Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 20 21 [22] 23
|
633
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilket sveiseapparat skal jeg kjøpe?
|
på: februar 17, 2008, 19:18:09 pm
|
Jeg har biltemas største og har brukt det en del nå.. Brukte mye flusstråd i starten men har nå ordna meg gass, som gjør sveising til noe helt annet! Flusstråd spruter slagg og gnister overalt, og gjør det vanskelig å se hva du driver med.. Sveisen blir gjerne porete og ujevn. rett og slett møkk! Apparatet er jeg helt fornøyd med (aldri prøvd noe annet til sammenlikning da)... Eneste er at jeg ikke har fått tak i trådmaterhjul til 0,6 mm tråd som jeg ønsker å bruke (de har visstnok bestilt denne delen til meg da - vi får se). Denne siden titta jeg mye på før jeg kjøpte: http://www.mig-welding.co.uk/
|
|
|
635
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: splittbuss
|
på: februar 12, 2008, 00:53:54 am
|
Leit å høre at du fikk problemer: å kjøpe veteranbil fra ukjente uten å få dokumentasjon på bilen er et sjansespill... Sparkel og tectyl er dessverre begge to "dødare" om de ikke er påført av fagfolk. Det finnes utallige tilfeller på dette, veldig mange kutter hjørner for å bli ferdig og/eller gjerne for å tjene en kjapp sum... Når det er sagt skal en ikke se bort fra at senere eiere heller ikke alltid er de flinkeste til å ta vare på bilene. Se bare på eksempelet her, flott lakk og "alt i orden": http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?t=38465&sid=07819caf8c43fb8f03b3993e2f032c8dDa er det lett for at en ender opp sånn som her: http://www.dsk.com.au/forum/viewtopic.php?t=5569&postdays=0&postorder=asc&start=0Så hva er moralen? Kjøp ikke omlakkert bil eller "nytectylert" for svimlende summer hvis du ikke får full bildedokumentasjon og referanser på jobben som er gjort... Ny lakk er kanskje flott å se på, men det betyr at det er gjort en god del med den før den freshe lakken er kommet på. Og hvor bra eller dårlig dette er gjort aner du ingenting om med mindre selger er fagmann og kan gi deg en garanti. Jeg er i alle fall STOR tilhenger av ORIGINALLAKK - om den er matt og sleten spiller mindre rolle. Fersk tectyl... tja, greit nok på nye biler eller EU-slitere som bare skal overleve fra den ene kontrollen til den neste. Men på en entusiastbil er jeg skeptisk. DOKUMENTASJON, DOKUMENTASJON og DOKUMENTASJON. Sannsynligvis ville vi være smarte om vi skrev notater i en detaljert dagbok ( inspirert av Endres Engine notisbok!) med opplysninger om hvilke produkter og preparater en bruker også. Legger en ned mye penger og tid i en restaurering tror jeg det blir lettere å få god pris for bilen senere om alt er dokumentert grundig. Du får ha lykke til med bilen, Gaston - sikker på at dette blir bra! Det er masse å hente på restaureringstråder på nettet, du finner mye bra på forumene eksemplene over er hentet fra. Er i grunnen fremdeles happy jeg! Har jo søren meg fått tak i drømmebilen, og ikke en som er helt bortrusta som de fleste andre. Føler meg overhodet ikke lurt av noen, han som solgte fant den på en nabolåven han hadde kjøpt og fortalte meg hva han visste. Hadde ikke bilen blitt "restaurert" tidligere i sitt liv, hadde den sikkert vært 1000 x verre enn det den er. Når jeg ser de rustne bussene folk finner fra tid til annen føler meg vannvittig heldig.... www.dropgates.com er verdt å kikke innom, hovedsaklig info om pick-up varianter og andre mer spessielle varianter.. T2 med lasteplan er TØFFEST T2 splitt med lasteplan er beintøft, hvertfall crews, men må innrømme at de uten plan er hakket vassere! Har ikke bestemt meg helt for om jeg skal tørre å lage prosjekttråd her hvor alle proffene holder på med bilene sine, men slenger med et bilde av de siste dagenes innsats i garasjen, som jeg anser som godkjent. Ny gulvbit, utrigger, og et par partier av innerkanalen som er skåret/sveiset.
|
|
|
641
|
Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: Vw Panelvan ønskes
|
på: februar 06, 2008, 14:29:56 pm
|
Export totals, by major country for TYP2s up to 6/30/90: Belgium 131750 Denmark 113140 France 95643 Greece 31503 Great Britain 172874 Ireland 23025 Italy 160788 Luxemburg 5849 Netherlands 283202 Portugal 12766 Spain 7181 Finland 43724 Norway 78475Austria 215320 Sweeden 146882 Switzerland 155358 Nigeria 81804 South Africa 141801 Canada 81804 USA 964167 Mexico 110800 ¨ Sakset fra www.vintagebus.comedit: Sorry. var ikke svar på spørsmålet ditt i det hele tatt det her.
|
|
|
642
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: splittbuss
|
på: februar 06, 2008, 10:45:22 am
|
Ang kjørekomfort på splittbuss. Hvor ville dere begynt med oppgraderinger for å gjøre den mer "brukanes"?
