VWNorge

Bruktbørsen => Deler selges => Emne startet av: rallybugs på oktober 15, 2008, 19:32:36 pm



Tittel: SOLGT Nybygget vw type 1 1915 motor SOLGT
Skrevet av: rallybugsoktober 15, 2008, 19:32:36 pm
Motoren selges som longblokk

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1495.0


Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: Filip/purityoktober 15, 2008, 19:53:27 pm
Prisantydning?


Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: BeetleBugoktober 15, 2008, 20:54:54 pm
Motoren selges som longblokk

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1495.0

Hvilke topper og hvilken komp?

Mvh
BB


Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: herulfoktober 16, 2008, 05:24:28 am
Kan jo begynne en plass og gi deg ett bud på 15000.-


Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: rallybugsoktober 16, 2008, 23:37:55 pm
Det nærmer seg jul , men julenissen bor ikke i Kr,sand for tiden , prisen må opp litt til ca. delekost , gi  bud så ser vi om jeg selger??? eller sette den på lager, kan jo være kjekt å ha , en til.....stående ..


Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: herulfoktober 17, 2008, 21:59:01 pm
O k ett siste bud herfra siden ingen andre har opnet ØYENE  20000.-


Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: Race-buggyoktober 17, 2008, 22:01:44 pm
O k ett siste bud herfra siden ingen andre har opnet ØYENE  20000.-

jøss, det er jo en fear pris siden du har solgt emnet den er blitt bygget på


Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: rallybugsoktober 18, 2008, 08:32:47 am
Fear pris ? selges den for den prisen ,så er det et RØVERKJØP .


Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: Lundbyoktober 18, 2008, 10:31:30 am
Rallybugs:litt OT dette og vil ikke ødelegge tråden din men å bygge motorer og biler er somregel ikke noe man kan forvente og tjene penger på eller få igjen det man har kosta på.


Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: Torgeiroktober 18, 2008, 10:44:07 am
Rallybugs:litt OT dette og vil ikke ødelegge tråden din men å bygge motorer og biler er somregel ikke noe man kan forvente og tjene penger på eller få igjen det man har kosta på.

UFF jeg blir flau av å høre sånne utsagn.....

Her har vi en fagmann som har drevet med VW i en mansalder og er en av dem som VIRKELIG har kunnskap om hva han holder på med... Ingen som reagere på at det er flere andre forhandlere i norge som selger turn key motorer i norge med fortjeneste....
Bare for å ha det helt klart så hadde ikke vært tvil om at jeg hadde handlet motor av Vidar fremfor resten av det kinarælet som tilbys.....

At dette skal være din siste motor Vidar er synd, men på en annen side så sjønner jeg deg godt....





Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: RZR-Andyoktober 18, 2008, 11:43:35 am
Jeg må si meg enig i dette, men jeg regner med at det ikke var ment som en fornærmelse. Ikke til forkleinelse for Remtec og andre ferdigmotorer, men noe sier meg at motorene til "rallybugs" langt overgår det du får fra disse fabrikkene. Her snakker vi om håndverk på høyeste faglige nivå, fra en av de få som faktisk har skrudd VW-motorer i to generasjoner... sånne er det ikke mange igjen av verken i Norge eller andre land for den saks skyld. Dessuten har Vidar lagt mye tid ned i å vise og fortelle oss hvordan han bygger motorer, en raus innstilling til et sultent miljø. Dessverre er det lite penger i omløp på denne hobbyen, dvs. lite og lite - alle vil ha mest mulig for minst mulig utlegg, og da blir det Rema1000-filosofien som gjør at vi mister sånne tilbud.

En liten kommentar til dette fenomenet: Så et "Rides"-program forleden, der de fulgte Jay Leno til en nedstøvet garasje i LA. Han fulgte opp et rykte om at det skulle stå en ultrasjelden Duesenberg serie X der, og det var bil nr. 4 av 4 som de fant. Spennende i seg selv, men poenget er at han hadde med seg Duesenberg-eksperten over alle andre i verden, en eldre kar som gjennom et langt liv hadde bygget opp en enorm samling med dokumentasjon og deler for Duesenberg. Han visste det som var å vite, satt med arkivene fra Duesenberg, der selv korrespondansen mellom kundene og selgerne var tatt vare på. Alle byggetegninger på deler fantes, så i prinsippet skulle alt kunne la seg ordne.

