mai 16, 2024, 11:58:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 20 21 [22] 23
631  Forum / Problemløseren / Sv: Hjelp! Hjulmutter sitter DØNN fast! på: februar 19, 2008, 13:41:44 pm
en mulighet er vel å sveise på noe du får tak på?
632  Forum / Problemløseren / Sv: Sveising på: februar 17, 2008, 19:20:00 pm
..og varme trengs jo for penetrerende sveis
633  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilket sveiseapparat skal jeg kjøpe? på: februar 17, 2008, 19:18:09 pm
Jeg har biltemas største og har brukt det en del nå.. Brukte mye flusstråd i starten men har nå ordna meg gass, som gjør sveising til noe helt annet! Flusstråd spruter slagg og gnister overalt, og gjør det vanskelig å se hva du driver med.. Sveisen blir gjerne porete og ujevn. rett og slett møkk!
 
Apparatet er jeg helt fornøyd med (aldri prøvd noe annet til sammenlikning da)... Eneste er at jeg ikke har fått tak i trådmaterhjul til 0,6 mm tråd som jeg ønsker å bruke (de har visstnok bestilt denne delen til meg da - vi får se).

Denne siden titta jeg mye på før jeg kjøpte:
http://www.mig-welding.co.uk/
634  Forum / Problemløseren / Sv: Fjerne overmalt maling?? på: februar 12, 2008, 17:44:46 pm
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=76072

Bare å lese i vei! Tror Duxola kan benyttes. Lykke til!
635  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: splittbuss på: februar 12, 2008, 00:53:54 am
Leit å høre at du fikk problemer: å kjøpe veteranbil fra ukjente uten å få dokumentasjon på bilen er et sjansespill... Sparkel og tectyl er dessverre begge to "dødare" om de ikke er påført av fagfolk. Det finnes utallige tilfeller på dette, veldig mange kutter hjørner for å bli ferdig og/eller gjerne for å tjene en kjapp sum... Når det er sagt skal en ikke se bort fra at senere eiere heller ikke alltid er de flinkeste til å ta vare på bilene.

Se bare på eksempelet her, flott lakk og "alt i orden":
http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?t=38465&sid=07819caf8c43fb8f03b3993e2f032c8d
Da er det lett for at en ender opp sånn som her:
http://www.dsk.com.au/forum/viewtopic.php?t=5569&postdays=0&postorder=asc&start=0

Så hva er moralen? Kjøp ikke omlakkert bil eller "nytectylert" for svimlende summer hvis du ikke får full bildedokumentasjon og referanser på jobben som er gjort... Ny lakk er kanskje flott å se på, men det betyr at det er gjort en god del med den før den freshe lakken er kommet på. Og hvor bra eller dårlig dette er gjort aner du ingenting om med mindre selger er fagmann og kan gi deg en garanti. Jeg er i alle fall STOR tilhenger av ORIGINALLAKK - om den er matt og sleten spiller mindre rolle. Fersk tectyl... tja, greit nok på nye biler eller EU-slitere som bare skal overleve fra den ene kontrollen til den neste. Men på en entusiastbil er jeg skeptisk.

DOKUMENTASJON, DOKUMENTASJON og DOKUMENTASJON. Sannsynligvis ville vi være smarte om vi skrev notater i en detaljert dagbok (inspirert av Endres Engine notisbok!) med opplysninger om hvilke produkter og preparater en bruker også.

Legger en ned mye penger og tid i en restaurering tror jeg det blir lettere å få god pris for bilen senere om alt er dokumentert grundig.   
Du får ha lykke til med bilen, Gaston - sikker på at dette blir bra! Det er masse å hente på restaureringstråder på nettet, du finner mye bra på forumene eksemplene over er hentet fra.

Er i grunnen fremdeles happy jeg! Har jo søren meg fått tak i drømmebilen, og ikke en som er helt bortrusta som de fleste andre.
Føler meg overhodet ikke lurt av noen, han som solgte fant den på en nabolåven han hadde kjøpt og fortalte meg hva han visste. Hadde ikke bilen blitt "restaurert" tidligere i sitt liv, hadde den sikkert vært 1000 x verre enn det den er. Når jeg ser de rustne bussene folk finner fra tid til annen føler meg vannvittig heldig....


www.dropgates.com er verdt å kikke innom, hovedsaklig info om pick-up varianter og andre mer spessielle varianter.. T2 med lasteplan er TØFFEST  Gliser
T2 splitt med lasteplan er beintøft, hvertfall crews, men må innrømme at de uten plan er hakket vassere! Glad

Har ikke bestemt meg helt for om jeg skal tørre å lage prosjekttråd her hvor alle proffene holder på med bilene sine, men slenger med et bilde av de siste dagenes innsats i garasjen, som jeg anser som godkjent. Ny gulvbit, utrigger, og et par partier av innerkanalen som er skåret/sveiset.