BT har nok rett i at en Bay er mer komfortabel om det er det en er ute etter, men jeg ville begynt med å fått den du har kjørbar. Så bra som din ser ut så burde det ikke være lange veien å gå heller! Sørg for å ha gode bremser, det er lite som topper adrenalinkicket du får med en splittbuss som plutselig drar ujevnt på bremsene under hard oppbremsing på smale veier med motgående trafikk...been there, anbefaler det ikke! Dekk: gode dekk av nyere dato - ikke gamle stive diagonaldekk... Styringen: sjekk over at det ikke er stor dødgang og slakk i styreledd og evt. slitte kingbolter. Første bud om du ikke alt har gjort det er å få deg en fettpresse og gå over alle smørepunkter - de trenger hypping refill på niplene for å holde seg "smooth". Fjæring: en bil som har stått i mange år er gjerne litt satt i fjæring og dempere. Nye dempere bør stå høyt oppe på listen din. Elektrisk: 6V er spennende i mørke, sørg for at den lader skikkelig og at du har alle lys intakt. Viskerne er ofte en vits, men de brukes vel helst her på våre kanter? Komfort er jo relativt, men høsten for et par år siden kjørte vi denne 66 panelen fra Hamar til Bergen http://www.regenstadt.com/nucleus/index.php?itemid=96&catid=13#moreDet vil jeg si på tross av alt var en komfortabel tur - ryggen var i MYE bedre form enn etter nattoget til Oslo... Senker du og stiver av bilen vil setene og ryggen ta opp mye av veikvaliteten, så langturer krever kanskje litt flere stopp om ikke du har frisket opp setestoppingen før turen. Min 67 pickup var til EuroBugIn i sommer med to "raske menn" bak rattet http://www.regenstadt.com/nucleus/index.php?blogid=1&archive=2007-06 og de logget noen tusen km. med den hele veien til Paris og via Tyskland hjem igjen. Mest på motorvei, men også endel av dårligere kvalitet. Litt møre var de nok da de kom hjem, men så har heller aldri benken fremme vært stoppet opp igjen, den er fra tidlig 60-tall eller deromkring og bærer tydelig preg av det. Alt går om du er litt sporty av deg - nybilkomfort er jo bare å glemme! Kos deg med splitten din du, gaston og ta modifikasjoner etterhvert som det føles riktig! Synes panelen fra Danmarksturen ser dødsfet ut (med de røde interiørpanelene osv). Kult at du/dere bruker bilen for det den er verdt! Dessverre var det bittelitt verre med bilen enn første øyekast antydet... Mye ble gjort med bilen på 80 tallet (tror jeg), bl.a. skiftet kanaler, noen utriggere og muligens jekkfestene. Arbeidet som er gjort er ikke bare nydelig, og noe har rustet fordi alle sveiseskjøter var overlappende med en bøtte sparkel utenpå - han har slurva litt... Prøver å rette opp så mye som mulig av det - skjærer ut, sveiser nytt metall. Jeg skal dog ikke hetse ham for dårlig arbeid med tanke på at jeg selv er nybegynner og sikkert ikke alt jeg gjør som er helt bra heller!. Jeg har begynt på bremsesystemet - bytter alt av pumper, slanger og rør. Nye dempere til front ligger klare for montering. Tenker at alt skal smøres opp og gåes over før jeg setter ut på veien. På siden har jeg spart opp et par og tjue tusen som jeg tenkte jeg skulle bruke på ny motor. Har bare ikke funnet helt ut hva jeg skal bestille enda. Jeg kommer til å beholde reduksjonsboksene mine og den originale høyden etter mange timer lesing på thesamba. IRS/straightaxle får vurderes senere. Uansett liker jeg originalhøyden på bilen. Jeg vurderer en 1600 singleport. Ikke forventer jeg mye kjørekomfort og uansett er dette mye av sjarmen med gammel bil. Takk for fint innlegg RZR
|
|
|
648
|
Forum / Type 2 / Sv: Bildetråd, nydelige type2
|
på: februar 05, 2008, 09:21:17 am
|
Tenkte meg at det var din Du er ikke snau når det kommer til å ha fete biler. HAHA! Har et dønn likt bilde på mobilen, vi må omtrent ha kjørt bak hverandre Hehe! Få se.!
|
|
|
655
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Gass til sveising.
|
på: januar 27, 2008, 20:01:46 pm
|
Har ingen måler som jeg holder foran pistolen.. Tror jeg får til dette sjæl. Har sveist en del med gass allerede - definitivt en annen verden enn flusstråd! Leste et eller annet sted at en gammel og god(?) tommelfingerregel var å gange sveisetrådens tykkelse med 2 for å få riktig l/per minutt.
|
|
|
|