Jay Leno fortalte om sin filosofi: han ønsket å bidra til at småbedrifter som denne skulle få leve. At det var økonomisk galskap å betale for en ventiljustering som tok en uke (!) var mindre viktig enn at kompetansen ble videreført. Hvis ikke samlere som han brukte bilene og hadde service på dem, så døde kunnskapen om bilene ut - et stort problem i USA der sjeldne biler helst settes vekk på museum og aldri får kjørt en meter. I England finnes det masse små spesialistverksteder på Bentley og RR fordi der brukes bilene jevnlig og eierne tar kostnadene med det.

Leno har forresten også en stor dampbilsamling og en egen mekaniker ansatt til å holde dem i drift. Nå finnes det jo rikfolk her også som bruker mye penger på bil, men de har sjelden VW...skulle kanskje vært flere som Petter Sundt?

I denne sammenhengen er nok prisen på motoren som selges sannsynligvis helt kurant - også sammenlignet med utenlandske. Hadde jeg vært på jakt etter 1915-motor og hatt pengene på bok, så hadde jeg ønsket å betale for norsk kompetanse og erfaring.


Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: Endre Doktober 18, 2008, 13:51:38 pm
Jeg må si meg enig i dette, men jeg regner med at det ikke var ment som en fornærmelse. Ikke til forkleinelse for Remtec og andre ferdigmotorer, men noe sier meg at motorene til "rallybugs" langt overgår det du får fra disse fabrikkene. Her snakker vi om håndverk på høyeste faglige nivå, fra en av de få som faktisk har skrudd VW-motorer i to generasjoner... sånne er det ikke mange igjen av verken i Norge eller andre land for den saks skyld. Dessuten har Vidar lagt mye tid ned i å vise og fortelle oss hvordan han bygger motorer, en raus innstilling til et sultent miljø. Dessverre er det lite penger i omløp på denne hobbyen, dvs. lite og lite - alle vil ha mest mulig for minst mulig utlegg, og da blir det Rema1000-filosofien som gjør at vi mister sånne tilbud.

En liten kommentar til dette fenomenet: Så et "Rides"-program forleden, der de fulgte Jay Leno til en nedstøvet garasje i LA. Han fulgte opp et rykte om at det skulle stå en ultrasjelden Duesenberg serie X der, og det var bil nr. 4 av 4 som de fant. Spennende i seg selv, men poenget er at han hadde med seg Duesenberg-eksperten over alle andre i verden, en eldre kar som gjennom et langt liv hadde bygget opp en enorm samling med dokumentasjon og deler for Duesenberg. Han visste det som var å vite, satt med arkivene fra Duesenberg, der selv korrespondansen mellom kundene og selgerne var tatt vare på. Alle byggetegninger på deler fantes, så i prinsippet skulle alt kunne la seg ordne.

Jay Leno fortalte om sin filosofi: han ønsket å bidra til at småbedrifter som denne skulle få leve. At det var økonomisk galskap å betale for en ventiljustering som tok en uke (!) var mindre viktig enn at kompetansen ble videreført. Hvis ikke samlere som han brukte bilene og hadde service på dem, så døde kunnskapen om bilene ut - et stort problem i USA der sjeldne biler helst settes vekk på museum og aldri får kjørt en meter. I England finnes det masse små spesialistverksteder på Bentley og RR fordi der brukes bilene jevnlig og eierne tar kostnadene med det.

Leno har forresten også en stor dampbilsamling og en egen mekaniker ansatt til å holde dem i drift. Nå finnes det jo rikfolk her også som bruker mye penger på bil, men de har sjelden VW...skulle kanskje vært flere som Petter Sundt?

I denne sammenhengen er nok prisen på motoren som selges sannsynligvis helt kurant - også sammenlignet med utenlandske. Hadde jeg vært på jakt etter 1915-motor og hatt pengene på bok, så hadde jeg ønsket å betale for norsk kompetanse og erfaring.

