mai 12, 2024, 23:41:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bensinvarmer 12 volt ebersprecher  (Lest 4985 ganger)
Knutandre
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Dønna- Helgelandskysten



Vis profil
« på: desember 10, 2010, 06:30:03 am »

Når jeg starter varmeren, så går vifta men det skjer ikke noe mere. har målt litt og det kommer ikke strøm til bensinpumpa.
Koblet 12 volt direkte på pumpa, men det er ikke liv. 

Er også ei ledning med en knekt kabelsko som henger løst. finner ikke ut av hvor den skal og har vært.

Ledningene etter hovedsikringen blir også veldig varm.



Noen ideer Hæ
Loggført

Nylig kjøpt boble.  71 mod vw automatic
Boblenissen
Medlem
***
Innlegg: 139
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #1 på: desember 10, 2010, 06:36:47 am »

Sender deg bruksanvisning på mail...når det gjelder pumpa må du kanskje pusse med sandpapir mellom el punktene samt justere avstanden...
Loggført

69 T1 1200 Tut å kjør
68 T1 1600 Tut å kjør
67 T1 1500 Under oppussing
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #2 på: desember 10, 2010, 07:41:36 am »

Har endel rep.litteratur til bensinvarmere sendt PM Glad
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: desember 10, 2010, 09:09:52 am »

Gå først over og bytt alle kabelskoene, hjelper overraskende mye på spenningen og varmen.
Loggført

morfen
Juniormedlem
**
Innlegg: 69
Bosted: Trøndelag



Vis profil
« Svar #4 på: desember 10, 2010, 20:41:14 pm »

Har også problem med Eber, BN2. Starta,rett spenning på plugg,fikk liv i pumpa,stoppa i regulatoren. Etter å ha demontert regulatoren,justert, kom det bensin fram(har null peil på Eber). Da tente brenneren,etter noen sekunder var det dødt. Nå er spenning til pumpa vekke. Vet at tukling med regulatoren er risikosport. Fikk tak i en BN 2 uten regulator? komplett, er det noe bedre og satse på?
Loggført

Boble-54(solgt)T1-64,-67,-71-1302 .Willys Overland 1922,Opel Kaptein-63.10 traktorer.Dnepr 650.Husquarna 98cc-39.Lillebror-61.Opel Astra-98.  Tlf.:90945862
Knutandre
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Dønna- Helgelandskysten



Vis profil
« Svar #5 på: desember 11, 2010, 01:36:43 am »

Gå først over og bytt alle kabelskoene, hjelper overraskende mye på spenningen og varmen.


Ja det kan jeg gjøre. er jo ikke noe storjobb.  det er 4 kabelskokoblinger som ligger ilag i en slag koblingsbokos. det blir så varmt at jeg ikke kan ha fingrene borti mer en 1 sek. Dvs at det er ca 60 grader. men det kan ikke være direkte årsak til de andre problemene.

Hovedsikringen er 25 amp
Loggført

Nylig kjøpt boble.  71 mod vw automatic
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: desember 12, 2010, 13:29:00 pm »

Varmgang i kabelsko er det samme som dårlig kontakt og spenningstap.

..når det gjelder pumpa må du kanskje pusse med sandpapir mellom el punktene samt justere avstanden...
Har også vært ute for at bensinpumpen har irret fast. Løsne de fire skruene (9) og se at stempelet (10) glir lett i huset (1).


* bensinpumpe.jpg (78.14 KB, 1041x606 - vist 233 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #7 på: desember 12, 2010, 17:05:05 pm »

Har også problem med Eber, BN2. Starta,rett spenning på plugg,fikk liv i pumpa,stoppa i regulatoren. Etter å ha demontert regulatoren,justert, kom det bensin fram(har null peil på Eber). Da tente brenneren,etter noen sekunder var det dødt. Nå er spenning til pumpa vekke. Vet at tukling med regulatoren er risikosport. Fikk tak i en BN 2 uten regulator? komplett, er det noe bedre og satse på?
Bn2 uten regulator har en pulspumpe som blir styrt av viftemotoren er en grei varmer det men pass på å få med rett pumpe den må og stå under tanken for den suger ikke selv.
Har skjemaer til den og+att har en akivert på loftet som ser helt ny ut Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Bohz2
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Tananger


69 Fastback


Vis profil
« Svar #8 på: desember 29, 2010, 15:40:57 pm »

Hei, sliter litt selv med min Eber og skulle gjerne hatt litt rep info. Det sitter noen knapper under førersetet i bayen, men ingen gjør noe...
Loggført
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 29, 2010, 21:22:01 pm »

Åh ALL info om eben ønskes sterkt av meg også !!! Send det dere har på PM eller mail lene.jo@online.no. Pliiiiiiiis?  Gliser Gliser Gliser
Loggført

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #10 på: desember 30, 2010, 13:18:12 pm »