636  Forum / Problemløseren / Sv: Ombygging på: februar 12, 2008, 00:26:00 am
Aiaiai! Pen bil!
637  Forum / Snikk-snakk / Sv: Morgennøtt for de våkne!! på: februar 08, 2008, 08:04:09 am
I sirkel!!
638  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Antageligvis mitt første prosjekt på: februar 07, 2008, 20:34:56 pm
buss buss buss buss!!!
639  Forum / Snikk-snakk / Sv: VW Campervan Crisis på Discovery kl 12 på: februar 07, 2008, 00:14:59 am
Ja. Lasta ned bugme torrenten jeg også. fine filmer det..! Får motivasjon og læring av dem
640  Forum / Type 2 / Sv: ÅRET 1970 !!! -- "EN TRAGEDIGE MED STORE SKADER" ! på: februar 06, 2008, 23:43:44 pm
AU
641  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: Vw Panelvan ønskes på: februar 06, 2008, 14:29:56 pm
Export totals, by major country for TYP2s up to 6/30/90:

Belgium        131750
Denmark        113140
France          95643
Greece          31503
Great Britain  172874
Ireland         23025
Italy          160788
Luxemburg        5849
Netherlands    283202
Portugal        12766
Spain            7181
Finland         43724
Norway          78475
Austria        215320
Sweeden        146882
Switzerland    155358
Nigeria         81804
South Africa   141801
Canada          81804
USA            964167
Mexico         110800
¨

Sakset fra www.vintagebus.com
edit:
Sorry. var ikke svar på spørsmålet ditt i det hele tatt det her.
642  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: splittbuss på: februar 06, 2008, 10:45:22 am
Ang kjørekomfort på splittbuss. Hvor ville dere begynt med oppgraderinger for å gjøre den mer "brukanes"?

BT har nok rett i at en Bay er mer komfortabel om det er det en er ute etter, men jeg ville begynt med å fått den du har kjørbar. Så bra som din ser ut så burde det ikke være lange veien å gå heller!
Sørg for å ha gode bremser, det er lite som topper adrenalinkicket du får med en splittbuss som plutselig drar ujevnt på bremsene under hard oppbremsing på smale veier med motgående trafikk...been there, anbefaler det ikke!
Dekk: gode dekk av nyere dato - ikke gamle stive diagonaldekk...
Styringen: sjekk over at det ikke er stor dødgang og slakk i styreledd og evt. slitte kingbolter. Første bud om du ikke alt har gjort det er å få deg en fettpresse og gå over alle smørepunkter - de trenger hypping refill på niplene for å holde seg "smooth".
Fjæring: en bil som har stått i mange år er gjerne litt satt i fjæring og dempere. Nye dempere bør stå høyt oppe på listen din.
Elektrisk: 6V er spennende i mørke, sørg for at den lader skikkelig og at du har alle lys intakt. Viskerne er ofte en vits, men de brukes vel helst her på våre kanter?

Komfort er jo relativt, men høsten for et par år siden kjørte vi denne 66 panelen fra Hamar til Bergen http://www.regenstadt.com/nucleus/index.php?itemid=96&catid=13#more
Det vil jeg si på tross av alt var en komfortabel tur - ryggen var i MYE bedre form enn etter nattoget til Oslo...
Senker du og stiver av bilen vil setene og ryggen ta opp mye av veikvaliteten, så langturer krever kanskje litt flere stopp om ikke du har frisket opp setestoppingen før turen. Min 67 pickup var til EuroBugIn i sommer med to "raske menn" bak rattet http://www.regenstadt.com/nucleus/index.php?blogid=1&archive=2007-06 og de logget noen tusen km. med den hele veien til Paris og via Tyskland hjem igjen. Mest på motorvei, men også endel av dårligere kvalitet. Litt møre var de nok da de kom hjem, men så har heller aldri benken fremme vært stoppet opp igjen, den er fra tidlig 60-tall eller deromkring og bærer tydelig preg av det.

Alt går om du er litt sporty av deg - nybilkomfort er jo bare å glemme! Kos deg med splitten din du, gaston og ta modifikasjoner etterhvert som det føles riktig!
Synes panelen fra Danmarksturen ser dødsfet ut (med de røde interiørpanelene osv). Kult at du/dere bruker bilen for det den er verdt!

Dessverre var det bittelitt verre med bilen enn første øyekast antydet... Mye ble gjort med bilen på 80 tallet (tror jeg), bl.a. skiftet kanaler, noen utriggere og muligens jekkfestene. Arbeidet som er gjort er ikke bare nydelig, og noe har rustet fordi alle sveiseskjøter var overlappende med en bøtte sparkel utenpå - han har slurva litt... Prøver å rette opp så mye som mulig av det - skjærer ut, sveiser nytt metall. Jeg skal dog ikke hetse ham for dårlig arbeid med tanke på at jeg selv er nybegynner og sikkert ikke alt jeg gjør som er helt bra heller!.

Jeg har begynt på bremsesystemet - bytter alt av pumper, slanger og rør. Nye dempere til front ligger klare for montering. Tenker at alt skal smøres opp og gåes over før jeg setter ut på veien.

