar #13 på: januar 28, 2011, 14:28:15 pm »

Jada jeg vet alt om å kjøre lav bil, No Fear!  Kult

Det er bare lenge siden jeg har drivi med senking av Boble, og vet ikke hvilke eventuelle endringer som har kommet på støtdemperfronten siden den gang

For 15-20 år sida hadde vi knapt hørt om dropspindler,
og innsmaling var bare no' merkelige greier vi leste om i VW Trends.

Smale dekk med lav profil fantes rett og slett ikke.
I stedet dro vi på Citroën-forhandleren og kjøpte dekk til 2CV Blunker

Vi hadde ikke internett, men Sky Channel ;-)
« Siste redigering: januar 28, 2011, 14:36:03 pm av Kid-A » Loggført

My religion is kindness
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #14 på: januar 28, 2011, 14:38:11 pm »

Men hvis jeg kjører stive gassdempere kan jeg altså senke ENDA mer uten risk for å slå nedi ved kjøring  Kult

Litt risting er vi ikke redde for, jeg har særs solide fyllinger i tenna  Gliser

Ved ekstrem senk spiller det vel ingen rolle om du har sykkelpumper eller kyb. Smeller i bakken uansett.. Du har sett norske veier?

Du slår i bakken uansett, men bedre sjeldent enn hele tiden dersom man har en nyoppussa bil? Min var STIV når den var like lav som nå men uten senkespindler, og da slo jeg nesten aldri nedi. Nå derimot.... mye bedre komfort, men må passe på litt ekstra.

Bablefish: jo har fullprofil foran nå, og du har rett. Det hjelper MYE på dempingen Glad Superfornøyd.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #15 på: januar 28, 2011, 15:28:47 pm »

Jada jeg vet alt om å kjøre lav bil, No Fear!  Kult

Det er bare lenge siden jeg har drivi med senking av Boble, og vet ikke hvilke eventuelle endringer som har kommet på støtdemperfronten siden den gang

For 15-20 år sida hadde vi knapt hørt om dropspindler,
og innsmaling var bare no' merkelige greier vi leste om i VW Trends.

Smale dekk med lav profil fantes rett og slett ikke.
I stedet dro vi på Citroën-forhandleren og kjøpte dekk til 2CV Blunker

Vi hadde ikke internett, men Sky Channel ;-)

Husker du den sorte 54'n til Kim? Den gikk på 115/70x15 "Temporary Use Only" fra Saab på 6" Fuchs. Der var det faktisk senkespindler og Puma, og den hadde behov for korte dempere....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Kid-A
Seniormedlem
****
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst


Hotshopper


Vis profil
« Svar #16 på: januar 28, 2011, 15:51:10 pm »

Seff. Det var jo den tøffeste resto'n ever!

Da tar jeg sånne som den hadde behov for Blunker
Loggført

My religion is kindness
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #17 på: januar 28, 2011, 16:17:28 pm »

Finnes på lager i Norge, kan bestilles den vettu!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #18 på: januar 28, 2011, 16:22:51 pm »

Høres ikke ut som alle vet forskjellen på demping og fjæring....
Loggført
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #19 på: januar 28, 2011, 16:41:54 pm »

Finnes på lager i Norge, kan bestilles den vettu!

Sleng over info og pris da?  Blunker
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #20 på: januar 28, 2011, 16:54:53 pm »

669,- minus Totenbugs rabatten pr. stk.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: januar 28, 2011, 17:19:33 pm »

Høres ikke ut som alle vet forskjellen på demping og fjæring....

Det slo meg også! Det er fjæringen som skal holde karosseriet på plass ift hjulet, ikke demperen. Den skal bare bremse svingninger, les; bremse bevegelse ene eller andre veien. Hvis du trenger med stivhet kikk hos sway-away; de har sterke fjærblader

Loggført
Kid-A
Seniormedlem
****
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst


Hotshopper


Vis profil
« Svar #22 på: januar 28, 2011, 18:01:45 pm »

På min gamle Boble fikk jeg aldri surra meg til å smøre opp Puma'n.
 
Den ble stiv etter hvert gitt  Gliser
Loggført

My religion is kindness
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #23 på: januar 28, 2011, 20:53:35 pm »

Jeg monterte forstillinga mi her om dagen. 10,5 cm smalere, smalet inn i midten, med laserskjærte dempertårn som er forsterka, sway away satser, senkespindler og KYB dempere. 17" escra med 205-40-17. Spennende å se hvordan den blir på veien gitt.
Loggført

1961 T1 - Custom
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #24 på: januar 28, 2011, 20:56:10 pm »

Skulle jeg bestille to til deg Arild? Og hva med deg Kjetil?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Kid-A
Seniormedlem
****
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst


Hotshopper


Vis profil
« Svar #25 på: januar 28, 2011, 21:18:08 pm »

Ringer deg i morra Blunker
Loggført

My religion is kindness
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #26 på: januar 28, 2011, 21:19:22 pm »

Justerbare Gassdempere funker også kjempefint. Bruker det selv på ovalen. Da har du jo muligheten til og justere hardheten selv. Det er ikke det rimligste men funke gjør det Glad
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #27 på: januar 28, 2011, 21:27:54 pm »

Ringer deg i morra Blunker

Gjør det, er på jobben 10 - 15 så da passer det bra med litt bilprat! Se foresten pm...
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #28 på: januar 28, 2011, 22:23:02 pm »

hvis du skal ha skikkelige dempere med justerings muligheter så er jo dette et bra alternativ
http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=10584

vi har også KYB gas-adjust på hylla, som noen sa IKKE justerbare og kan for noen være litt stive
std lengde http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=10567
korte http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=10571
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Kid-A
Seniormedlem
****
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst


Hotshopper


Vis profil
« Svar #29 på: januar 30, 2011, 14:37:33 pm »

Takk for alle tips og innspill Glad

Det viser seg at Hulken vil ha noe av det jeg har, så da blir det slik  Blunker

Hvis kvaliteten står i stil til prisen på Unnebergs første tips, noe jeg regner med at de gjør, er jo de noe å drømme om for framtida  Kult
Loggført

My religion is kindness
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!