mai 03, 2024, 04:18:28 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Gjørme i oljesil  (Lest 2311 ganger)
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« på: august 10, 2014, 21:08:12 pm »

For andre gang har jeg hatt "gjørme" i oljesila på min 1600 motor.
Kjørt kanskje 1000-1200km siden sist oljeskift og enda er det "gjørme" i sila, noe som vet grunnen til dette?

Kjører med DynoCat Supreme Classic GTR 20W-50 olje.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 10, 2014, 23:07:46 pm »

Hvilken farge er det på gjørma? Og hvor langt har motoren gått?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: august 11, 2014, 18:49:59 pm »

Skyldes kanskje mye småkjøring? Dannes masse kondens inni motoren hver gang den startes, og som bruker 15-30 minutter før alt har fordufta. Og ennå seinere hvis termostaten er fjernet, og motoren ikke kommer opp på arbeidstemperatur.
Så det er akkumulert kondens, blandet med olje.

Så sjekk at termostaten med spjell virker som den skal, og at alle kjøleblikk og tilhørende deler er der.

Bruk innvendig motorvask når du skal bytte olje, så kommer mye drit ut. Evt bruk diesel. Har selv brukt diesel, tappet olja (varm), fyllt på 2,5 liter diesel, latt motoren gå 15-20 sek på tomgang og helt ut.

PS: Bruk 10W40 olje istedenfor 20W50, 50w er for bruk i tropiske/ørken strøk ifølge VW literatur, ikke Norge... Blunker
« Siste redigering: august 11, 2014, 18:54:36 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #3 på: august 11, 2014, 19:18:59 pm »

Gjørma er svart/grå. Motor har gått underkant av 3'000km siden totaloverhaling i fjor høst, er nå 4. oljeskiftet siden det.
Men det skal sies at det var ikke veldig mye, litt på tappepluggen og et jevnt lag på ca 1-2mm rundt på lokket. Var ikke antydning til noe i sila.

Ja, er i og for seg en del småkjøring. Har kjørt på 10w-40 ved en tidligere anledning, da slet jeg med oljetrykket ved varm motor (2500-3000rpm i 30 min på motorvei) Men det var ikke kvalitets olje.
Nå, med 20w-50 olja har jeg 0,8-1,0bar ved 600rpm på varm motor.
Kan prøve med Dynocat sin 10w-40 ved neste oljeskift, skal da samtidig ta en motorrens for å få ut all gugga.
Skal se på termostaten neste gang jeg skal ut i garasjen.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: august 11, 2014, 19:31:40 pm »

Hvis du ikke får riktig oljetrykk ved bruk av 10W40, er det noe galt i motoren.
Eller med oljetrykksmåleren. Leste bl.a. at VDO's oljetrykksmåler var relativt (dvs mest) upålitelig i en test i Volksworld.

I verste fall kan det grå belegget være metall/aluminiumsstøv i olja. Men da blander det seg ofte mer med resten av olja.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #5 på: august 11, 2014, 19:42:39 pm »

Målt med manometer. Men som sagt, skal teste med en annen 10w-40 olje neste gang.
Hva er anbefalt oljetrykk ved varm motor da, bare for å kunne sammenligne?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: august 11, 2014, 19:48:47 pm »

Det lukter for lavt oljetrykk og det grå du finner i motoren er deler av lager.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #7 på: august 14, 2014, 21:30:34 pm »

Hva er anbefalt oljetrykk på tomgang og ved 2500rpm?
Ligger på 0,8-1,0 bar ved tomgang og 2,2-3,0 ved 2000-3000rpm. Dette ved varm motor og ca 90 grader på olja.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 14, 2014, 21:41:24 pm »

I forhold til en originalmotor er vel ikke det så gæli oljetrykk.
Noe slitasje av lager må man regne med i starten.
Kunne vel ønske kanskje litt høyere oljetrykk.
Hvor stor er klaringa mellom drevene i oljepumpa og oljepumpelokket?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #9 på: august 14, 2014, 22:39:33 pm »

I forhold til en originalmotor er vel ikke det så gæli oljetrykk.
Noe slitasje av lager må man regne med i starten.
Kunne vel ønske kanskje litt høyere oljetrykk.
Hvor stor er klaringa mellom drevene i oljepumpa og oljepumpelokket?

Alt av lagre er nytt og ingenting har jobbet med hverandre før.

Ang. klaringa vet jeg ikke, men har forstått at denne burde være en løs 0?
Må pelle det av uansett for det drypper en dråpe eller 2 der innimellom, kan da sjekke det samtidig.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #10 på: august 14, 2014, 23:59:40 pm »

Lurt å sjekke ja. Løs 0 funker fint. Sjekk samtidig at drevene er like høye. Har opplevd det på min egen pumpe at det var høydeforskjell på drevene.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #11 på: august 15, 2014, 00:13:17 am »

Da skal jeg gjøre det ved ved neste oljeskift. Har da lurt på å sette på en slik sak http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=9699
Er dette bare plug&play?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!