Glimrende innlegg Andy. Jeg håper ikke noen sitter igjen med at denne diskusjonen dreier seg om at folk i miljøet er noen gjerringknarker.. Min tanke er derimot at man ikke har gode nok forutsetninger for å sette kostnadsbildet for et slikt motorbygge i en realistisk kontekst uten å faktisk ha bygget noe selv. Personlig skred jeg til verket i den tro at det var penger å spare på å bygge selv.. haha - det var det nok ikke (i hvertfall helt marginalt) men kunnskap, morro og frustrasjon ble det jo nok av. Jeg tror den delekosten rallybugs her antyder er et forsiktig estimat, og jeg tviler vel på at det ligger grov profitt i den prisklassen vi snakker her. At man ikke kan forvente å få igjen det man har lagt i et slikt bygge synes jeg er pølsesnakk fra ende til annen.. Vi snakker NY vare og fagfolk i arbeid her - er det mange andre bransjer som gir bort produkter og blir sett på som griske hvis de forventer å få noen kroner betalt for den store mengden møysommelig arbeid som ligger i et slikt bygge?

Alla vil til himmelen, men ingen vil dö...  ;)


Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: Lundbyoktober 18, 2008, 14:55:49 pm
Rallybugs:litt OT dette og vil ikke ødelegge tråden din men å bygge motorer og biler er somregel ikke noe man kan forvente og tjene penger på eller få igjen det man har kosta på.

UFF jeg blir flau av å høre sånne utsagn.....

Her har vi en fagmann som har drevet med VW i en mansalder og er en av dem som VIRKELIG har kunnskap om hva han holder på med... Ingen som reagere på at det er flere andre forhandlere i norge som selger turn key motorer i norge med fortjeneste....
Bare for å ha det helt klart så hadde ikke vært tvil om at jeg hadde handlet motor av Vidar fremfor resten av det kinarælet som tilbys.....

At dette skal være din siste motor Vidar er synd, men på en annen side så sjønner jeg deg godt....




Jeg burde vel tenkt meg om før jeg posta JA,og Torgeir det er vel jeg som skal være flau men det er ingen vits og ta det sånn,har vel kanskje posta noe dumt en gang du å.Som Andy skrev var ikke dette noe galt men for og prøve og forklare:jeg har pusset opp mange veteran biler/mopeder og min erfaring er at gjør du ting riktig og ikke snur på krona tjener du ingen ting når det blir solgt,ikke at det er meningen men man vil jo ikke gå i tap.Når det er sagt legger jeg meg flat her,kjenner ikke rallybugs sine verk.Rallybug:beklager mitt innlegg til deg.


Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: Torgeiroktober 18, 2008, 15:31:42 pm
Rallybugs:litt OT dette og vil ikke ødelegge tråden din men å bygge motorer og biler er somregel ikke noe man kan forvente og tjene penger på eller få igjen det man har kosta på.

UFF jeg blir flau av å høre sånne utsagn.....

Her har vi en fagmann som har drevet med VW i en mansalder og er en av dem som VIRKELIG har kunnskap om hva han holder på med... Ingen som reagere på at det er flere andre forhandlere i norge som selger turn key motorer i norge med fortjeneste....
Bare for å ha det helt klart så hadde ikke vært tvil om at jeg hadde handlet motor av Vidar fremfor resten av det kinarælet som tilbys.....

At dette skal være din siste motor Vidar er synd, men på en annen side så sjønner jeg deg godt....




Jeg burde vel tenkt meg om før jeg posta JA,og Torgeir det er vel jeg som skal være flau men det er ingen vits og ta det sånn,har vel kanskje posta noe dumt en gang du å.Som Andy skrev var ikke dette noe galt men for og prøve og forklare:jeg har pusset opp mange veteran biler/mopeder og min erfaring er at gjør du ting riktig og ikke snur på krona tjener du ingen ting når det blir solgt,ikke at det er meningen men man vil jo ikke gå i tap.Når det er sagt legger jeg meg flat her,kjenner ikke rallybugs sine verk.Rallybug:beklager mitt innlegg til deg.

