mai 04, 2024, 00:29:09 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Gikk strømtom i helga 1967 t-1  (Lest 2686 ganger)
2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« på: august 01, 2011, 08:35:01 am »

Jeg handlet meg en ny bil nå før helga, å dro rett ut på langtur.

Jeg kjørte vel totalt 400km i hele helga, men når vi stoppet på en bensin stasjon etter kanskje 30 kjørte mil, så var da batteriet tomt, prøvde å starte den å alt var helt dødt! dro ikke litt rundt engang, så kjørte jeg 100mil til uten å bruke lys. Å fikk så vidt dratt rundt starter'n når jeg kom hjem(da har den jo blitt litt ladet) Kan det da bare være at batteriet er dårlig? Eller at den ikke får nok lading!? Er da snakk om en 1967mod t-1 1300.

Så litt på batteriet i går kveld, men stod ikke om det var 12 eller 6v hvordan vet jeg hva jeg har!? Rekker tunge

-Tom Henning
Loggført

TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 01, 2011, 08:38:19 am »

Du har nok 6V - du kan jo lett sjekke om bilen lader med et instrument Glad
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: august 01, 2011, 08:58:02 am »

Du har nok 6V - du kan jo lett sjekke om bilen lader med et instrument Glad

jeeee.. Får låne meg et multimeter i dag og sjekke! Eller kanskje jeg kan handle et billig et fra Biltema? Det gjør vel nytta =)

Noen som vet hvor man får handlet lader til 6v batteri?
« Siste redigering: august 01, 2011, 09:01:07 am av 2mmelit1 » Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 01, 2011, 09:32:53 am »

Jeg handlet lader hos Clas Ohlson Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: august 01, 2011, 09:45:30 am »

og jeg hos biltema. Bryter for 6v og 12 volt, så kan du bruke samme lader etter du har bygd om til 12v  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #5 på: august 01, 2011, 10:14:22 am »

og jeg hos biltema. Bryter for 6v og 12 volt, så kan du bruke samme lader etter du har bygd om til 12v  Blunker

Hehe, har 12volts lader fra før da! Blunker men ja.. får se om jeg finner en 6v lader på biltema eller class olson i dag da! vi har jo de minste clas og tema butikkene i mannsminne, så får vi se hva de har!! Rekker tunge

Edit: mulig jeg er dårlig på å søke, men fant ikke noe når jeg søkte på hjemmesidene dems! =/
« Siste redigering: august 01, 2011, 10:16:34 am av 2mmelit1 » Loggført

2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #6 på: august 01, 2011, 10:17:47 am »

og jeg hos biltema. Bryter for 6v og 12 volt, så kan du bruke samme lader etter du har bygd om til 12v  Blunker

Hehe, har 12volts lader fra før da! Blunker men ja.. får se om jeg finner en 6v lader på biltema eller class olson i dag da! vi har jo de minste clas og tema butikkene i mannsminne, så får vi se hva de har!! Rekker tunge

Edit: mulig jeg er dårlig på å søke, men fant ikke noe når jeg søkte på hjemmesidene dems! =/

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161937750 kan denne funke? Rekker tunge
« Siste redigering: august 01, 2011, 10:38:20 am av 2mmelit1 » Loggført

TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 01, 2011, 10:52:46 am »

"Lader batterier fra 1,2 Ah til 20 Ah"
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #8 på: august 01, 2011, 11:00:19 am »

"Lader batterier fra 1,2 Ah til 20 Ah"

hehe, litt lite det ja! Rekker tunge

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Bilelektrisk/Batterilader-512-A/ denna da! den er vel opp til 200 Ah ? =)
« Siste redigering: august 01, 2011, 13:39:47 pm av 2mmelit1 » Loggført

Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #9 på: august 01, 2011, 19:12:55 pm »



http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Bilelektrisk/Batterilader-512-A/ denna da! den er vel opp til 200 Ah ? =)
[/quote]


Jeg har en slik og er veldig fornøyd.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #10 på: august 01, 2011, 20:38:29 pm »

hvis bilen har stått lenge før du kjøpte den kan det være at dynamoen må polariseres. Ta av viftereima, koble av ledningene. Koble DF til jord, og sett strøm på D+ i ca 3-5 sekunder.
Loggført

2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #11 på: august 01, 2011, 20:41:12 pm »



Jeg har en slik og er veldig fornøyd.
[/quote]

jepp, handlet en slik nå, fikk faktisk startet bilen etter bitte litt kjinning, men batteriet var langt i fra tomt når jeg startet å lade, så får vi se om jeg får ladet det opp noe mer.. http://www.vvwklubb.no/Tor%20batterier/index.html som stod i! Rekker tunge
Loggført

2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #12 på: august 01, 2011, 20:45:13 pm »

hvis bilen har stått lenge før du kjøpte den kan det være at dynamoen må polariseres. Ta av viftereima, koble av ledningene. Koble DF til jord, og sett strøm på D+ i ca 3-5 sekunder.

