mai 15, 2024, 18:20:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan smører man opp fremre skivebrems kalipere, de er veldig trege, EU greie  (Lest 3034 ganger)
Hans Christian
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 605
Bosted: Moss


1967 T2


Vis profil
« på: april 15, 2012, 09:23:47 am »

Noen tips, eller know how's ? Til en 67 mod buggy Glad
Loggført
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 15, 2012, 10:01:36 am »

Ta ut klossene og puss ren glideflatene på calipere og klosser for rust,  mov litt på stemplene med tang.  hjelper ikke dette bør du overhale kapliprene med rep-sett eller kjøpe nye.
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Hans Christian
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 605
Bosted: Moss


1967 T2


Vis profil
« Svar #2 på: april 15, 2012, 14:53:03 pm »

Supert, det prøver jeg Glad
Loggført
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #3 på: april 15, 2012, 17:54:18 pm »

Om du er forskitg kan du gjøre det jeg pleier. Løsne gummihetta rundt caliperstempelet, og spray godt med wd40 rundt stempelet der det sitter i selve caliperen. La det stå en stund før du beygnner og bevege stempelet til det går lett og fritt. Tør bort all wd40, og på med hetta igjen. Viktig å lufte godt når man har satt dette sammen igjen slik at det ikke er wd40 rester i bremsevæskesystemet. Blir altid perfekt resultat av dette.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #4 på: april 15, 2012, 20:59:07 pm »

Om du er forskitg kan du gjøre det jeg pleier. Løsne gummihetta rundt caliperstempelet, og spray godt med wd40 rundt stempelet der det sitter i selve caliperen. La det stå en stund før du beygnner og bevege stempelet til det går lett og fritt. Tør bort all wd40, og på med hetta igjen. Viktig å lufte godt når man har satt dette sammen igjen slik at det ikke er wd40 rester i bremsevæskesystemet. Blir altid perfekt resultat av dette.
Ja, er enig i dette, for det er her mellom gummihetta og stempelpakningen det verte forurensing pg.a kondens og rust frå støpedelen i kaliperen. (blir utsatt for betydelig varme fra bremsingen...så med kalt på utsida vert det kondens som forårsaker korrosjon frammom bremsestempel-pakningen. Etter ei tid vert stempla tregere og tregere.
Loggført
Hans Christian
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 605
Bosted: Moss


1967 T2


Vis profil
« Svar #5 på: april 15, 2012, 23:40:54 pm »

Bra tips, tester imorgen! Glad
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #6 på: april 16, 2012, 00:17:27 am »

Min erfaring er at kalipere har en viss levetid, og etter at det har bygget seg opp mye korrosjon på delene er det best å skifte dem. Har prøvd meg på gjentatte overhalinger, men det varte ikke lenge før problemene var der igjen.

Man tenker jo kroner, men når det gjelder bremser og dekk bør ting være 100% i orden. Bremsedeler koster ikke all verden. Bedre med nytt enn å flikke og mekke.
Loggført
Hans Christian
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 605
Bosted: Moss


1967 T2


Vis profil
« Svar #7 på: april 25, 2012, 06:54:15 am »

Skulle lufte fremme igår, men ventilen sitter dønn fast(dvs fastnøkkel glipper over), er det noen triks eller skal jeg bare
prøve med en stor tang og la det stå til, ryker den så ryker den? forslag?
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 25, 2012, 08:02:36 am »

Skulle lufte fremme igår, men ventilen sitter dønn fast(dvs fastnøkkel glipper over), er det noen triks eller skal jeg bare
prøve med en stor tang og la det stå til, ryker den så ryker den? forslag?
Den ryker mest sansynlig. Kjøp ny kaliper  Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hans Christian
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 605
Bosted: Moss


1967 T2


Vis profil
« Svar #9 på: april 25, 2012, 09:22:55 am »

Ja, de hadde 2 på lur på Unneberg, så regner med at jeg får pappa til å kjøre bort å plukke opp noen imorgen, da er det nytt rundt hele bilen Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!