mai 12, 2024, 02:19:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lufte bremser T1 66 med vakum  (Lest 1321 ganger)
aho
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: august 14, 2015, 21:24:29 pm »

Hei,

Noen som vet...
Jeg tenkte jeg skulle gjøre det enkelt og gikk til innkjøp av en svingende flott vakumpumpe fra biltema. Siden jeg var alene var planen å suge ut ny bremseveske gjennom systemet og lufte samtidig. Det fikk jeg ikke noe greie på....
Jeg startet høyre bak men med vakum kom detg ikke stort ut. Hadde forventet at når jeg åpnet nippelen ville det sige bremseveske gjennom systemet. Det kom bare litt ut. Så prøvde jeg V bak..
Samme resultat.
Enden på visa var at jeg måtte plassere modern i forsetet å lufte på gamlemåten. Det funka og SCC i morgen er innen rekkevidde.

Så til spørsmålet: Er det noe spesielt som må gjøres for at bremsevesken kan suges igjennom fra tanken? Må pedalen for eksempel være helt inntrykket ? eller er det noe elementært jeg ikke skjønner...
Siden jeg nå har den fine pumpen (Biltema 15-1392) Hadde det jo vært fint å fått brukt den Glad

mvh

Atle
Loggført
Danny
Seniormedlem
****
Innlegg: 323
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #1 på: august 14, 2015, 21:54:39 pm »

Hmm, er vel ikke vakum, men trykk du mener eller...?

Jeg brukte el chepo metoden Glad Klipte en sykkelslange i 2, knute i ene enden, den andre tredde jeg over bremseveskebeholderen.
Pumpa opp dekket så det ble trykk. 1/2 l Colaflaske med en gjennomsiktig slange tredd gjennom et trangt hull i korken + et lite hull ved siden av, for å slippe ut trykket.
Fylte litt bremseveske i flaska, så slange enden er godt under. Åpne ventilen ved hjulet, og vente til bremseveska pipler ut i slangen uten luftbobler.
Gikk litt treigt, da jeg ikke klarte å pumpe nok trykk på slangen, uten at den gikk av beholderen, men hjalp til litt, med noen få pump på pedalen.

Egentlig holder det med bare flaska ved ventilen, rolige trykk på pedalen, ut å se om det er luft i slangen, om ikke, steng og ferdig Glad

danny
Loggført
aho
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: august 14, 2015, 23:29:40 pm »

Hei,
Takk for svar. Jo der er vakuum Glad det er en vakumpumpe med en tilhørende beholder og slange som kobles på nippelen på hjulet. Så er teorien at man kan suge bremsevæske fra hvert hjul, et av gangen. Pumper kan også lage trykk så hvis jeg lager en overgang til bremsevæske tanken kan den også brukes slik du beskriver. Synes bare det er rart jeg ikke kunne suge noe særlig ved hjulet.

Mvh
Atle
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: august 15, 2015, 07:26:48 am »

Har nesten samme erfaring med bremselufteren fra Biltema. Det beste er nok å kjøre trykk i beholderen, eller gamlemetoden.
Biltema har en flaske med tilbakeslagsventil som man setter på nippelen, slik at man kan lufte aleine. Har brukt den med bedre hell, men måtte modifisere fjæra inni, da den trengte så høyt trykk at slangen hoppa av før trykkventilen løste ut, da jeg kjøpte den.

Og husk å justere ut bremsebanda før du lufter-

Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!