Heisan sveisan Lundby burde vel ha ha nevnt med i posten at dette ikke var så personlig rettet mot deg, du havnet bare forran kanonen på feil tidspungt....  :D :D :D



Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: rallybugsoktober 18, 2008, 17:48:23 pm
Mitt bidrag til VW folket i 2008 var kun å prøve å få solgt overskudds delene til en fornuftig pris, ferdig montert i en motor kostnadsfritt , men den gang ei , men min skyld da jeg bruker vel for dyre deler i mine  billig prosjekter og derfor er vel prisen ikke overkommelig for mange der ute i miljøet.
Jeg håper at all min viten på VW igjenom 40 år, og som jeg har lagt ut i tråder på Agder VW klubb kommer dere til nytte i fremtiden , jeg har bare noen få tråder igjen å avslutte ,disse to 1599 cc EFI motorene som nå skal bremses , og ferdig byggelse av 1303 S rallybilen som jeg starter med i Oslo på Rally Monte Carlo Historisk i slutten av Januar 2009.

Hilsen Vidar Christensen
www.autoteknikk.no


Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: T2-Vandaloktober 18, 2008, 18:01:18 pm
Hva kan du tippe i HK på denne, og tror du den kan tåle en grei turbo?

Kanskje jeg byr over.. 8)


Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: TomRoktober 18, 2008, 18:01:43 pm
Dette var en god sammenligning!  ;D

Dette må være en av de mer seriøse 1915 byggene her til lands, til sammenligning kom min 2007 motor meg på godt over 40 000,- med gassere og eksos (riktignok en del grombiter der og..). Dette er en perfekt motor for deg som skal ha et lokomotiv i hekken. Denne motoren vil jeg tippe har et vilt dreimoment nede, som igjen gjør det unødvendig å kjøre høye turtall for å få effekt. Dette er en NY motor som nok vil leve lenge om den som kjøper den tar vare på den som som en trimmet motor bør tas vare på.

Pass dere ellers så kjøper jeg den og setter på den mine Berg 42 gassere og 1 1/2 Berg eksos....  :D

Jeg har nok motorer som det er - men det er vel aldri feil å gjøre gode kjøp? Jeg kan fint putte denne i bil, kjøre den inn - ta av vippestell og sette den på hylla for å ta den frem når de andre er slitne og trenger førstehjelp :)

Spøk til side: Jeg synes trådene til Vidar har vært utrolig interessante, det er skikkelig morro å se en mann med ustyret og kunnskapen til å bruke det, forøvring håper jeg han vil bygge noen motorer når han kjeder seg i fremtiden :D

Noen med behov burde absolutt ta denne motoren under sine vinger - vil garantert gi vedkommende mange hyggelige mil!!


Alla vil til himmelen, men ingen vil dö...  ;)


Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechoktober 18, 2008, 18:18:02 pm
Jeg synes trådene til Vidar har vært utrolig interessante, det er skikkelig morro å se en mann med ustyret og kunnskapen til å bruke det.

ENIG. veldig morro å se hvordan det SKAL gjøres  ... *drømme*..


Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: Trond Dahloktober 18, 2008, 22:32:14 pm
Kunnskapen til Vidar er det ingenting å si på og jeg har lest alle hans meget beskrivende og informative tråder om de forskjellige motorbyggene med stor iver.
Når det er sagt har kanskje Vidar fremdeles en liten ting igjen å lære og det er å selge :-)
En tråd hvor man bare sier at man har en 1915 til salgs er litt tynt. Ikke alle har fulgt trådene hans i detalj slik som meg og sikkert mange andre.

Det å komme med spesifikasjoner på hva man selger og kanskje en idé om hvilke verdier som er lagt i motoren ville kanskje vært en idé. Tragisk nok tror jeg faktisk et par bilder også ville hjulpet. Det har vi sett så mange ganger før...

Lykke til med salget Vidar, jeg vet kjøper blir fornøyd!


Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: T2-Vandaloktober 18, 2008, 23:37:36 pm
Så denne vil få t2èn til å spinne???....


Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: rallybugsoktober 19, 2008, 08:00:48 am
Når det er sagt har kanskje Vidar fremdeles en liten ting igjen å lære og det er å selge :-)


[/quote]

Nå har det seg slik at jeg overhode ikke behøver å selge , dette har vel heller en stor anelse av å gi bort,


http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1495.0 

DENNE LINKEN FORTELLER VEL DET MESTE


Tittel: Sv: Nybygget vw type 1 1915 motor
Skrevet av: rallybugsoktober 20, 2008, 15:54:14 pm
upp


                         SOLGT