Den var vel nesten ikke kjørte det siste året nei, kan prøve det til helga.. burde vel også bytte den vifte reima i sammen slengen.. den var litt morken
Loggført

2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #13 på: august 02, 2011, 08:26:33 am »

Hmmmm, til mer jeg ladet batteriet, til dårligere ble det!? det har stått på lading siden i går efta til i dag, å det har sunket en strek istede for å øke.. Batteriet helt ferdig da eller!?
Loggført

Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #14 på: august 02, 2011, 08:57:02 am »

meget sansynlig at batteriet er gåent da ja.
Loggført

TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: august 02, 2011, 09:02:41 am »

De har nytt på Biltema for en billig penge..

meget sansynlig at batteriet er gåent da ja.
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #16 på: august 02, 2011, 09:12:57 am »

meget sansynlig at batteriet er gåent da ja.

Men hva skjer hvis jeg lader et 12v batteri med med 6volt!? Vill det da tappe seg for strøm!?
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Elektrisk/Batteri/Volkswagen/Typ-1/
Der står det jo at 12v er fra 1965 Rekker tunge
« Siste redigering: august 02, 2011, 09:14:41 am av 2mmelit1 » Loggført

TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: august 02, 2011, 09:17:31 am »

Noen biler i 67 ble levert her i Norge med 12V - jeg har kun sett 12V på US utgaver i 67. Hva står på batteri, blinkrele og dynamo hos deg da? Er en forutsetning at du finner ut dette, og Biltema tar feil - punktum Blunker

meget sansynlig at batteriet er gåent da ja.

Men hva skjer hvis jeg lader et 12v batteri med med 6volt!? Vill det da tappe seg for strøm!?
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Elektrisk/Batteri/Volkswagen/Typ-1/
Der står det jo at 12v er fra 1965 Rekker tunge
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #18 på: august 02, 2011, 09:24:45 am »

Noen biler i 67 ble levert her i Norge med 12V - jeg har kun sett 12V på US utgaver i 67. Hva står på batteri, blinkrele og dynamo hos deg da? Er en forutsetning at du finner ut dette, og Biltema tar feil - punktum Blunker

meget sansynlig at batteriet er gåent da ja.

Men hva skjer hvis jeg lader et 12v batteri med med 6volt!? Vill det da tappe seg for strøm!?
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Elektrisk/Batteri/Volkswagen/Typ-1/
Der står det jo at 12v er fra 1965 Rekker tunge

Hehe, ståkke en dritt på batteriet! Blunker Men kan sjekke dynamoen når jeg kommer hjem fra jobb! Rekker tunge
Loggført

Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #19 på: august 02, 2011, 10:34:52 am »

Det at instrumentet på laderen synker en strek istedenfor å øke, er normalt. I den ideelle verden skulle det vise null når batteriet ikke tar til seg mer strøm = fullt. Har du et multimeter så vil du jo se med en gang om batteriet gir ca 12v eller ca 6v , så slipper du å gjette på det iallefall. Når du ser på batteriet ditt ser du 3 eller 6 små "lokk" til å sjekke væskestanden på batteriet? 3stk = 6v, 6stk =12v
Loggført

Seaside VW Klubb
2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #20 på: august 02, 2011, 10:40:50 am »

Det at instrumentet på laderen synker en strek istedenfor å øke, er normalt. I den ideelle verden skulle det vise null når batteriet ikke tar til seg mer strøm = fullt. Har du et multimeter så vil du jo se med en gang om batteriet gir ca 12v eller ca 6v , så slipper du å gjette på det iallefall. Når du ser på batteriet ditt ser du 3 eller 6 små "lokk" til å sjekke væskestanden på batteriet? 3stk = 6v, 6stk =12v

da har jeg 6volt! Blunker 3 lokk! Rekker tunge
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!