VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Formula Vee på oktober 27, 2015, 07:37:38 am



Tittel: Spiral locks
Skrevet av: Formula Veeoktober 27, 2015, 07:37:38 am
Søkte på forum her etter spiral Locks til 22mm kryssbolter, da Dansken mente å ha hørt litt forskjellig. Fant ingen ting.
Noen som ønsker å dele advarsler/erfaringer mot å bruke dem i heftig turbomotor med Wiseco?


Tittel: Sv: Spiral locks
Skrevet av: Dallandoktober 27, 2015, 08:07:51 am
Spiral locks er fantastiske saker! Mye lettere og tryggere enn de løse "proppene" du kan presse inni og ødelegger ikke slik som vanlige klips gjør.


Tittel: Sv: Spiral locks
Skrevet av: kboktober 27, 2015, 08:17:49 am
Spiral locks fungerer fint de - litt knot før man har monteringsteknikken, men så er de geniale. :)
Ikke prøvd med turbo, men fungerte veldig fint med en høyturtalls 2332 med mye komp (8000+ rpm, 13:1 komp.)


Tittel: Sv: Spiral locks
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechoktober 27, 2015, 09:48:02 am
som nevnt så fungerer det bra.
bare pass på att sporet for låseringen i stempel er "firkantet" og ikke rundt


Tittel: Sv: Spiral locks
Skrevet av: Formula Veeoktober 27, 2015, 10:09:16 am
Flott, måtte ødelegge dem når jeg demonterte. Kun til engangsbruk tydeligvis. Jo jeg fikk til en god monteringsteknikk sist. Da har Dansken di på vei hjem i posten snart regner jeg med  :)


Tittel: Sv: Spiral locks
Skrevet av: Dallandoktober 27, 2015, 10:25:29 am
Flott, måtte ødelegge dem når jeg demonterte. Kun til engangsbruk tydeligvis. Jo jeg fikk til en god monteringsteknikk sist. Da har Dansken di på vei hjem i posten snart regner jeg med  :)

Det er nok ikke produktets feil... ;D
Med et lite flatt skrujern så var det ikke noe problem å a de ut hele etter 27 tusen km med brutal kjøring og giring på 7500 rpm jevnt og trutt.


Tittel: Sv: Spiral locks
Skrevet av: Formula Veeoktober 27, 2015, 14:17:51 pm
Flott, måtte ødelegge dem når jeg demonterte. Kun til engangsbruk tydeligvis. Jo jeg fikk til en god monteringsteknikk sist. Da har Dansken di på vei hjem i posten snart regner jeg med  :)

Det er nok ikke produktets feil... ;D
Med et lite flatt skrujern så var det ikke noe problem å a de ut hele etter 27 tusen km med brutal kjøring og giring på 7500 rpm jevnt og trutt.
27 tusen km med brutal kjøring og giring på 7500 rpm jevnt og trutt Faktisk!  ;D ::) Skummelt å ferdes i Bergen?


Tittel: Sv: Spiral locks
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'oktober 27, 2015, 18:36:35 pm
Da er jeg opdateret på greia  :D


Tittel: Sv: Spiral locks
Skrevet av: Trond Dahloktober 27, 2015, 20:23:52 pm
Spiral locks er fantastiske saker! Mye lettere og tryggere enn de løse "proppene" du kan presse inni og ødelegger ikke slik som vanlige klips gjør.
snakker du av erfaring nå?
På hvilken måte er f.eks alu buttons mindre trygt?


Tittel: Sv: Spiral locks
Skrevet av: Formula Veeoktober 28, 2015, 07:36:53 am
Jeg har en teori om hvorfor "folk" perifert advarte meg om at Wiseco med teflonbuttons er farlig.
Wiseco leverer jo og mye slipperskirt, og da kan det vel bli for mye klaring mellom sylindervegg og kryssbolten.
Så har de gjerne ikke tenkt på at dette kan gå greit med Wiseco uten slipperskirt.?

Og jeg har nøyaktig like stempler som Trond hadde, (Erlend har) han har kjørt aluminium buttons og kjørt hardt uten problemer. Så jeg kunne sikkert fint brukt det og.


Tittel: Sv: Spiral locks
Skrevet av: Dallandoktober 28, 2015, 07:55:23 am
Spiral locks er fantastiske saker! Mye lettere og tryggere enn de løse "proppene" du kan presse inni og ødelegger ikke slik som vanlige klips gjør.
snakker du av erfaring nå?
På hvilken måte er f.eks alu buttons mindre trygt?

Har ikke prøvd meg på proppene selv, men plukket en motor med dem...
Spiral clips/locks tåler mer aksial belastning før de gir etter, proppene har mye lettere for å flytte seg og ripe opp sylinderveggen.
Og er ikke eneste fordelen med proppene at de er raskere og demontere? I så fall gir det bare fyr på bålet om at de er mindre trygge...
Selvfølgelig kan man kjøre uten problemer med propper, men det innebærer at veiv og råde er i veldig bra stand og ikke skaper sidesveis belastning på kryssbolten, slik det ofte begynner å gjøre med tiden pga den dårlige opplagringen av veiva.

Men la oss ta utgangspunkt i at begge typer fungerer fint, hva veier så en alu plugg opp mot en spiral lock? ::) ::)


Tittel: Sv: Spiral locks
Skrevet av: Erlend / bug66oktober 28, 2015, 08:44:16 am
Spiral locks er fantastiske saker! Mye lettere og tryggere enn de løse "proppene" du kan presse inni og ødelegger ikke slik som vanlige klips gjør.
snakker du av erfaring nå?
På hvilken måte er f.eks alu buttons mindre trygt?

Har ikke prøvd meg på proppene selv, men plukket en motor med dem...
Spiral clips/locks tåler mer aksial belastning før de gir etter, proppene har mye lettere for å flytte seg og ripe opp sylinderveggen.
Og er ikke eneste fordelen med proppene at de er raskere og demontere? I så fall gir det bare fyr på bålet om at de er mindre trygge...
Selvfølgelig kan man kjøre uten problemer med propper, men det innebærer at veiv og råde er i veldig bra stand og ikke skaper sidesveis belastning på kryssbolten, slik det ofte begynner å gjøre med tiden pga den dårlige opplagringen av veiva.

Men la oss ta utgangspunkt i at begge typer fungerer fint, hva veier så en alu plugg opp mot en spiral lock? ::) ::)

Unødvendig info. Setter bare trykket opp 0.1 PSI... :D


Tittel: Sv: Spiral locks
Skrevet av: Formula Veeoktober 28, 2015, 12:47:49 pm
Stemplene mine veier 389 gram uten kryssbolt og fjærer, så tror ikke det er vekta av låsemekanismen for xbolt som lager høyest belastning. Og nå setter jeg jo NED effekten til 500hk. Så om de sinker veldig mye, slipper jeg å senke effekten så voldsomt  ;D


Tittel: Sv: Spiral locks
Skrevet av: Dallandoktober 28, 2015, 13:25:32 pm
Hvorfor prøver jeg i det hele tatt.... ;D ;D


Tittel: Sv: Spiral locks
Skrevet av: Formula Veeoktober 29, 2015, 15:24:30 pm
Hvorfor prøver jeg i det hele tatt.... ;D ;D
For å gjøre tråden mer underholdende Håkon. Og takk for det.  :)