Åh ALL info om eben ønskes sterkt av meg også !!! Send det dere har på PM eller mail lene.jo@online.no. Pliiiiiiiis?  Gliser Gliser Gliser

har masse litteratur og noe erfaring med disse varmerne.Er bedre å ta det etter hvert med feilsøking å sånn har scanna noen koblingsskjema og diverse men det tar noe plass å tid å sende fra min data hjemme Hæ Er det noe spesiellt dere lurer på så spør jeg prøver å hjelpe så langt det lar seg gjøre. Glad
Godt nytt År til alle med å uten varme Gliser
Per
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Bohz2
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Tananger


69 Fastback


Vis profil
« Svar #11 på: desember 30, 2010, 16:22:45 pm »

Jeg har ikke skjønt hvordan den skal opereres. Har to knapper under forsetet på bayen min, men ingenting skjer når jeg skrur eller drar i dem. Hadde jeg hatt ide om hvordan den skrus på så kunne jeg begynt å feilsøke
Loggført
Knutandre
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Dønna- Helgelandskysten



Vis profil
« Svar #12 på: desember 30, 2010, 18:40:48 pm »

Jeg har en knapp under dashbordet på venstre side for ratte. litt under. aner ikke va den er til
Loggført

Nylig kjøpt boble.  71 mod vw automatic
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 30, 2010, 19:04:46 pm »

Jeg har en "knapp" på venstre side under dashboder jeg drar ut, da starter vifta så slår pumpa inn, og bensin tar fyr (kan høre bålet er i gang) da varmer det godt! Men det er ikke alltid pumpa slår inn eller bensina tar fyr eller hva nå som er greia, og da blåser det bare kaldt. Har bytta pumpe to ganger, men disse pumpene er gamle...

Men så rart at det virker noen ganger, og ander ganger ikke.... og slukker i tide og utide...

 Hæ
Loggført

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #14 på: desember 30, 2010, 20:36:48 pm »

Jeg har ikke skjønt hvordan den skal opereres. Har to knapper under forsetet på bayen min, men ingenting skjer når jeg skrur eller drar i dem. Hadde jeg hatt ide om hvordan den skrus på så kunne jeg begynt å feilsøke
mener den ene spaken er til ett spjeld  og den andre er til varmeren av/på er ikke helt sikker der må lete i bøkene der men er det en b4 varmer du har?
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #15 på: desember 30, 2010, 20:38:22 pm »

Jeg har en knapp under dashbordet på venstre side for ratte. litt under. aner ikke va den er til
visst det er en liten vippeknapp så er det til varmetråene i bakruta.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #16 på: desember 30, 2010, 20:43:32 pm »

Jeg har en "knapp" på venstre side under dashboder jeg drar ut, da starter vifta så slår pumpa inn, og bensin tar fyr (kan høre bålet er i gang) da varmer det godt! Men det er ikke alltid pumpa slår inn eller bensina tar fyr eller hva nå som er greia, og da blåser det bare kaldt. Har bytta pumpe to ganger, men disse pumpene er gamle...

Men så rart at det virker noen ganger, og ander ganger ikke.... og slukker i tide og utide...

 Hæ
her må du sjekke alle koblinger /kabelsko rekner med att du bare prøver å starte varmeren når bilen går for det er ofte spenning som mangler sjekk att varmeren har nok spenning.Jordkabler er like viktige som plusskabler.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Knutandre
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Dønna- Helgelandskysten



Vis profil
« Svar #17 på: januar 02, 2011, 11:16:07 am »

Jeg har en knapp under dashbordet på venstre side for ratte. litt under. aner ikke va den er til
visst det er en liten vippeknapp så er det til varmetråene i bakruta.

Jaha, kan ikke se noen varmetrpder i bakruta
Loggført

Nylig kjøpt boble.  71 mod vw automatic
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: januar 02, 2011, 15:17:48 pm »

Kan vera noko ettermonterte greier og
Berre sjå kor ledningen fører fram til so finn du nok ut av den.

på thesamba.com so finst da mykje litteratur på eber. og korleis den ska betjenast står i instruksjonsboka Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Knutandre
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Dønna- Helgelandskysten



Vis profil
« Svar #19 på: januar 08, 2011, 16:22:17 pm »

Har hatt pumpa oppe i begge endene i dag, ser helt fint ut.  Må nok justere skikkelig i morgen.
En ting som jeg la merke til er at den sortehvite ledningen går til + på pumpa mens den lysegråe går til minus. Og det må jo være feil. samtidig så ser det ut som at det har vært slik i alle år. Og det skal vel ikke ha noe å si.
Har nå full spennning på pumpa.
 
La merke til at når jeg slo med skrujernet på pumpa så sakket viften litt ( ble en annen lyd i den. ) ak som at den mistet spenning,
Loggført

Nylig kjøpt boble.  71 mod vw automatic
vwbobleT1
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted: grind



Vis profil
« Svar #20 på: februar 10, 2011, 15:05:11 pm »

Hej hær har dere fine sider vor de e forklart alt med bensinvaemere Gliser
http://type2.com/library/heating.htm
http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/heater_ac.php      instruksjonsbøker til alle bensinvarmere som e produsert Gliser
http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/heater_ac.php

hils ingebrigt
Loggført

isr
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!