På siden har jeg spart opp et par og tjue tusen som jeg tenkte jeg skulle bruke på ny motor. Har bare ikke funnet helt ut hva jeg skal bestille enda. Jeg kommer til å beholde reduksjonsboksene mine og den originale høyden etter mange timer lesing på thesamba. IRS/straightaxle får vurderes senere. Uansett liker jeg originalhøyden på bilen. Jeg vurderer en 1600 singleport.

Ikke forventer jeg mye kjørekomfort og uansett er dette mye av sjarmen med gammel bil.

Takk for fint innlegg RZR
643  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Stige til T2 bay på: februar 06, 2008, 07:50:15 am
Skjønner at de fleste her faller utenom typen du snakker om, bare måtte vise disse bildene:

Det siste bildet burde være relevant for deg!
644  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: splittbuss på: februar 06, 2008, 00:21:05 am
klager ikke  Glad

Har ikke kjørt splittbuss enda, så kan ikke klage på noesomhelst.
645  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: splittbuss på: februar 05, 2008, 20:18:41 pm
Ang kjørekomfort på splittbuss. Hvor ville dere begynt med oppgraderinger for å gjøre den mer "brukanes"?


-Kjøpt Bay..
NEVER!!
646  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: T2 Bay Transporter vurderes kjøpt på: februar 05, 2008, 16:50:11 pm
Å finne eu-godkjent splittbuss i norge tror jeg er relativt vanskelig. Ingen som vil selge...


Da trur du feil.  Gliser
Bare spøker. Baybuss er rått når alt er strøkent.
647  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: T2 Bay Transporter vurderes kjøpt på: februar 05, 2008, 15:39:15 pm
Trodde bay var gay jeg?
648  Forum / Type 2 / Sv: Bildetråd, nydelige type2 på: februar 05, 2008, 09:21:17 am
Tenkte meg at det var din  Blunker
Du er ikke snau når det kommer til å ha fete biler.
Gliser Glad
HAHA!  Har et dønn likt bilde på mobilen, vi må omtrent ha kjørt bak hverandre Osteaktig
Hehe! Få se.!
649  Forum / Snikk-snakk / Sv: VW Campervan Crisis på Discovery kl 12 på: februar 04, 2008, 00:20:31 am
Så nettopp alle episodene. Kongeserie!
650  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69' Full Restaurering! på: februar 03, 2008, 08:15:34 am
Kult å se at du begynner så ungt Tistlo!
Ang. grunning, er hagmans 2k epoxy grunning ok?
651  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Sveisedeler splittbuss på: februar 02, 2008, 17:48:16 pm
Bestilte hos unneberg jeg...
Kjenner til alan schofield!
652  Forum / Type 2 / Sv: Bildetråd, nydelige type2 på: februar 01, 2008, 13:00:44 pm
 Gliser Glad
653  Forum / Type 2 / Sv: Bildetråd, nydelige type2 på: februar 01, 2008, 02:08:14 am
Kjørte side om side med denne på vei inn i Oslo nå i sommer. Nydelig.!
654  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: splittbuss på: januar 28, 2008, 20:09:50 pm
Ang kjørekomfort på splittbuss. Hvor ville dere begynt med oppgraderinger for å gjøre den mer "brukanes"?
655  Forum / Snikk-snakk / Sv: Gass til sveising. på: januar 27, 2008, 20:01:46 pm
Har ingen måler som jeg holder foran pistolen.. Tror jeg får til dette sjæl. Har sveist en del med gass allerede - definitivt en annen verden enn flusstråd! Leste et eller annet sted at en gammel og god(?) tommelfingerregel var å gange sveisetrådens tykkelse med 2 for å få riktig l/per minutt.
656  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sveisedeler splittbuss på: januar 27, 2008, 08:59:24 am
2 stk bakre jekkfester og 1 midtre utrigger (den som går gjennom de bakre jekkfestene).

93056167
Oslo

Emil
657  Forum / Snikk-snakk / Sv: Gass til sveising. på: januar 24, 2008, 13:36:59 pm
Da har jeg en 40 kilos flaske med mison 18.  Glad

Hvor mye trykk/flow er anbefalt?
658  Forum / Snikk-snakk / Sv: Gass til sveising. på: januar 24, 2008, 00:27:39 am
eii. Flott svar!

Røver du til deg flaskene på livstidsbasis når de ikke er chipmerka?
659  Forum / Snikk-snakk / Sv: Gass til sveising. på: januar 23, 2008, 20:07:18 pm
OK. Da går jeg for TESS som kompisen min. Er regulator fra Biltema bra nok?
660  Forum / Snikk-snakk / Sv: Kjøpe longblock fra USA, hvem er best. på: januar 23, 2008, 20:00:23 pm
Tenker på å bestille komplett turnkey fra Steelbuggin.
Sider: 1 ... 20 21 [22] 23
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!